Scootertråden.

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Blev omkörd av en TMax med Akrapovic slipon i Menton, på rivieran, för två år sen. Tror att det var ett av de häftigaste ljuden jag hört :tummenupp
 

moment22

Sporthojsnörd
Gick med
11 Aug 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
kymco Cobraracer
Jag funderar på att komplettera Super Adventure'n med en scooter.
Mest för jobbpendling på max 70 väg och enkelheten i dagligt användande.
Den jag tittar (mest) på är Yamahas Nmax 155.
Budget 40-50lax.

Frågebatteri incoming...
Någon här som har en Nmax 155?
Övriga tankar till det valet?
Finns det andra bättre för pengarna?
Gissar att den funkar på upp till 90 vägar men kan man också köra några mil 100-110 väg?
Annat att tänkta på som scooterförare?
Har ingen erfarenhet av just Nmax155 och den är säkert bra.
Jag uppskattar de större hjulen, 16" som är på T.ex. Honda SH 150/300. Om du har en budget på 40-50, hade jag gått på beggad SH300. För runt 50 borde du kunna få tag på en beggad SH350 som är den senaste generationen. Ofta är det monterat original toppbox och kanske ruta som kostar en del att köpa nytt.

Har den toppbox bak är det fult men otroligt praktiskt. Jag kör i princip varje dag med min SH. Helt ok mc-känsla när det svänger och roligare att köra till och från jobbet än bilen.

Jag har kort ruta på min, men det blir en del turbulens, om jag inte kryper ihop bakom. Monterar nog bort den till sommaren.

Från 2017 har SH keyless, vilket är smidigt.
När jag handlar får jag med en halvstor kasse i topboxen, lite grejjer under sadeln.
På 150 är det lite större utrymme mellan benen, så där kan man ställa en kasse vilket är svårare på 300:an.

150 är lättare och lite smidigare att baxa runt i garage och dyligt.
300 går lite bättre men inte så mycket man kan tro. Är framförallt tyngre och stadigare.

Kör man endast i stan eller vill lasta i husbil=150
Kör man längre pendling, touring och lite motorväg=300

För min del var 300-19 aningen billigare i försäkring än 150-17

Annat att tänka på som scooteråkare?
Det är som robotklippare, varför köpte jag inte tidigare?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har ingen erfarenhet av just Nmax155 och den är säkert bra.
Jag uppskattar de större hjulen, 16" som är på T.ex. Honda SH 150/300. Om du har en budget på 40-50, hade jag gått på beggad SH300. För runt 50 borde du kunna få tag på en beggad SH350 som är den senaste generationen. Ofta är det monterat original toppbox och kanske ruta som kostar en del att köpa nytt.

Har den toppbox bak är det fult men otroligt praktiskt. Jag kör i princip varje dag med min SH. Helt ok mc-känsla när det svänger och roligare att köra till och från jobbet än bilen.

Jag har kort ruta på min, men det blir en del turbulens, om jag inte kryper ihop bakom. Monterar nog bort den till sommaren.

Från 2017 har SH keyless, vilket är smidigt.
När jag handlar får jag med en halvstor kasse i topboxen, lite grejjer under sadeln.
På 150 är det lite större utrymme mellan benen, så där kan man ställa en kasse vilket är svårare på 300:an.

150 är lättare och lite smidigare att baxa runt i garage och dyligt.
300 går lite bättre men inte så mycket man kan tro. Är framförallt tyngre och stadigare.

Kör man endast i stan eller vill lasta i husbil=150
Kör man längre pendling, touring och lite motorväg=300

För min del var 300-19 aningen billigare i försäkring än 150-17

Annat att tänka på som scooteråkare?
Det är som robotklippare, varför köpte jag inte tidigare?

Eller som med farthållare på hoj.

Först tänker man ”vilka idioter, jag vill ju KÖRA hoj höhö” men när man själv provat det ett tag så tänker man ”aldrig mer en hoj UTAN farthållare”…

Scooter är framförallt sjukt praktiskt, man kan köra i gympadojor och jeans i regn utan problem…
 

RallyJärnet

Sporthojsnörd
Gick med
1 Jun 2011
Ort
Helsingborg
Hoj
BMW F800ST
Om du har en annan motorcykel vid sidan om skotern så är en 125:a att föredra. Men om din enda hoj är en skoter så skulle jag satsa på en 300 cc. 125:eek:r är väldigt smidiga och praktiska, medan större skotrar även duger för utlandsresor och liknande.

Här är ett exempel på vad du får för 50k:

Yamaha X-max 300 https://www.blocket.se/annons/varmland/yamaha_x_max_300_paskkampanj/1000424610Screenshot_20240327_192415_Blocket.jpg

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
 

rickards

Medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Örebro
Hoj
Suzuki address
Köpte en vespa häromveckan, sprang på en S125 till vettigt pris i närområdet. Som jag tidigare visat här i tråden har jag en Suzuki Address 110 också som är billigare, nyare, gått mkt kortare, smidigare att köra och troligen kommer hålla längre, men hjärtat ville ha en Vespa 😁 Den förnuftiga Suzukin finns nu på blocket om nån skulle vara intresserad.
1000010906.jpg
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Bra poäng, stora hjul gör skillnad på en lite farkost, kan vara värt att tänka på, speciellt om man kör lite sämre vägar.
Jag har ju en liten Slözuki från 83. Som gör skäl för antydningen både liten och slö. Det är en 125:a, men en riktigt bra dag kan den toppa 90. Om det inte är motvind, eller uppförsbacke. Och den har inga stora hjul, det är 10-tums skottkärrehjul på, det vill du inte ha, även om det går. Den är extremt vinglig, delvis för att den är gammal och är inte direkt modernt byggd, men framförallt hjulen.

Annars är det smidigt med en liten scooter, bara att gasa och bromsa (men inte för fort...). Ska du köra lite längre sträckor ska den nog vara lite större. Eller nyare. Eller både och.

1711627990912.png
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om du har en annan motorcykel vid sidan om skotern så är en 125:a att föredra. Men om din enda hoj är en skoter så skulle jag satsa på en 300 cc. 125:eek:r är väldigt smidiga och praktiska, medan större skotrar även duger för utlandsresor och liknande.

Här är ett exempel på vad du får för 50k:

Yamaha X-max 300 https://www.blocket.se/annons/varmland/yamaha_x_max_300_paskkampanj/1000424610View attachment 496676

Skickat från min SM-S911B via Tapatalk
Ja, jag såg den. 👍
Nu när man börjar titta runt, och får en massa tips, blir det så svårt att välja bara. 😅
Men jag ska nog åka och kolla in SH350 borta i Ludvika om dom har öppet i påskhelgen.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag hoppar in i den här tråden också. Behöver råd om mopedscooter, eftersom ungarna börjar bli i den åldern. Billigt ska det vara helst, något att lära sig köra med vid sommarstugan. Baotian, Kymco m fl kineser. Är det nåt man ska tänka på, är nån modell sämre/bättre än nån annan? Vill helst ha moped klass 2, men det verkar knappt finnas längre.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag hoppar in i den här tråden också. Behöver råd om mopedscooter, eftersom ungarna börjar bli i den åldern. Billigt ska det vara helst, något att lära sig köra med vid sommarstugan. Baotian, Kymco m fl kineser. Är det nåt man ska tänka på, är nån modell sämre/bättre än nån annan? Vill helst ha moped klass 2, men det verkar knappt finnas längre.
Slår ett slag för valfri kines med GY6-motorn. Motorn är odödlig (så länge det inte kommer kondens i tanken), snål och trött. Små chanser för ungarna att trimma till >100 kmh och krasha på fyllan.
Ett stort plus att de lär sej skruva. Om de vill slippa ta bussen alltså. Och delar är skitbilliga...
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag hoppar in i den här tråden också. Behöver råd om mopedscooter, eftersom ungarna börjar bli i den åldern. Billigt ska det vara helst, något att lära sig köra med vid sommarstugan. Baotian, Kymco m fl kineser. Är det nåt man ska tänka på, är nån modell sämre/bättre än nån annan? Vill helst ha moped klass 2, men det verkar knappt finnas längre.
Alla ungdomar vill ha en moped klass 1, så fundera inte ens på klass 2.
Fördelen med modellerna du nämner är att dom får lära dig att skruva, som redan är nämt.
Så, köp billigt - ju billigare, desto mer ”lärpeng” inkluderad.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Alla ungdomar vill ha en moped klass 1, så fundera inte ens på klass 2.
Fördelen med modellerna du nämner är att dom får lära dig att skruva, som redan är nämt.
Så, köp billigt - ju billigare, desto mer ”lärpeng” inkluderad.
Det är väl nåt krav på körkort för klass 1, det var därför jag funderade på klass 2-moppe.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top