S1000rr problem vid kallstart

Raderad medlem 51742

Guest
Hur har det gått? Några nya ledtrådar? Dessvärre har jag ju inte kompetens att göra ventiljustering, men säg till om du behöver få ut något mer från verkstadsmanualen eller hjälp att mäta upp något mer efteråt med diagnosverktyget.
 

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Ort
Lund
Hoj
R1M -17
Som jag förstod så har du nästan nollspel på alla ventiler, hade det varit några stycken men övriga ok, så hade jag misstänkt knäckta ventilfjäderbrickor. Märks tids nog när du tar bort kamaxlarna.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Hur har det gått? Några nya ledtrådar? Dessvärre har jag ju inte kompetens att göra ventiljustering, men säg till om du behöver få ut något mer från verkstadsmanualen eller hjälp att mäta upp något mer efteråt med diagnosverktyget.
Har inte fått gjort så mycket mer, ska ringa runt imorgon och försöka hitta nån som har tid att ställa ventilerna
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Som jag förstod så har du nästan nollspel på alla ventiler, hade det varit några stycken men övriga ok, så hade jag misstänkt knäckta ventilfjäderbrickor. Märks tids nog när du tar bort kamaxlarna.
Ja det är mycket möjligt att de kan vara så, allt är lite överkurs för mig nu så det är bara att lämna bort de till nån som kan
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
Flera veckors väntetid på verkstad ? ingen som råkar veta nån som kan hjälpa till att shimsa ventilerna? Betalar bra för de är lite små desperat ?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Har du hört med MC-Center i Vänersborg?

De brukar vara tillmötesgående med det mesta.
 

j_miller

Sporthojsnörd
Gick med
22 Mar 2012
Ort
lilla edet
Hoj
R1
?den där kommer du drunkna i sista priset kompisar på -bättre att bita ihop och fixa .
en isärskruvad hoj svårstartad innan demontering i högsäsong till ett pris som du är nära en fungerande hoj med mer mil på är inte många intressenter på

Nädå har lite företag osv som är intresserade, fick dock tag i en idag som ska ställa ventilerna så kommer med största sannolikhet ha kvar hojen nu när man hinner köra ett litet tag innan semestern ?
 

janlundberg

Ny medlem
Gick med
23 Dec 2022
Hoj
Märke och modell
Hej.

Har letat runt på nätet men hittar ingen som har riktigt samma problem så jag kollar här.

har en s1000rr som inte vill starta när den är kall, får hålla på i säkert 10 - 15 min tills hojen typ har nått 36 - 40c i temp av att försöka få igång den, men när den väl startar och får upp lite temp ca 60 eller mer så kan jag stänga av den och starta den utan problem.
Har försökt med startgas osv men den vill inte starta innan den har nått högre temp.
Tänker att det är någon signal som inte går fram när den är kall ? Alla tips e välkommna till en halv kass hobby mekaniker ?

Stift bränslefilter/pump säkringar är kollat ?‍♂️
Problemet ligger någonstans i bränslerelaterade delar. Det kan vara bränslefilter eller bränslepump som inte fungerar när bilen är kall. Om säkringarna är kollade tror jag att det bästa vore att skicka bilen till en verkstad för att kontrollera om det finns några problem med bränsledelarna. Det kan finnas ett problem med elektroniken som gör att den stänger av bränslerelaterade faktorer när den är kall. Verkstaden bör också kunna kontrollera eventuella signaler som inte går fram eller andra problem med bränslesystemet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Börjar bli överkomliga nu S1000rr för rimliga pengar. Köper man en 2010-2011 så får man ändå i princip det värsta som finns. Det är ju i princip en förbättrad GSXR 1000 K5/K6 har jag fått höra, men med en viss pålitlighetsreducering?

Men tyskar är alltid tyskar, hörde nån som mekade men en och det behövdes en 13mm hylsa, stämmer det?
Torx vet jag de kör med.

Dyker det upp en 13mm på en japs så har Micke-bilmeck varit där innan.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top