Scientologerna. Vad är problemet?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Såg ett kommuprogram på svt ang scientologerna och svenska kommuners kopplingar till de. Programmet visade att vissa kommuner köpte några tjänster av företag som sedan i sin tur pyntade in lite stålar till scientologerna. Detta tyckte svt inte var ok. (Enl programmet får man väl inte göra vad man vill med pengarna som man får in som vinst i ett företag)

Skitsamma. Det är inte det väsentliga.

Det som störde mig nåt fruktansvärt var att man försökte smutskasta denna "religion" nåt fruktansvärt. Det var en "sekt" som bara drevs i vinstintresse och bara hade onda avsikter. Några avhoppare intervjuades (som sig bör i olika sammanhang där man ska smutskasta och vill få billig trovärdighet) som beklagade sig över hur förfärligt allt var...

Jag bara undrar en sak så här efter programmet.

Vad skiljer scientologerna från andra religiosa grupper?

Tycker att de flesta religioner har samma attribut som scientologin har. För att nämna några:

• Indoktrinera genom att förespråka den egna religionen och varna för alla andra.
  • Se till att det blir svårt att gå ur en dag genom att göra dig helt beroende av religionen och dess medutövare. (Givetvis utan att du märkt det innan det är för sent)
  • Mjölka in pengar så att fler ska fås med i karusellen, alt få så många som möjligt att jobba idéellt för religionen och dess spridning.

Att påstå att scientologerna är pengargalna kan man göra, men man ska samtidigt komma ihåg att svenska kyrkan drog in 16 miljarder förra året i avgifter från medlemmarna. Pengargalet?

Att sedan komma och säga att scientologerna har en rad texter som är helt galna och tagna ur luften. Visst, sure, men läs en sväng i första testamentet där det står om folk som har 40 barn och ledve tills de var 900 år gamla. Troligt.

Sedan att vissa får ut något av sina religioner lägger jag mig inte i, eller tänker lägga några värden i, men det finns nog folk i alla religioner som mår bra av att tro på det de gör. Det är upp till de.

Varför är det sånt rabalder om detta?

Bara för att alla andra sekter är korrupta ska det väl inte hindra folk från att smutskasta scientologin? :va

Att scientologin grundades av en sf-författare, blev klassad som religion pga skattetekniska skäl och i grunden bygger på ett pyramidspel ger dom en egen touch dock måste du väl hålla med om? =)

Bara för att alla andra sekter är korrupta ska det väl inte hindra folk från att smutskasta scientologin? :va

Att scientologin grundades av en sf-författare, blev klassad som religion pga skattetekniska skäl och i grunden bygger på ett pyramidspel ger dom en egen touch dock måste du väl hålla med om? =)

Jo, men jag gillar inte att svt klankar ner på scientologerna och att kommuner köper tjänster indirekt av de, när man inte kritiserar ex kristendomen och svenska kyrkan och när kommunerna handlar av de. Svt ska ändå vara hyffsat objektiva, även om jag givetvis fattat att så inte alltid är fallet...

Fö ska tilläggas att jag inte är en anhängare av någon religion och har mycket svårt att köpa deras argument. Jag skulle hellre tro på en hittepåreligion som inte utger sig för att vara sanningen, än att tro på ex kristendom eller islam.

Kolla SouthParks avsnitt om scientologin så förstår du.. Där förklarar de allt detta man får lära sig i omgångar altefter som man utveckla (betalar) inom sekten. dessa människor är helt vansinniga!

Grundaren är en gammal Scifi-författare.....

Kolla SouthParks avsnitt om scientologin så förstår du.. Där förklarar de allt detta man får lära sig i omgångar altefter som man utveckla (betalar) inom sekten. dessa människor är helt vansinniga!

Grundaren är en gammal Scifi-författare.....
Var det inte efter det avsnittet som Personen som gör rösten till Chef slutade pga att han är Scientolog:va

Scientologerna förföljer och trakasserar avhoppade medlemmar och andra kritiker. Där har du väl en tämligen väsentlig skillnad mellan scientologerna och svenska kyrkan?:fatta!

Den största frågan är väl hur mycket detta påverkar mitt:
Öldrickande
Gökande
Hojåkande
Inte alls? Då förstår jag verkligen inte vad problemet är. BOOOORING! aom käre Homer skulle ha sagt.

Var det inte efter det avsnittet som Personen som gör rösten till Chef slutade pga att han är Scientolog:va

Jo han slutade efter det. Då gjorde dom ett avsnitt där "chef" blir pedofil. Som jag fattade det så använde de, till det avsnittet, bara repliker från tidigare avsnitt då han hade slutat. Sen dog han i serien och irl.

Men jag vet inte men tror att det var så min bror förklara det för mig.

För övrigt anser jag att alla religioner är bajs men vissa luktar sämre än andra.

Last edited:
Jag såg också programmet. Problemet är väl inte att de smutskastar scientologin, utan att de inte gjort det med alla andra religioner också. Men nånstans måste man ju börja.

Och ska man börja någonstans så bör man smutskasta kristendomen först, därefter islam. Jag hoppas det blir mer karikatyrbilder över Mustafa eller vad gubbfan nu heter.
Och en stor anledning till varför scientologerna får så mycket uppmärksamhet är ju för att det är en klubb för inbördes beundran till för de rika och vackra kändisarna till största del, de har väl antagligen så jävla tråkigt så de måste vara med i något så galet som detta.

Att jämföra Scientologerna med Svenska Kyrkan är väl ganska löjligt. Svenska Kyrkan är t ex inget pyramidspel där man betalar för att stiga i graderna, dom förföljer inte medlemmar som har hoppat av, driver inte massiva rättsliga processer mot kritiker och ruinerar inte sina medlemmar.

Vad kostar det ens att vara med i kyrkan? 2000 kr/år? Prova vara med i Scientologerna ett år och se hur långt dom där 2000 kr räcker.

Svenska Kyrkan är väl egentligen ganska harmlös. Förstår inte varför så många retar upp sig på dom.

Samtidigt är det lätt att gå ur. Försök att lämna scientologerna....

Jo, fast tvångsanslutning (av alla slag i alla föreningar) är ändå av ondo, för det finns alltid den stora massan som inte orkar ta tag i saken och gå ur.

Jag har en granne som är med i en lustig församling, den där man inte får smycka ut fönstren i huset (inga gardiner eller blommor), han har inte ens utvändiga fönsterfoder på sitt hus, det ser för jäkligt ut.

Dessutom så har han bara inrett köket i sitt radhus, vardagsrummet är fortfarande helt tomt, och ingen har sett någon aktivitet på övervåningen där sovrummen är, så dom misstänker att han sover på kökssoffan.

Allt enligt hans närmaste grannar som av olika anledningar har kikat in hos honom.

Jo, fast tvångsanslutning (av alla slag i alla föreningar) är ändå av ondo, för det finns alltid den stora massan som inte orkar ta tag i saken och gå ur.

Jag har en granne som är med i en lustig församling, den där man inte får smycka ut fönstren i huset (inga gardiner eller blommor), han har inte ens utvändiga fönsterfoder på sitt hus, det ser för jäkligt ut.

Dessutom så har han bara inrett köket i sitt radhus, vardagsrummet är fortfarande helt tomt, och ingen har sett någon aktivitet på övervåningen där sovrummen är, så dom misstänker att han sover på kökssoffan.

Allt enligt hans närmaste grannar som av olika anledningar har kikat in hos honom.

Är du säker på att det där har med religion att göra? Låter mer som en enstörig norrlänning som försöker tjäna en krona på värmen, och som aldrig varit inom 50 mil från ett Ikea.

Är du säker på att det där har med religion att göra? Låter mer som en enstörig norrlänning som försöker tjäna en krona på värmen, och som aldrig varit inom 50 mil från ett Ikea.

Jorå, det är religionen, det handlar om att man inte ska unna sig något utan leva asketiskt och skänka allt till kyrkan.
Han skänker nog allt han får ihop dit, han köper inte ens nya däck till sin cykel utan tar begagnade från soptippen (han har inget annat fordon än en cykel från 50 talet)

Än en gång, tvångsanslutning avskaffades för 9 år sen.

Din granne är f.ö. förmodligen laestadian. Dom får inte ha tavlor, gardiner eller TV (men dator och microvågsugn av nån anledning..).

Nyheter
Seriösa mc-kläder till bra pris

Raven Moravia TX Air+: Seri...

Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu