Sambolagen!!

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Sambolagen?? HJÄLP!!

Hallå alla glada!!
Är det nån som är duktig på sambolagen??
Inte nån som tror sig vara duktig utan nån som vet hur det fungerar!!
I Augusti 2010 förlorade jag min sambo och har inte förens nu kommit till bodelningen!! (Har inte orkat)
Nu när jag sitter med advokaten så förklarar hon att jag kommer behöva lösa ut min egen son ur 50% av mitt och Linnéas gemensamma egendommar!!
Jag har vårdnaden av pojken och var sambo med Linnéa (Mamman) när hon avled!
Om jag nu kommer att behöva lösa ut pojken ur fastigheten och ur 50% av lösöret + bil, båt etc så kommer det att hamna på en summa runt 450´000kr +-50´000kr..
Kan detta verkligen vara den bittra sanningen??

Har lite lätt panik just nu så snalla var inte så otroligt ironiska som ni brukar!! Orka inte med de nu!! :(

Last edited:
Tjena Jimmy!

Jag tycker att du ska ta kontakt med en egen familjejurist och förhöra dig vad som gäller på allvar. För detta tycker jag låter lite konstigt. Grabben är liten med, och dem sakerna borde ju tillfalla dig? Eller ja.. Jag har nollkoll. Men rekommendation är att kolla med en egen jurist, eller 2.

Ha det gott och lycka till!

Vill börja med att beklaga, jag satt med en tår i ögat när du skrev om detta första gången och jag kan antagligen inte sätta mig in i hur det känns :(

Tyvärr så är den bittra sanningen så vitt jag vet att om en samboende dör och man har gemensamt boende samt barn så måste man tyvärr "lösa ut" barnet omgående.
Om man är gifta så tillfaller detta make/maka och barnen ärver när den andra föräldern avlider.

Det jag däremot inte vet är om man kan ansöka om någon form av uppskov eller stå som förmyndare för sitt barns ägandedel i bostaden (som jag antar att det rör sig om mestadels?) men det låter föga troligt då jag är ganska så säker på att man inte får vara förmyndare över sina barns tillgångar vid sådana fall :(

Om inte advokaten kunde ge dig ett informativt svar så säger det nog en hel del tyvärr och det är att sambolagen suger om man inte har upprättat ett samboavtal.

Lagboksenligt så är det så, tyvärr ja.

Jag läste dock introjuridiken (där familjerätten ingick) med en föreläsare som var spec. på just familjerätt och som jobbat på socialförvaltningen i 1200 år. Just när vi gick igenom det där så reagerade flera på att man som sambo var helt galet utsatt jämfört med gifta. Och minns jag rätt så var det dels så (tyvärr igen), men gällande vissa delar fanns prejudikat som kunde lätta bördan.

Jag vågar inte uttala mig om ditt fall, men jag tror att det är värt att dubbelkolla möjligheterna både med socialförvaltningen och nån jurist hos dem (som säkert varit med om samma problem förut) och nån du kan lita på är en duktig jurist (vet inte vem du pratat med nu).

Rent krasst misstänker jag att du inte är skyldig att "köpa ut" hälften. Vad som händer är ju att barnet ärver henne, och därmed äger hälften. Men eftersom du nu är ensam vårdnadshavare och förmodligen förmyndare (?) så är det du som bestämmer vad barnet ska göra med sin nya egendom. Om du bestämmer att han ska ha kvar halva bostaden, som han dessutom bor i, så finns nog inga hinder för det. Bil, båt och MC kan ligga i riskzonen beroende på hur du kan styrka att de nyttjas även av barnet osv.. Men så hårt dras det nog inte.

Så även om hemmer fr o m bodelningen bara till hälften tillhör dig, är det inte säkert att du måste "lösa ut" den delen kontant.

Se till att få klarhet i det. Det finns nog vägar att gå där :).

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Önskar jag var bättre på de här frågorna när de kommer :(.

Lycka till ivf!

Jag letade runt lite och hittade följande:

Om den avlidne inte var gift
I första hand är det den avlidnes bröstarvingar (barn, barnbarn och så vidare) som ärver. Om något av barnen har dött tidigare (eller avstår från sin rätt att ärva) ärver hans eller hennes barn. Varje gren får lika stor lott. Till exempel: En person dör och efterlämnar en son och en avliden dotters två barn (den avlidnes barnbarn.). Arvet uppgår till 100 000 kronor, sonen får 50 000 kronor och den avlidne dotterns barn får 25 000 var.

Om det inte finns några bröstarvingar ärver den avlidnes föräldrar. Är de döda ärver den avlidnes syskon. Om någon av syskonen har dött tidigare ärver deras barn. Finns det inga föräldrar, syskon eller syskonbarn ärver den avlidnes farföräldrar eller morföräldrar. Är de döda ärver den avlidnes farbröder, fastrar, morbröder och mostrar. Deras barn (den avlidnes kusiner) har dock ingen rätt till arvet.

Finns det inga släktarvingar, tillfaller arvet Allmänna arvsfonden.

På samma webbplats fann jag även detta:

I en bodelning ingår sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Det spelar ingen roll vem som har betalat egendomen. Sambolagens bodelningsregler gäller dock inte om den ena parten har flyttat in i den andres bostad även om paret delat på amorteringar och andra kostnader. Har en sådan bostad sålts och pengarna använts till en ny gemensam bostad, ska dock den nya bostaden ingå i bodelningen.

Arv
Sambor har ingen rätt till arv efter varandra. För att sambor ska kunna ärva varandra måste de skriva testamente.

Om du ägde det nuvarande boendet och hon flyttade in till dig är det nog ingen fara. Annars tror jag Hund är inne på rätt spår. Genom att du är pojkens förmyndare borde saker inte förändras nämnvärt än på ett tag.

Last edited:
Lagboksenligt så är det så, tyvärr ja.

Jag läste dock introjuridiken (där familjerätten ingick) med en föreläsare som var spec. på just familjerätt och som jobbat på socialförvaltningen i 1200 år. Just när vi gick igenom det där så reagerade flera på att man som sambo var helt galet utsatt jämfört med gifta. Och minns jag rätt så var det dels så (tyvärr igen), men gällande vissa delar fanns prejudikat som kunde lätta bördan.

Jag vågar inte uttala mig om ditt fall, men jag tror att det är värt att dubbelkolla möjligheterna både med socialförvaltningen och nån jurist hos dem (som säkert varit med om samma problem förut) och nån du kan lita på är en duktig jurist (vet inte vem du pratat med nu).

Rent krasst misstänker jag att du inte är skyldig att "köpa ut" hälften. Vad som händer är ju att barnet ärver henne, och därmed äger hälften. Men eftersom du nu är ensam vårdnadshavare och förmodligen förmyndare (?) så är det du som bestämmer vad barnet ska göra med sin nya egendom. Om du bestämmer att han ska ha kvar halva bostaden, som han dessutom bor i, så finns nog inga hinder för det. Bil, båt och MC kan ligga i riskzonen beroende på hur du kan styrka att de nyttjas även av barnet osv.. Men så hårt dras det nog inte.

Så även om hemmer fr o m bodelningen bara till hälften tillhör dig, är det inte säkert att du måste "lösa ut" den delen kontant.

Se till att få klarhet i det. Det finns nog vägar att gå där :).

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Önskar jag var bättre på de här frågorna när de kommer :(.

Lycka till ivf!

Jag hoppas att det är som du skriver för annars vet jag inte vad jag skall göra!! Vet att jag har en överförmyndare till sonens försäkringsarv men vet inte om jag behöver en överförmyndare till resten!!
Känner bara så jävla panik!! Vill ju inte bli bostadslös med grabben för att han skall ha allt jag äger!! :brinnerup
Räcker med att jag behöver köpa min bil igen eftersom att jag skrev den på Linnéa...

Jag letade runt lite och hittade följande:

På samma webbplats fann jag även detta:

Om du ägde det nuvarande boendet och hon flyttade in till dig är det nog ingen fara. Annars tror jag Hund är inne på rätt spår. Genom att du är pojkens förmyndare borde saker inte förändras nämnvärt än på ett tag.

De e ju förjävligt!! Vi ägde 50% var av en villa i Stockholm!! Kommer alltså att kosta mig skjortan bara för att hon hängde sig!! De som därefter är ironiskt är att hon aldrig tjänade några pengar!! Hon lånade 50% av kontantinsatsen av mig!! :gråta

Last edited:
Jag hoppas att det är som du skriver för annars vet jag inte vad jag skall göra!! Vet att jag har en överförmyndare till sonens försäkringsarv men vet inte om jag behöver en överförmyndare till resten!!
Känner bara så jävla panik!! Vill ju inte bli bostadslös med grabben för att han skall ha allt jag äger!! :brinnerup
Räcker med att jag behöver köpa min bil igen eftersom att jag skrev den på Linnéa...

De e ju förjävligt!! Vi ägde 50% var av en villa i Stockholm!! Kommer alltså att kosta mig skjortan bara för att hon hängde sig!! De som därefter är ironiskt är att hon aldrig tjänade några pengar!! Hon lånade 50% av kontantinsatsen av mig!! :gråta

Du borde kunna skriva över 50% på grabben men att han inte får ut det förrän du flyttar ut, min farmor var ogift med sin karl och hade en rätt dyr lägenhet, hans son ärvde 50% men hon bor kvar.

Den dagen hon säljer får han sina 50%.

De e ju nästa bit!! Vill ju inte bo kvar i de huset där hon tog sitt liv!! Är inte så roligt att sova i samma rum som jag hittade henne i....

Men eftersom du nu är ensam vårdnadshavare och förmodligen förmyndare (?) så är det du som bestämmer vad barnet ska göra med sin nya egendom.

Nu är jag väldigt osäker på det här men när vi tecknade livförsäkringar som ska falla ut på den ena av oss (mig och min sambo) om någon dör så var det inget problem men däremot barnets del av försäkringsbeloppet fick den ena föräldern ej vara förmyndare över då jag förstod det som att man ej fick vara förmyndare över egendom som har tillfallit barnet via arv :confused:

Men man kan ju bara hoppas på att det är som du säger, det vore bra jävla sjukt annars :(

Jimmy, gör dig själv en tjänst och sök reda på den bästa familjejuristen eller liknande imorgon och kosta på dig några timmar hos honom. Det behöver inte bli så blodigt, en vän till mig fick betala ca 5000:- för en förmiddag med genomgång av papper och dylikt vid en tvist som var till hans fördel efter det.

De e ju nästa bit!! Vill ju inte bo kvar i de huset där hon tog sitt liv!! Är inte så roligt att sova i samma rum som jag hittade henne i....

Förståligt, men kan du/ni inte hitta något billigare då och få allt ur världen?

Du borde kunna skriva över 50% på grabben men att han inte får ut det förrän du flyttar ut, min farmor var ogift med sin karl och hade en rätt dyr lägenhet, hans son ärvde 50% men hon bor kvar.

Den dagen hon säljer får han sina 50%.

Precis, orört bo brukar man väl kalla detta? Vi hade ett liknande scenario med min morfar och hans sambo då ingen ville kasta ut henne när han dog så arvsdelningen fick vänta tills hon dog för några månader sedan.

Det hgär kan jag..

Sambolagen gäller om inte samboavtal reglerar bort det att all egendom införskaffad under samboskapets tid är gemensam. Vem bilen stod på är alltså irrelevant, det är gemensam egendom.

Allt ni däremot har med er IN i samboskapet är särskilt. Det gäller även arv, gåvor och spelvinster som uppstår under samboskapet.

Hade du pengarna innan ni blev sambo, som hon lånaden för att köpa din bil, som skrevs på henne. Så är hon likväl skyldig dig (här är jag osäker) motsvarande belopp, eller (mer sannolikt) värdet av bilen.

Mao, betalade du för bilen med pengar du hade innan ni blev sambo så är bilen din. Värdeförlusten under tiden däremot, är enligt ovan osäkerhet förmodligen gemensam.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Som sagt.. Se till att prata med en jurist som är duktig på familjerätt. Lagen är i mång avseenden gammal, men är till för att skydda, inte stjälpa. Delar är helt störda än idag, men många saker har genom tidigare prejudikat ställts om till din fördel. Men där övergår det min kompetens (jag ska bli ekonom ffs, inte jurist).

Nu är jag väldigt osäker på det här men när vi tecknade livförsäkringar som ska falla ut på den ena av oss (mig och min sambo) om någon dör så var det inget problem men däremot barnets del av försäkringsbeloppet fick den ena föräldern ej vara förmyndare över då jag förstod det som att man ej fick vara förmyndare över egendom som har tillfallit barnet via arv :confused:

Men man kan ju bara hoppas på att det är som du säger, det vore bra jävla sjukt annars :(

Jimmy, gör dig själv en tjänst och sök reda på den bästa familjejuristen eller liknande imorgon och kosta på dig några timmar hos honom. Det behöver inte bli så blodigt, en vän till mig fick betala ca 5000:- för en förmiddag med genomgång av papper och dylikt vid en tvist som var till hans fördel efter det.

Har redan anlitat en Advokat men de kostar ju skjortan att bara ringa och ställa frågor!! De fakturerar ju 1800kr/tim + moms.... Är ju desutom skyldig att stå för sonens advokat eftersom jag är vårdnadshavare och han ej är myndig!!

Ja, nu måste du vara lite på cykelvägen.. För enda sättet ett ´barn kan "ärva" livförsäkringsbelopp är om båda föräldrarna är borta, och då är ju liksom problemet ur världen..

Men lite sant, gäller det ex. en farbror som ställer barnet som förmånstagare så kan föräldrarna aldrig förfoga över kapitalet.

Har redan anlitat en Advokat men de kostar ju skjortan att bara ringa och ställa frågor!! De fakturerar ju 1800kr/tim + moms.... Är ju desutom skyldig att stå för sonens advokat eftersom jag är vårdnadshavare och han ej är myndig!!

Stackare! Jag har inget att tillföra som svar till dig, men jag hoppas det ordnar upp sig och slutar på ett riktigt bra sätt för dig och din son. Hjärtskärande läsning. :(

Ja, nu måste du vara lite på cykelvägen.. För enda sättet ett ´barn kan "ärva" livförsäkringsbelopp är om båda föräldrarna är borta, och då är ju liksom problemet ur världen..

Ärver man verkligen livförsäkringsbelopp?

Tilldelas det inte bara den man angivit? :va

Förståligt, men kan du/ni inte hitta något billigare då och få allt ur världen?

Jo de kommer jag ju att göra men de e inte så enkelt!! Får ju inte sälja en pinal förens bodelningen är färdig och kan jag inte betala alla våra gemensamma utgifter så hamnar jag hos fogden.... De e så sjukt så man vill bara spy!!

Rättsskydd i hemförsäkringen! :tummenupp

Ring direkt imorrn.

Ärver man verkligen livförsäkringsbelopp?

Tilldelas det inte bara den man angivit? :va

Adrian är första arvstagare after Linnéa och därför utfaller livförsäkringar och pension på honom inte på mig som sambo!!
Däremot så fick jag en symbolisk slant från hennes fackförsäkring och vår hemförsäkring!!

Rättsskydd i hemförsäkringen! :tummenupp

Ring direkt imorrn.

Täker inte tvist innom familjen!! Har redan ringt!!

Last edited:
Jo de kommer jag ju att göra men de e inte så enkelt!! Får ju inte sälja en pinal förens bodelningen är färdig och kan jag inte betala alla våra gemensamma utgifter så hamnar jag hos fogden.... De e så sjukt så man vill bara spy!!

Gaahh.. Kredit- och exekutionsrätt, kan du inte ha det här problemet efter nästa höst när jag har läst den kursen istället...

Minns jag rätt från ovan nämnde introkurs så finns det nån form av uppskov i exekutionsrätten som ska gälla direkt mot borgenärerna. Har jag rätt ställs säkert krav på ditt leverne under tiden (du kan inte skita i en räkning men åka på weekendresor alltså) men det håller dig från fogden och reder sig på sikt.

Men nu börjar frågorna bli för tricky för att svara på i huvet..

Jag har tenta på måndag, och är rätt körd tills dess. Men om du PMar mig på måndag, så lovar jag att donera en timme på att gå igenom lite böcker och gräva lagtext så att du har någon grund om du vill gå vidare till en jurist (1800/h är billigare än 50% av allt du har :(). Jag kan inte lova att jag varken hittar nåt, eller att det stämmer. Men jag kan donera ett försök!

Börja med att ring ditt FB och kolla rättsförsäkringen!

Täcker inte tvist innom familjen!! Har redan ringt!!

Sant.. Men vaffan :mad:, hur får de det till tvist?

Om du vill, skicka med en så enkel som möjligt förklaring över vad som hänt och vad som gällt med försäkringar och så, så kan jag ljuga om att du är min bästa vän och fråga en lärare i juridik om guidelines.

Nu måste jag sova... God natt

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026