Saab 9-3

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har en sådan, den är fin och allt det där men nu funderar jag på att byta ner mig till förra modellen (årsmodell ~2000 alltså).
Erfarenheter och/eller åsikter om kvalité, brister osv uppskattas, estetiken och liknande kan vi hoppa över. ;)
Den jag har nu, SportSedan, den är ganska bullrig - hur är den förra?

9-3 är bullrigare ju äldre de är.
SAAB har aldrig lyckats speciellt bra att få bort vägljud.

Sweedo skrev:
2269969 9-3 är bullrigare ju äldre de är.
SAAB har aldrig lyckats speciellt bra att få bort vägljud.

Har svårt att se att något kan vara bullrigare än SportSedan, funderar på att stämma GM för min tinnitus.

:banana

Den äldre 9-3 är otroligt mycket sämre på vägen än den nya modellen. Har själv bara erfarenhet från 180-hästars varianten. Den sätter sig på bakhasorna när man gasar. Känns jävligt märkligt. Proffstyckarna säger att den funkar bättre väghållningsmässigt ju klenare maskin där är i den.
Håller annars med om att Saab generellt har mycket vägljud, 9-5 med 225/45/17-däck är irriterande högljudd t ex.

Jag har en -99 SE 200hk och jag tycker inte att vägljudet är direkt anmärkningsvärt, antagligen hänger det till viss del på vad man har för däck, om man har powerflexbussningar osv.

Motorn är helt underbar, väghållningen är det inte men efter "standardförbättringarna" så är det inget jag sitter och skriker över längre, chassiet var dock jäkligt "spännade" i början :D

I den här tråden diskuterades Viggen, det finns intressanta saker om 9-3 i allmänhet där oxå.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=117288

Ozzian skrev:
2270317 Jag har en -99 SE 200hk och jag tycker inte att vägljudet är direkt anmärkningsvärt, antagligen hänger det till viss del på vad man har för däck, om man har powerflexbussningar osv.

Motorn är helt underbar, väghållningen är det inte men efter "standardförbättringarna" så är det inget jag sitter och skriker över längre, chassiet var dock jäkligt "spännade" i början :D

Tycker saaben är helt underbar att köra :) , chippade våran på www.trollspeed.se och fick ut 70 hk till :gråta såld nu (under vilda proteser)

De är bullrigare, har sämre väghållning, drar mer soppa osv. osv.

Enda fördelen jag kan tänka på just nu är att Trionic5 motorn är stryktåligare, däremot är ju växellådan betydligt sämre.

Lycka till! :)

kaZmur skrev:
2270681 De är bullrigare, har sämre väghållning, drar mer soppa osv. osv.

Enda fördelen jag kan tänka på just nu är att Trionic5 motorn är stryktåligare, däremot är ju växellådan betydligt sämre.

Lycka till! :)

Drar 2,0t 150hk i gamla modellen mer än 2,0t 175hk nya menar du? Är det inte i stort sett samma Opelmotor?

En annan fördel:
100.000 i prisskillnad. :)

Markus skrev:
2269891 Jag har en sådan, den är fin och allt det där men nu funderar jag på att byta ner mig till förra modellen (årsmodell ~2000 alltså).
Erfarenheter och/eller åsikter om kvalité, brister osv uppskattas, estetiken och liknande kan vi hoppa över. ;)
Den jag har nu, SportSedan, den är ganska bullrig - hur är den förra?

Hade tidigare en SE 200 TS med 200 hk. Tyckte inte att det var speciellt högt vägljud i den trots feta sulor.
Min hade sportchassie men shit det hjälpte inte mycket. Väghållningen var ett skämt tyckte jag. Körde bara knapp 900 mil med den.
+Motor.
+Utrustning.
+Kvalitéskänslan var bra för att vara Saab.
-Chassiet, kändes som man satt på bilen och inte i den när man körde.

Gillar man köra lite sportigt ska du INTE köpa en sådan, såvida du inte endast ska köra spikraka motorvägar eller köra i nån saltöken i USA.

Markus skrev:
2270735 Drar 2,0t 150hk i gamla modellen mer än 2,0t 175hk nya menar du? Är det inte i stort sett samma Opelmotor?

En annan fördel:
100.000 i prisskillnad. :)
Gamla modellen har ingen opel-motor :)

Jag har samma motor i min 900 som i gamla 9-3 (fram till 00) och jag har aldrig lyckats köra den under 0,9 liter milen.
När jag lånade en 9-3ss låg jag på ca 0.7 vid lugn körning.
En SS är ju en modernare bil i alla avseenden och drar därför troligen mindre soppa.

Ska du trimma bilen så hade jag satsat på en 9-3a från 98-00 pga mindre rasbenägen motor.
T7-motorerna (01-03) håller bra de också så länge de är någorlunda original, och se till att serviceboken är korrekt ifylld, en del problem med såkallat oil-sludge på T7-motorerna.

När du ändå är inne på saab så kolla runt lite på www.stcs.nu, där finns en hel del information.

Kompisen köpte en Aero -00a till vrakpris (53 000) för ca 2 månader sedan. Lämnar in den till Saab för total genomgång och service. Bilen har förlängd motorgaranti då vissa Saabar har ett problem med någon ventil eller vad det nu är. Saab byter saker och säger att nu är den ok. 2 dagar senare rasar hela motorn.

Saab byter motor och växellåda på garantin, lämnar tillbaka bilen och säger att nu är den verkligen ok. 1 dag senare får han åka in med den eftersom turbon inte slutar ladda, den bara ökar och ökar in på det röda :brinnerup Saken åtgärdas och bilen lämnas tillbaka.

En vecka senare ska han upp till Sthlm, samma morgon tänds lampan för låg oljenivå. Trots att bilen har varit inne 2 ggr med den nya motorn så har dom inte fyllt på någon olja :näsblod Det var verkligen krut-torrt. Ställer bilen på Saab av ren princip-sak som fyller på oljan och lämnar tillbaka bilen.

Nu har den funkat superbt sedan dess, och han har fått stillestånds-ersättning av Saab för några tusen, plus ytterligare 10 000:- till delar eller service hos Saab som kompensation för missödena. Dessutom så har någon höjdare på Saab Trollhättan ringt och bett om ursäkt, och bilen ska upp till Trollhättan för ytterligare en genomgång och byte av turbon för säkerhets skull (pga olje-insidenten) helt gratis. Men allt detta hade han aldrig fått om han inte hade skrivit arga brev till Saab, Motormännen och allt var det nu var.

Så slutsats, bra bil, men se till att få en som redan är fixad i motorn (om den nu tillhör den "motor-serien", om inte, lämna in den till en BRA Saab-verkstad som gör saker rätt från första början, och inte till Bröderna Larsson i Alingsås.

Tja du...........

Vanliga på 9-3:or

Tändskasetten ger upp.
SID displayen, pixlar saknas.

Svårväxlad, konstruktionsfel på synkringarna, mycket vanligt tyvärr växelådor o saab har aldrig varit bra på.

Blött på mattan på passagerarsidan fram närmast mittkonsolen, kondens från förångaren som läcker in i kupen.

Oljeförbrukning, fel på vevhusventilation samt att motorn koksar även kallat för sluge. Turbohaver som följd eller ännu värre totalt motohaveri, finns massor med info om man googlar lite.

Spjällhuset slutar fungera.

Kommer inte på nått mer just nu.

Tack för all info grabbar och tjejen, men det där var ett vrak.
Har istället hittat en Volvo S40 2,0t som lockar till en billig peng.
Hittar dock inte årsmodellen på den på Vägverket, hur får man reda på det? Den som har utökade sökmöjligheter får gärna meddela här eller via PM så ska jag skicka över reggen för kontroll. :5sure

Tack för hjälpen som sagt! :tummenupp

Markus skrev:
2271230 Tack för all info grabbar och tjejen, men det där var ett vrak.
Har istället hittat en Volvo S40 2,0t som lockar till en billig peng.
Hittar dock inte årsmodellen på den på Vägverket, hur får man reda på det? Den som har utökade sökmöjligheter får gärna meddela här eller via PM så ska jag skicka över reggen för kontroll. :5sure

Tack för hjälpen som sagt! :tummenupp

Har du reg. nr ?

I sådana fall är det ju bara slå in reg. nr här så får du fram det. https://www21.vv.se/fordonsfraga/

Men jag antar att du redan testat det ?

Markus skrev:
2271405 Jo, och av någon anledning så får jag ingen träff på min bil heller så jag antar att det är strul med den funktionen. :confused:

Den fungerar med reg.numret på min bil iaf :va

Har du skrivit med stora bokstäver och sammansatt ?

Jonathan skrev:
2271639 Den fungerar med reg.numret på min bil iaf :va

Har du skrivit med stora bokstäver och sammansatt ?

Hej, jo jag får upp allt utom just årsmodell.
På Trygg Hansas hemsida står det 1999 dock, men jag ringde killen nu (märkeshandlare jag känner) och han försäkrar att det är en 00:a. Jävligt skumt.

Markus skrev:
2271661 Hej, jo jag får upp allt utom just årsmodell.
På Trygg Hansas hemsida står det 1999 dock, men jag ringde killen nu (märkeshandlare jag känner) och han försäkrar att det är en 00:a. Jävligt skumt.

Hmm.. Be killen fota reg.beviset eller något i den stilen för att försäkra dig om rätt års.modell.
Undra vem man ska lita på, ett försäkringsbolag eller en kille på telefon :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT