Saker man inte får skämta om.

Angående religion: Kan någon förklara hur det kommer sig att jesus alltid föds på samma dag men dör alltid på olika dagar (då påsken varierar). En vän frågade en troende arbetskollega som skulle ta upp frågan med prästen :hihi

Och om det nu från början bara fanns adam och eva och de fick två söner hur gick det till då det enligt bibeln i början inte fanns några andra människor, hur fann deras söner :tuttar

Ge mig svar på detta så jag kan fira påsk i lugn och ro utan att behöva överanstränga de två överlevande hjärncellerna

Adam och Eva fick flera barn (både söner och döttrar). Sönerna fick barn med döttrarna.

Varför påsken flyttas har jag däremot ingen aning om.

Adam och Eva fick flera barn (både söner och döttrar). Sönerna fick barn med döttrarna.

Varför påsken flyttas har jag däremot ingen aning om.

Det är inte värst förvånande egentligen. Det begriper väl vem som helst att tror man på en skäggig gubbe som bor i stratosfären så ligger det inavel och lurar i vassen.
Folk är kor. Kor behöver en kofösare, sen om det är Farbror Gud, Yngwie Malmsteen, Reinfeldt eller Alex Schulman som är kofösare är upp till var och en.

Men hon kanske ville göra dig uppmärksam på att det var romare (=italienare) och inte Israeler som spikade upp Jesus. Eller tjaa vem som nu höll i hammaren, men iallafall enligt nuvarande lagar så är det ockupationsmakten som har ansvaret för ordningen -> italienarna mördade Jesus.

Angående religion: Kan någon förklara hur det kommer sig att jesus alltid föds på samma dag men dör alltid på olika dagar (då påsken varierar). En vän frågade en troende arbetskollega som skulle ta upp frågan med prästen :hihi

Och om det nu från början bara fanns adam och eva och de fick två söner hur gick det till då det enligt bibeln i början inte fanns några andra människor, hur fann deras söner :tuttar

Ge mig svar på detta så jag kan fira påsk i lugn och ro utan att behöva överanstränga de två överlevande hjärncellerna

Det vet ju jag :besserwisser. Jesu födelse firas på samma dag alltid eftersom den har kopplingar till datumet då det är som mörkast och detta följer solen (duuhh) och våran kalender baserar sig på solen (eller jordens rörelse runt solen. Till skillnad från Jesus död som som kopplas till påsken som firas enligt den hebreiska kalendern som baserar sig på månens rörelser. Av samma orsak firas kinesiska nyåret på olika datum i vår kalender.

Så om du vill vara kärringen mot strömmen börjar du följa hebreiska månkalendern då kommer påsken att vara samma datum hela tiden men julen flyttar sig.

Fan va klok jag är.

Last edited:
Det vet ju jag :besserwisser. Jesu födelse firas på samma dag alltid eftersom den har kopplingar till datumet då det är som mörkast och detta följer solen (duuhh) och våran kalender baserar sig på solen (eller jordens rörelse runt solen. Till skillnad från Jesus död som som kopplas till påsken som firas enligt den hebreiska kalendern som baserar sig på månens rörelser. Av samma orsak firas kinesiska nyåret på olika datum i vår kalender.

Så om du vill vara kärringen mot strömmen börjar du följa hebreiska månkalendern då kommer påsken att vara samma datum hela tiden men julen flyttar sig.

Fan va klok jag är.

vaaa :va ...tror jag slutade läsa efter andra meningen.

Råkade säga glad påsk till en muslimsk läkare igår, tror ni jag gjorde bort mig :gnissla

Råkade säga glad påsk till en muslimsk läkare igår, tror ni jag gjorde bort mig :gnissla

Nej, knappast!
Han bor och verkar i sverige och här firar vi påsk och då säger vi "glad påsk" för att önska folk en trevlig långhelg....

Varför skulle han ta illa upp? :va :va

Jag har ALDRIG hört en invandrare säga att de tar illa vid för att vi säger glad påsk eller sjunger nationalsången på skolavslutningar och liknande...
Det har ENBART varit konstiga idéer hos förvirrade svennar som fått för sig att de är "omtänksamma" när de "tar hänsyn"....

Last edited:
Nej, knappast!
Han bor och verkar i sverige och här firar vi påsk och då säger vi "glad påsk" för att önska folk en trevlig långhelg....

Jag har ALDRIG hört en invandrare säga att de tar illa vid för att vi säger glad påsk eller sjunger nationalsången på skolavslutningar och liknande...
Det har ENBART varit konstiga idéer hos förvirrade svennar som fått för sig att de är "omtänksamma" när de "tar hänsyn"....

Nån som skulle vilja tippa på Korvgubbes medellivslängd om han stod med megafån i Mecka och vrålade glad påsk på arabiska? :hihi

Påsken är tänkt att hamna kring vårdagjämningen eftersom den är lite hopkokad med hedniska firanden för att det skulle vara lättare att konvertera alla icke-krista som sprang runt. Ungefär som att vi fortfarande får dansa "små grodorna" runt en stång som symboliserar en snopp på midsommar osv.

Sen är det självklart att det skulle bli knasigt att fira långfredag på en onsdag! :hihi

En muslim blir nog inte förlämpad av att du önskar honom glad påsk, även muslimer håller ju jesus som en profet. Skillnaden är att dom inte tror på att han återuppstod efter korsfästelsen, inte var guds son och andra små detaljer.

Om någon mot förmodan skulle önska mig glad ramadan, happy thanksgiving eller de kineser som prompt ville bjuda mig på en kaka för att det var deras nyårsafton...inte blir man sur i alla fall. Då måste man vara ganska insnöad och i behov av att bejaka livet lite :fyllisar

Nej, knappast!

Tamefan om du inte skriver nåt som stämmer för en gångs skull. Det ironiska är dock att just du, i mina ögon, tillhör den grupp förvirrade svennar du beskriver. :confused:

Det är dessa 'omtänksamma', förvirrade svennar som är de största rassarna egentligen och som heller aldrig vågar kritisera nån invandrare som gör fel just på grund av att denne är invandrare och tror att alla invandrare skulle vara så svaga att de inte kan klara sig själva eller tåla kritik och krav, vilket naturligtvis är helt felaktigt. Det brukar kallas för björntjänst.

Detta utnyttjas tyvärr av en del som spelar vidare på svennarnas resonemang och ställer lite för höga krav. Tex som Mackans berömda simhallar.

Haha, tro att nån ska ta illa upp för att man önskar en glad påsk. :rofl

Last edited:
Han bor och verkar i sverige och här firar vi påsk ....

Nån som skulle vilja tippa på Korvgubbes medellivslängd om han stod med megafån i Mecka

Mig veterligen ligger inte Mecka i Sverige! :)

......men om jag hade besökt Mecka hade jag självfallet inte brytt mig om någon av de andra besökarna hade önskat mig "glad pilgrimsfärd" eller sagt "må allah vara med dig" eller något motsvarande....

Last edited:
Nej, knappast!

Fast säger man "god jul" till ett Jehovas Vittne så kan dom se tystna och se förfärade ut, det har min svägerska erfarenhet av i samband med en intervju som del av sin utbildning...:näsblod

Jag får varje år ett sånt där politiskt korrekt "God jul-mail" från USA, det tar ungefär tio minuter att läsa igenom skiten, men där önskas en god jul utan att skriva det rakt ut, och en god vad annan högtid man nu firar, och om man inte firar, en trevlig ledighet, fast om man jobbar önskar dom trevliga arbetsdagar, om man inte vill ha tråkigt för då önskar dom just det....

Jag brukar önska alla en god jul eftersom det är vad jag firar....

Jag får varje år ett sånt där politiskt korrekt "God jul-mail" från USA, det tar ungefär tio minuter att läsa igenom skiten, men där önskas en god jul utan att skriva det rakt ut, och en god vad annan högtid man nu firar, och om man inte firar, en trevlig ledighet, fast om man jobbar önskar dom trevliga arbetsdagar, om man inte vill ha tråkigt för då önskar dom just det....

Jag brukar önska alla en god jul eftersom det är vad jag firar....

Visa brevet!

Jag har nog inte kvar det, jag raderar mina mail löpande, men det är ett sånt där standardiserat skämt-mail (med en lite allvarlig underton) som cirkulerar varje år i USA.

Jag tror det började när någon stämde någon för att han hade sagt "God Jul" åt någon som inte firade jul, och utslaget av stämmningen blev att man numera bara får önska "Happy holidays" i offentliga sammanhang...

Jag googlade lite och hittade texten, här:
PC-Christmas Greeting

Best wishes for an environmentally conscious, socially responsible, low stress, non-addictive, gender neutral, winter solstice holiday, practiced within the most joyous traditions of the religious persuasion of your choice, but with respect for the religious persuasion of others who choose to practice their own religion as well as those who choose not to practice a religion at all;

Additionally,
a fiscally successful, personally fulfilling, and medically uncomplicated recognition of the generally accepted calendar year 2007, but not without due respect for the calendars of choice of other cultures whose contributions have helped make our society great, without regard to the race, creed, color, religious, or sexual preferences of the wishes.

(Disclaimer: This greeting is subject to clarification or withdrawal. It implies no promise by the wisher to actually implement any of the wishes for her/himself or others and no responsibility for any unintended emotional stress these greetings may bring to those not caught up in the holiday spirit.)

Last edited:
Tror iofs vi fick ngt liknande i julas, otroligt att folk ska gagga om allt

Best wishes for an environmentally conscious, socially responsible, low stress, non-addictive, gender neutral, winter solstice holiday, practiced within the most joyous traditions of the religious persuasion of your choice, but with respect for the religious persuasion of others who choose to practice their own religion as well as those who choose not to practice a religion at all;

Sarkasm is the shit! :tummenupp :rofl

DET har däremot jag! Bland annat var det en massa nysvenskar på min högstadieskola som förde ett jävla liv om att de minsann fan inte skulle behöva vara med på julavslutningen eftersom då var det kristen präst och psalmer och hela köret vilket de faan inte skulle behöva utsättas för. De ville ha sovmorgon istället. Rektorn besvarade gnället med ett lugnt "Jaja, men om det nu är så illa med svenska kristna traditioner så kan ju ni grabbar gå kvar i skolan medan era kamrater tar lov. Det är ju trots allt jesu födelse vi firar och av den anledningen vi tar lov så välj själva: dyk upp på avslutningen, eller gå i skolan på lovet" :hihi

DET har däremot jag! Bland annat var det en massa nysvenskar på min högstadieskola som förde ett jävla liv om att de minsann fan inte skulle behöva vara med på julavslutningen eftersom då var det kristen präst och psalmer och hela köret vilket de faan inte skulle behöva utsättas för. De ville ha sovmorgon istället. Rektorn besvarade gnället med ett lugnt "Jaja, men om det nu är så illa med svenska kristna traditioner så kan ju ni grabbar gå kvar i skolan medan era kamrater tar lov. Det är ju trots allt jesu födelse vi firar och av den anledningen vi tar lov så välj själva: dyk upp på avslutningen, eller gå i skolan på lovet" :hihi

diskriminäring :mattias

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...