S1000rr problem vid kallstart

Svårt att veta. Det jag tyckte var skumt var att det inte kom upp som en felkod utan visades i listan med andra 100 mätvärden, men det skulle ju kunna vara så att BMW helt enkelt valt att använda OBD-standarden på det sättet och ifall man använder deras riktiga verkstadsdiagnosutrustning istället för min app så visas detta mer tydligt och överskådligt som ett fel.

Jag tycker du skall se det som en möjlig ledtråd som behöver undersökas vidare. Vi har ju uteslutit att det är kamaxelgivaren och du har ännu inte kunnat utesluta något mekaniskt fel, så jag tycker du skall följa råden från @moddlaren här och kolla upp sakerna han föreslår. Han har bättre koll än mig. Vet du att kompressionen, kamaxelpositioner osv. är ok får du fortsätta med andra hypoteser.

Nästa steg efter det kanske är att gå vidare och kolla alla elkablar. Du har ju bevisligen haft möss som bott i hojen och det skulle nästan varit förvånande om de inte gnagt på något olämpligt.
Yes jag ska kolla allt han skriver i eftermiddag hoppas jag en vän kan hjälpa till med de ?
 
Kanske har varit uppe tidigare.
Men hade inte bmw ett tag problem med kamaxlar som gick ner sig på 1000rr motorerna?
Kommer inte ihåg vilka årsmodeller det var.
Kanske kan vara en sak att kolla upp
 
Yes jag ska kolla allt han skriver i eftermiddag hoppas jag en vän kan hjälpa till med de ?
Har mailat dig det jag hittade i verkstadsmanualen om hur man kontrollerar och justerar timingen för ventiler och tändning. Observera att det verkar krävas ett specialverktyg för justerskruven till kamkedjespännaren som skall dras till ett väldigt exakt moment (1,2 Nm).

Vet inte om det kan vara relaterat, men på de här motorerna är det tydligen vanligt att kamkedjan redan ganska tidigt sträcks mer än vad den automatiska kamkedjespänningen kan justera. Detta brukar höras som ett rassel vid kallstart. Detta hade jag på min efter ett par tusen mil. Vad verkstaden gjorde då var att sätta in en annan plugg till kamkedjespännaren så försvann problemet. Sedan skall jag tydligen byta tillbaka till ursprungspluggen om jag byter kamkedja någon gång i framtiden.
 
En liten uppdatering, ventilerna på insug sidan va ingen vidare, ska va 0,14 - 0.20 och fick knappt in 0,05 på samtliga ventiler.
Nästa fråga är de en justering som gäller eller är dom kassa tro ? Svårt att veta kanske ?
 
En liten uppdatering, ventilerna på insug sidan va ingen vidare, ska va 0,14 - 0.20 och fick knappt in 0,05 på samtliga ventiler.
Nästa fråga är de en justering som gäller eller är dom kassa tro ? Svårt att veta kanske ?
Det var ju positivt. Justera. Ta kompprov, starta och ut och gasa! :)
 
Ingen i gbg / trestad området som har kunskapen och verktyget för att göra en vintilinställning *självklart mot betalning*
 
Jaha tighta ventiler det är ju i detta fallet mycket trevligt att läsa. Det kan förklara både startsvårigheter o dålig komp.

Men!!! Det ger mej vibbar om att inte miltal eventuellt stämmer, låter helt sjukt att ventilerna gått ned sig så mycket på så lite mil..

Så nu gäller det att justera ventiler o med hojen naken skulle jag ringa bike i trollhättan dom har verktyg o chims att göra detta, när hojen är nedplockad är det inte stora kostnaden. Den stora kostnaden är att klä av en plasthoj.

Sedan ett komp test på rätt sätt är då detta bra bör hojen gå som den skall..
 
Hoppas det löser sig med endast ventiljustering. Något förvånad över att spelen blir så små efter så få mil på en Yamaha men det är såklart möjligt.

Jag hade varit orolig för bränd ventil eller ventilsäte nu. Hojen har ju ändå körts en del med felet.
 
Hoppas det löser sig med endast ventiljustering. Något förvånad över att spelen blir så små efter så få mil på en Yamaha men det är såklart möjligt.

Jag hade varit orolig för bränd ventil eller ventilsäte nu. Hojen har ju ändå körts en del med felet.
o jag som trode en s1000rr var en bmw
 
Ingen aning, nu ska man bara hitta nån som vill ställa ventilerna ?‍♂️
Är tyvärr av geografiska skäl ingen kandidat men vill, med risk för att påpeka självklarheter, bara påminna om att ventilspelet vanligtvis justeras med shimsbrickor med varierande tjocklek som placeras under ”koppen” mellan ventil och kamlob. Det brukar bli en del räknande för att pussla ihop de nya spelen med de befintliga shimsen i kombination med några nya och som redan sagts är det rätt bra att lägga sig i övre delen av det angivna spannet för ventilspelen då de vanligtvis minskar med tiden.

Du bör därför se till att ha tillgång till rätt diameter och några olika tjocklekar av shimsbrickor för att kunna justera samtidigt som Ni mäter - det vinner Ni tid på. Dock kostar ett helt set en del pengar, jag brukar låna hem ett antal från min lokala butik, lämna tillbaka de som blir över och betala honom för de jag nyttjat. Vanligtvis blir det något mindre dimensioner jag monterar tillbaka och därmed lite tjockare som återlämnas till handlaren.

Nu hoppas vi på att justeringen löser Dina startbekymmer. Bra att Du kollar timing och komp innan Ni skruvar ihop hojen helt?
 
Last edited:
Är tyvärr av geografiska skäl ingen kandidat men vill, med risk för att påpeka självklarheter, bara påminna om att ventilspelet vanligtvis justeras med shims brickor med varierande tjocklek som placeras under ”koppen” mellan ventil och kamlob. Det brukar bli en del räknande för att pussla ihop de nya spelen med de befintliga shimsen i kombination med några nya och som redan sagts är det rätt bra att lägga sig i övre delen av det angivna spannet för ventilspelen då de vanligtvis minskar med tiden.

Du bör därför se till att ha tillgång till rätt diameter och några olika tjocklekar av shimsbrickor för att kunna justera samtidigt som Ni mäter - det vinner Ni tid på. Dock kostar ett helt set en del pengar, jag brukar låna hem ett antal från min lokala butik, lämna tillbaka de som blir över och betala honom för de jag nyttjat. Vanligtvis blir det något mindre dimensioner jag monterar tillbaka och därmed lite tjockare som återlämnas till handlaren.

Nu hoppas vi på att justeringen löser Dina startbekymmer. Bra att Du kollar timing och komp innan Ni skruvar ihop hojen helt?
Jag kommer inte ställa ventilerna själv utan försöker hitta nån som har verktygen och kunskapen att fixa de för de har inte jag kan jag lova ?
Kommer nog sluta med att jag får lämna in den på verkstad om ingen vänlig själv här på sporthoj vill tjäna en extra slant ?
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top