Saknad????

Status
Ej öppen för fler svar.
Jag kan inte se något som Swedie gjort är fel! Helt rätt!

Jag gillar sandis irl, han är en trevlig glad prick. Faktiskt riktigt skoj : )
Men på forumet så la han och nt alldeles för mycket energi på skrot
och förstörde raceforumet mer än hjälpte. S

@Swedie: Du tycker att du gjort rätt, jag tycker inte att jag gjort något fel. Vi kommer inte att bli överens här, det är bättre att vi tar det IRL på någon tävling (du kanske hänger med Alicia i kväll på KM:et?) :)

URL i privata PM. Att göra en sökning om en medlem rapportera något som kan vara olagligt är en sak men att göra det för att stoppa "smygreklam" angående en konkurrerande sajt är något helt annat.

På ett forum finns inget som heter "privat"

På ditt arbete finns heller inget som är "privat", din arbetsgivare kan (och gör) läsa all din konversation med e-maill, vilka siter du besökt etc.

Ingenting är privat, mer än om det är saker på din egna dator som lagras där.

PM/E-mail/forumdiskussioner (även stängda sådana) etc är inte privat, absolut inte när man använder någon annans saker.

ett e-mail är inte heller privat, det passerar okrypterat över internet där egentligen "vem som helst" kan läsa det.

Allt som kommuniceras över internet okrypterat är inte privat, "vem som helst" kan ju läsa den.

Alla dessa webmailgrejjer, passagen, spray etc etc är heller inte privat.
Jag kan lova er att det sitter personer och söker i era mail om ni använder nån gratistjänst nånstans.

Google mail, inte heller privat, även om man nu tror det, Google använder allt du skriver/tar emot för att skapa riktade annonser till dig.

Den som tror att det man skriver okrypterat på nätet är privat, är ute och cyklar

//håkan

Någon måste ju ta ett beslut, och ingen har sagt att internet är en demokrati. Nej, det måste finnas 1 vars åsikt är den som till slut styr. Och i detta fall är det jag. Och självklart lyssnar jag ju på så många åsikter som möjligt innan jag tar ett större beslut.

Detta beslut kom egentligen från flera års irritation från medlemmar som sedan i vintras packade på sig ordentligt. Problemet enligt mig i det här fallet är att jag inte gjort det här tidigare, utan låtit bli / accepterat att det fortsatt (tyvärr då pga att jag egentligen är "vän" IRL med de flesta involverade). Dock är det så att många visar två ansikten, en på webben och en i verkligheten.

Det har blivit ett klart bättre forum under våren utan smutskastning. Fortsätt så.

Och det syns väl tydligt i denna tråden vad som är problemet, det raljeras i oändlighet i ett ämne som borde tas privat...

@Swedie: Du tycker att du gjort rätt, jag tycker inte att jag gjort något fel. Vi kommer inte att bli överens här, det är bättre att vi tar det IRL på någon tävling (du kanske hänger med Alicia i kväll på KM:et?) :)
Jodå, vi lär väl synas ikväll, men jag känner att ämnet är genomtjatat och att repetera mig som jag gjort här, till döva öron utan motförklaring tillbaka så tycker jag vi kan prata om något annat istället :)

Moderatorer skall moderera.

Saker som skrivs nagelfars oavsett det är i PM eller ej, men givetvis skall etiska och moraliska regler efterlevas av moderatorer.
Att vi är på Internet får på intet sätt tas som intäkt för att "allt är fritt"

Det HAR luckrats upp detta med post, läsandet av post och vad som är privat.
Ni som påstår att bara för att det är någons sajt eller någons utrustning (företagets t.ex) så är det OKEJ för dem att läsa, så kan jag säga att det är endast delvis sant.

Eller det här med att ta som intäkt att "någon vemsomhelst" ändå kan läsa det som skickas över internet, som att det därför är MER ok att man kan sitta och glo i sånt man råkar komma över.

Det är HELT fel.

Det är INTE ok att läsa saker.
Hursomhelst.

Lär er datalagen.

Det krävs "särskilda skäl". Man kan alltså inte bara snoka för nöjes skull.

Som moderator har man dock ofta särskilda skäl.
Som Swedie hade i detta fall.
T.ex.

MEN! Det som emellertid denna diskussion tycks handla om är hur vissa kan bli cencurerade för en sak, medan andra inte blir det, för samma sak.
En känsla av inkonsekvens alltså.
Sandis känner såvitt jag förstår sig drabbad av denna inkonsekvens.
Sen att inte moderatorer KAN eller orkar hitta allt, är ju förståeligt.

Last edited:
en intressant historia om brott och inkonsekvens:

en man blir stoppad av polisen för fortkörning och ifrågasätter detta eftersom många andra också körde för fort men inte blev stoppade.
Polismannen frågar: Fiskar du?
Ja, hur så? svarar den irriterade mannen.
Polismannen igen: Brukar du då dra upp all fisk som finns i sjön?

att andra trampar över är inget skäl för att man ska göra det själv.

MEN! Det som emellertid denna diskussion tycks handla om är hur vissa kan bli cencurerade för en sak, medan andra inte blir det, för samma sak.
En känsla av inkonsekvens alltså.
Sandis känner såvitt jag förstår sig drabbad av denna inkonsekvens.
Sen att inte moderatorer KAN eller orkar hitta allt, är ju förståeligt.

Det är inte inkonsekvens, Sandstream har bara inte hört talas om de många andra fall jag hanterat på så gott som samma sätt, men som det inte blir ramaskri för då smygreklamen är av annorlunda karraktär (men gjord på liknande sätt) och inte gjord av alltid lika uppsatt medlem. Jag sitter ju inte och berättar för allt och alla vad jag hanterar i bakgrunden. Det är inte publik information, men om någon frågar så brukar jag förklara.

Enligt mig så känns det här som att "han får, men inte jag"... och det är som påpekats, dagisnivå på det hela. Att kunna acceptera att man inte får göra som man vill, bör vara möjligt efter 18 års ålder då man enligt lag blir myndighetsförklarad (byxmyndig?).

Om du inte vill att din chef ska läsa dina privata dokument eller mail så kan du skapa en mapp som heter "Privat" i din mailklient eller hårddisk.
Står det uttryckligen "Privat" på någonting får din chef INTE titta på detta och skulle det framkomma att denne gjort detta så är det olagligt och kan åtalas.

Du kan således skriva "PRIVAT" i ämnet på dina PM, då tror jag nog Swedie ska akta sig för att läsa dessa PM. Tips till både moderatorer och användare i forumet.

Jag är ingen jurist själv så kanske andra kan inflika mer kommentarer kring detta.

http://www.pul.nu/chefen.html
http://www.idg.se/2.1085/1.26057

Jag saknar Sandstreams dåliga inlägg!

Jag anser att att ju mindre moderering av ett forum destå bättre, högt i tak (även för skit) lägger ett större ansvar på de enskilda medlemmarna att hålla efter varandra. Det är karaktärsdanande och stärker gruppen, ist för att man smyger runt och anmäler/pm:ar s k dåliga inlägg till någon moderator.

Mina 2 cent

Enligt mig så känns det här som att "han får, men inte jag"... och det är som påpekats, dagisnivå på det hela. Att kunna acceptera att man inte får göra som man vill, bör vara möjligt efter 18 års ålder då man enligt lag blir myndighetsförklarad (byxmyndig?).
Nej, det är inte dagisnivå, det är ett faktum att du har läst mina privata meddelanden och efter det lagt in censur i systemet.

Och för de som verkar ha lite svårt att förstå vad det handlar om så rör det sig om ett fåtal PM till folk som jag redan känner, det handlar inte om något massutskick eller några trådar med reklam.

Du kan således skriva "PRIVAT" i ämnet på dina PM, då tror jag nog Swedie ska akta sig för att läsa dessa PM. Tips till både moderatorer och användare i forumet.

Det är praxis att det är så ja, MEN, av erfarenhet vet jag att den inte följs, på ett ställe jag jobbade för 10+ år sen hade inga bekymmer med att läsa mappen "PRIVAT"
sen dess ger jag helt enkelt f*n i att använda arbetsmail för privata saker...

//håkan

Men är det inte just detta som var problemet hela tiden. Detta ändlösa ältande och tvångsmässiga beteende att behöva svara på allt och vägra att svälja vissa saker och bara hålla tyst. Säger inte att någons argument är fel, bara att det till sist blev så förbannat många inlägg om samma sak, om och om igen att jag och många med mig blev illamående...

Själv tycker jag det är jobbigt när en tråd om något intressant ämne spårar ur bara för att folk börjar gnabbas...

Då får DU påpeka det för dem som du anser står för gnabbandet (civilkurage någon?), tycker tillräckligt många som dig kommer ni nog att övertyga de gnabbande. Förutsatt att det inte handlar om ren & skär trollning, men även det går oftast också att behandla kollektivt utan att ta till ban eller andra åtgärder från tredjepart (moderatorer). Till en början blir det kanske lite tufft, alla kanske inte kan hantera friheten att få "posta vad som helst", men tids nog blir det bra och det blir garanterat trevligare om det är högt i tak IMO. Det bästa är ju om denna frihet finns från början vid ett forums födelse och kan växa i takt med medlemsantalet.

Några få cent till

Då får DU påpeka det för dem som du anser står för gnabbandet (civilkurage någon?), tycker tillräckligt många som dig kommer ni nog att övertyga de gnabbande. Förutsatt att det inte handlar om ren & skär trollning, men även det går oftast också att behandla kollektivt utan att ta till ban eller andra åtgärder från tredjepart (moderatorer). Till en början blir det kanske lite tufft, alla kanske inte kan hantera friheten att posta vad som helst, men tids nog blir det bra och det blir garanterat trevligare om det är högt i tak IMO. Det bästa är ju om denna frihet finns från början vid ett forums födelse och kan växa i takt med medlemsantalet.

Några få cent till
Jag tycker att det är så det funkar, väldigt sällan som folk blir bannade. Och har dom blivit det så har det garanterat påpekats av andra användare att deras beteende inte är acceptabelt INNAN dom blivit bannade... Att en moderator går in och bannar folk är ju en sista utväg.

Jag tycker då inte att det är speciellt lågt till tak här på sporthoj :va Att diskussioner som spårar ur modereras tycker jag är bra.

Nej, det är inte dagisnivå, det är ett faktum att du har läst mina privata meddelanden och efter det lagt in censur i systemet.

Och för de som verkar ha lite svårt att förstå vad det handlar om så rör det sig om ett fåtal PM till folk som jag redan känner, det handlar inte om något massutskick eller några trådar med reklam.
Ja, det är ett faktum bevisligen, det är ingen som säger emot, men vart vill du komma nu då? Jag har redan förklarat allting flera gånger i denna tråd om varför. Du säger samma sak hela tiden utan ta in och reflektera till de kommentarer och förklaringarna andra infört och så även jag. Nästa steg i diskussionen?

Eller ska vi älta faktumet att jag sökt i databasen efter smygreklam. Jag har inte aktivt läst ditt pm, vilket kanske är det du tror? Skrev du något som jag borde reagera på eller?

Men är det inte just detta som var problemet hela tiden. Detta ändlösa ältande och tvångsmässiga beteende att behöva svara på allt och vägra att svälja vissa saker och bara hålla tyst. Säger inte att någons argument är fel, bara att det till sist blev så förbannat många inlägg om samma sak, om och om igen att jag och många med mig blev illamående...
Halleluja :) Det här bekräftar ju att jag gjorde rätt typ. Jag och andra (i andra trådar) får om och om igen förklara, men ändå kommenteras eller går debatten aldrig vidare utan haltar och stannar kvar i stenåldern liksom.

Last edited:
Det är praxis att det är så ja, MEN, av erfarenhet vet jag att den inte följs, på ett ställe jag jobbade för 10+ år sen hade inga bekymmer med att läsa mappen "PRIVAT"
sen dess ger jag helt enkelt f*n i att använda arbetsmail för privata saker...

//håkan

Ja visst är det så, många skiter i det men många vet heller inte att det är en olaglig handling.
Med detta så bör de flesta här veta i alla fall att läsa andras privata saker är olagligt och om man gör det gör man ett medvetet val att göra en olaglig handling. Att detta skulle leda hela vägen till åtal är mycket osannolikt, men en moderator som efter detta läser privata PM kommer nog att få det hett om öronen. :gnissla

Svårt att avgöra om dessa skäl är sannolika, det ska väl vara misstänkt för olagligheter om det ska finnas skäl nog.

EDIT: Jag menar förstås INTE att det har hänt att en moderator har läst privata PM. Tror personligen inte Swedie har intresse av det.

Last edited:
Då får DU påpeka det för dem som du anser står för gnabbandet (civilkurage någon?), tycker tillräckligt många som dig kommer ni nog att övertyga de gnabbande. Förutsatt att det inte handlar om ren & skär trollning, men även det går oftast också att behandla kollektivt utan att ta till ban eller andra åtgärder från tredjepart (moderatorer). Till en början blir det kanske lite tufft, alla kanske inte kan hantera friheten att få "posta vad som helst", men tids nog blir det bra och det blir garanterat trevligare om det är högt i tak IMO. Det bästa är ju om denna frihet finns från början vid ett forums födelse och kan växa i takt med medlemsantalet.

Några få cent till
Fast det är väl just det som har gjorts i detta fallet, men när de berörda inte tar åt sig och skärper till sig så hjälper det ju inte. I annat fall tycker jag forumet fungerar utmärkt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma