San Marinos GP

Hähä, det märks att det var ett tag sen du var ute på banorna :D

Vad har du för invändningar mot dataloggning egentligen?

Jag förstår NT tveksamhet om nyttan för en R1000 åkare att ha datalogg, pengarna gör mer nytta i form av däck och träningstid.
Det är ytterst få svenska förare som tillsammans med sitt team har kompetensen och resurserna att få ut något vettigt av en logger. (undantaget 250R som har viktig motorloggning)

Coolt -Ja
Behov och nytta -Nej

Jag förstår NT tveksamhet om nyttan för en R1000 åkare att ha datalogg, pengarna gör mer nytta i form av däck och träningstid.
Det är ytterst få svenska förare som tillsammans med sitt team har kompetensen och resurserna att få ut något vettigt av en logger. (undantaget 250R som har viktig motorloggning)

Coolt -Ja
Behov och nytta -Nej

Någon enstaka här på SH har väl RR som jobb, men i övrigt är det enbart ett sätt att roa sig. Därför spelar det kanske inte så stor roll om en logger gör lika stor nytta som att köpa nya däck och träna mer, om köparen nu tycker att en logger är roligare.
Tycker man att en logger är roligare så kan man köpa det. Tycker man att snabbare varvtider är roligare så köper man däck och bantid. Tycker man att miniblinkers, polerade fälgar och tonade kåpglas är roligt…. så har jag inget bra svar.

Coolt -Ja
Behov och nytta -Nej
Jaha, och än sen då? Har man råd så har man. Precis samma sak kan man säga om en laptimer. Men vem kör utan en sån idag?

Hur svårt det är att få ut meningsfull info beror väl på vad det är man loggar. Att sätta varvtider i relation till spårval tror inte jag att man behöver vara einsteins halvbror för. Sen skall man alltid vara lite försiktig med att uttala sig om behovet eller nyttan för någon annan i alltför säkra ordalag. Det blir lätt lite Konsum över det hela då :)

Tycker man att miniblinkers, polerade fälgar och tonade kåpglas är roligt…. så har jag inget bra svar.
Du är för väluppfostrad, Oskar. Tycker man sånt är roligt så är man gay. Det vet vi alla. Pungt :D

Last edited:
Jag förstår NT tveksamhet om nyttan för en R1000 åkare att ha datalogg, pengarna gör mer nytta i form av däck och träningstid. Det är ytterst få svenska förare som tillsammans med sitt team har kompetensen och resurserna att få ut något vettigt av en logger. (undantaget 250R som har viktig motorloggning)
Coolt -Ja
Behov och nytta -Nej
Jag ser det mer som en rolig grej, att i efterhand kunna analysera körningen på lekmannanivå, jämföra med tidigare pass/körningar osv. Kan även vara kul att jämföra med andra hur de kör, vart de ger gas, vart de bromsar osv.

Sen ska jag ju inte sticka under stolen med att jag gillar prylar och kan jag kombinera det med det jag gillar bäst här i livet (att köra hoj på bana) så är det ett extra plus.

Jaha, och än sen då? Har man råd så har man. Precis samma sak kan man säga om en laptimer. Men vem kör utan en sån idag?

Hur svårt det är att få ut meningsfull info beror väl på vad det är man loggar. Att sätta varvtider i relation till spårval tror inte jag att man behöver vara einsteins halvbror för. Sen skall man alltid vara lite försiktig med att uttala sig om behovet eller nyttan för någon annan i alltför säkra ordalag. Det blir lätt lite Konsum över det hela då :)

Du är för väluppfostrad, Oskar. Tycker man sånt är roligt så är man gay. Det vet vi alla. Pungt :D

Nä visst vi kör RR för att det är roligt vill bara inte att Sandstream skall lägga en mindre förmögenhet på loggning bara för att bli besviken när han finner att han ändå inte får någon nytta av all insamlad data.
För även om du får ut jättefina grafer av ex din fjädringslogger så krävs det mycket kunskap, erfarenhet och pengar för att omvandla denna data till nya inställningar och snabbare varvtider.

Loggning är definitivt häftigt och kul att sitta och fippla runt med fast användbart i den meningen att det kommer göra Sandstream till en snabbare förare är det inte.

Nä visst vi kör RR för att det är roligt vill bara inte att Sandstream skall lägga en mindre förmögenhet på loggning bara för att bli besviken när han finner att han ändå inte får någon nytta av all insamlad data.
För även om du får ut jättefina grafer av ex din fjädringslogger så krävs det mycket kunskap, erfarenhet och pengar för att omvandla denna data till nya inställningar och snabbare varvtider.

Loggning är definitivt häftigt och kul att sitta och fippla runt med fast användbart i den meningen att det kommer göra Sandstream till en snabbare förare är det inte.
Det är möjligt att du har rätt. Men hur vet du att Sandstream inte får någon nytta av de insamlade data, att han inte blir en snabbare förare av det?

Att det krävs ett intellekt för att omvandla data till meningsfull information är självklart. Att det krävs kunnande och erfarenhet är också självklart. Men inget av det ser jag som ett argument mot datainsamlingen. Så rädd får man inte vara för att lära sig något nytt.

Det kostar förresten inte en mindre förmögenhet. De kostar inte mycket mer än ett slip on av "bättre" fabrikat. Det blir man definitivt inte en snabbare förare av, men det har hittills inte hindrat någon från att köpa ett.

Hähä, det märks att det var ett tag sen du var ute på banorna :D

Vad har du för invändningar mot dataloggning egentligen?
Visst är det coolt att få alla möjliga värden efter en träning. Min invändning är att en nybörjare har oerhört mycket mer nytta av att bara köra än att lägga sin energi på att försöka tolka informationen som en datalogger ger och omsätta det i förbättrad duglighet på banan. Men jag tycker absolut att S ska köpa en om han vill! Tror bara att det är att flytta fokus från det som är viktigast för den nybörjare som vill förbättra sig: köra varv efter varv efter varv utan annat i huvudet än att bli ett med sin hoj.

Last edited:
Visst är det coolt att få alla möjliga värden efter en träning. Min invändning är att en nybörjare har oerhört mycket mer nytta av att bara köra än att lägga sin energi på att försöka tolka informationen som en datalogger ger och omsätta det i förbättrad duglighet på banan. Men jag tycker absolut att S ska köpa en om han vill! Tror dock att det är att flytta fokus från det som är viktigast för den nybörjare som vill förbättra sig: köra varv efter varv efter varv utan annat i huvudet än att bli ett med sin hoj och banan.
Valet är inte att köra eller glo på loggdata. Datatolknignen kommer efter körandet. Det är självklart bättre att nöta varv efter varv, men när dagen är slut tror jag att det är bättre att analysera sin körning, så gott eller illa man kan, än att inte göra det.

Ditt överdrivna intresse för dataloggers och annat bling bling har väl inget att göra med egna komersiella intressen eller?

Dina inlägg börjar likna däcknasarnas.

Bingo gör profit på prylnördar
Inser dock inte att han fina trådar mördar
Snack om dataloggers till halvkassa rookies
Hela hemsidan vimlar av cookies

Denna tråd har spårat ur, återgå till San Marinos GP nu :mattias

Ditt överdrivna intresse för dataloggers och annat bling bling har väl inget att göra med egna komersiella intressen eller?
Jovisst, GPcrono kommer med en datalogger nästa år. Av det skälet intresserar de mig och jag har läst på lite. Hur så, får jag inte skriva om dem för den sakens skull?

Intressant att du hänger upp dig på att just jag är OT i en tråd som alltid är OT. Jag betackar mig för dina inlägg framgent, tönt!

Jovisst, GPcrono kommer med en datalogger nästa år. Av det skälet intresserar de mig och jag har läst på lite. Hur så, får jag inte skriva om dem för den sakens skull?

Intressant att du hänger upp dig på att just jag är OT i en tråd som alltid är OT. Jag betackar mig för dina inlägg framgent, tönt!
Ahhh där hittade man en öm punkt :tungan

Senast som Pirelli vann ett race i största klassen i GP var på Misano 1989 med Frankie Chili. Kanske svårt att upprepa då dom inte finns representerade numera.. Om nått annat "udda" märke ska vinna i helgen så är det väll Dunlop isf. Dunlop vann senast 1998 på Donnington med Simon Crafar.

Senast som Pirelli vann ett race i största klassen i GP var på Misano 1989 med Frankie Chili. Kanske svårt att upprepa då dom inte finns representerade numera.. Om nått annat "udda" märke ska vinna i helgen så är det väll Dunlop isf. Dunlop vann senast 1998 på Donnington med Simon Crafar.

Men den tävlingen var ju den alla stora förare f.u. Chili och de flesta andra ochså bojkottade pga dålig beläggning på banan.
Regn race var det,Chili vann före Buckmaster och Rudroff.
Ett flertal privatåkare tog sällsynta poäng, endast 10 förare i mål.
Så hur mycket den segern var värd kan man ha synpunkter på.

Last edited:
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka