SAAB 9-3 Aero / Viggen nått att ha?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Ska byta bil & har fått upp ögonen lite för Saab Aero, eller Viggen, snackar om "gamla" karossen. (se bild)

Vet INGET om dessa bilar, annat än att jag satt oslagbart skönt i en som jag testade, turbomotorn pilade på bra också...
Verkar som man får rätt mycket bil & prestanda för pengarna idag, men hur är det med kvalitet?

Tacksam för lite tankar & tips! :tummenupp

Bifogat

• 6710_1.jpg
    6710_1.jpg
    14.5 KB · Visningar: 1,588
Nu är jag ju lite partisk men, JA FÖR FAN!

Du ska köpa den och sen säljer du inredningen till mig för 3-4000kr :)

Har en kompis som äger en sådan, den verkar gå bra och han verkar riktigt nöjd :jäs
Men jag skulle nog hellre köpa en subaru, eller en bmw...

En viktig sak att tänka på vid Köp av SaaB är att
bilen måste ha en fullstämplad service bok.

Respektive Service tilfälle får ej heller har överskridits med mer än 200 mil.

Detta är väldigt viktigt för annars gäller ej den förlängda motorgarantin som SaaB har p.g.a de oilsludge problem som de har haft.

Jag har bytt motor i min 9-3 årsm 00 efter vevstakslager ras m.m. vid 10.000 mil.

Problemen med oilsludge och vevhusventilationen undviks lättast med oljebyte minst var 1000:de mil ........

Jag byter olja i min bil var 700:de mil.

Vill du veta mer om detta surfa till SaaB Turbo Club Sweden

du kan ju alltid titta till saabturboclub.com visserligen partiska svar men mycket info om saabar!

Körde en sådan för ett tag sedan. Inte långt efter den provturen körde jag en 9-3 SportSedan Aero, alltså den nyare modellen. Vilken ofantlig skillnad! Skulle aldrig betala såpass mycket för den gamla 9-3, bara för att det är en "Viggen".

Nu vet jag i och för sig inte vad "Viggen" kostar, men lägg några kronor till och få en lite effektsvagare 9-3 SportSedan. Det chassiet och den väghållningen väger upp många av "Viggens" hastkräftor.

Men hallå! Är inte saab framhjulsdrivet?!?!?! Det kan man ju inte ha:D

Köp en fin bmw 5-serie istället...får du mer för pengarna:tummenupp

Det finns några problem med og9-3 (old generation) och det är chassiet, min första tanke när jag körde min SE 200hk för första gången var att:
-"Äntligen en bil som har mer motor än chassie", som att det skulle vara en bra sak :rolleyes:

Viggen har ännu mera motor men just inte så mycket bättre chassie, det föranledde firmor som t,ex abbotracing att tillverka sk "viggen rescue kit", ska du sedan trimma på lite så kan du lika gärna lära dej "Power flex bussningar" också :D

Den andra bristen är växellådorna men kör man som man "ska" brukar det inte vara några problem.

Fö är det en riktigt rolig bil med skaplig trimpotentional och gott om eftermarknadsgrejor.

Liksom Servantes rekomenderar jag ett besök på saabturboclubs forum, du får vettiga svar och det finns gott om gamla trådar med svar på dina frågor.

Last edited:
Jag skulle slå te om du får ett bra pris. Det är en bra och framför allt skön bil (att köra)

Det är stor skillnad på viggen och aero. Till vardags ska du nog ha en aero, viggen är lite bökigare.
Breda däck (och någonting med upphängningen av styrsnäckan) gör att du har automatisk filbytar-funktion på bilen. Får du för dig att börja gasa i en kurva så rycker den ratten ur händerna och du fortsätter rakt fram med spinnande hjul. så sätt kräver den en del av sin förare, och det kan bli lite jobbigt om du kör mycket i vardagen.

Men å andra sidan så går den för jävla bra och gör du någonting åt framvagnen (länken ovan) så har du en härlig bil som är grymt snygg!
Alternativert är en vanlig Aero som du lämnar in till nordic uhr :yoparty

Jag har en 9-3 Aero -01 och är grymt nöjd med den. Har haft den sen aug -03 och har kört ~6200 mil. Inga problem alls än så länge.
Byter olja var tusende mil.
Har en annan programvara i, 3" system och större inloppsrör till turbon.

Man får väldigt mkt bil/prestanda för pengarna, men som de andra säger så är det lätt att den sliter ratten ur händerna på dig.
Efter en sänkning samt framvagnsinställning är det som natt och dag. :tummenupp
Då är det bara att ge på. Däcken kan göra stor skillnad också.

//Anders

Nya 9-3 Sportsedan är roligare med svagaste motorn än vad en Viggen är. Viggen är en övermotoriserad överprisad stenåldersmaskin.

Problemet med OG9-3 och NG900 är chassit, aero som viggen.
Det gäller att ha kraftiga armar eller lite cash att lägga ut på chassiet.
De gillar nämligen att 'åla' sig över 2 filer vid kraftiga gaspådrag...

(talar av efarenhet) Men NG9-3 är mycket bättre chassimässigt om du har råd med några tusen till..

Chris Ash skrev:
2111026 Nya 9-3 Sportsedan är roligare med svagaste motorn än vad en Viggen är. Viggen är en övermotoriserad överprisad stenåldersmaskin.

Hur kan isf 9-3SS vara roligare? Övermotoriserad kan väl aldrig vara fel? :)

Kolla på 9-5 annars. Sitter du bra i 9-3 har jag svårt att tro att du sitter sämre i 9-5. Sedaner går att hitta till trevliga priser. Jag anser (och många med mig tror jag) att 9-5 har bättre chassie än gamla 9-3. 9-5 Aero har ju samma eller bättre klipp i spisen som Viggen (beroende på årsmodell) men har ett chassie som hanterar effekten bättre.

Måste man inte absolut ha värsta motorn finns ju även 2.0ltt och 2.3ltt med sportchassie (mig veterligt samma chassie setting och spoilers/kjolar som Aero).

Viggen är ju kul eftersom den är så ovanlig. I någon test jag läste skrev reportern att man antingen älskade eller hatade den, just för att chassiet inte riktigt kunde hantera effekten - han älskade den :) Dock vet jag att vissa haft problem att sälja dom. Om det sedan beror på att dom och begmarknaden haft olika uppfattningar om bilens värde vet jag inte.

Last edited:
Vill man ha många statuspoäng ska man absolut skaffa sig en Saab...... Få saker i livet som slår känslan man får när man rattar runt en så snygg bil... :tummenupp

Kia skrev:
2112237 Vill man ha många statuspoäng ska man absolut skaffa sig en Saab...... Få saker i livet som slår känslan man får när man rattar runt en så snygg bil... :tummenupp

Eh, SAAB är ju knappast ett statusmärke.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT