Saknad????

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag tycker att det är så det funkar, väldigt sällan som folk blir bannade. Och har dom blivit det så har det garanterat påpekats av andra användare att deras beteende inte är acceptabelt INNAN dom blivit bannade... Att en moderator går in och bannar folk är ju en sista utväg.

Jag tycker då inte att det är speciellt lågt till tak här på sporthoj :va Att diskussioner som spårar ur modereras tycker jag är bra.

Jag har aldrig fått en varning eller något grinigt pm innan mina bannor...

Jag tycker att det är så det funkar, väldigt sällan som folk blir bannade. Och har dom blivit det så har det garanterat påpekats av andra användare att deras beteende inte är acceptabelt INNAN dom blivit bannade... Att en moderator går in och bannar folk är ju en sista utväg.

Jag tycker då inte att det är speciellt lågt till tak här på sporthoj :va Att diskussioner som spårar ur modereras tycker jag är bra.

Jag syftar till alla begränsande åtgärder som görs av moderatorer/forumansvariga dvs ban, trådlåsning, radering av inläggsinnehåll etc. Jag anser att det är för lågt i tak när någon av dessa begränsningar inträffar. Jag är övertygad om att det blir bättre om alla enskilda medlemmar får vara med och ta ett faktiskt ansvar för vad som är ok att posta på sitt forum, genom att utrycka sina åsikter.

En handfull cent

Jag har aldrig fått en varning eller något grinigt pm innan mina bannor...
Det där stämmer nog inte helt. I början fick du varningar om ditt beteende, sedan vartefter du började skapa problem i OT-forumet så blir banningarna direkta utan förvarningar.

Men är det inte just detta som var problemet hela tiden. Detta ändlösa ältande och tvångsmässiga beteende att behöva svara på allt och vägra att svälja vissa saker och bara hålla tyst. Säger inte att någons argument är fel, bara att det till sist blev så förbannat många inlägg om samma sak, om och om igen att jag och många med mig blev illamående...
Jo, det var nog precis det som en del störde sig på. Vad varken du eller de tänkte på var att jag och någon annan kanske förde en diskussion under dagen som så sakta blev en massa inlägg som ni sedan läste på kvällen och tyckte var jobbigt. Swedies inlägg en bit upp är ett typexempel, han frågar något och jag förväntas svara (men jag skiter i det så blir tråden kortare).

Själv blir jag illamående av anonyma gnällspikar som tjatar om banning hos moderatorer för att sedan stå där leende och trevliga när man träffar dem IRL. Lite som att be morsan att rensa sandlådan från de dumma pojkarna.

Last edited:
Jag syftar till alla begränsande åtgärder som görs av moderatorer/forumansvariga dvs ban, trådlåsning, radering av inläggsinnehåll etc. Jag anser att det är för lågt i tak när någon av dessa begränsningar inträffar. Jag är övertygad om att det blir bättre om alla enskilda medlemmar får vara med och ta ett faktiskt ansvar för vad som är ok att posta på sitt forum, genom att utrycka sina åsikter.

En handfull cent
Vad du inte insett kanske är det antal gånger Sandstream (även Nyteknik, inte att glömma!) har blivit kontaktad (av moderatorer och troligen ävan andra) och blivit ombedd att lugna ner sig och sluta förstöra trådar genom det ihärdiga tjatet... men allting har blivit ignorerat vilket i sig skapar irritation bland både moderatorer och andra läsare.

Detta enligt mig tyder på väldigt högt till tak och acceptans för diskussioner som sådant, men till slut... ja då är taket nått och en åtgärd görs för att få bot på problemet.

Vad du pratar om, att medlemmar i sig ska ta ansvar, för "sitt" forum, fungear inte i praktiken. Återigen ett drömscenario som aldrig kommer fungera, läs tidigare inlägg i denna tråd. Allting kräver en sorts övre hand, någon som är utsedd att till slut säga till när nog är nog.

En handfull cent
Då har vi skilda åsikter helt enkelt, jag tror att ett forum i den här storleken behöver ha moderatorer för att klara av att hålla nivån på en hög nivå.

Det där stämmer nog inte helt. I början fick du varningar om ditt beteende, sedan vartefter du började skapa problem i OT-forumet så blir banningarna direkta utan förvarningar.

Har inte fått en varning. Dock kan Jag inte annat än säga att det kan ha varit berättigat av dig. Håller med om att man har svävat iväg i bland, specielt när det är vinter och man läst samma trådar sen 03 om skenförsäkringar och toppfarter på R1.

En annan sak man tänker på är att det måste vara i princip omöjligt för dig att till 100% behandla samtliga medlemmar lika då det är så sjukt många som skriver så sjukt mycket. Tror folk måste ha lite tolerans med det. Det är ju inte ett filter som modererar utan en stackars människa.

Min bild är att du har varit sjukt opartisk helatiden:tummenupp själv skulle jag inte klara av det.

Jo, det var nog precis det som en del störde sig på. Vad varken du eller de tänkte på var att jag och någon annan kanske förde en diskussion under dagen som så sakta blev en massa inlägg som ni sedan läste på kvällen och tyckte var jobbigt. Swedies inlägg en bit upp är ett typexempel, han frågar något och jag förväntas svara (men jag skiter i det så blir tråden kortare).

Själv blir jag illamående av anonyma gnällspikar som tjatar om banning hos moderatorer för att sedan stå där leende och trevliga när man träffar dem IRL. Lite som att be morsan att rensa sandlådan från de dumma pojkarna.
Jag tror vi börjar närma oss roten på problemet. Du skiter i att svara på något som förväntas svar på... samt... vilket skapar mer irritation och debatt och onödiga problem.

Sedan så ser jag något nytt om att du tycker att det är förjävligt att folk har två ansikten, ett där de klagar på nätet över ditt beteende, men att de sen i verkligheten inte klagar.

Kan det kanske bero på att du inte heller är samma person i verkligheten utan vi ignorerar nog alla vad som sker på nätet som en sak som inte ska behövas tas så mycket på allvar (dock finns en gräns såklart på vad som är accepterbart).

Personligen så vill jag inte i "verkligheten" (IRL) egentligen ens diskutera SH då det tar nog med timmar från mig under dagen, och när jag är privat (även på RR-banan) så vill jag ge blanka fan i vad som hänt eller försigår på SH. Har annat viktigare att tänka på liksom.

Har inte fått en varning. Dock kan Jag inte annat än säga att det kan ha varit berättigat av dig. Håller med om att man har svävat iväg i bland, specielt när det är vinter och man läst samma trådar sen 03 om skenförsäkringar och toppfarter på R1.

En annan sak man tänker på är att det måste vara i princip omöjligt för dig att till 100% behandla samtliga medlemmar lika då det är så sjukt många som skriver så sjukt mycket. Tror folk måste ha lite tolerans med det. Det är ju inte ett filter som modererar utan en stackars människa.

Min bild är att du har varit sjukt opartisk helatiden:tummenupp själv skulle jag inte klara av det.
Det finns en anledning till att jag sålt SH och att inom ett par år inte vill ha ett skit att göra med sajten längre (får ju se hur det går). Detta är inget arbete jag skapar riktiga vänner genom tyvärr, då jag hela tiden känner mig granskad och jag måste hela tiden försöka vara PK. SH har tyvärr satt en del negativa spår i mitt liv.

Så även om vad du säger må vara en komplimang så stärker det bara min önskan om att en dag dra mig ur det här... jag vill slipp hantera mina "vänner" på det här sättet. Vill bara vara den anonyma snubben jag en gång var för 7-8 år sedan då jag först startade SH.

Last edited:
Vad du inte insett kanske är det antal gånger Sandstream (även Nyteknik, inte att glömma!) har blivit kontaktad (av moderatorer och troligen ävan andra) och blivit ombedd att lugna ner sig och sluta förstöra trådar genom det ihärdiga tjatet... men allting har blivit ignorerat vilket i sig skapar irritation bland både moderatorer och andra läsare.

Detta enligt mig tyder på väldigt högt till tak och acceptans för diskussioner som sådant, men till slut... ja då är taket nått och en åtgärd görs för att få bot på problemet.

Vad du pratar om, att medlemmar i sig ska ta ansvar, för "sitt" forum, fungear inte i praktiken. Återigen ett drömscenario som aldrig kommer fungera, läs tidigare inlägg i denna tråd. Allting kräver en sorts övre hand, någon som är utsedd att till slut säga till när nog är nog.

Jag delar inte din åsikt, jag är övertygad om att dessa medlemmar kommer att foga sig för vad majoriteten anser vara passande för forumet. Antingen genom påpekanden, ignoreranden eller andra motåtgärder. Det kommer säkert att storma ett tag, men sedan när det lugnar ner sig kommer forumet att ha en egen och tydligare profil som alla aktiva har bidragit till.

Ja, som jag sagt tidigare så är det sällan dina inlägg inte är sakliga eller saknar poäng, men mängden och det som många såg som ändlöst ältande dränkte det positiva i det.

Jag försöker iaf vara tydlig med vad jag tycker både här och IRL :)

Jag delar inte din åsikt, jag är övertygad om att dessa medlemmar kommer att foga sig för vad majoriteten anser vara passande för forumet. Antingen genom påpekanden, ignoreranden eller andra motåtgärder. Det kommer säkert att storma ett tag, men sedan när det lugnar ner sig kommer forumet att ha en egen och tydligare profil som alla aktiva har bidragit till.
Din idé passar inte in på SH. På en sajt som flashback kanske, men den är extremt mycket hårdare modererad än vad du tror.

Det är inte så att jag inte tror att många medlemmar här på forumet skulle klara av ansvaret, men jag tror inte det kommer hålla i längden då det alltid tillkommer nya medlemmar som inte har en aning om "gruppansvaret" och som kommer skapa problem.

Förövrigt, vem säger att det inte går att det redan kan vara så just nu? Eller vem säger att det faktiskt inte redan är som du beskriver? Har du tagit ditt ansvar och agerar på det sättet du pratar om? Jag tycker att känslan bland de flesta är att många vill att SH ska vara bra / bli bättre och gör sitt jobb genom att rapportera in de inlägg som är för störiga. Jag är ju till slut den som aktivt tar bort inlägg eller trådar och störigt material. Jag kan inte tillåta det ansvaret ner på den vanliga medlemmen.

Så i slutändan måste någon sitta och ta det större ansvaret och göra "jobbet". Det är jag det.

Kanske på ett forum med 10 medlemmar totalt så fungerar det där. Men med 35000 medlemmar som ska säga sitt om hur saker och ting ska vara så lär det kanske inte bli så fint som du pratar om.

Vart är popcorn smileyn när man behöver den?

68416045.wGDPMlLK.popcorn.gif

Din idé passar inte in på SH. På en sajt som flashback kanske, men den är extremt mycket hårdare modererad än vad du tror.

Så i slutändan måste någon sitta och ta det större ansvaret och göra "jobbet". Det är jag det.

Kanske på ett forum med 10 medlemmar totalt så fungerar det där. Men med 35000 medlemmar som ska säga sitt om hur saker och ting ska vara så lär det kanske inte bli så fint som du pratar om.

Flashbacks moderering vet jag inte så mycket om då jag inte är en frekvent besökare där, men det jag sett tjänar inte som förebild för mitt resonemang. Det finns andra exempel på välbesökta forum med hög inläggsfrekvens som i princip är omodererade med några få undantag. Så jag tror nog att det går, men det behöver nödvändigtvis inte vara särskilt lätt. Och om du nu inte har tid, ork och kanske lust att dra det lasset så kan jag ha förståelse för det (du verkar ju ha en del järn i eldan s.a.s).

Sedan när du svarar Teo:

Swedie skrev:
Det finns en anledning till att jag sålt SH och att inom ett par år inte vill ha ett skit att göra med sajten längre (får ju se hur det går). Detta är inget arbete jag skapar riktiga vänner genom tyvärr, då jag hela tiden känner mig granskad och jag måste hela tiden försöka vara PK. SH har tyvärr satt en del negativa spår i mitt liv.
... jag vill slipp hantera mina "vänner" på det här sättet. Vill bara vara den anonyma snubben jag en gång var för 7-8 år sedan då jag först startade SH.

Så känner jag mig ännu mer övertygad om att backa en bit från städandet av forumet skulle kunna vara en god idé. Men det är ju som sagt ditt val, ovanstående är ju endast mina synpunkter. Sedan får du ursäkta att jag klipper i dina inlägg och endast svarar på valda delar, men det är för att försöka koncentrera diskussionen på mitt resonemang.

...du skrev att det var ett demokratiskt beslut, vilket jag ifrågasatte.

Du sköter naturligtvis ditt forum som du vill ;)

/Fredde
Nä, vad jag bör ha skrivit (orkar inte leta tillbaka) är att jag gick på vad majoriteten önskade gällande banningen av nyteknik och sandstream.

puh :)

Inte jag heller innan jag blev bannad
Du bör ha tagit dispyten vi hade som varning nog och när du gick till överdrift så rök dina befogenheter på forumet under en kortare period.

Det är ingen rättighet att bli varnad före man blir bannad. Banningen sker ibland direkt och jag emailar eller ringer inte upp någon och frågar om lov.

Status
Ej öppen för fler svar.
Back