Såg ett kommuprogram på svt ang scientologerna och svenska kommuners kopplingar till de. Programmet visade att vissa kommuner köpte några tjänster av företag som sedan i sin tur pyntade in lite stålar till scientologerna. Detta tyckte svt inte var ok. (Enl programmet får man väl inte göra vad man vill med pengarna som man får in som vinst i ett företag)
Skitsamma. Det är inte det väsentliga.
Det som störde mig nåt fruktansvärt var att man försökte smutskasta denna "religion" nåt fruktansvärt. Det var en "sekt" som bara drevs i vinstintresse och bara hade onda avsikter. Några avhoppare intervjuades (som sig bör i olika sammanhang där man ska smutskasta och vill få billig trovärdighet) som beklagade sig över hur förfärligt allt var...
Jag bara undrar en sak så här efter programmet.
Vad skiljer scientologerna från andra religiosa grupper?
Tycker att de flesta religioner har samma attribut som scientologin har. För att nämna några:
Att påstå att scientologerna är pengargalna kan man göra, men man ska samtidigt komma ihåg att svenska kyrkan drog in 16 miljarder förra året i avgifter från medlemmarna. Pengargalet?
Att sedan komma och säga att scientologerna har en rad texter som är helt galna och tagna ur luften. Visst, sure, men läs en sväng i första testamentet där det står om folk som har 40 barn och ledve tills de var 900 år gamla. Troligt.
Sedan att vissa får ut något av sina religioner lägger jag mig inte i, eller tänker lägga några värden i, men det finns nog folk i alla religioner som mår bra av att tro på det de gör. Det är upp till de.
Varför är det sånt rabalder om detta?
Skitsamma. Det är inte det väsentliga.
Det som störde mig nåt fruktansvärt var att man försökte smutskasta denna "religion" nåt fruktansvärt. Det var en "sekt" som bara drevs i vinstintresse och bara hade onda avsikter. Några avhoppare intervjuades (som sig bör i olika sammanhang där man ska smutskasta och vill få billig trovärdighet) som beklagade sig över hur förfärligt allt var...
Jag bara undrar en sak så här efter programmet.
Vad skiljer scientologerna från andra religiosa grupper?
Tycker att de flesta religioner har samma attribut som scientologin har. För att nämna några:
- Indoktrinera genom att förespråka den egna religionen och varna för alla andra.
- Se till att det blir svårt att gå ur en dag genom att göra dig helt beroende av religionen och dess medutövare. (Givetvis utan att du märkt det innan det är för sent)
- Mjölka in pengar så att fler ska fås med i karusellen, alt få så många som möjligt att jobba idéellt för religionen och dess spridning.
Att påstå att scientologerna är pengargalna kan man göra, men man ska samtidigt komma ihåg att svenska kyrkan drog in 16 miljarder förra året i avgifter från medlemmarna. Pengargalet?
Att sedan komma och säga att scientologerna har en rad texter som är helt galna och tagna ur luften. Visst, sure, men läs en sväng i första testamentet där det står om folk som har 40 barn och ledve tills de var 900 år gamla. Troligt.
Sedan att vissa får ut något av sina religioner lägger jag mig inte i, eller tänker lägga några värden i, men det finns nog folk i alla religioner som mår bra av att tro på det de gör. Det är upp till de.
Varför är det sånt rabalder om detta?