Satans gubbjävel

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Här har man nu gått och slitit arslet av sig för en slavlön för att förhoppningsvis kunna klättra lite i lönestegen och ha råd att försäkra hojen till våren, har hållit på att tjata på distriktschefen om högre lön och han hade lovat att åka förbi och diskutera saken, han kom förbi på jobbet i måndags och ville prata med mig. Ok tänkte jag nu ska man få lite stålars i fickan. :tummenupp

-ja det är såhär att det är för många utesäljare på verktyg och Lennart´s (läs gubbjävel på 55 år) tjänst behövs inte längre så han har blivit uppsagd och då hoppades vi på att han skulle sluta men han kunde tänka sig att ta ditt jobb så eftersom du är anställd sist får du gå hem om en månad.

:gråta :gråta :gråta

VA INNI HELA HELVETTE GUBBJÄVELN HAR FRU OCH VILLA SOM HAN SÄKERT BETALT AV LÅNEN PÅ OCH HÄR STÅR JAG MED LÄGENHET MED LÅN SOM JAG SKA BETALA ENSAMMEN OCH EN HOJ-JÄVEL SOM KOSTAR MULTUM ATT FÖRSÄKRA VA FAN SKA JAG LEVA PÅ ???? TUGGA PÅ SKINNSTÄLLET ELLER ?
NÄÄ FACKET SUGER DRA ÅT HELVETTE !!!!!!

kände bara att jag måste skriva av mig känns som om jag skulle kunna knäcka
knäskålarna :mad: så han inte kan jobba så jag får ha kvar mitt jävla jobb gubbjävel

Jonne_boy skrev:
Uppsägnings tid??

är väll runt 3 månader i normala fall,,

hoppas du är med i facket!

jag är med i facket det är facket som bestämt att jag ska gå och han stanna, företaget vill ha mig kvar inte han.

okej,, men uppsägningstiden
?

eller får du lön i 3 månader utan att jobba?

för inte kan dom komma och säga hej då du behöver inte komma på måndag bara sådär,

Jonne_boy skrev:
?

för inte kan dom komma och säga hej då du behöver inte komma på måndag bara sådär,

uppsägningstiden är en månad från och med att jag får brevet hem och det skulle tydligen dimpa ner nästa vecka

Är själv en sk. gubbjävel (51) och jag kan bara säga att fick jag chansen att sluta vid 55 så skulle jag ta den direkt.
Man har 1 år uppsägning, kan utnyttja a-kassan minst 1 år
När man är 55 har man några år kvar innan man
börjar ruttna på långvården. Man ska ta till vara sin stund
på jorden
Fan det är dom yngres jobbande vi ska leva av på :-)

BMW R90s skrev:
Är själv en sk. gubbjävel (51) och jag kan bara säga att fick jag chansen att sluta vid 55 så skulle jag ta den direkt.
Man har 1 år uppsägning, kan utnyttja a-kassan minst 1 år
När man är 55 har man några år kvar innan man
börjar ruttna på långvården. Man ska ta till vara sin stund
på jorden
Fan det är dom yngres jobbande vi ska leva av på :-)

nää där har du fel du är bara gubbe, gubbjävel är man om man ser till så jag får sparken, om du tänker dig in i situationen själv tror du att du skulle lära dig 4000 artiklar och vart alla ligger ? och vad alla används till ? till detta tillkommer en katalog som är tjockare än telefonkatalogen med 30tusen artiklar man ska hålla koll på ? Lennart är väldigt trött i päronet och jag är väldigt skeptisk att han ska klara uppgiften och det är jag inte ensammen om på jobbet, men vad hjälper det

Surt som fan! Tyvärr är det ju så att man inte har särskilt mycket nytta av facket när man är ung och nyanställd!

Facket är mest intresserat av nån slags standard rättvisa dvs grundregeln först in sist ut gäller. Men om man ser det så att han är 55 år och nog har svårt att få nåt nytt jobb och du är ung och har alla möjligheter så kanske det inte är så jävulskt orättvist ändå!

Dock tycker jag om jag ska se till mina egna upplevelser att det är så att små lokala "fackpampar" ser snett på unga ambitiösa personer som vill jobba sig framåt i företag. Dom vill helst att alla ska passa in i standardmallen för den normala arbetaren och inte ha några egna åsikter och mål som inte passar in på fackets grundsyn som i många fall känns väldigt åldersstigen...

Jaja gled ut lite från ämnet men hoppas det ordnar sig för dig! Se bara till att du iaf förklarar för fackets representanter hur jävligt du tycker det känns så kanske dom lär sig nåt!

Twosaint skrev:
-ja det är såhär att det är för många utesäljare på verktyg och Lennart´s (läs gubbjävel på 55 år) tjänst behövs inte längre så han har blivit uppsagd och då hoppades vi på att han skulle sluta men han kunde tänka sig att ta ditt jobb så eftersom du är anställd sist får du gå hem om en månad.

Frågan är, vad jobbar du med???
(Jag förutsätter att du inte jobbar som utesäljare för då är det definitivt tvärkört.)

Om det nu är så att det råder arbetsbrist för utesäljare, så är det inte rätt att sparka någon med andra arbetsuppgifter, bara för att en övertalig utesäljare skall få jobba kvar.

Men eftersom du blivit blåst av facket, så får du läsa paragrafer själv eller pröjsa en jurist i arbetsrätt. Det borde inte vara så dyrt att få reda om om du har ett "case" eller inte. Facket kanske har juridisk rådgivning centralt??? (I så fall, vänta med att berätta att din egna avd/klubb gått emot dig, så att du får ett opartiskt råd)

Tyvärr så ligger du nog jävligt till eftersom du har blivit blåst av ditt eget fack. Man kolla i alla fall upp om du har en chans, innan du ger upp. Du skrev att arbetsgivaren i alla fall vill ha dig kvar... om han verkligen vill, kanske det går att ordna med juridisk rådgivning från SAF (En vild chansning från min sida.)

Lycka till!

Livet sanning så att säga. Tänk på att han som du kallar gubbjävel kanske inte alls har betalt av sitt hus osv. Utan kanske är behov av pengar han med.

Uppsägningens tid beror på hur gammal man är och hur länge man arbetat på företaget.

Värt att tänka på för din del är:
En arbetstagare som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har även under nio månader företrädesrätt till återanställning om arbetsgivaren skall nyanställa.

Vad som sägs enligt lag om uppsägning och turordning är:
Arbetsbrist föreligger om arbetsgivaren behöver minska personalstyrkan till exempel på grund av minskad orderingång. Arbetsgivarens bedömning i denna del kan i de flesta fall inte överprövas av domstol. Arbetsgivaren är dock skyldig att följa turordningen sist in först ut. En turordning i en arbetsbristsituation kan medföra att en arbetstagare i kraft av längre anställningstid får omplaceras till en annan tjänst och slå ut en annan arbetstagare. Ett villkor för att arbetsgivaren skall vara skyldig till detta är dock att den arbetstagare som skall omplaceras har tillräckliga kvalifikationer, vilket innebär att arbetstagaren efter en normal inskolningsperiod skall klara arbetsuppgifterna.
Anställningsskyddslagen tillåter att arbetsgivaren och den fackliga organisationen träffar kollektivavtal där avsteg från lagens turordningsregler görs. För tjänstemän inom SIF finns omställningsavtalet mellan SAF och PTK som reglerar under vilka förutsättningar en turordningsöverenskommelse kan träffas. Om båda parter bedömer det nödvändigt för företagets förmåga att klara sig i framtiden kan avsteg göras från lagens turordningsregel. Omställningsavtalet reglerar även frågor om avgångsersättning (komplement till a-kassan) till de tjänstemän som blir uppsagda i en arbetsbristsituation. En arbetstagare som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har även under nio månader företrädesrätt till återanställning om arbetsgivaren skall nyanställa.

Lycka till

Twosaint skrev:
Här har man nu gått och slitit arslet av sig för en slavlön för att förhoppningsvis kunna klättra lite i lönestegen och ha råd att försäkra hojen till våren, har hållit på att tjata på distriktschefen om högre lön och han hade lovat att åka förbi och diskutera saken, han kom förbi på jobbet i måndags och ville prata med mig. Ok tänkte jag nu ska man få lite stålars i fickan. :tummenupp

VA INNI HELA HELVETTE GUBBJÄVELN HAR FRU OCH VILLA SOM HAN SÄKERT BETALT AV LÅNEN PÅ OCH HÄR STÅR JAG MED LÄGENHET MED LÅN SOM JAG SKA BETALA ENSAMMEN OCH EN HOJ-JÄVEL SOM KOSTAR MULTUM ATT FÖRSÄKRA VA FAN SKA JAG LEVA PÅ ???? TUGGA PÅ SKINNSTÄLLET ELLER ?

knäskålarna :mad: så han inte kan jobba så jag får ha kvar mitt jävla jobb gubbjävel
Vet ungefär hur det känns...
Vi fick reda på i tisdags att hela Ica-lagret utanför Växjö ska avvecklas.
Lider med dig.
Vd:n hade kommit och samlat att 500 anställda och kom med beskedet.
Blixt från klar himel så att säga... :död

Säg att du inte fått det. Kräv sen rekommenderat brev som du inte hämtar ut.

//P

Twosaint skrev:
uppsägningstiden är en månad från och med att jag får brevet hem och det skulle tydligen dimpa ner nästa vecka

Det finns en liten regel som du kanske kan utnyttja.

Om du får kicken för att en annan person ska ta ditt jobb så MÅSTE han kunna lära sig ditt jobb på max 6mån. Och kunna utföra det tillfredsställande.

Själv så håller vi på och förhandla på jobbet om vilka som får vara kvar och vilka som får gå.
Får beskedet lagom till jul.(trevlig julklapp)

Drkosmos skrev:
Det finns en liten regel som du kanske kan utnyttja.

Om du får kicken för att en annan person ska ta ditt jobb så MÅSTE han kunna lära sig ditt jobb på max 6mån. Och kunna utföra det tillfredsställande.

Själv så håller vi på och förhandla på jobbet om vilka som får vara kvar och vilka som får gå.
Får beskedet lagom till jul.(trevlig julklapp)

Hörrö plutt :tungan Det var ju det jag skrev tidigare i inlägget om....

Lycka till åt dig med. Bättre julklappar finns ju att få en att veta att man kanske ska få gå.

Hähä, känner gen det där.

Plötsligt blir de fasta utgifterna högre än inkomsten.
Visst är det spännande att leva?

750RR

Fy fan, jag tycker synd om dig TwoSaint. Det är samma jävla skit här i stan på mitt jobb. Dom går ju tyvärr inte avdelningsvis när dom säger upp folk utan på hela driftsplatsen. Idioter!!!!

Jonne_boy skrev:
?

Vad har du för specialpapper som säger 3 månader?
1 månad är nog vanligast.
Jag har iof själv jobbat på ett ställe med 3 mån uppsägningstid. Det var inte alls lika kul när man sa upp sig, att vänta i 3 månader tills man fick gå sin väg... Men det hade ju varit bra, ifall man hade hamnat i trådstartarens sits.

Twosaint skrev:

Fy fan vad surt :(
Vet vad du pratar om ang utgifter, hojen håller på att suga musten en.
Fast jag vägrar att sluta köra hoj :4skrika Var precis och sökte mitt andra extra knäck (köra bud) för att kunna ha kul när våren kommer.
Ang ditt jobb så kan jag bara säga en sak, lär inte gubbjäveln ett enda skit :4skrika

Liwa1 skrev:
Värt att tänka på för din del är:
En arbetstagare som blivit uppsagd på grund av arbetsbrist har även under nio månader företrädesrätt till återanställning om arbetsgivaren skall nyanställa.

Fast... JAG skulle ju inte ta ett nytt jobb hos samma arbetsgivare som kickade mig :fatta! , fastän jag gjort mitt jobb bra. :(
Det skulle ju inte kännas någe vidare precis...
Det skulle kännas opålitligt lixom...

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back