Schysst bakljus?

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Tja!

Behöver en ny baklampa, den nuvarande lyser med bromsljuset tänt hela tiden...

Har ni några förslag så är de välkomna!

Bild i dagsläget...
 

Bifogat

  • cbrfighterbakdelsh.JPG
    cbrfighterbakdelsh.JPG
    103.2 KB · Visningar: 443

Jeppe

Västra MK
Gick med
12 May 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Kxf 250-08, Husaberg fx 470-01. FXDB -11
Hmm.. Om lampan lyser är det väl inte en ny lampa du behöver? Det e väl fel på nått relä..

//Jeppe
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Min bensinmätare lyser hela tiden, någon som vet var jag hittar en ny tank:va
 

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Ta en närmare titt på kontakten vid bromsen. Antagligen där ditt problem ligger och inte i lampan.:tummenupp

Det finns väl 3 sladdar till lampan.
En går till plus-polen
En går till bromsljuset
och en till minus-polen

Kolla så att dom inte är växlade! Om bromsljuset får +12V hela tiden så är det inte konstigt att det lyser hela tiden heller. Såg inte ut att vara orginal-lampan du hade. Så det är bara en tanke...
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Sluta bromsa och börja svänga :va

Bromsljuset lyser oavsett om jag bromsar, svänger eller har elen på och knullar tjejen...

Hmm.. Om lampan lyser är det väl inte en ny lampa du behöver? Det e väl fel på nått relä..

//Jeppe

Bakljus och bromsljus funkar perfekt med orginallyset.När jag mäter med multimeter är allt som det ska så det är inte reläet som krånglar

Min bensinmätare lyser hela tiden, någon som vet var jag hittar en ny tank:va

Om du lär dig tänka rätt och förstå lär det underlätta hela ditt liv...
 
Last edited:

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Bromsljuset lyser oavsett om jag bromsar, svänger eller har elen på och knullar tjejen...



Bakljus och bromsljus funkar perfekt med orginallyset.När jag mäter med multimeter är allt som det ska så det är inte reläet som krånglar



Om du lär dig tänka rätt och förstå lär det underlätta hela ditt liv...

Har du funderat över mitt inlägg?
Testa med ett löst batteri. Då ser du vilka sladdar som är till vad.
 
Gick med
20 Apr 2007
Ort
Halmstad (Ängelholm)
Hoj
YZF750r streetfighter, zx6r -01 Såld
jag hade samma problem på min hoj och då var det bara "givaren" vid fotbromsen som var lite hårt spänd, så jag snurrade lite på den och nu funkar den perfekt
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
jag hade samma problem på min hoj och då var det bara "givaren" vid fotbromsen som var lite hårt spänd, så jag snurrade lite på den och nu funkar den perfekt

Har testat med annan baklampa samt mätt med multimeter och då är allt som det ska så jag tror att felet ligger i lampan. Problemet började när jag gick lite för mycket över balanspunkten senast...

(även en av anledningarna till att jag numer kör i princip utan bakram hahaha)

Var egentligen ute efter lite tips på coola baklampor som kan passa en fighter...
 

Dominator-Rocks

Guest
Bromsljuset lyser oavsett om jag bromsar, svänger eller har elen på och knullar tjejen...



Bakljus och bromsljus funkar perfekt med orginallyset.När jag mäter med multimeter är allt som det ska så det är inte reläet som krånglar



Om du lär dig tänka rätt och förstå lär det underlätta hela ditt liv...

Eftersom du är otrevlig så skall du inte ha några tips!
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Eftersom du är otrevlig så skall du inte ha några tips!

Om du uppfattade chronics inlägg som konstruktivt så bör nog även du överväga att lära dig tänka rätt.

Kan ju onekligen vara så att du inte fattar bättre än att man knappast köper en ny tank för att bränslemätaren lyser... när jag tänker på det så trodde du nog att man gör det så du är ursäktad...

Även sluta bromsa och börja svänga var inte direkt till någon större hjälp...

Var bara ute efter tips på diodbakljus men någonting säger mig att jag löser det även utan din hjälp.

I övrigt är jag mycket tacksam för alla konstruktiva tips jag fått.
 

Dominator-Rocks

Guest
Om du uppfattade chronics inlägg som konstruktivt så bör nog även du överväga att lära dig tänka rätt.

Kan ju onekligen vara så att du inte fattar bättre än att man knappast köper en ny tank för att bränslemätaren lyser... när jag tänker på det så trodde du nog att man gör det så du är ursäktad...

Även sluta bromsa och börja svänga var inte direkt till någon större hjälp...

Var bara ute efter tips på diodbakljus men någonting säger mig att jag löser det även utan din hjälp.

I övrigt är jag mycket tacksam för alla konstruktiva tips jag fått.

Det Chronic menade var att du kanske skulle forska lite i vad det är som är fel, det är ju knappast själva lyktan som det är fel på snarare hur den är kopplad.

I ditt baklyse så sitter det Leds/lampor och på sin höjd ett par motstånd alltså inga brytare eller liknande som kan vara fel på!

1. Kolla först å främst att lyktan har en bromsljus funktion. (Finns det 2 lampor/flera dioder som är separat matade.

2. Kolla så du har kopplat rätt.

3. Kolla "bromsbrytarna" i fram Å bakbroms så dom bryter strömmen när dom är opåverkade.
 

#Åke

Guest
Street fighters,fy fan de borde vara förbjudna,nå fulare fattigmansåka finns inte.:yoparty
 

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Street fighters,fy fan de borde vara förbjudna,nå fulare fattigmansåka finns inte.:yoparty

Hehehe... kan helt förstå hur man kan tycka som du. De flesta av mina polare tycker likadant. Själv har jag inget emot kåphojjar men det är bra kul att ha en ratbike man kan göra vad man vill med.

Måste dock säga att jag personligen inte tycker tl1000 är den snyggaste hojjen ett produktionsteam lyckats frambringa. Gött ljud dock!
 
Last edited:

#acke#

Det spelar ingen roll vem som gör det...
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Sthlm
Hoj
CBR 900, XR600
Det Chronic menade var att du kanske skulle forska lite i vad det är som är fel, det är ju knappast själva lyktan som det är fel på snarare hur den är kopplad.

I ditt baklyse så sitter det Leds/lampor och på sin höjd ett par motstånd alltså inga brytare eller liknande som kan vara fel på!

1. Kolla först å främst att lyktan har en bromsljus funktion. (Finns det 2 lampor/flera dioder som är separat matade.

2. Kolla så du har kopplat rätt.

3. Kolla "bromsbrytarna" i fram Å bakbroms så dom bryter strömmen när dom är opåverkade.

Nu är du konstruktiv och det uppskattar jag! :tummenupp

1. Lyktan är e-märkt och har bromsljusfunktion.

2. Jag har garanterat kopplat rätt.

3. Ska kolla över detta en gång till. Tycker dock problemet borde visa sig även då jag byter till original alt. annat led. lyse.

Har såklart plockat isär ledlyset och kan konstatera att det ser rätt mosat ut. Ska mäta lite mellan kretsarna (i lyset) imorgon och se om det går att reda ut skiten.

Chronic var otrevlig och fick ett svar därefter.
 

#Åke

Guest
Hehehe... kan helt förstå hur man kan tycka som du. De flesta av mina polare tycker likadant. Själv har jag inget emot kåphojjar men det är bra kul att ha en ratbike man kan göra vad man vill med.

Måste dock säga att jag personligen inte tycker tl1000 är den snyggaste hojjen ett produktionsteam lyckats frambringa. Gött ljud dock!

Japp,har full förståelse för andras åsikter och smak,TL har ju inte det finaste arslet men det finns bot för det med. :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Nu är du konstruktiv och det uppskattar jag! :tummenupp

1. Lyktan är e-märkt och har bromsljusfunktion.

2. Jag har garanterat kopplat rätt.

3. Ska kolla över detta en gång till. Tycker dock problemet borde visa sig även då jag byter till original alt. annat led. lyse.

Har såklart plockat isär ledlyset och kan konstatera att det ser rätt mosat ut. Ska mäta lite mellan kretsarna (i lyset) imorgon och se om det går att reda ut skiten.

Chronic var otrevlig och fick ett svar därefter.



Chronic var inte otrevlig utan konstruktivt hånfull alt. ironisk, allt för att peka på den märkliga frågeställning som ger vid handen att frågeställaren inte inser att en baklampa lyser så som man ger den ström och från vilken brytare.
Detta med all rätt och förstods nog av de flesta andra läsarna. Men visst, riktigt trevlig var jag inte heller. Men det verkar inte heller du vara i någon större omfattning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du har slagit/släpat den i backen kan mycket väl någon isolering inne i lampan ha fått sig en törn, så strömmingen går någon väg den inte ska. Skruva isär å kolla! En stump eltejp, å grejerna funkar igen...
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top