Kompisen köpte en Aero -00a till vrakpris (53 000) för ca 2 månader sedan. Lämnar in den till Saab för total genomgång och service. Bilen har förlängd motorgaranti då vissa Saabar har ett problem med någon ventil eller vad det nu är. Saab byter saker och säger att nu är den ok. 2 dagar senare rasar hela motorn.
Saab byter motor och växellåda på garantin, lämnar tillbaka bilen och säger att nu är den verkligen ok. 1 dag senare får han åka in med den eftersom turbon inte slutar ladda, den bara ökar och ökar in på det röda

Saken åtgärdas och bilen lämnas tillbaka.
En vecka senare ska han upp till Sthlm, samma morgon tänds lampan för låg oljenivå. Trots att bilen har varit inne 2 ggr med den nya motorn så har dom inte fyllt på någon olja

Det var verkligen krut-torrt. Ställer bilen på Saab av ren princip-sak som fyller på oljan och lämnar tillbaka bilen.
Nu har den funkat superbt sedan dess, och han har fått stillestånds-ersättning av Saab för några tusen, plus ytterligare 10 000:- till delar eller service hos Saab som kompensation för missödena. Dessutom så har någon höjdare på Saab Trollhättan ringt och bett om ursäkt, och bilen ska upp till Trollhättan för ytterligare en genomgång och byte av turbon för säkerhets skull (pga olje-insidenten) helt gratis. Men allt detta hade han aldrig fått om han inte hade skrivit arga brev till Saab, Motormännen och allt var det nu var.
Så slutsats, bra bil, men se till att få en som redan är fixad i motorn (om den nu tillhör den "motor-serien", om inte, lämna in den till en BRA Saab-verkstad som gör saker rätt från första början, och inte till Bröderna Larsson i Alingsås.