San Marinos GP

Wildcardsen på Grand Premio di San Marino e della Riviera di Rimini.

125GP
17. Stefan Bradl (GER-aprilia) Blusens aprilia
42. Simone Sancioni (ITA-aprilia) RCGM Team
79. Ferruccio Lamborghini (ITA-aprilia) Junior GP Racing Team
80. Federico Mandatori (ITA-Friba) Friba
87. Roberto Lacalendola (ITA-aprilia) Roma Racing

250GP
64. Omar Menghi (ITA-aprilia) VET Racing

Ende av dessa som jag hittat i listorna som körde EM:et på Kga är Omar Menghi. Han var 7:a i 250cc där.
 
Släkt med Ferruccio Lamborghini, grundaren av traktor och biltillverkaren?

Jepp! Barnbarn med den rätt kända biltilverkaren! :tummenupp

Född 1 sep 1991. Började med minimoto 2004 och blev 8:a i Italienska minimoto-mästerskapet. 2005 var han 2:a i Europeiska minimoto-mästerskapet och 4:a i det Italienska minimoto-mästerskapet. 2006 körde han Junior GP (125std) och var 2:a där. Är för det teamet/promotor/serien som han kör för nu i GP som wildcard. http://www.aprilia.com/juniorgp/

Han ligger för tillfället 6:a i det Italienska 125 racermästerskapet.
 

Bifogat

  • lambo-big_01735.jpg
    lambo-big_01735.jpg
    42 KB · Visningar: 47
Last edited:
Tycker du? Den här säsongen har kännetecknats av att det är bedrövligt lätt-tippat och helgens race lär knappast bli ett undantag. Vi har i stort sett två förare som kan vinna. Sannolikheten för att den ene av dessa vinner är ca 70%. På resterande 3-4 platser finns lika många förare att välja bland. Varken svårt att tippa eller kul att se. Visst kan man för att försöka underhålla sig tippa att Capirossi, Melandri, Vermeulen, Kawasaki eller Hayden vinner men det vore som sagt inte allvarligt menat. Få kandidater till vinsten behöver i och för sig inte innebära tråkig racing. Det kan ju vara tätt och hårt mellan några få i täten. Men inte ens det bjuder MotoGP av idag på.

:5sure

BORT MED ALL ELEKTRONIK SOM JUSTERAR/ÄNDRAR FÖRARENS INPUT!


Och vad ska man då dra för slutsatser av detta:
1997 500 cc Roadracing World Championship final standings
Place Rider Number Country Machine Points Wins
1 Michael Doohan 1 Australia Repsol-Honda 340 12
2 Tadayuki Okada 7 Japan Repsol-Honda 197 1
3 Nobuatsu Aoki 18 Japan Elf-Honda 179 0
4 Àlex Crivillé 2 Spain Repsol-Honda 172 2
5 Takuma Aoki 24 Japan Repsol-Honda 134 0
6 Luca Cadalora 3 Italy Promotor-Yamaha 129 0
7 Norifumi Abe 5 Japan Rainey-Yamaha 126 0
8 Carlos Checa 8 Spain MoviStar-Honda 119 0
9 Alex Barros 4 Brazil Gresini-Honda 101 0
10 Doriano Romboni 65 Italy Aprilia 88 0

Måste ha varit döden att vara nytekniker på den tiden. Själv minns jag GPåret -97 med glädje.
 
Och vad ska man då dra för slutsatser av detta:
1997 500 cc Roadracing World Championship final standings
Place Rider Number Country Machine Points Wins
1 Michael Doohan 1 Australia Repsol-Honda 340 12

Måste ha varit döden att vara nytekniker på den tiden. Själv minns jag GPåret -97 med glädje.
Men det är milsvid skillnad. Doohan var en riktig kar, körde själv helt utan hjälpmedel. Ingen rookie utan hade under lång tid samlat på sig sina erfarenheter och slagit sönder sin kropp.
Det var inte spänningen i VM-tabellen som man slog på TV:n för att se, det var för att se den ultimata roadracingförarens totala kontroll av den bångstyriga NSR:en. Som att se en lindansare. Man måste vara RR-estet för att förstå :gnissla

Man får inte uppskatta racing av idag, det är inte fint :(
 
Last edited:
Och vad ska man då dra för slutsatser av detta:
1997 500 cc Roadracing World Championship final standings
Place Rider Number Country Machine Points Wins
1 Michael Doohan 1 Australia Repsol-Honda 340 12
2 Tadayuki Okada 7 Japan Repsol-Honda 197 1
3 Nobuatsu Aoki 18 Japan Elf-Honda 179 0
4 Àlex Crivillé 2 Spain Repsol-Honda 172 2
5 Takuma Aoki 24 Japan Repsol-Honda 134 0
6 Luca Cadalora 3 Italy Promotor-Yamaha 129 0
7 Norifumi Abe 5 Japan Rainey-Yamaha 126 0
8 Carlos Checa 8 Spain MoviStar-Honda 119 0
9 Alex Barros 4 Brazil Gresini-Honda 101 0
10 Doriano Romboni 65 Italy Aprilia 88 0

Måste ha varit döden att vara nytekniker på den tiden. Själv minns jag GPåret -97 med glädje.
Vilka andra likheter än en dominerande förare finner du mellan 500-säsongen -97 och 800 cc MotoGP-säsongen -07?

Edit: för övrigt var det fascinerande/nervkittlande att se Doohan köra 500 på ett sätt som Stoner/Ducati inte är i närheten av.

Edit 2: har någon förare varit mer överlägsen över en säsong efter -97?
 

Bifogat

  • 97500.jpg
    97500.jpg
    127.3 KB · Visningar: 93
Last edited:
Men det är milsvid skillnad. Doohan var en riktig kar, körde själv helt utan hjälpmedel. Ingen rookie utan hade under lång tid samlat på sig sina erfarenheter och slagit sönder sin kropp.
Det var inte spänningen i VM-tabellen som man slog på TV:n för att se, det var för att se den ultimata roadracingförarens totala kontroll av den bångstyriga NSR:en. Som att se en lindansare. Man måste vara RR-estet för att förstå.
Kunde inte ha sagt det bättre själv. ;)
 
Var bara tvungen att hitta fram lite mera info om dom andra wildcarden förutom Lamborghini då.

17. Stefan Bradl
1989/11/29.
Son till fd. VM 2:an i 250GP Helmut Bradl.
2003 var han 7:a i Red Bull Rookies Cup. 2005 var han IDM-125 mästare.
Hade kontrakt med Repsol-Honda för att köra i 125GP i år. Men sa upp sig innan säsongen pga "psykiska problem". Ligger 2:a i Spanska CEV-125 och ska köra alla racen som är kvar i GP i år. Har kört 3 GP tidigare. Har kontrakt med Keifer för nästa år i 125GP.


42. Simone Sancioni
1988/11/08.
Mästare i i Europeiska Minimoto-Mästerskapet 2003 och 2:a i det Italienska.
2004-05 körde han Trofeo Honda 125GP och några inhopp i Spanska CEV-125 och 125-EM. 2006 var han 2:a i det Italienska CIV-125GP Mästerskapet. Har kört 1 GP tidigare. Hans hemsida är www.simonesancioni.it ,men har bara bilder.

80. Federico Mandatore
1988/10/14.
Började med minimoto och gick sen över till 125std. Ligger 3:a i CIV-125GP i år. Var på pallen i 125-EM på Vallelunga. Första gången han kör VM i helgen.

87. Roberto Lacalendola
1988/06/30
11:a i 125 EM 2004. Vann Italienska Trofeo Honda 125GP 2005, 16:de i CIV-125GP. 2006 var han 3:a i CIV-125GP och 5:a i 125-EM. Ligger 2:a i CIV-125GP i år. Har kört 2st wildcard tidigare. Motegi och Mugelli 2006.

86. Omar Menghi
1975/10/18.
Började 1996 med Italienska 125 sport production. Fortsatte i samma klass och var 6:a 1999. Samma år vann han Trofeo d’Inverno di Binetto. 2002 började han köra i 250cc samtidigt som han fortsatte i 125SP. 2005 var han 5:a i Italienska 125SP och vann Tordis Cup. Han var 7:a i Italienska 250GP samma år. Var 14:de i 250-EM. 2006 var han 12:a i 250-EM. Fick utskällning av Mike Luff i år för att ha varmkört hojen på depåtysnadstid på Kga-EM:et. :)
 
Last edited:
Kunde inte ha sagt det bättre själv. ;)
Jo, lite har jag lärt mig av att hänga här :tummenupp Utom det där att jag fortfarandande slår på TV:n på söndagar och utan grymtningar så ser jag på MotoGP och uppskattar racing av idag.

Jag är övertygad av att du klurat ut en annan och mer välskriven formulering.
 
Vilka andra likheter än en dominerande förare finner du mellan 500-säsongen -97 och 800 cc MotoGP-säsongen -07?
..

Kanske det att Doohan sades ha överlägset bästa materialet/teamet det och många andra år han körde. Vissa påstår att Ducatin/Bridgestone är bästa materialet i år?

Fast på den där gamla tiden så sades det ju att det var 80% föraren och 20% maskinen av hur resultaten blev. Så då kanske det var av mindre betydelse vad man satt på.. Numera är det 80% däcken och 20% TC som avgör racen..
 
Last edited:
Den här tråden skulle handlat om San Marinos GP. Även att Nyteknots utlägg om förr och då kan vara av intresse blir dessa trådar onödigt långa och tjatiga med alternativa topics. Snälla, starta egen tråd om ni vill diskutera hur mycket bättre eller sämre vissa förare från då och nu är.
 
Jo, lite har jag lärt mig av att hänga här :tummenupp Utom det där att jag fortfarandande slår på TV:n på söndagar och utan grymtningar så ser jag på MotoGP och uppskattar racing av idag.

Jag har inga vetenskapliga belägg för det här men jag tycker racingen den här säsongen har varit påtaligt mer händelsefattig än tidigare säsonger, inte bara vad gäller vem som ska vinna racet utan hela vägen i resultatlistan.

Visst var Rossi förkrossande överlägsen 2001, 2002, 2003 och 2005 men då hände det ju i alla fall saker i övriga delen av fältet under racen, i år känns det mer som formationskörning hela vägen med relativt stora avstånd mellan förararna och färre omkörningar än brukligt. Det blir mer och mer F1 över det hela med andra ord enligt min uppfattning.
 
Last edited:
Ett foto från Laguna Seca: Har inte Ducce-meken en något gammal mobiltelefon? :D

P1011057.jpg
 
Toni Elias har fått forstatt behandling av sitt ben. Dom tror att han kommer vara 75% ok i benet till det kommande racet.
 

Bifogat

  • TE189569.jpg
    TE189569.jpg
    54.5 KB · Visningar: 68
Toni Elias har fått forstatt behandling av sitt ben. Dom tror att han kommer vara 75% ok i benet till det kommande racet.

såg ju allt annat än frisk ut i benet under Brno o helt otroligt vad starkt att köra race även om d e på smärtlindrande :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top