Sanning i da vinci koden?

Nja, den har väl en viss matematisk betydelse i rätt många sammanhang.
Jo, samt sambandet fibonacci-rektanglar och snäckspiraler, gyllene snittet och myten om de sköna proportionerna. Folk har ju sökt och hittat samband i naturen, konsten och arkitekturen. Att känna till ursprunget sätter talserien i sitt rätta perspektiv dock. =)

Boken utspelar sig bl.a. i en stad som boken kallar för Paris. Den staden finns på riktigt. Den ligger i Frankrike och vi i Sverige känner staden under namnet Paris.

Kollade wikipedia och där tar dom upp vissa tunga saker, bl.a. är "priory of scion" ren fabrikation.
Kolla wikipedia.

Jo får nog göra det, men tänkte det kunde vara kul att höra vad folk tror här:)

Fan kollar ni aldrig kvalitets TV?

Natgeo eller Discovery körde ju ett program där dom totalsågade alla "sanningar" i den boken..

Nä fan missade det!:huvet men finns säkert på utuben

Inte vet jag, men nog ser "Johannes" allt lite cheyig ut:
Da_Vinci_The_last_supper_detail_Da_Vinci_code.jpg

Ja precis!:fakta känns för osannolikt att det är ren slump, också med tanke på att Johannes(som ser ut att vara Maria-Magdalena) är klädd precis som Jesus fast färgerna är tvärt om! kolla närmare ska ni se! sen undrar man ju också om V:et som bildas mellan Jesus och Maria-Magdalena (som jag tänker kalla personen som sitter till vänster om Jesus från och med nu) verkligen kan vara en symbol för kvinnligt/kvinna?

Och givetvis tar jag dem för vad de är, skönlitterära. Det är ju tydligt att folk INTE gör det, därav tråden...

Om jag hade en tagit det för fakta hade jag väll självklart inte ifrågasatt det?:va Nu är det väll du som tror en massa om vad jag tror eller inte!

Med risk att låta väldigt klyschig så avslutar jag detta svar med ett ultra-kända ordspråk som sammanfattar lite av hur jag tänker:
Den som inget frågar, kommer inget veta!

Boken utspelar sig bl.a. i en stad som boken kallar för Paris. Den staden finns på riktigt. Den ligger i Frankrike och vi i Sverige känner staden under namnet Paris.

Finns dock väldigt mycket osant i boken också.
Han kallar till exempel "Renault" och "Citroen" för bilar.
Sånt får mig skeptiskt, antingen sant hela vägen eller så inget allt.

Han måste ju ha fel, annars är ju inte allt i bibeln sant! Nu är jag metr Darwinist än Kreationist men det är en annan sak.

Det mesta han skriver om är antaganden som med lite god vilja har en mikroskopisk chans att vara korrekta. Den delen som verkar stämma är det faktum att gamla bibeltexter faktiskt hyllade Maria Magdalena vilket under Kjesar Augustus tid ansågs som olämpligt och censurerades. Om jag inte minns fel var det bl.a dessa texter som ingick i dödahavsrullarna.

Han måste ju ha fel, annars är ju inte allt i bibeln sant! Nu är jag metr Darwinist än Kreationist men det är en annan sak.

Det mesta han skriver om är antaganden som med lite god vilja har en mikroskopisk chans att vara korrekta. Den delen som verkar stämma är det faktum att gamla bibeltexter faktiskt hyllade Maria Magdalena vilket under Kjesar Augustus tid ansågs som olämpligt och censurerades. Om jag inte minns fel var det bl.a dessa texter som ingick i dödahavsrullarna.

Jag skulle iofs tro att det finns mer troliga historier i Dan Browns spektakulära och enligt många fantasirika värld än i bibeln, men hur sann browns böcker är, är ju en annan sak. Sen är detta även bara vad jag tycker om bibeln!

Vilket underbart och faktiskt givande svar!:tummenupp det där skulle man vilja veta mer om. men du vet inte om hon hyllades lika högt i de borttagna bibeltexterna som de säger att hon gjordes i davinci koden? Hur mycket hyllades hon egentligen? och varför var de opassande egentligen?:confused:

Last edited:
Är det någon som har läst hans andra skitböcker? Han är ju skapligt överskattad den där snubben...

Jag har lästa alla hans böcker och jag tycker att han är en fantastiskt duktig thrillerförfattare. Exakt vad är det som är så dåligt med hans fantasi? Prova att läsa en bok av en fantasilös författare istället, då kan vi snacka om att litteraturen blir skräp. Så länge vi inte talar om rena faktaböcker och/eller historieböcker förstås. :tummenupp

Jag har lästa alla hans böcker och jag tycker att han är en fantastiskt duktig thrillerförfattare. Exakt vad är det som är så dåligt med hans fantasi? Prova att läsa en bok av en fantasilös författare istället, då kan vi snacka om att litteraturen blir skräp. Så länge vi inte talar om rena faktaböcker och/eller historieböcker förstås. :tummenupp

Jag tyckte att Da vinci koden var bra men jag tyckte att Änglar och Demoner var ännu bättre.:yoparty Faktiskt den bästa skönlitterära bok jag läst..

Till sommaren skall jag åka till England och leta reda på Hogwarts trollkarlsskola.
Ni skall få se.

Fan va härligt, att bara ha läst da vinci koden.
Då har du några böcker kvar, från samma författare alltså,
som också är riktigt bra och underhållande :tummenupp

Finns dock väldigt mycket osant i boken också.

Vem bryr sig lixom....!? Jag förväntar mig inte någon livsvisdom när jag glor på Die Hard heller och ställer inga andra krav än 90 minuter pop corn-underhållning. Detsamma gäller Brown.

När man däremot hör de som vill ha djup, substans och realism beklaga sig över Brown ställer jag bara frågan:
- "Vad fan hade ni väntat er"?! :dummer
Det är lite som att höra någon matskribent beklaga sig över Mc Donalds.

Ett faktum man kan läsa ut av mycket du skriver är att det du tycker är skit är skit, därmed basta(!) och mycket du tycker är bäst är bäst, därmed basta!

Om väldigt många tycker något är bra men inte du, så är det inte automatiskt skit!

Jag tycker böckerna är bra, men liknar varann lite väl mycket.

/ Jens

Kanske kan tyckas att det är så men det blir ju lätt så när man har god smak som jag har :hihi Sen skriver jag nog mycket som andra håller käften om, i själva verket tror jag att många håller med mig i många fall. Nåja, inte de korkade människorna eller de med dålig smak då förstås :3freak

Böckerna går att läsa men det känns som att man sitter och läser en ungdomsbok, de är ju skrivna för en 14-åring. Ok, det fungerar säkert jättebra i dagens samhälle där var och varannan person anser sig ha lida av dyslexi.
Och hans fantasi/uppfinningsrikedom är inte den bästa.

Men skitsamma, det är inte sant det som skrivs åtminstone! Eller ja, platserna finns säkerligen. Och han har plagierat boken också om jag inte minns fel, men "de" fick inte rätt mot honom tror jag :va

Ang. Maria Magdalena. Hur mycket hon hyllades vet jag inte men dåtida kyrkan vill inte ha konkurrens med kvinnor om prästerskapet. Det finns trots allt en anledning till att feminister med hår under armarna gnäller på det "patriarkala samhället". På detta vis skiljde sig kristendomen från de hedniska religionerna som den faktiskt behövde konkurrera ut. En annan korrekt del är det faktum att ett antal hedniska högtider "konverterades" till kristna högtider för att ge en "smidig övergång" till Kristendom.

Som många andra böcker bygger denna på myter, lögner, halvsanningar och sanningar. En del av det som tas upp är sant, Priory of scion finns faktiskt och Opus dei existerar likaså. Men inte i den form som ritas upp i boken. Personligen tyckte jag att boken var rätt kass och då hade jag redan rätt bra insikt i myten om jesus och maria magdalena.
En sak som man måste ta i åtanke är att det som många idag tror på har förvanskats tusen gånger sen det egentligen hände, så "sanningen" är oftast inget annat än hörsägen.

Vem bryr sig lixom....!? Jag förväntar mig inte någon livsvisdom när jag glor på Die Hard heller och ställer inga andra krav än 90 minuter pop corn-underhållning. Detsamma gäller Brown.

Naturligtvis, jag är ju redan på den sidan.. :)
Det är en bok, alltså underhållning.

Om jag hade en tagit det för fakta hade jag väll självklart inte ifrågasatt det?:va Nu är det väll du som tror en massa om vad jag tror eller inte!

Med risk att låta väldigt klyschig så avslutar jag detta svar med ett ultra-kända ordspråk som sammanfattar lite av hur jag tänker:
Den som inget frågar, kommer inget veta!

Det lät som att jag ifrågasatte dig på det planet men så är inte fallet :) Givetvis kan man undra om en del saker är sant i boken, och man är inte dum för att man frågar. Ursäkta om du trodde att jag utpekade dig som en dåre som trodde på allt som skrivs i böckerna, som sagt så var det inte meningen att det skulle låta så.

Den är väl based on a true story.. Precis som Star Wars och Wall-E.

:tummenupp böckerna är bra som satan,läs även den andra vad heter den drakar o demoner med dan brown ,så mycket har jag förstått att det mesta angående sekterna och det är sant och historielektionerna som är som en röd tråd,däremot själva romanen är ju fiktion.
roslinjerna finns ju osv. finns en bok till i cirkelns mitt tror jag den heter och är sista boken. var ett tag sedan jag läste dom men sträckläste dom.:tummenupp

I cirkelns mitt kan jag rekommendera. Tyckte nog att den var bäst av dom tre faktiskt. :tummenupp

Han har även skrivit gåtornas palats. Den har inte särskilt mycket religion över sig alls.

Gick en Da Vinci kodentur i Paris förra sommaren, och det var riktigt kul att se platserna i verkligheten.

Vi var även på en guidning av Louvren, och den guiden var så jävla less på allt med Da Vinci koden att hon berättade om alla faktafel hon kunde. Att t.ex. pyramidtoppen, som pekar upp mot den inverterade glaspyramiden, går att flytta så man kan dammsuga, att det ligger ett P-garage under etc.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg