Sag/rideheight CBR600RR -07

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hjälpte en kompis justera in dynamiskt sag på sin nyss inköpta beg. CBR600RR (1100mil gata, ej tävlad) med original fjädringskomponenter.

Mätte först upp statiskt och dynamiskt sag innan vi började och fick rätt skumma värden vad gäller gaffeln som statiskt = 28mm och dynamiskt 32mm (dvs. den sjönk 4mm med förare på) medan dämparen bak statiskt = 15mm, dynamiskt = 30mm (sjönk 15mm med föraren på).

Föraren är väldigt lätt (uppskattningsvis 45-48kg) men nog borde gaffeln sjunka ihop mer!?

Har kontrollerat dämpningen (komp. & retur) både fram & bak och upplever dem som ställda hyfsat ok (aningen seg returdämpning bak men det är justerat). Tyvärr saknade vi manualen och fick justera utefter egen känsla och huvud men det har funkat hyfsat bra på alla de andra hojar jag skruvat på tidigare (allt från gata till race).

Upplever dock denna gaffeln som väldigt hård dels om man jämför den med bakdämparens karraktär men också om man jämför den med andra hojar. Förmodligen har man aldrig skruvat något med den dvs. det är förmodligen original vad gäller olja (mängd/viskositet) och heller inte felaktigt ihopmonterad (distanser mm.).

Jag skulle vilja haft den ganska mycket mjukare/följsammare och ställer därför frågan:

1.) Någon av er som har upplevt samma problem och som gjort någon modifiering för att få en mer följsam gaffel? Vad i så fall?

Man kan självklart byta innanmäte mm. men i första hand tänke jag höra mig för om någon fått original till att fungera bättre?

Mvh!
// Niklas

Kanske sitter gaffelbenen i spänn?
Går gaffeln trögt också?
Släpp på klämskruvarna (håll gärna koll och se om nått ben flyttar sig på axeln då) runt hjulaxeln och "bumpa" gaffeln, alternativt om ni har ett framstöd så snurra hjulet och klipp på bromsarna några gånger.

annars sitter det kanske fel fjädrar i.
Helst ska man ha minst halv tank, skinnställ etc på och sitta lätt framåtlutad när man ställer häng.

45-48 kg...... ja undras vad problemet är..... ge grabben lite mat eller byt fjädrar.

45-48 kg...... ja undras vad problemet är..... ge grabben lite mat eller byt fjädrar.

Problemet är ju att Honda denna gången (till skillnad från andra hojar jag testat) verkar ha specat gaffeln minst sagt annorlunda än bakdämparen för bak går det få den att jobba bra mycket bättre än fram!

För övrigt är det en tös (förutfattad mening??? :D).

// Niklas

Kanske sitter gaffelbenen i spänn?
Går gaffeln trögt också?

Nej den löper fint men är stum dvs. jämfört med min gamla CBR600 från 1997 med WP-prylar i (allt bytt) så är denna gaffeln avsevärt stummare. Den jobbar i övre arbetsområdet men ca. 50% ner av hela slaglängden (tummen pekfingret) blir den stum på mycket kort sträcka.

annars sitter det kanske fel fjädrar i.

Som sagt var hojen är körd ca. 1100mil och det finns inget dokumenterat i serviceboken om service motsv. på gaffeln men förra ägaren kanske mytte fjädrar/innanmäte i gaffeln men behöll originaldämparen bak! Fast det låter lite udda i mina öron!

Helst ska man ha minst halv tank, skinnställ etc på och sitta lätt framåtlutad när man ställer häng.

Jag vet men tack för påminnelsen i alla fall. Relaterar man dessutom till skillnaden i statiskt/dymaniskt häng bak vs. fram verkar det i mina öron vara något som är fel trots att vi inte hade halv tank.

Mvh!
// Niklas

Här är grundinställningarna

CBR 600RR 2007-2008

Tack!
Verkar skilja rejält på förspänningen mellan manualen och hojen för jag kunde bara vrida 5 varv medan det i manualen står 15 varv! I övrigt stod retur & kompressionsdämpningen ställd ung. enl. manualen!

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Tack!
Verkar skilja rejält på förspänningen mellan manualen och hojen för jag kunde bara vrida 5 varv medan det i manualen står 15 varv! I övrigt stod retur & kompressionsdämpningen ställd ung. enl. manualen!

Mvh!
// Niklas

Jag pillade med inställningarna i helgen och grundställde allt. På min 2007 ställde jag förspänningen på 5 varv, och detta var EJ max utan fanns mycket mer att skruva!!! Låter mer som om det är nått fel på denna hojen om du endast kan skruva 5 varv...

Last edited:
Vad heter didäringa fjädrarna på CBR-gaffeln... top-out eller vad det är som gör att gaffeln inte faller ut hela vägen när du hänger upp den i kronan.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman