Saknad????

Status
Ej öppen för fler svar.
way-off-topic men
PM:et var ingen reklam och inget spam, det var personligt menat, relaterat till ett inlägg jag gjort. Kan inte se att Perra skickade det än just mig.
Angående din jämförelse: Var gå gränsen för dig? Får din bredbandsleverantör filtrera bort att du kollar på reklam för andra leverantörer? Får de blocka andra leverantörers informationssidor? Prisjämförelse-site:r?
F.ö. så är det rätt vanligt nu att "tv-profiler" dyker upp i konkurrerande kanaler i olika sammanhang nu och på så sätt gör de just gratis reklam. Stör det dig mycket? :confused:

Jag kanske inte får tipsa dig via PM vart du kan köpa billiga däck med tanke på denna site:ns annonsörer?
Ta skillnad på ett företag eller en "privatperson" som agerarar företagande (vitt eller svart) och en vanlig svenson som vill ge "grannen" ett schyst tips. Det förekommer en hel del sådana fall i köp & sälj som sedan mynnar ut till forum genom smygreklam via PM.

Det är alltså Ok för vem som helst att tipsa om vad som helst så länge det inte är på uppmaning av eller eget gynnande. Det bör oxå vara tydligt på det antal inlägg och trådar som finns på SH som det tipsas och länkas hej vilt. Jag som driver sajten har dock genom både erfarenhet och tips från andra kollat en gång extra på olika medlemskonton innan jag tar till "action" genom varning eller banning. Brukar ge dom flesta en rimlig chans att bättra sig o följa reglerna lite bättre.

Förövrigt, så om du (eller någon annan) skickar PM till Sandstream eller någon annan så kommer ingen kopia till mig eller ens en susning om att du har skickat ett PM.

way-off-topic men
Får din bredbandsleverantör filtrera bort att du kollar på reklam för andra leverantörer?
Nej, men det är ju inte riktigt samma sak, eller vad tycker du?

F.ö. så är det rätt vanligt nu att "tv-profiler" dyker upp i konkurrerande kanaler i olika sammanhang nu och på så sätt gör de just gratis reklam. Stör det dig mycket? :confused:
Inte alls faktiskt, men det är väl knappast reklam?

Jag kanske inte får tipsa dig via PM vart du kan köpa billiga däck med tanke på denna site:ns annonsörer?
Mer än gärna! Men jag förstår om Swedie inte vill att folk som driver en konkurrerande site till SH håller på att skickar PM till folk om sin site.

Ta skillnad på ett företag eller en "privatperson" som agerarar företagande (vitt eller svart) och en vanlig svenson som vill ge "grannen" ett schyst tips. Det förekommer en hel del sådana fall i köp & sälj som sedan mynnar ut till forum genom smygreklam via PM.

Förövrigt, så om du (eller någon annan) skickar PM till Sandstream eller någon annan så kommer ingen kopia till mig eller ens en susning om att du har skickat ett PM.
Vet iofs. inte om Perra tjänar pengar på om jag reggar mig där, jag ska kolla. Vi har tagit vissa saker som via PM tidigare, i mina ögon kändes det mer som ett tips ifrån en vanlig sandström till grannen.

Du får gärna kolla mitt PM, eller ännu hellre jag önskar faktiskt att du gör det denna gången. Jag tror du kan se varför jag inte tolkade det som SPAM eller marknadsföring samt varför jag tycker det kändes märkligt att det plötsligt vart modifierat utan någon direkt info till mig om varför. Fick Perra veta?

Men visst är jag övertygad om att du har bättre saker för dig än att läsa alla mina PM, så kul är de inte.

Tillbaka till topic:
Det är tråkigt att Tobias och Perra inte kunde låta bli att trigga varandra så hela tiden, men vi var många som kastade vedträd själva.

Vet iofs. inte om Perra tjänar pengar på om jag reggar mig där, jag ska kolla. Vi har tagit vissa saker som via PM tidigare, i mina ögon kändes det mer som ett tips ifrån en vanlig sandström till grannen.

Du får gärna kolla mitt PM, eller ännu hellre jag önskar faktiskt att du gör det denna gången. Jag tror du kan se varför jag inte tolkade det som SPAM eller marknadsföring samt varför jag tycker det kändes märkligt att det plötsligt vart modifierat utan någon direkt info till mig om varför. Fick Perra veta?

Men visst är jag övertygad om att du har bättre saker för dig än att läsa alla mina PM, så kul är de inte.

Tillbaka till topic:
Det är tråkigt att Tobias och Perra inte kunde låta bli att trigga varandra så hela tiden, men vi var många som kastade vedträd själva.
Jag kan inte kontakta varje individuell medlem via PM och berätta om något har censurerats per automatik, för jag vet inte vem som skickat vad och därmed inte heller vem som blivit påverkad. Det sköts per automatik.

Förövrigt anser jag det inte vara ett granntips vad gäller det antal PM sandstream skickade ut med tips om sin sajt. Jag såg det som smygreklam och tog därmed till en åtgärd mot det som jag gjorde i många andra fall. I detta fall handlar det ju visserligen om Sandstream som är både älskad och hatad i olika sammanhang.

Börjar bli tjatigt att säga saker om och om igen...

Nyteknik och Sandstream var roten till problemet. Andra jag kontaktade lyssnade och rättade iaf till sig, till och med Valmers...! Det ni...

Nej, men det är ju inte riktigt samma sak, eller vad tycker du?
Men TV-reklam exemplet är samma sak tycker du? Skilj på ett enstaka privat meddelande mellan två personer och generella utskick.
Inte alls faktiskt, men det är väl knappast reklam?
Det har visat sig vara en väldigt bra reklam för att få fler tittare och bredda sin publik.
Mer än gärna! Men jag förstår om Swedie inte vill att folk som driver en konkurrerande site till SH håller på att skickar PM till folk om sin site.
Har du sett site:n? På vilket sätt konkurrerar den? När jag var där var den helt annonsfri.

Jag har en annan hobby där vi på vår site har fullt med länkar till andra liknande forum. Gör reklam för varandras events etc. Tror på att bredda intresse och utbud snarare än "one site to rule them all".

Men TV-reklam exemplet är samma sak tycker du? Skilj på ett enstaka privat meddelande mellan två personer och generella utskick.
Det har visat sig vara en väldigt bra reklam för att få fler tittare och bredda sin publik.
Har du sett site:n? På vilket sätt konkurrerar den? När jag var där var den helt annonsfri.

Jag har en annan hobby där vi på vår site har fullt med länkar till andra liknande forum. Gör reklam för varandras events etc. Tror på att bredda intresse och utbud snarare än "one site to rule them all".
Det är sajtens inriktning som orsakar konflikten, inget annat.

Det du pratar om funkar på klubbnivå. Jag tror du får svårt att finna nischade / etablerade sajter som länkar på det sättet du pratar om.

Skilj på ett enstaka privat meddelande mellan två personer och generella utskick.
Jag har då inte den blekaste om vad det är för PM som skickats utan jag säger bara att jag förstår Swedie när han inte tycker om att det skickas reklam om andra konkurrerande siter via PM.

Då är det väl upp till tv kanaler som tar in den "konkurrerande" programledaren att välja det?

Det man konkurrerar om är användare som registrerat sig på sidan, jag tror inte att någon är intresserad av att driva en sida som Sporthoj.com utan att gå runt på verksamheten. Så om Sandström har tänkt att driva ett forum inklusive allt vad det innebär så tror iaf inte jag att den kommer vara annonsfri speciellt länge...

Det här är en privatägd hemsida där swedie givetvis har sin fulla rätt att ha vilka regler som helst (så länge de är lagliga iallafall) gillar man inte det så får man väl helt enkelt ta sitt pick & pack och dra någon annanstans.

Det stora antal som klagade gick jag på. Det var onormalt många och mycket och stökigt runt dessa två. Det gick jag på.

Okej, men då är det ju knappast ett demokratiskt beslut, mer att de som klagar mest får som de vill låter det som.

Att göra sökningar i databasen efter vissa saker som rekalm för någons webbsida känns rätt beige måste jag säga. Även om jag skulle kunna ägna dagarna åt att läsa folks e-post så skulle jag aldrig få för mig att göra det. Ska man ha ett "cencur-filter" borde det vara "halvoffentligt", tex bland alla moderatorer och inget någon enskild lite godtyckligt söker efter i databasen (som jag tolkar det har gjorts) det känns oproffisgt och kränkande att ens integritet inte värdesätts bättre på denna siten. Jag har full förståelse för de som lämnade forumet.

Tänkte inte lägga mig i diskusen mer, bara mina åsikter och jag tänkte inte lämna siten.

/Fredde

Jag kan inte kontakta varje individuell medlem via PM och berätta om något har censurerats per automatik, för jag vet inte vem som skickat vad och därmed inte heller vem som blivit påverkad. Det sköts per automatik.

Förövrigt anser jag det inte vara ett granntips vad gäller det antal PM sandstream skickade ut med tips om sin sajt. Jag såg det som smygreklam och tog därmed till en åtgärd mot det som jag gjorde i många andra fall. I detta fall handlar det ju visserligen om Sandstream som är både älskad och hatad i olika sammanhang.
Du har flera gånger skrivit att du inte läser PM, att censureringen sker per automatik osv. Sen vet du helt plötsligt hur många PM jag skickat med "smygreklam". Konstigt...

Som jag skrev innan har jag skickat 2-3 st PM med direkt avsikt att informera folk jag känner om den nya sajten. Visst, jag kunde ha skickat mail till dem istället men PM var så mycket enklare och jag trodde aldrig att de skulle läsas av någon annan än dem de var avsedda för. Du får självklart censurera vad du vill men ditt påstående om min "smygreklam" kan tolkas som att jag skickat ut 10-tals PM till folk vilket är helt fel.

Vad jag vet ägs www.sporthoj.com av samma förlag som ger ut tidningen Motorrad. Med din logik borde det innebära att PM och trådar som tipsar om en riktig konkurrent, tex Bike.se, censureras.

Det här är en privatägd hemsida där swedie givetvis har sin fulla rätt att ha vilka regler som helst (så länge de är lagliga iallafall) gillar man inte det så får man väl helt enkelt ta sitt pick & pack och dra någon annanstans.
Det stämmer.
Medlemskap är en förmån och ingen rättighet. Forumets ägare avgör själva om vi får vara medlemmar eller ej. Forumets ägare avgör även vad vi får skriva i deras forum.
Om inte forumets ägare gillar oss slängs vi ut.
Så är det.

PM-systemet använder resurser på Swedies dator, så att göra reklam för en konkurrerande site mha PM-system här kan inte vara en rättighet, snarare känns det ganska oetiskt.

Swedie driver det bästa svenska MC-forumet och har genom åren lagt ner enormt med tid på att hålla den höga standarden. Ibland krävs lite hårda nypor när vi användare inte lyssnar på tillsägelser och han ska inte behöva stå till svars för sina befogade åtgärder. Om NT och Sandis tänker till så har de inte varit några mönstermedborgare och många fler än Swedie har bett dem att dämpa sig utan bestående resultat.

PM-systemet använder resurser på Swedies dator, så att göra reklam för en konkurrerande site mha PM-system här kan inte vara en rättighet, snarare känns det ganska oetiskt.
Så du tycker alltså att ett PM från dig till mig med info om tex en tråd på Bike.se per automatik ska censureras. Intressant!
Swedie driver det bästa svenska MC-forumet och har genom åren lagt ner enormt med tid på att hålla den höga standarden. Ibland krävs lite hårda nypor när vi användare inte lyssnar på tillsägelser och han ska inte behöva stå till svars för sina befogade åtgärder. Om NT och Sandis tänker till så har de inte varit några mönstermedborgare och många fler än Swedie har bett dem att dämpa sig utan bestående resultat.
Jag har inget emot Swedie och Sporthoj, en jättebra sajt, men visst ska han stå till svars för sina beslut om det inte är en diktatur modell Kina han och ägarna vill driva.

Tidigare banningar har jag inte haft några större problem med, jag förstår att folk kan störa sig på mig, NT, Valmers och några till. Dock så har vi mig veterligen inte ägnat oss åt personangrepp eller något annat som bryter mot forumets regler, vi har mer stört den allmäna ordningen.

Du har flera gånger skrivit att du inte läser PM, att censureringen sker per automatik osv. Sen vet du helt plötsligt hur många PM jag skickat med "smygreklam". Konstigt...

Som jag skrev innan har jag skickat 2-3 st PM med direkt avsikt att informera folk jag känner om den nya sajten. Visst, jag kunde ha skickat mail till dem istället men PM var så mycket enklare och jag trodde aldrig att de skulle läsas av någon annan än dem de var avsedda för. Du får självklart censurera vad du vill men ditt påstående om min "smygreklam" kan tolkas som att jag skickat ut 10-tals PM till folk vilket är helt fel.

Vad jag vet ägs www.sporthoj.com av samma förlag som ger ut tidningen Motorrad. Med din logik borde det innebära att PM och trådar som tipsar om en riktig konkurrent, tex Bike.se, censureras.
Ja, jag vet som sagt inte vad du skickat genom någon webgränssnitt. Det är när jag har fattat en misstanke om att det skickats smygreklam så gör jag en sökning i databasen på ett ord och då får jag ett resultat. Detta sker dock väldigt sällan som förklarat och enbart i samband med övriga varningar / banningar.

Så "logiken" (om sådan behövs förklaras) bakom allt det här handlar om en portning från RR-forumet som ledde till att du startade ett eget forum istället för att acceptera andras önskemål om att lugna ner sig i trådarna, och att du därefter sen kommer tillbaka och ber folk istället för att acceptera regler komma till ditt eget forum med dina egna regler så tycker jag inte det är accepterbart sätt att hantera problemet och jag kan inte heller acceptera den typen av reklam.

Jag har ingen som helst anledning att censurera Bike, då dom inte går in aktivt och promotar deras saker här. Magnus på Bike har ju själv för ett tag sedan startat en tråd här på SH där han frågar vad bike-läsarna vill ha i tidningen. Jag tog inte bort den tråden, även fast största sammarbetet SH har just nu är med Motorrad-tidningen.

En annan sajt som t.ex fastbikes dom gick in med fejkade konton och fejkade tips/inlägg med mera. Väldigt dålig stil tycker jag. Dessa två herrar varnade jag först, det hjälpte inte, därefter bannade jag deras fejk-konton och varnade dom en extra gång. Därefter försvann problemet.

Du gick alltså ytterligare längre och ignorerade både mig och reglerna helt.

Min sökning gav 5-10 resultat med PM där din URL finns med. Varav som du säger 2-3 var direkt kopierade PM med avsikt att informera folk om din sajt.

Därav mitt beslut om banning under en period, samt censurering av URL'en var för att minska effekten av smygreklamen istället för att försöka gå in och radera PM (vilket jag inte kan, iaf inte utan att förstöra indexeringen).

Jag äger inte längre SH, det stämmer, men jag är fortfarande den som driver sajten till 100% samma sätt som tidigare allt enligt vad jag tycker är rätt. Det kan ju inte gillas av alla och det är fritt att både vara medlem på sajten och att även lämna sajten när som helst.

Den dagen någon större "boss" kommer in och vill forcera censurering av Bike eller annan etablerad tidning / hemsida, på grund av någon konkurranspolicy gällande reklamintäkter eller liknande så har iaf troligen jag lämnat skepp och kommer inte acceptera det som att det vore mitt önskemål och därmed svärta ner mitt "rykte" om hur jag tycker man ska driva en sajt.

Med det sagt, så tycker jag nu så här i efterhand att det var rätt beslut då det fick stopp på de största problemet vi haft i RR-forumet... nedspammade / förstörda trådar.

Så du tycker alltså att ett PM från dig till mig med info om tex en tråd på Bike.se per automatik ska censureras. Intressant!
Jag har inget emot Swedie och Sporthoj, en jättebra sajt, men visst ska han stå till svars för sina beslut om det inte är en diktatur modell Kina han och ägarna vill driva.

Tidigare banningar har jag inte haft några större problem med, jag förstår att folk kan störa sig på mig, NT, Valmers och några till. Dock så har vi mig veterligen inte ägnat oss åt personangrepp eller något annat som bryter mot forumets regler, vi har mer stört den allmäna ordningen.

Det där är ett helt eget påhitt om att något sådan censurering ska föras in! Snälla slut skriva det då det inte stämmer och får folk att tro helt fel saker!!

Läs mitt långa inlägg nu och förstå varför jag gjorde som jag gjorde. Det finns en logik du bör kunna förstå och acceptera, det handlar om en hantering av dig runt din banning och ditt sätt att även "acceptera" banningen (vilket du inte gjorde utan gick istället lös med att starta eget och göra reklam om det).

Nä nu har jag förklarat detta tillräckligt många gånger.

Det handlar alltså inte om några nya regler om censuring av alla konkurrerande sajter som finns. Några sådana regler kommer INTE införas av mig!

Det enda censuring som just nu ligger inlagd är på din URL... fortfarande enbart till för att dämpa effekten runt vad jag anser smygreklam!

....:näsblod

Last edited:
Du kan vinkla det hur du vill Swedie, du kommer ändå inte runt problemet med censuren och det faktum att du aktivt letat efter en viss URL i privata PM. Att göra en sökning om en medlem rapportera något som kan vara olagligt är en sak men att göra det för att stoppa "smygreklam" angående en konkurrerande sajt är något helt annat.

Det där är ett helt eget påhitt om att något sådan censurering ska föras in! Snälla slut skriva det då det inte stämmer och får folk att tro helt fel saker!!
Jag har inte påstått att en sån censurering existerar eller kommer att införas. Läs mina inlägg ordentligt ;)

Last edited:
Du kan vinkla det hur du vill Swedie, du kommer ändå inte runt problemet med censuren och det faktum att du aktivt letat efter en viss URL i privata PM. Att göra en sökning om en medlem rapportera något som kan vara olagligt är en sak men att göra det för att stoppa "smygreklam" angående en konkurrerande sajt är något helt annat.
Du har alltså ingen förstående alls för att han inte vill att folk ska utnyttja siten för att skicka reklam om konkurrerande siter?

Okej, men då är det ju knappast ett demokratiskt beslut, mer att de som klagar mest får som de vill låter det som.

Att göra sökningar i databasen efter vissa saker som rekalm för någons webbsida känns rätt beige måste jag säga. Även om jag skulle kunna ägna dagarna åt att läsa folks e-post så skulle jag aldrig få för mig att göra det. Ska man ha ett "cencur-filter" borde det vara "halvoffentligt", tex bland alla moderatorer och inget någon enskild lite godtyckligt söker efter i databasen (som jag tolkar det har gjorts) det känns oproffisgt och kränkande att ens integritet inte värdesätts bättre på denna siten. Jag har full förståelse för de som lämnade forumet.

Tänkte inte lägga mig i diskusen mer, bara mina åsikter och jag tänkte inte lämna siten.

/Fredde

Någon måste ju ta ett beslut, och ingen har sagt att internet är en demokrati. Det är ett drömscenario att det skulle finnas teknikaliska möjligheter att göra alla till moderatorer och låta alla göra sina egna beslut om trådar / inlägg och medlemmars banningar. Nej, det måste finnas 1 vars åsikt är den som till slut styr. Och i detta fall är det jag. Och självklart lyssnar jag ju på så många åsikter som möjligt innan jag tar ett större beslut.

Detta beslut kom egentligen från flera års irritation från medlemmar som sedan i vintras packade på sig ordentligt. Problemet enligt mig i det här fallet är att jag inte gjort det här tidigare, utan låtit bli / accepterat att det fortsatt (tyvärr då pga att jag egentligen är "vän" IRL med de flesta involverade). Dock är det så att många visar två ansikten, en på webben och en i verkligheten.

Och du borde oxå läsa mitt sista långa PM till Sandstream gällande "läsande" av PM. Jag läser inga kompletta PM som jag sagt utan jag gör sökningar direkt mot databasen (rader av text) i samband med misstänkt smygreklam. Jag får resultat som tar upp PM med liknande innehåll till varandra och kan se om något är lurt och om det är smygreklam eller inte. Jag läser inte innehållet i några PM. Det får folk helt enkelt tro mig på. Jag skulle kunna om jag vill, men jag gör det inte för att jag SKA kunna sitta här utan att ljuga om det och berätta hur saker och ting går till när jag hanterar situationer såsom Sandstreams.

medlemskap här är frivilligt, att jämföra med kinesiska diktaturen är att grovt förringa det förtryck och övervåld som befolkningen i Kina utsätts för.
Faktum är att du inte har några rättigheter att utnyttja andra egendom för dina egna syften. pungt. Sen kan du gnälla hur mycket du vill.

Jag har inte påstått att en sån censurering existerar eller kommer att införas. Läs mina inlägg ordentligt ;)
Men snälla! Jag vinklar (dåligt ordval av dig, som om jag försöker mörka något) inte utan jag försöker ju förklara till dig hur det ligger till. Jag kan ju inte acceptera att folk går bakom ryggen och gör reklam för andra sajter som en reaktion på en banning. Och som jag förklarat, när jag fattar misstanke om att någon nyttjat PM-funktionen för att göra reklam så finner jag alltså nog anledning att göra en sökning och i det här fallet bekräftades min misstanke.

Så vad du skriver om "det faktum" att jag sökt i PM, som du försöker få att låta så hemskt, inte är så himla hemskt om du bara försöker förstå varifrån jag kommer. Och som tidigare, jag läser inte några fulla PM utan möjligen första raden vilket är vad som visas på skärmen (kanske totalt 10 ord...).

Skulle jag bannat dig utan att stå med bevis skulle det enligt mig vara värre. Iaf definitivt svårare att försvara.
Och skulle jag gjort en sökning utan att hitta smygreklam så skulle du inte fått någon ytterligare banning och vi skulle inte ha några bekymmer just nu.

Du har ju dig själv att skylla att du fick banningarna i fråga. Det är ditt sätt att inte lyssna och motsätta dig reglerna och inte acceptera att andras upprepade vänliga vädjan om att du ska sluta förstöra i trådar. Du är väldigt upprorisk i ditt beteende. Inte en uns till att andras eller min åsikt är värt 1 öre.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma