Samåkning Skövde

Risk att det skiter sig med körningen då jag var ute idag och märkte att det tokrinner kylarvätska ur en slang under motorn. Ska kolla på det imorgon, för varmt att meka idag. Får jag inte ordning på det så vette fan...

Troligen rinner det ur expansionkärlets evakueringsslang, kan ha naturlig orsak i värmen, som tex att du kört långsamt i stan och hade för mkt vatten i kärlet innan.
Rinner det ur den när motorn är kall så har du problem.
 
Troligen rinner det ur expansionkärlets evakueringsslang, kan ha naturlig orsak i värmen, som tex att du kört långsamt i stan och hade för mkt vatten i kärlet innan.
Rinner det ur den när motorn är kall så har du problem.

Det har bubblat ur pyttelite innan, men igår när jag kört nån mil och lutade hojen lite när den stod stilla så rann det nån deciliter. Ska gå ner och kolla det idag, får bli efter Kinnekulle =)
 
nån som har ett MC batteri liggandes som ni vill bli av med? funderar på att koppla det till en 12V länspump i båten. det borde väl räcka med ett gammalt mc batteri, de drar ju inte så mkt pumparna?
 
nån som har ett MC batteri liggandes som ni vill bli av med? funderar på att koppla det till en 12V länspump i båten. det borde väl räcka med ett gammalt mc batteri, de drar ju inte så mkt pumparna?

jag har som du kan få för en pilsner eller en dosa snus =)
 
hehe. gött, ska kolla lite först om effekten räcker till,

kolla upp det.. har för mig att det står ett cbr 900 batteri hemma. typ samma som biltemas 151*87*105 batteri . samt ett eller två som är något större. bara att säga till så kan du få låna några och testa med.

kolla upp det.. har för mig att det står ett cbr 900 batteri hemma. typ samma som biltemas 151*87*105 batteri . samt ett eller två som är något större. bara att säga till så kan du få låna några och testa med.

stöd mig i min kamp att börja köra motard. tjöp min hoj =) http://www.blocket.se/skaraborg/Cbr_900rr_fireblade_95_a_98_ans_kapor_22429849.htm?ca=13&w=3
 
Last edited:
Troligen rinner det ur expansionkärlets evakueringsslang, kan ha naturlig orsak i värmen, som tex att du kört långsamt i stan och hade för mkt vatten i kärlet innan.
Rinner det ur den när motorn är kall så har du problem.

Testade att luta hojen idag när den stått över natten. Det rinner inte en droppe ur evakuerings-slangen när jag lutar den. Dock är nivån aningen låg...

Något att oroa sig för? Ska jag fylla på kylarvätska och se glad ut?
 
Testade att luta hojen idag när den stått över natten. Det rinner inte en droppe ur evakuerings-slangen när jag lutar den. Dock är nivån aningen låg...

Något att oroa sig för? Ska jag fylla på kylarvätska och se glad ut?

Är nivån i expasionskärlet lågt är det inte så farligt, men rätt ska va rätt, men fyll inte mer än markeringen.
Är nivån i kylet lågt SKALL du fylla den ända upp, gör du det kan du vänta med nivån i expasionskärlet och se om det tycker ut nått dit.

Har du startat hojen?
Kommer det vätska i slangen då när den är kall så är det inte bra.
Där ska det bara komma om kylet är fullt, + att expasionskärlet är normalfyllt och det är varmt ute/du kryper runt i kö i stan t.ex = motorn går varmt.
Eller om kylet är fullt, + att expasionskärlet är överfyllt och motorn går varmt och/eller normalvarmt.
 
Är nivån i expasionskärlet lågt är det inte så farligt, men rätt ska va rätt, men fyll inte mer än markeringen.
Är nivån i kylet lågt SKALL du fylla den ända upp, gör du det kan du vänta med nivån i expasionskärlet och se om det tycker ut nått dit.

Har du startat hojen?
Kommer det vätska i slangen då när den är kall så är det inte bra.
Där ska det bara komma om kylet är fullt, + att expasionskärlet är normalfyllt och det är varmt ute/du kryper runt i kö i stan t.ex = motorn går varmt.
Eller om kylet är fullt, + att expasionskärlet är överfyllt och motorn går varmt och/eller normalvarmt.

Tack för det utförliga svaret! Jag har onekligen massor att lära om detta =) Ska starta imorgon och även kolla nivån. Införskaffade ett depå-ställ idag (inte biltema) så jag kan meka lite lättare. Återigen, tack för svaret!:)

Ps. tror inte det är nån fara eftersom hojjen var ganska varm, 105 grader och jag hade, som du säger, puttrat runt i låg fart ett tag, samt att det var bra varmt ute. Ds.
 
Last edited:
Ps. tror inte det är nån fara eftersom hojjen var ganska varm, 105 grader och jag hade, som du säger, puttrat runt i låg fart ett tag, samt att det var bra varmt ute. Ds.

Ja där har du svaret, skulle bli förvånad om det är nått annat.
 
Någon som har lust att agera handledare åt mig? Jag står för bensin, käk och annat som kostar när man är ute och åker. Vore skönt att kunna åka lite mer avslappnat utan att oroa sig för poliser. Just nu kör jag utan handledare på egen hand, men som skrivet ovan så känns det lite olustigt.

Du måste vara minst 24 och haft kortet i 5 år i sträck. Inga kurser eller sån skit behövs utan bara skicka in till vägverket så är saken klar =) Jag har givetvis lämplighetsintyg.

Kan ju vara kul för dig som handledare att vara ute och köra MC "gratis" :tummenupp

Skicka ett pm!

R2, erkänn att du är sugen! :banana
 
Någon som har lust att agera handledare åt mig? Jag står för bensin, käk och annat som kostar när man är ute och åker. Vore skönt att kunna åka lite mer avslappnat utan att oroa sig för poliser. Just nu kör jag utan handledare på egen hand, men som skrivet ovan så känns det lite olustigt.

Du måste vara minst 24 och haft kortet i 5 år i sträck. Inga kurser eller sån skit behövs utan bara skicka in till vägverket så är saken klar =) Jag har givetvis lämplighetsintyg.

Kan ju vara kul för dig som handledare att vara ute och köra MC "gratis" :tummenupp

Skicka ett pm!

R2, erkänn att du är sugen! :banana

Skulle jag vara handledare åt dig skulle du bli urfattig ;)
ligger man på lite drar min dryga litern ;)
 
Det är en fördel om jag klarar hänga med handledaren :banana

då kanske jag inte är rätt gubbe heller :tungan
Jag kan som jag sagt ta en sväng med dig, men har just nu papparsarbete upp över öronen och orkar inte med ett enda till,
men en sväng kan vi ta ändå, om du vill.
(i låg fart alltså)
 
Vad bensinkostnaden blir kvittar, jag står för det. Det viktigaste är ju att jag kan köra med nån som kan ge mig råd och tips. Och som överlever utan att köra i 300km/h hela tiden :rolleyes:

Så om nån är sugen så hojta till. Jag har semester i 4-5 veckor nu, så jag är ute och kör så fort vädret tillåter =)
 
Hojta till när det ska köras på den där magiska vägen som tydligen finns här i Ekedalen. Jag kanske hänger på. Har inte kört på länge nu.
 
Last edited:
Så, då har bakramen kommit :) ÄNTLIGEN. Fastat i tullen, 810:- i utlösen, ja tackar!!!:mad:

Så nu ska den bytas å sen på me kåpor och lyktor i bak så börjar babyn se lite normal ut iaf :yoparty
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top