Satans gubbjävel

Cujo skrev:
Frågan är, vad jobbar du med???
(Jag förutsätter att du inte jobbar som utesäljare för då är det definitivt tvärkört.)

Om det nu är så att det råder arbetsbrist för utesäljare, så är det inte rätt att sparka någon med andra arbetsuppgifter, bara för att en övertalig utesäljare skall få jobba kvar.

Men eftersom du blivit blåst av facket, så får du läsa paragrafer själv eller pröjsa en jurist i arbetsrätt. Det borde inte vara så dyrt att få reda om om du har ett "case" eller inte. Facket kanske har juridisk rådgivning centralt??? (I så fall, vänta med att berätta att din egna avd/klubb gått emot dig, så att du får ett opartiskt råd)

Tyvärr så ligger du nog jävligt till eftersom du har blivit blåst av ditt eget fack. Man kolla i alla fall upp om du har en chans, innan du ger upp. Du skrev att arbetsgivaren i alla fall vill ha dig kvar... om han verkligen vill, kanske det går att ordna med juridisk rådgivning från SAF (En vild chansning från min sida.)

Lycka till!

Ja jag jobbar som innesäljare på området VVS vi tillhör en av landets största grossister och har nyligen köpt upp en verktygsgrossist och det är verktyg L jobbar med. Och nu ska vi rationalisera bort folk på verktyg, ja dår kickar vi en VVS innesäljare, ja jag blir snurrig jag

Arawak skrev:
Vet ungefär hur det känns...
Vi fick reda på i tisdags att hela Ica-lagret utanför Växjö ska avvecklas.
Lider med dig.
Vd:n hade kommit och samlat att 500 anställda och kom med beskedet.
Blixt från klar himel så att säga... :död

ja det känns helt f*ckat

Tinatjejen skrev:
Vad har du för specialpapper som säger 3 månader?
1 månad är nog vanligast.
Jag har iof själv jobbat på ett ställe med 3 mån uppsägningstid. Det var inte alls lika kul när man sa upp sig, att vänta i 3 månader tills man fick gå sin väg... Men det hade ju varit bra, ifall man hade hamnat i trådstartarens sits.

hmm ja jag fick möjligheten att jobba 3 mån till och motivera det med att jag skulle "lära" upp honom i helvette heller att jag tänker försöka lära en gubbe mitt jobb som inte kan lära sig något, det han lärt sig idag glömmer han imorrn :3freak

dessutom har han ju som sagt bara 6 mån på sig att klara mitt jobb med tillfredsställelse :hihi

det är bara att vigla upp alla rörmockare så kommer det att vara lynch-stämning den dagen han ska försöka sig på mitt jobb :fatta!

och tills dess får man hyra in sig i parken med grabbarna :fyllisar

hade ju hellre fått foten i typ april :squid

Tinatjejen skrev:
Vad har du för specialpapper som säger 3 månader?
1 månad är nog vanligast.
Jag har iof själv jobbat på ett ställe med 3 mån uppsägningstid. Det var inte alls lika kul när man sa upp sig, att vänta i 3 månader tills man fick gå sin väg... Men det hade ju varit bra, ifall man hade hamnat i trådstartarens sits.

Uppsägningstiden regleras av hur länge man varit anställd om man inte kommit överens om annat.

Ska eventuellt säga upp mig från mitt jobb pga av "lyxorsaker".
Jag blev halvt som halvt lovad tjänstledighet för att jag ska göra en långresa.
När jag påminde min chef om min resa så blev det blankt nej. :mad:
Tänkte meddela honom i nästa vecka att jag funderar starkt(läs:kommer att säga upp mig) på att säga upp mig så att jag får göra min resa.
Känns lite surt att behöva säga upp sig från ett jobb som man trivs hyffsat med och där lönen är hyffsad.

Tinatjejen skrev:
Fast... JAG skulle ju inte ta ett nytt jobb hos samma arbetsgivare som kickade mig :fatta! , fastän jag gjort mitt jobb bra. :(
Det skulle ju inte kännas någe vidare precis...
Det skulle kännas opålitligt lixom...

Jag skulle nog överväga saken istället för vara arbetslös samt att företaget har ju följt dom lagar som finns och skulle inte den här gubben klara av tjänsten har han ju chans att få tillbaka jobbet och har då chans att höja sin lön.

Det är nog lika opålitligt där som på andra ställen i så fall.

Dock det som är värt att tänka på med meningen om återanställning. Sker återanställning men inte för honom så är det lagfel = kan ge honom pengar = Bra

Det är lätt att ta det personligt i sådana här lägen vilket jag tyder det som att bland annat du skulle gjort då du inte skulle gå tillbaka. Vänd på steken, tänk om du var gubben och företaget inte följde lagarna som fanns, hur hade du då hanterat det hela och hade du inte påpekat att dom inte följer dom regler som finns och att du i första hand har rätt till jobbet?

Jag menar inte att vara grym eller påhopp. Sanningen är denna och det suger när man hamnar där. Har själv varit där för många år sedan och såg det först ur fel synvinkel, idag ser jag det hela positivt och att det gav mig en spark i en bra rikting och att jag lärt mig massor av det hela.

I vilket fall som helst är det aldrig kul med situationer som denna.
Prata med facket igen och se om dom inte kan erbjuda omskolning, studier för dig. Samt att dom flesta fack kan hjälpa till med hitta nytt arbete åt dig. Ligg på dom, utnyttja att du har betalt facket deras avgifter.

11 § LAS (Lagen om AnställningsSkydd)

Uppsägningstid

För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av

-- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,

-- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,

-- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,

-- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och

-- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år. Lag (1996:1424).

Mer finns att läsa på t.ex. http://www.vvkgbg.o.se/las.htm

:hej

Facket ger jag inte ett rött öre, efter att ha sett hur folk i min omgivningen blivit fullständigt överkörda av facket och facket varit mer av en motpart än en medpart så känns det tryggt att inte vara med. Tur att man har mål i munnen...

Lycka till och hoppas det löser sig!

Felix skrev:
Facket ger jag inte ett rött öre, efter att ha sett hur folk i min omgivningen blivit fullständigt överkörda av facket och facket varit mer av en motpart än en medpart så känns det tryggt att inte vara med. Tur att man har mål i munnen...

Lycka till och hoppas det löser sig!

Har ung samma erfarenhet.
Det låter j-t stort när facket (SIF i mitt fall) pratar, men i verkligheten blir det precis som företaget man jobbar åt vill iallafall.
Nä, ska man ha något extra vid uppsägning gäller det att fixa det själv...

Liwa1 skrev:
Jag skulle nog överväga saken istället för vara arbetslös samt att företaget har ju följt dom lagar som finns och skulle inte den här gubben klara av tjänsten har han ju chans att få tillbaka jobbet och har då chans att höja sin lön.

Det är nog lika opålitligt där som på andra ställen i så fall.

Dock det som är värt att tänka på med meningen om återanställning. Sker återanställning men inte för honom så är det lagfel = kan ge honom pengar = Bra

Det är lätt att ta det personligt i sådana här lägen vilket jag tyder det som att bland annat du skulle gjort då du inte skulle gå tillbaka. Vänd på steken, tänk om du var gubben och företaget inte följde lagarna som fanns, hur hade du då hanterat det hela och hade du inte påpekat att dom inte följer dom regler som finns och att du i första hand har rätt till jobbet?

Jag menar inte att vara grym eller påhopp. Sanningen är denna och det suger när man hamnar där. Har själv varit där för många år sedan och såg det först ur fel synvinkel, idag ser jag det hela positivt och att det gav mig en spark i en bra rikting och att jag lärt mig massor av det hela.

I vilket fall som helst är det aldrig kul med situationer som denna.
Prata med facket igen och se om dom inte kan erbjuda omskolning, studier för dig. Samt att dom flesta fack kan hjälpa till med hitta nytt arbete åt dig. Ligg på dom, utnyttja att du har betalt facket deras avgifter.

Allt du säger är ju sant. :)
Men det skulle inte kännas riktigt riktigt att gå tillbaka dit igen. I allra värsta fall, tillfälligt i så fall. Tills man hittar ngt annat.

Om han går dit igen då säger vi. Är det han som är försten ut igen nästa gång, eftersom han är "anställd sist"? Eller hur blir det då? :va

Självklart ska företagen följa lagar... Och personligt ska man väl inte ta det direkt, men de skulle kännas lite unket att gå tillbaka igen, ändå.

Ungefär som att man inte går tillbaka till någon som dumpat en eller ex överhuvudtaget :hihi :dummer Iof.. finns det säkert dom som gör sådant åxå, men nja.. riktigt rätt har jag svårt att tänka mig att de skulle kännas

TwoSaint: Nu jävlar gäller det å lägga manken till och söka jobb så in i bängen :tummenupp . De hänger inte direkt på träd. Eller det kanske de gör i din bransch :confused:

Tråkigt när folk hamnar i kläm, men jag hoppas verkligen att den regeln finns kvar länge till. Vi blir alla 55 och då är det inte så roligt längre....

Jag har fått kicken förr för att 55-åringar ska få jobba kvar och det kanske händer igen. Det känns faktiskt rätt bra inför framtiden.

Det finns många sidor av de här reglerna...

Chrille skrev:
Tråkigt när folk hamnar i kläm, men jag hoppas verkligen att den regeln finns kvar länge till. Vi blir alla 55 och då är det inte så roligt längre....

Jag har fått kicken förr för att 55-åringar ska få jobba kvar och det kanske händer igen. Det känns faktiskt rätt bra inför framtiden.

Det urholkar ju dessvärre företagens konkurrenskraft, tråkigt för samhället om unga människor går arbetslösa, som verkligen behöver komma in på arbetsmarknaden. Sen är ju inte värsta konkurrenten alltid på samma gata utan i något annat land med andra lagar.. anpassning borde helst ske innan allt gått åt skogen..

/Felix

Facket - ett av de stora problemen i Sverige. När det gäller att bli medlem och så, är de så snälla och vänliga. De vill ju ha in mina pengar (hur ska de annars kunna betala sina porrklubbsbesök?). Men när jag sen säger att jag bara vill vara med i a-kassan, ja då blir man avsnäst och idiotförklarad och i princip ombedd att dra åt h-e.
Har sett flera skräckexempel där facket inte gjort kungens skit för att hjälpa den enskilde. Har sett exempel där de t.o.m. tagit större parti för arbetsgivaren än arbetsgivaren själv.

Turordningslagen är nog också ett av de dummaste påfund jag sett. Om valet står mellan två arbetstagare där den ena är mer kvalfiicerad, medan den andra jobbat längre på företaget - varför ska man ENLIGT LAG sparka den mest kvalificerade?
Om jag är egen företagare vill jag själv kunna bestämma vem som passar in i mitt företag och inte behöva behålla inkompetenta personer bara för att de varit där längre.

men som det ser ut nu kommer många få jobba till de är 70 skulle jag tro.
Det är ju inte så kul att få foten som 50+, då har man ju ingen möjlighet att få nåt jobb om man inte har egna kontakter.
Vad fasen ska man leva på i alla år mellan 55 och 65 tex, nä det blir att jobba till man dör, överlever man jobbet får det bli ett skott.

Felix skrev:
Det urholkar ju dessvärre företagens konkurrenskraft, tråkigt för samhället om unga människor går arbetslösa, som verkligen behöver komma in på arbetsmarknaden. Sen är ju inte värsta konkurrenten alltid på samma gata utan i något annat land med andra lagar.. anpassning borde helst ske innan allt gått åt skogen..

/Felix

Anpassningen sker allt också. Vi sjuttiotalister som tog mycket stryk av de här reglerna på nittiotalet snackade också om urholkning men det var ju lika mycket en effekt av den extrema nedgången vi hade i början av det decenniet. När vi sen försöker etablera oss på arbetsmarknaden bland de 50-åringar som blivit kvar så får de reglerna extrema side-effects när företagen inte kan behålla någon yngre personal. De problemen blir mycket mindre i ett företag med bättre spridning i åldrarna.

I slutänden blir vi alla förhoppningsvis 55 och då tackar inte jag nej till lite extra anställningsskydd. Visserligen hoppas jag att jag kompetensmässigt kan hålla mig intressant hela vägen men vem av oss vill vara 55, arbetslös och bo i glesbygd?

Chrille skrev:

Alternativt avskaffar man alla regler, och låter den mest kompetente/effektive/lönsammaste medarbetaren arbeta i företaget, oavsett ålder, kön, nationalitet, sexuell läggning et cetera. Fast det är bara min åsikt.

/Reinfelts fanclub

Silwer skrev:
men som det ser ut nu kommer många få jobba till de är 70 skulle jag tro.
Det är ju inte så kul att få foten som 50+, då har man ju ingen möjlighet att få nåt jobb om man inte har egna kontakter.
Vad fasen ska man leva på i alla år mellan 55 och 65 tex, nä det blir att jobba till man dör, överlever man jobbet får det bli ett skott.
Ätterstuppan håller väl redan på att återuppstå men än i förfinad form.. man har ju inte råd att behandla vissa typer av sjukdomar och nerprioriterar vissa, En gubbe några hus bort försökte få hemhjälp men fick det ej och fick be grannar om hjälp med allt, till slut la även distriktsjuksköterskans mottagning ner och då gav han upp och sköt sig i vedboden. Ganska beklämmande faktiskt, speciellt för folk som jobbat hela livet och betalat megaskatten laban..

/Felix

valmers skrev:
Alternativt avskaffar man alla regler, och låter den mest kompetente/effektive/lönsammaste medarbetaren arbeta i företaget, oavsett ålder, kön, nationalitet, sexuell läggning et cetera. Fast det är bara min åsikt.

/Reinfelts fanclub

På sätt och vis håller jag med dig och i dagsläget är det dessutom lätt. Vi är nu trettio, relativt högutbildade, erfarna och dessutom barnlösa. Kan vi bli hetare på arbetsmarknaden?

Men om 25 år??

valmers skrev:

/Reinfelts fanclub

Onekligen en poäng i detta, mindre politik i företagen vore tacknämligt, men svårt att uppnå antagligen..

Fråga:
Finns det inte undantag från turordningsreglerna för småföretag?

Chrille skrev:
På sätt och vis håller jag med dig och i dagsläget är det dessutom lätt. Vi är nu trettio, relativt högutbildade, erfarna och dessutom barnlösa. Kan vi bli hetare på arbetsmarknaden?

Men om 25 år??
Ähh snart har du gjort en tös på tjocken.. då är du inte populär längre :hihi

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back