Nån som kan fjädring som kan förklara?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag har läst den här texten som jag hittade: http://www.peterverdonedesigns.com/05fork.htm

Vad jag förstår av texten så kan man inte använda sag för att hitta en grundinställning för cbr 05-06 gaffeln. Jag förstår dock inte alla tekniska termer så kan nån förklara och förenkla så en lekman förstår hade jag varit tacksam.

Har precis köpt mig en cbr600rr 06 med orginal fjädring som jag tänkt försöka ställa in :)

du får nog precisera lite bättre vad du vill ha svar på så kan jag säkert hjälpa dig.har själv suttit och läst på den sidan en del.rätt kul från idiotförklaring i 3 åringsnivå till ingenjör på ett halft a4.sånt gör att man inte tröttnar på en sida direkt:tummenupp

alla hojar mig veterligen kan man ställa in sag,ridehight mm på.
på öhlins hemsida finns en bra stump om grundinställning av fjädring lite lättare förklarat,kanske det kan var till nån hjälp?

du får nog precisera lite bättre vad du vill ha svar på så kan jag säkert hjälpa dig.har själv suttit och läst på den sidan en del.rätt kul från idiotförklaring i 3 åringsnivå till ingenjör på ett halft a4.sånt gör att man inte tröttnar på en sida direkt:tummenupp

alla hojar mig veterligen kan man ställa in sag,ridehight mm på.
på öhlins hemsida finns en bra stump om grundinställning av fjädring lite lättare förklarat,kanske det kan var till nån hjälp?

Personen som skrivit sidan hävdar att det inte går att ställa in häng på vanligt sätt med CBR 600 2005. Fast förklaringen är inte riktigt glasklar :confused:

Saxat från sidan:

"Two things are very different on these forks (and CBR1000RR forks) compared to almost all other forks on the market. The first is the overly long top out springs (ala Ohlins Superbike forks, I think), and the second is the mid-speed compression valving on the back of the rebound valve. We will look at the spring issue first.

With the long top out spring systems, we cannot use sag to correctly set the front end. The fork free length changes considerably as preload and spring rate are changed. By using traditional sag techniques, the front end could end up running within the TOR while in JRA equilibrium. We have to use ride height to set up the front end, so that we know where we are only on the main springs and just about to enter the TOR while in JRA. On my 600RR, the correct ride height would be between 110mm and 115mm of exposed slider and the fork in the stock position in the clamps. Set up this way, the bike steers very close to neutral, and is just below the top out spring at JRA equilibrium."

Är det fjädrarna i gaffeln som är problemet?

Använd bara ridersag, då påverkas inte topout fjädrarna. Det är den viktiga, eftersom du sitter på hojen när du kör. Vilka fjädrar du ska ha till din vikt kan du ta reda på ändå, tex Racetecs hemsida eller fråga dom som jobbar med det. Öhlins stötdämpare har också topout fjäder, vilket gör att static sag inte stämmer.

Last edited:
Nej, den funkar som namnet antyder på "toppen" till skillnad mot oljan som funkar som en extra fjäder i botten

Är toput-fjäder samma sak som progressiv fjäder?

Nej en top put fjäder är en modefluga för att förbättra dämparens uppförande under de första cm av fjädringsvägen. Dessa fjädrar gör att ststic sag inte går att mäta tillförlitligt så man får inrikta sig på att endast mäta sag med förare ombord.

I vilka fall förbättras/förenklas körningen av detta eller rättare sagt, vad är det som är bättre med det?

Tanken är att det skall förbättra följsamheten då fjädringen jobbar nära sitt övre ändläge. Ex under hård bromsning så dras ju bakdämparen isär samtidigt som den fortfarande måste ha förmågan att fjädra för ojämnheter i marken, med en top out fjäder blir denna delen av fjädringsrörelsen mer kontrollerad då man har en mjukare fjäder som jobbar i motsatt riktning.
Huruvida det är bättre i verkligheten vetefan då öhlins och andra highend tillverkare har haft topout i sina värstingmodeller till och från.

Last edited:
I gaffeln är det väl också tänkt att det ska reducera kraften i från fjädern så att hjulet inte tappar kontakten med asfalten.

I gaffeln är det väl också tänkt att det ska reducera kraften i från fjädern så att hjulet inte tappar kontakten med asfalten.

JA den arbetar i motsatt riktning mot den vanliga fjädern och försöker tillse att då fjädringen dras isär skall den inte skjuta ut för snabbt.

Okej, tack för svaren :tummenupp . Jag ska alltså koncentrera mig på att få rätt sag när jag sitter på hojen då.

edit

liten korrigering verkar behövas,
precis om namnet är detta just en "top out" funktion. När fjädringen är nära fullt utfjädrad skall det inte gå stumt ut (motsvarigheten till att fjädringen bottnar) så du slår ut fjädringsmöjligheten och därmet greppet. Därför tar denna fjäder momentet den sista biten.

I bakdämparen kom den till för att hindra/lindra en tendenser till highsider för ca 10-12 år (?) sen hos Öhlins.

Med för hård top-outfjäder blir det generellt sett svårt att mäta statisk häng/zag då det fortfarande finns fjädringsväg kvar.

www.hulth.info

Vi har gjort som så att när man håller upp så att framhjulet hänger fritt i luften så har vi även mätt upp hur mycket topoutfjädern hållt emot av fjädringsvägen. Brukar vara nån mm bara. Men det skiljer sig mot olika förspännt. Har satt foten på fälgen och tryckt ner när gaffeln hängt fritt.

Vi har gjort som så att när man håller upp så att framhjulet hänger fritt i luften så har vi även mätt upp hur mycket topoutfjädern hållt emot av fjädringsvägen. Brukar vara nån mm bara. Men det skiljer sig mot olika förspännt. Har satt foten på fälgen och tryckt ner när gaffeln hängt fritt.

och på så sätt kan man även mäta upp sag utan förare menar du?

Jag har ett pdf-dokument om just grundinställningarna som jag kan maila dig. PM'a mig din mail bara. :)

sehr gut :tummenupp

Last edited:
och på så sätt kan man även mäta upp sag utan förare menar du?
..

Vi har gjort så iaf. Om det är rätt sätt vet jag inte? :) Men det borde ju motsvara vad det hade varit utan en topoutfjäder. Om inget annat så fick vi massa roliga siffror att skriva in i antekningarna och ha att jämföra data med sen :tungan

Vi har gjort så iaf. Om det är rätt sätt vet jag inte? :) Men det borde ju motsvara vad det hade varit utan en topoutfjäder. Om inget annat så fick vi massa roliga siffror att skriva in i antekningarna och ha att jämföra data med sen :tungan

Kan inte alla bara köra med stelbenschassi, tänk vad enkelt det hade varit.

Siffror är bra att ha :), tack för tipsen.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman