San Marinos GP

Och vi behöver väl inte tippa några resultat längre i kungaklassen...

1. Någon från australien på en röd hoj..?
2. Sedan kommer resten av fältet...när vinnaren har
duschat bytt om och sovit några timmar...:(

Vart får du alla bilder ifrån, Axxexs?

Personligen tror jag lågoddsaren Stoner inte går att stoppa just nu. Rossi försöker sammanbitet med gör en "Edwards" och slutar fyra.

Vart får du alla bilder ifrån, Axxexs?
..

Från en massa olika forum och nyhetssidor bl.a.
Bilden på Toni var från Dailymotos och bilden på Stoner på Laguna Seca var från ett Yamaha-forum. :)

Jag har inga vetenskapliga belägg för det här men jag tycker racingen den här säsongen har varit påtaligt mer händelsefattig än tidigare säsonger.
Nej, det är väl det som är grejen. Hur vet man du drabbats av "bättre förr" eller om det verkligen är sämre nu? När man var 14 och pallade äpplen och brassade h-lvete på trimmade mopeder, oj vad fort man körde och hur hård man var - men egentligen så.... Som tonåring hade jag Lawson på plansch i sovrummet, men lär inte hänga Stoner över sängen nu.

Annan liknelse: Jag kollade på Arto Nykvist och hans Z1300 på Ring Knustorp som grabb, jag var helt sjukt imponerad. Kollade på Matti Tespa nu och tyckte att han var duktig. Om jag försöker vara objektiv och bortser ifrån mig själv och min (o-)mognad så gjorde Matti stunts som överglänser Arto's. Matti gjorde så mycket mer än burnout, 12:or och åka bakom på trätofflor.

Läser du statistik så kraschas det friskt och går ruggit snabbt runt banorna - speciellt hela race-distansen. Gott om omkörningar och täta fighter också. Händelsefattigt :va

Wildcardsen på Grand Premio di San Marino e della Riviera di Rimini.

125GP
80. Federico Mandatori (ITA-Friba) Friba
Coolt namn, men missvisande. Mandatori är bara temporary i startlistan :tungan

Last edited:
Kanske det att Doohan sades ha överlägset bästa materialet/teamet det och många andra år han körde.

Visst var Honda bra (tack vare Mick) men det fanns gott om Hondor i fältet då som nu. De fick t o m del av Micks setup vilket han inte gillade alls. Så jag tror nog det var Mick som var skillnaden, inte hoj/däck eller annat.

Nej, det är väl det som är grejen. Hur vet man du drabbats av "bättre förr" eller om det verkligen är sämre nu?

Jag får en smärre ålderkris varje gång jag hävdar att något "var bättre förr" men å andra sidan är jag erkänd som en av de yngsta gubbarna i min bekantskapskrets så det är väl bara att rätta sig i ledet och hytta med näven!

Jag har dock inga problem med att erkänna att jag tycker att racingen var bättre till och med förra säsongen, som sagt så hände det alltid något någonstans i fältet även om ledaren kanske ledde med ett gäng sekunder. I år tycker jag det är ganska händelsefattigt från typ varv tio någonstans när placeringarna har utkristalliserats sig och sedan är det nästan bara kollapsade däck som kan ändra ordningen. Den här säsongen är den första när jag under några race faktiskt övervägt att byta kanal eller göra något annat under de tio sista varven eftersom det inte händer något.

Däremot är tekniken otroligt mycket häftigare nu än den var tidigare, framförallt jämfört med tvåtaktarna där det kändes som att utvecklingen hade stangerat en aning och hojarna var hyfsat jämbördiga.

Den här säsongen är den första när jag under några race faktiskt övervägt att byta kanal eller göra något annat under de tio sista varven eftersom det inte händer något.

Håller med. Det måste bli ändring i MotoGP. Jag råkade se på F1 i Söndags och det var ju endå hyfsat kul att se. De verkar ha tagit bort TC så nu lägger bilarna långa fina lakritssnören ut ur böjarna när föraren slarvar. :tummenupp

..jämfört med tvåtaktarna där det kändes som att utvecklingen hade stangerat en aning och hojarna var hyfsat jämbördiga.

:corn :hihi

Som tonåring hade jag Lawson på plansch i sovrummet, men lär inte hänga Stoner över sängen nu.
Jag har kvar min Lawsonaffish med tre bilder på honom på den illröda Marlboro Yamahan. Blir inte vackrare, min sambo misstycker dock så den ligegr ihoprullad i garderoben. :)

Jag råkade se på F1 i Söndags och det var ju endå hyfsat kul att se. De verkar ha tagit bort TC så nu lägger bilarna långa fina lakritssnören ut ur böjarna när föraren slarvar. :tummenupp

Jag tror de har kvar TC i F1, när man får se "telemetri" i deras bilar så blinkar TC-lampan fortfarande ut ur kurvorna. Jag tror det var till nästa säsong de skulle avskaffa TC i F1. Det kan ha varit någon som har skruvat ned sin TC för att kompensera för lite understyrning. Eller så tillåter TC helt enkelt en hel del hjulspinn i F1.

Man kan inte låta bli att förundras över hastighterna i F1 jämfört med MotoGP, när man ser ombordbilder från en F1:a ser man vilka sjuka hastigheter de håller in i och genom kurvorna. Jag måste erkänna att kurva åtta (trippel-apex vänstern) i Istanbul inte gick av för hackor, enligt Eije rörde det sig om ca 250km/h genom sista tangeringen. Ja jävlar! Kurva elva (eller vad den nu heter, knicken på bakrakan) var inte ens en kurva för F1:orna, de behövde inte ens använda hela banan för att hålla stumt genom den.

Ett foto från Laguna Seca: Har inte Ducce-meken en något gammal mobiltelefon? :D

Det är förmodligen en kodad komradio. Inte så ovanliga. Man slår in en sexsiffrig kod och så kan bara den som har koden och en likadan radio lyssna....

/ A

Jag tror de har kvar TC i F1, när man får se "telemetri" i deras bilar så blinkar TC-lampan fortfarande ut ur kurvorna. Jag tror det var till nästa säsong de skulle avskaffa TC i F1. Det kan ha varit någon som har skruvat ned sin TC för att kompensera för lite understyrning. Eller så tillåter TC helt enkelt en hel del hjulspinn i F1.

TC är kvar i F1. Man har förbjudit LC (Launch Control). Förarana får starta själva :)

Last edited:
Skulle inte nån Biaggi-släkting oxå köra wild card?

Last edited:
Melandri inte säker på om han kan köra i helgen.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/61858

Det är nog bara en vanlig gat eller raceåkare. Står ingenstans om vem som körde. Hittade länken på ett Bulgariskt forum och där fattar jag nada. Men inget som liknade nått namn där iaf. :)

Eftersom det är en hel del telemetri i bilden så förmodar jag att det var något (för)Superbike test, jippo eller liknande. Dock är det lite för suddigt för att se.

Last edited:
Eftersom det är en hel del telemetri i bilden så förmodar jag att det var något (för)Superbike test, jippo eller liknande. Dock är det lite för suddigt för att se.

Nä, sånt kan vem som helst köpa nu för tiden. Kostar under 1000 dollar. Så får man precis som i MotoGP en film med var man är på banan med GPS, var man gasar, bromsar mm. :)

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP