Sant eller falskt?

watson skrev:
@cRoC: Jag byter gärna dina ca. 2000:-/mer i månaden mot att du får rabatt... :rolleyes: /FW

Är du säker på att du skulle klara just mitt jobb som kvinna? Skulle vilja se dig stå på ett gjuteri och slita, då kanske du inser att vissa jobb inte är gjorda för kvinnor och det just därför ger oss män bättre lön.

watson skrev:
JA! Det är ju JUST det JAG menar! Lön efter kompetens, INTE efter kön. Tyvärr ser det ju inte ut så idag....

Fan trille... Tror minsann att du är smyfeminist!! :D

Oj vad skönt det skulle vara om alla tänkte innan de skrev... :rolleyes:

/FW

just de, bara inse.. tjejjer kan aldrig bli lika bra på nåt som oss :gnissla :rofl

... säger allt mest på skojj.. kul å reta damerna lite :)

gladh skrev:
Och var har du fått det ifrån att feminismen skulle sträva efter att det inte ska vara jämställt?

gladh

Det finns väl olika typer av femenister, eller har jag fel?! Nä precis. Mångfallden som jag har träffat har nåt emot snablar, eller ska man säga män över huvudtaget.

Therudeboy skrev:
Är du säker på att du skulle klara just mitt jobb som kvinna? Skulle vilja se dig stå på ett gjuteri och slita, då kanske du inser att vissa jobb inte är gjorda för kvinnor och det just därför ger oss män bättre lön.
:fakta :fakta :fakta
Men alla dessa feminister har svårt att förstå detta...

Klart tjejer/kvinnor ska ha samma lön om dom jobbar lika mycket o lika hårt,lön efter prestation tycker jag inte efter kön.
Nåt som däremot är dumt är ja vad kallas det kvotering eller nåt va? när man ska se till att få in tjejer/kvinnor även fast dom inte har tillräckligt med kompetens.

Holger skrev:
Klart tjejer/kvinnor ska ha samma lön om dom jobbar lika mycket o lika hårt,lön efter prestation tycker jag inte efter kön.
Nåt som däremot är dumt är ja vad kallas det kvotering eller nåt va? när man ska se till att få in tjejer/kvinnor även fast dom inte har tillräckligt med kompetens.

:tummenupp :tummenupp :tummenupp
Precis!!!

Visst lön efter kompetens!
Men inte nån jävla könskvotering.. Jävla skitsnack att de e för få kvinnor i styrelser. De kvinnor som visat framfötterna o e kompetenta kommer nån vart.. Likadan som för männen.

De flesta punkterna som feminismen står för, jämställdhet med mera anser inte jag ha så mycket med feminism att göra. Det handlar ju för fan om sunt förnuft.
Jag anser att alla människor ska behandlas på samma sätt. Kvinnor, män, svarta, vita, krullhåriga, rakhåriga, rika, fattiga osv. är jag är feminist då - ja då är det väl så.
Det jag hänger upp mig på vad det gäller feminister är att det är alltid dom mest extrema som får publicitet (Skugge med flera) för att dom vågar kalla det manliga
etablissemanget för fula skällsord. Det är mest bara jobbigt och jag anser att dom gör sig själva en björntjänst.

Jag har haft många olika jobb, både som arbetare o tjänsteman.

På alla ställen har har killar o tjejer haft samma lön oberoende
av kön. Helt rätt enligt mig.

watson skrev:
Att vara feminist handlar främst om att få ett jämnlikt samhälle!
Skulle gärna höra eran deffinition av feminism...

@cRoC: Jag byter gärna dina ca. 2000:-/mer i månaden mot att du får rabatt... :rolleyes:

@trille: Mina tår är inte ett dugg ömma... Bara skönt att sålla de som tänker innan de skriver..

/FW

Nja, nån konkret definition av feminism kan jag inte ge Dig då jag inte är superinsatt i just det ämnet, men lite tankar och funderingar kan jag dela med mig av.Kanske inte dom rätta men man är ju inte sämre än att man kan lära/ändra sig.

Lika lön, oavsett kön (tihi, litet rim där ja...)
INTE ge en tjej/dam/brud / etc etc etc jobb enbart för att hon e tjej, alltså, jag gillar INTE kvoteringar överhuvud taget, tjejer,killar,invandrare.
Man skall få jobb baserat på sin utbildning och erfarenhet.

Sen gör det kanske inte Eran sak nått gott när t.ex "fjortisar" iklädda tidigt 70tals mode och palestinasjalar demonstrerar utanför porrbutiker och smäller rutor med stora plakat liknade "Krossa porren" å dyl, kallande sig själva feminister.

Men så är det ju alltid, den som låter mest får mest uppmärksamhet.

Det jag surar mest för är det som ovanstående person berättar (fjortisarna å krossa porren å det dära).
Åsen samtidigt äre helt coolt att det är 18 år för brudar å 25 för grabbar överallt, tjejrabbater på i princip alla "killsporter" eller vad man ska kalla det. Tjejer har sjukt mkt fördelar å rabbatter överallt! Blir less som fan...

BlueNote skrev:
Det jag surar mest för är det som ovanstående person berättar (fjortisarna å krossa porren å det dära).
Åsen samtidigt äre helt coolt att det är 18 år för brudar å 25 för grabbar överallt, tjejrabbater på i princip alla "killsporter" eller vad man ska kalla det. Tjejer har sjukt mkt fördelar å rabbatter överallt! Blir less som fan...
Mjo men det är ju inte samma sak, tjejer pröjsar mindre för mc-försäkring för dom kostar mindre pengar, dom kommer in tidigare på krogen för dom beteer sig bättre.

BlueNote skrev:
Tjejer har sjukt mkt fördelar å rabbatter överallt! Blir less som fan...

Om det nu skulle vara som du skriver, så går det över så fort "tjejer" blir "kvinnor".

gladh

Therudeboy skrev:

Jag jobbar som deltidsbrandman, ett arbete som i mångas ögon anses som manligt. För nåt år sen så var jag på utbildning uppe vid Sandö. Vi var väl ca. 25 killar och en tjej.
När man arbetar med rökdykning, ett av dom mest riskfyllda momenten så går man alltid in två personer i brandrummet.
Då handlar det mycket om att kunna lita på varandra. Jag kan säga direkt att tjejen som var med var en av dom tio som jag helst arbetade ihop med.
Hon var inte rädd för att bli skitig om fingrarna, tog i som fan, blev inte lika adrenalinstinn som vissa av killarna,
var omtänksam, noggrann osv, en helgjuten brandman/kvinna med andra ord.
Så jag vet inte om ditt argument biter så hårt. Sen beror det naturligtvis på hur man är byggd.
En tjej på 45 kilo kanske inte passar som gjutare, men det gör nog ingen kille på 45 kilo heller.

HanneZ skrev:
Mjo men det är ju inte samma sak, tjejer pröjsar mindre för mc-försäkring för dom kostar mindre pengar, dom kommer in tidigare på krogen för dom beteer sig bättre.

Det där är väl oxå att könsdiskriminera? Alla är olika individer... det är typ som om att jag säger att invandrare slåss mer, därför får dom inte gå ut på kvällarna, och vita flintiga män är rikast, därför får dom högre skatt... jävla skit.
Lite kan jag förstå angående försäkringar, dock är det fel.
Men när det gäller typ sporter? Eller "tjejer ringer gratis linjer". Eller, vad heter det nu.. cybertown i sthlm när man leker pang pang, halva priset för brudar.. har nog sett liknande för paintball.. är det inte lite orättvist? Jag har aldrig hört talas om liknande för killar på "tjejprylar".

HanneZ skrev:

Nä, Hannez de där håller jag inte med om.
Visst just hojförs. kanske men det andra da?
Det finns gott om tjejer som beter sig som svin på krogen, slåss spyr å jävlas.
Men vad händer när lilla vakten kommer?
Jo, "nämen lilla gumman" inte ska du bråka,stå här å spy etc.
Inte fan tar han nåt "polisgrepp" på henne inte, nä för då kan han
åka dit för kvinnomisshandel.
Annat är det om en kille beter sig illa, då ere fram med stora batongen, på med handfängslet slå den lilla plingen till länsman så han får komma å hämta en.

Varför säga att ALLA killar är/gör/beter sig/tycker m.m på ett visst vis eller att ALLA kvinnor är/gör/beter sig/tycker på ett visst vis?!Dom flesta lägger ihop de mesta i en o samma påse och säger sedan att det är samma sak!Om du handlar frukt, har du någonsin betalat samma kilopris för alla frukter?!Fattar inte hur man kan kläcka ur sig så mycket generaliteter!Men men thats just me!

ur den humoristiska/sarkastiska/ironiska/dumflum-synvinkeln eller kalla det va du vill så säger jag bara: Far o flyg tokdjäklar, alla dör vi en dag!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti