Hjälpte en kompis justera in dynamiskt sag på sin nyss inköpta beg. CBR600RR (1100mil gata, ej tävlad) med original fjädringskomponenter.
Mätte först upp statiskt och dynamiskt sag innan vi började och fick rätt skumma värden vad gäller gaffeln som statiskt = 28mm och dynamiskt 32mm (dvs. den sjönk 4mm med förare på) medan dämparen bak statiskt = 15mm, dynamiskt = 30mm (sjönk 15mm med föraren på).
Föraren är väldigt lätt (uppskattningsvis 45-48kg) men nog borde gaffeln sjunka ihop mer!?
Har kontrollerat dämpningen (komp. & retur) både fram & bak och upplever dem som ställda hyfsat ok (aningen seg returdämpning bak men det är justerat). Tyvärr saknade vi manualen och fick justera utefter egen känsla och huvud men det har funkat hyfsat bra på alla de andra hojar jag skruvat på tidigare (allt från gata till race).
Upplever dock denna gaffeln som väldigt hård dels om man jämför den med bakdämparens karraktär men också om man jämför den med andra hojar. Förmodligen har man aldrig skruvat något med den dvs. det är förmodligen original vad gäller olja (mängd/viskositet) och heller inte felaktigt ihopmonterad (distanser mm.).
Jag skulle vilja haft den ganska mycket mjukare/följsammare och ställer därför frågan:
1.) Någon av er som har upplevt samma problem och som gjort någon modifiering för att få en mer följsam gaffel? Vad i så fall?
Man kan självklart byta innanmäte mm. men i första hand tänke jag höra mig för om någon fått original till att fungera bättre?
Mvh!
// Niklas
Mätte först upp statiskt och dynamiskt sag innan vi började och fick rätt skumma värden vad gäller gaffeln som statiskt = 28mm och dynamiskt 32mm (dvs. den sjönk 4mm med förare på) medan dämparen bak statiskt = 15mm, dynamiskt = 30mm (sjönk 15mm med föraren på).
Föraren är väldigt lätt (uppskattningsvis 45-48kg) men nog borde gaffeln sjunka ihop mer!?
Har kontrollerat dämpningen (komp. & retur) både fram & bak och upplever dem som ställda hyfsat ok (aningen seg returdämpning bak men det är justerat). Tyvärr saknade vi manualen och fick justera utefter egen känsla och huvud men det har funkat hyfsat bra på alla de andra hojar jag skruvat på tidigare (allt från gata till race).
Upplever dock denna gaffeln som väldigt hård dels om man jämför den med bakdämparens karraktär men också om man jämför den med andra hojar. Förmodligen har man aldrig skruvat något med den dvs. det är förmodligen original vad gäller olja (mängd/viskositet) och heller inte felaktigt ihopmonterad (distanser mm.).
Jag skulle vilja haft den ganska mycket mjukare/följsammare och ställer därför frågan:
1.) Någon av er som har upplevt samma problem och som gjort någon modifiering för att få en mer följsam gaffel? Vad i så fall?
Man kan självklart byta innanmäte mm. men i första hand tänke jag höra mig för om någon fått original till att fungera bättre?
Mvh!
// Niklas