San Marinos GP

Skulle du stöta på det igen så dra iväg ett PM :tummenupp

Kollade igenom 3st forum som jag misstänkte att det kunna varit där som jag såg det på i våras.. Men har inte kunnat hitta det. :gnissla Var en som hade provat och hade en länk med en film från nån bana med sin hoj.

Men sökte mig fram till några andra som hade nått liknande system.
http://www.drivedata.com/prodlogs.html

Går säkert hitta fler som gör sånna här grejjer.

Hittade en film från nått amerikanskt klubbrace med något liknande monterat.
http://www.youtube.com/watch?v=n2xDYMG-HS8
 
Last edited:
...........................

PS. Cadalora var så vitt jag vet den siste GP-föraren som satt och rökte cigg i depån. DS

:yoparty

Beror på om 250förarna oxå räknas som GP-förare...... 2005 fanns det en viss kille i ett Yamahastall som rökte en del.... eller gör det fortfarande.... som innan EM-rejset på KGA i år... som han vann...
 
Försökte leta upp det. Trodde jag hade sparat en länk. Men hittar inte det nu.. Är från något amerikanskt forum som jag läste om dom grejjerna. Var egentligen gjort för bil men funkade bra för mc med. Var lite som en datalogger där man fick varvtider, vart man gasa och hur mycket, var man bromsade, vilket spår man hade osv och dessutom allt på film om man kopplade in sin kamera. Precis som det ser ut på MotoGP onboardfilmerna.
Hur kan den visa hur mycket man gasar och bromsar utan sensorer? Räknar den fram fartskillnaden mellan två mätpunkter och att det är den som presenteras som "hur mycket man gasar och bromsar"?
 
Hur kan den visa hur mycket man gasar och bromsar utan sensorer? Räknar den fram fartskillnaden mellan två mätpunkter och att det är den som presenteras som "hur mycket man gasar och bromsar"?

Gasen tar den från trottelsensorn på hojen och bromsen är en tryckgivare som man får montera dit på en bromsslang.
 
Busaberg skrev:
Hela topp 6 inom 42 sekunder.Det var visst inte alltid så tight utan TC heller...
Man snappar upp ett och annat trots ignore-filtret. Du har lyckats få hela diskussionen om TC om bakfoten. Den handlar inte om att att TC gör fältet glesare.
 
Last edited:
Hela topp 6 inom 42 sekunder.Det var visst inte alltid så tight utan TC heller...

Tätaste racet i största klassen är väl fortfarande PI från 2001? Dom 9 första i mål innom 2,8sek.
 
Tätaste racet i största klassen är väl fortfarande PI från 2001? Dom 9 första i mål innom 2,8sek.
Den har en given plats i bokhyllan. McCoy får ett sinnessjukt släpp/wobbel i 200+ men lyckas samtidigt som han undviker att krascha bevaka sin plats och tappar bara 1-2 placeringar. Sjukt race.

:yoparty
 
Last edited:
Tomas Luthi ska få köra den nya 2008 aprilian redan nu till helgen! Det är den nya RSA250 med slidarna monterade bakom cylinderna precis som på RSA125:an. Man har kunnat göra hojen ännu smalare med chassie och kåporna än den tidigare modellen.

Anledningen till att man låter Luthi få köra denna är att aprilia vill kompensera för att Luthi haft mekaniska problem tidigare i år.

Dom teamen som är klara för att få den nya RSA250 nästa år är Fortuna aprilia och Aspar teamet.

http://www.motorsport-total.com/motorrad/news/2007/08/Luethi_Belohnung_von_Aprilia_07082704.html

Fixa bilder! Har den en pipa på var sida, tro?
 
Fixa bilder! Har den en pipa på var sida, tro?

Den verkar ha varit förklädd till att likna den gamla. :va

Alex Debon ska ha kört den i 2 av sina race. Jag har inte sett skillnad på dom. Bautista testade med den hojen med sista dagen i Brno och det är kanske den jag hittade ett foto på som jag la ut i Brno-test tråden. Ramen ser inte riktigt ut som den på den vanliga hojen som aprilia har på det fotot där.

Alex Debon (efter kvalen i Brno)
“I am extremely happy with this first row. I need to thank the Test Team for the great job they’ve done. The new RSA 250 is a very competitive bike. Today we have found the right set-up and I have a great feeling with the bike. I'm confident I can perform a good race and it is going to be fun. The important thing is to start well”.

Och med tanke på hur bra RSA125 har hållt ihop så verkar ju det vara en kanonidé :rolleyes:

Fast bättre att en förare som redan har strulat till det får testa nya grejjer. Sämre om tex Lorenzo skulle få kanske otillräckligt utprovade grejjer så här dags i säsongen. :)

Tomas verkar väldigt nöjd med att ha fått den nya hojen iaf. Han fick testa den på Brno han med. Körde 77 varv med den. Motor och chassie var mycket bättre än den gamla sa han.
 

Bifogat

  • aprilia_chassis_meilleur_moteur_a_developper.jpg
    aprilia_chassis_meilleur_moteur_a_developper.jpg
    47.3 KB · Visningar: 50
  • 2007_non_2008.jpg
    2007_non_2008.jpg
    38.8 KB · Visningar: 45
  • moto_in_large.jpg
    moto_in_large.jpg
    30.9 KB · Visningar: 55
Last edited:
Har en datalogger på gång till nästa år och det ska bli kul att se vad den går för och vad man kan läsa ut från den.
På en tvåtaktsracer kan det vara användbart att få information om avgastemperaturen och att kunna läsa av en knacksensor för att bestycka förgasarna rätt. Men vilken information ur en datalogger är värdefull för en Rookie 1000-förare?
 
På en tvåtaktsracer kan det vara användbart att få information om avgastemperaturen och att kunna läsa av en knacksensor för att bestycka förgasarna rätt. Men vilken information ur en datalogger är värdefull för en Rookie 1000-förare?
Fattar du vilket psykologiskt underläge konkurrenterna hamnar i när de ser en potensiometer på sandstreams gaffel!?

Lite mer seriöst är det naturligtvis en bra sak att ha förutsättningarna att kunna analysera sin körning i efterhand. En datalogger levererar data, och gör att man kan jämföra olika varv och olika "beteenden" med varandra. Det är bättre än att gissa och tro.
 
Fattar du vilket psykologiskt underläge konkurrenterna hamnar i när de ser en potensiometer på sandstreams gaffel!?
Lite mer seriöst är det naturligtvis en bra sak att ha förutsättningarna att kunna analysera sin körning i efterhand. En datalogger levererar data, och gör att man kan jämföra olika varv och olika "beteenden" med varandra. Det är bättre än att gissa och tro.
Precis, men NT är bara lite bitter för att han inte har rejsat på ett par år.

Jag har kört med GPS på Åsen en gång och det var väldigt intressant att se hur hastigheten skiljer i olika partier på banan trots att varvtiderna är rätt lika. En stor fördel med en datalogger är ju att man kan prova olika spår, bromspunkter mm och se vad det får för effekt inte bara på varvtiden utan även i partier direkt efter testområdena.
 
Precis, men NT är bara lite bitter för att han inte har rejsat på ett par år.

Jag har kört med GPS på Åsen en gång och det var väldigt intressant att se hur hastigheten skiljer i olika partier på banan trots att varvtiderna är rätt lika. En stor fördel med en datalogger är ju att man kan prova olika spår, bromspunkter mm och se vad det får för effekt inte bara på varvtiden utan även i partier direkt efter testområdena.
Sen skall man inte glömma nöjesfaktorn heller. Tänk att efter en dag komma hem och få samtliga varv presenterade på det här viset. Vilken dröm!
 

Bifogat

  • logger.jpg
    logger.jpg
    81.2 KB · Visningar: 113
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top