Sanning i da vinci koden?

Jag får väl erkänna att jag har läst alla fyra:
  • Gåtornas palats
  • Änglar och demoner
  • I cirkelns mitt
  • Da Vinci-koden
Alla är väldigt lika och förutsägbara i formatet:
Huvudperson=Klipsk hjälte.
Romans med annan klipsk andrahjälte.
Övriga personer är snälla eller skurkar, fast man ska luras att tro att de är
det ena eller andra några gånger fram och tillbaka genom boken.
Kluriga gåtor som hjältarna löser mha sin stora klipskhet.
Böckerna avslutas med att skurkarna och de snälla byter plats en sista
gång, och en sista gåta, som man för att stärka självkänslan, ska
lösa själv före hjälten mha övertydliga ledtrådar.

Passar bra att köpa inbunden till extrapris för en femtilapp något år
efter att de har kommit ut, för fängslande och hjärndöd semesterläsning.

Last edited:
Till sommaren skall jag åka till England och leta reda på Hogwarts trollkarlsskola.
Ni skall få se.

Åk å leta du.
Jag, Arthur Dent och Ford Prefect var förbi i somras och snodde deras Quidditchboll, efter det lade dom ner skolan för att dom inte kunde erbjuda en adekvat inbillning. :D

Som många andra böcker bygger denna på myter, lögner, halvsanningar och sanningar. En del av det som tas upp är sant, Priory of scion finns faktiskt och Opus dei existerar likaså. Men inte i den form som ritas upp i boken. Personligen tyckte jag att boken var rätt kass och då hade jag redan rätt bra insikt i myten om jesus och maria magdalena.
En sak som man måste ta i åtanke är att det som många idag tror på har förvanskats tusen gånger sen det egentligen hände, så "sanningen" är oftast inget annat än hörsägen.

Jo av så som jag förstått nu så är det ju faktiskt som du säger. Men jag tycker det är intressant hur faktiskt de sanningar som är med är saker man typ aldrig skulle ha hört talas om! t ex om det där med att man hyllar maria-magdalena. Sen om det finns någon sanning i att det "ryktas" om att hon är av kungligt blod eller inte vet jag ju inte men sen däremot så är Priory of scion inte (enligt wikipedia) helt säkert om det var påhittat eller inte för att det var någon snubbe som sa att han var ättling till jesus genom dem.

Det lät som att jag ifrågasatte dig på det planet men så är inte fallet :) Givetvis kan man undra om en del saker är sant i boken, och man är inte dum för att man frågar. Ursäkta om du trodde att jag utpekade dig som en dåre som trodde på allt som skrivs i böckerna, som sagt så var det inte meningen att det skulle låta så.

Om det inte var det du menade så är det ju jätte lugnt!:tummenupp Blir nästan förvånad över att du ber om ursäkt när jag faktiskt inte fått det intrycket av att du är den som skulle göra det i första taget, men se så fel jag hade, men det glädjer mig:) Visar att folk har lite hjärta här på SH trotts allt:krama

I cirkelns mitt kan jag rekommendera. Tyckte nog att den var bäst av dom tre faktiskt. :tummenupp

Jag är inne på slutet av Änglar och Demoner just nu men sen fan får jag väll börja med den;)

Han har även skrivit gåtornas palats. Den har inte särskilt mycket religion över sig alls.

Gick en Da Vinci kodentur i Paris förra sommaren, och det var riktigt kul att se platserna i verkligheten.

Vi var även på en guidning av Louvren, och den guiden var så jävla less på allt med Da Vinci koden att hon berättade om alla faktafel hon kunde. Att t.ex. pyramidtoppen, som pekar upp mot den inverterade glaspyramiden, går att flytta så man kan dammsuga, att det ligger ett P-garage under etc.

haha det där är intressant faktiskt! men jag kan tänka mig att det bara är ett p-garage under som sagt man ska ju nog inte tolka davinci-koden som NE eller något:P Men som jag sa så är iaf de sanningar som finns rätt intressanta för att man oftast inte hört talas om dem innan men är rätt häpnadsväckande!

Men de borde inte klaga på Louvren.. Fatta hur jääääävla mycket mer besökare de fått efter Da Vinci koden!:näsblod

Om det inte var det du menade så är det ju jätte lugnt!:tummenupp Blir nästan förvånad över att du ber om ursäkt när jag faktiskt inte fått det intrycket av att du är den som skulle göra det i första taget, men se så fel jag hade, men det glädjer mig:) Visar att folk har lite hjärta här på SH trotts allt:krama

Jag är inte den som är den och det händer att jag ber om ursäkt när jag har fel. Nu har jag fel så sällan så det är nog därför du aldrig ser mig be om ursäkt :hihi

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg