Samer

Jag äter också renskav och rökt renkött/renhjärta, men jag funderar allvarligt på att sluta bara för att inte gynna samerna.

Fast man kan ju se det som en form av skatteåterbäring istället.

Eller så går du ut i skogen och hämtar en ren. :D Man behöver ju inte direkt skjutvapen som drar till sig uppmärksamhet för att plocka en ren.

Samebyn polisanmäls

Med hjälp av egna iakttagelser har de en lista som visar på en rejäl överskjutning inom Vapstens sameby.

- Jag hoppas länsstyrelsen tar tag i det här så att vi kommer tillrätta med den enorma avskjutningen som förekommer i fjällvärlden, säger Tony Olofsson talesman för Vapstensupproret.

Under flera år har ortsbojaktlagen och jaktvårdskretsens ordförande i Tärna försökt tala om för länsstyrelsen om en misstänkt överskjutning och en oetisk jakt med hjälp av helikopter inom Vapsten sameby. Men det har varit svårt att få någon att lyssna.

- Jag tycker det är bra att någon tar tag i den här frågan. Vi har försök få länsstyrelsen att förstå att jakten inte går rätt till häruppe. Men vi har inte fått något gensvar men jag hoppas att något händer nu, säger Maria Stål Söderström ordförande i Tärna jaktvårdskrets.

http://svt.se/2.33919/1.2240350/samebyn_polisanmals?lid=puff_2240358&lpos=rubrik

Trött man blir på de där jävla halvmongolerna. Så där går det när man klemas bort för länge. Man ska bara ha och ha och skriker om förföljelse och diskriminering så fort man ifrågasätts. Känns igen hos vissa andra grupper också. :fakta

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...