Nyteknik
Bannad
Där har vi det sanna motivet.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Där har vi det sanna motivet.
Hähä, det märks att det var ett tag sen du var ute på banornaDär har vi det sanna motivet.![]()
Hähä, det märks att det var ett tag sen du var ute på banorna![]()
Vad har du för invändningar mot dataloggning egentligen?
Jag förstår NT tveksamhet om nyttan för en R1000 åkare att ha datalogg, pengarna gör mer nytta i form av däck och träningstid.
Det är ytterst få svenska förare som tillsammans med sitt team har kompetensen och resurserna att få ut något vettigt av en logger. (undantaget 250R som har viktig motorloggning)
Coolt -Ja
Behov och nytta -Nej
Jaha, och än sen då? Har man råd så har man. Precis samma sak kan man säga om en laptimer. Men vem kör utan en sån idag?Jag förstår NT tveksamhet om nyttan för en R1000 åkare att ha datalogg, pengarna gör mer nytta i form av däck och träningstid.
Det är ytterst få svenska förare som tillsammans med sitt team har kompetensen och resurserna att få ut något vettigt av en logger. (undantaget 250R som har viktig motorloggning)
Coolt -Ja
Behov och nytta -Nej
Du är för väluppfostrad, Oskar. Tycker man sånt är roligt så är man gay. Det vet vi alla. PungtTycker man att miniblinkers, polerade fälgar och tonade kåpglas är roligt…. så har jag inget bra svar.
Jag ser det mer som en rolig grej, att i efterhand kunna analysera körningen på lekmannanivå, jämföra med tidigare pass/körningar osv. Kan även vara kul att jämföra med andra hur de kör, vart de ger gas, vart de bromsar osv.Jag förstår NT tveksamhet om nyttan för en R1000 åkare att ha datalogg, pengarna gör mer nytta i form av däck och träningstid. Det är ytterst få svenska förare som tillsammans med sitt team har kompetensen och resurserna att få ut något vettigt av en logger. (undantaget 250R som har viktig motorloggning)
Coolt -Ja
Behov och nytta -Nej
Jaha, och än sen då? Har man råd så har man. Precis samma sak kan man säga om en laptimer. Men vem kör utan en sån idag?
Hur svårt det är att få ut meningsfull info beror väl på vad det är man loggar. Att sätta varvtider i relation till spårval tror inte jag att man behöver vara einsteins halvbror för. Sen skall man alltid vara lite försiktig med att uttala sig om behovet eller nyttan för någon annan i alltför säkra ordalag. Det blir lätt lite Konsum över det hela då
Du är för väluppfostrad, Oskar. Tycker man sånt är roligt så är man gay. Det vet vi alla. Pungt![]()
Det är möjligt att du har rätt. Men hur vet du att Sandstream inte får någon nytta av de insamlade data, att han inte blir en snabbare förare av det?Nä visst vi kör RR för att det är roligt vill bara inte att Sandstream skall lägga en mindre förmögenhet på loggning bara för att bli besviken när han finner att han ändå inte får någon nytta av all insamlad data.
För även om du får ut jättefina grafer av ex din fjädringslogger så krävs det mycket kunskap, erfarenhet och pengar för att omvandla denna data till nya inställningar och snabbare varvtider.
Loggning är definitivt häftigt och kul att sitta och fippla runt med fast användbart i den meningen att det kommer göra Sandstream till en snabbare förare är det inte.
Visst är det coolt att få alla möjliga värden efter en träning. Min invändning är att en nybörjare har oerhört mycket mer nytta av att bara köra än att lägga sin energi på att försöka tolka informationen som en datalogger ger och omsätta det i förbättrad duglighet på banan. Men jag tycker absolut att S ska köpa en om han vill! Tror bara att det är att flytta fokus från det som är viktigast för den nybörjare som vill förbättra sig: köra varv efter varv efter varv utan annat i huvudet än att bli ett med sin hoj.Hähä, det märks att det var ett tag sen du var ute på banorna![]()
Vad har du för invändningar mot dataloggning egentligen?
Valet är inte att köra eller glo på loggdata. Datatolknignen kommer efter körandet. Det är självklart bättre att nöta varv efter varv, men när dagen är slut tror jag att det är bättre att analysera sin körning, så gott eller illa man kan, än att inte göra det.Visst är det coolt att få alla möjliga värden efter en träning. Min invändning är att en nybörjare har oerhört mycket mer nytta av att bara köra än att lägga sin energi på att försöka tolka informationen som en datalogger ger och omsätta det i förbättrad duglighet på banan. Men jag tycker absolut att S ska köpa en om han vill! Tror dock att det är att flytta fokus från det som är viktigast för den nybörjare som vill förbättra sig: köra varv efter varv efter varv utan annat i huvudet än att bli ett med sin hoj och banan.
Ditt överdrivna intresse för dataloggers och annat bling bling har väl inget att göra med egna komersiella intressen eller?Jaha, och än sen då? Har man råd så har man. Precis samma sak kan man säga om en laptimer. Men vem kör utan en sån idag?
Hur svårt det är att få ut meningsfull info beror väl på vad det är man loggar. Att sätta varvtider i relation till spårval tror inte jag att man behöver vara einsteins halvbror för. Sen skall man alltid vara lite försiktig med att uttala sig om behovet eller nyttan för någon annan i alltför säkra ordalag. Det blir lätt lite Konsum över det hela då
Du är för väluppfostrad, Oskar. Tycker man sånt är roligt så är man gay. Det vet vi alla. Pungt![]()
Jovisst, GPcrono kommer med en datalogger nästa år. Av det skälet intresserar de mig och jag har läst på lite. Hur så, får jag inte skriva om dem för den sakens skull?Ditt överdrivna intresse för dataloggers och annat bling bling har väl inget att göra med egna komersiella intressen eller?
Ahhh där hittade man en öm punktJovisst, GPcrono kommer med en datalogger nästa år. Av det skälet intresserar de mig och jag har läst på lite. Hur så, får jag inte skriva om dem för den sakens skull?
Intressant att du hänger upp dig på att just jag är OT i en tråd som alltid är OT. Jag betackar mig för dina inlägg framgent, tönt!
Senast som Pirelli vann ett race i största klassen i GP var på Misano 1989 med Frankie Chili. Kanske svårt att upprepa då dom inte finns representerade numera.. Om nått annat "udda" märke ska vinna i helgen så är det väll Dunlop isf. Dunlop vann senast 1998 på Donnington med Simon Crafar.
För att återgå till topic: http://www.motorcyclenews.com/MCN/s...3007valentinorossitorunnewengine/?R=EPI-94142
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP
För att fira den trefaldige... |