S1000RR en flopp i wsbk?

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Kan bara instämma med många av de tidigare inläggen, någon flopp är det inte tal om. I mitten av nästa säsong vet vi om det blev en flopp eller inte.

Jag tycker det är skitskoj att BMW blandar sig i leken.
Jag tror på dem.
Inte som vinnare, men tillräckligt bra för att hävda sig.

Har svårt för BMWbilar.
Utan anledning.
Har alltid gillat deras egensinniga hojjar.

Själv tycker jag BMW imponerar stort :yoparty Lite för bra bara :tummenupp

Jag hoppas faktiskt att BMW INTE kommer på pallen. Då kommer en massa okunniga köpa den bara för de tror det är hojjen som avgör hur bra och snabbt de själva kör.

Se bara på R1 vilket rykte och vilka stollar som kör dem (försäkringspremierna talar sitt tydliga språk).

Lite som (nästan) alla på SH tror de själva bromsar bättre än en hojj med ABS bara för att ABS inte används i racing.

Absolut ingen flopp!

Jag har själv berört ämnet på BMW-klubbens sida. Men någon flopp har jag svårt att hålla med om att det är!
Men visst har de lite jobb framför sig för att få till problemet med att de kör saktare på Kval-däck innan vi får se dem vara i närheten av vinst.

Ser vi till exempel på kvalet på Valencia så slutade Troy under det andra kvalet på en sjätte bästa tid, endast 0.142 sekunder efter Ben Spies. Ruben kom då in på 0.707 efter Spies. Allt detta gick åt skogen då det var dags för Superpole och Kvaldäcken kom fram.

Får de inte till bra tider under Superpole, så de kan starta längra fram i grid'en, så kommer de ha svårt att vara framme i täten och vinna race.

Kval tiderna Valencia Lördag, 04 April 2009 11:08

POS NO. RIDER BIKE TIME
1 19 Spies B. (USA) Yamaha YZF R1 1'34.7092 55 Laconi R. (FRA) Ducati 1098R 1'34.714
3 3 Biaggi M. (ITA) Aprilia RSV4 Factory 1'34.775
4 84 Fabrizio M. (ITA) Ducati 1098R 1'34.817
5 71 Kagayama Y. (JPN) Suzuki GSX-R 1000 K9 1'34.839
6 11 Corser T. (AUS) BMW S1000 RR 1'34.851
17 111 Xaus R. (ESP) BMW S1000 RR 1'35.416

Troy säger så här:
"But as soon as we put on qualifying tyres, everything seemed to change. Strangely enough, it felt as if there was more grip, but my actual lap times were slower! The bike was also harder to stop on qualifying tyres."

Superpole 1 på Valencia fick Corser en bra tid med racedäck, endast 0.842 efter Ledande C.Checa, det gav dock endast en 11:e placering.

1 7 C. CHECA 1'34.119
2 67 S. BYRNE 1'34.238
3 71 Y. KAGAYAMA 1'34.462
4 24 B. ROBERTS 1'34.519
5 41 N. HAGA 1'34.645
6 19 B. SPIES 1'34.676
7 76 M.NEUKIRCHNER 1'34.704
8 55 R. LACONI 1'34.737
9 65 J. REA 1'34.789
10 91 L. HASLAM 1'34.864
11 11 T. CORSER 1'34.961

Men dessa tider har de presterat även tidigare:

Superpole 1 på Losail lyckades Corser ändå med en bra tid, då han fortfarande körde på Racedäcken:
1 Ben Spies 1'58.782
2 Tom Sykes 1'58.803
3 Broc Parkes 1'58.856
4 Troy Corser 1'58.940

Hur kan man mena att BMW är en flopp då man ser tiderna?
Det är tydligt att BMW är ett helt färskt team med en helt ny motorcykel, och de har inte hittat alla inställningarna än. Men det kommer!

En annan sak vi måste ta i beaktande är att årets WSBK är den tightaste och hårdaste säsongen hittils, och att BMW är med inom samma sekund som 17 andra toppförare.

Vi tar ett stickprov, så här såg Superpole ut 2007 på Losail:
1 Troy Corser 1'58.402
2 Max Biaggi 1'58.724
3 James Toseland 1'59.005
4 Noriyuki Haga 1'59.294
Femte platsen var mer än en sekund efter!!!

Och så här såg Superpole ut i helgen som var:
1 Ben Spies 1'58.782
2 Tom Sykes 1'58.803
3 Broc Parkes 1'58.856
4 Troy Corser 1'58.940
De 13 som följde var alla inom samma sekund, dvs tider inom 1'59.782!

Vi får se hur det går om ett par veckor då WSBK besöker Assen, BMW'n ska ju enligt Troy och Xaus ha tillräckligt med kraft och ska passa en bana som Monza eller Assen. Jag tippar även Le Mans, då Xaus verkar nöjd med bromsarna på S1000RR.

Last edited:
Kanske realistiskt att kraven ska vara låga initialt men hur länge har man tålamod innan huvuden börjar rulla ?

Maken till dåligt tålamod har jag i sådant fall aldrig skådat, om man skulle kapa huvuden eller strypa satsningen efter 3 race!

Hur mycket erfarenhet har BMW av racerhojar och racing med dessa? Man får nog ge de en säsong åtminstone.

Om huvuden ska börja rulla hos bmw så kan ju kawa slå igen butiken...
Nä sista racet visade verkligen att tysken har potential!

Om huvuden ska börja rulla hos bmw så kan ju kawa slå igen butiken...
Nä sista racet visade verkligen att tysken har potential!

Ett problem som jag upplever det är att S1000RR försöker kopiera färdiga produkter som inte går att förädla mer än de är.

Man borde tagit utvecklngen ett steg till och gjort som Ducati1198 ApriliaRSV4och YZFR1 som helt klart är innovativa och driver utvecklingen framåt.

har för mig att aprilia inte gjorde mycket bättre ifrån sig när dom började med WSBK 2000-2001 eller när det nu var.

är personligen inte ett dugg intresserad av BMW men välkomnar ju givetvis en ny tillverkare till serien, ju fler desto bättre, hade varit sjukt coolt att se en ordentlig MV agusta satsning i wsbk :yoparty

Ett problem som jag upplever det är att S1000RR försöker kopiera färdiga produkter som inte går att förädla mer än de är.

Man borde tagit utvecklngen ett steg till och gjort som Ducati1198 ApriliaRSV4och YZFR1 som helt klart är innovativa och driver utvecklingen framåt.

Hur vet du det? :confused: För att den ser lika dan ut som andra japshojar externt eller har du verkligen varit inne å grävt i deras motor? Jag tippar (helt ovetande om det stämmer eller inte) att tex BMWs abs och traction control är i en klass för sig. Ingen av de du räknar upp ovan har väl abs tex?

Finns iaf en hel del spekulationer på att de inte är så o-innovativa om man kikar på http://www.motorcycledaily.com/19february09_bmw_s1000rr.htm vad gäller motorprestandan.

Men jag som BMW-ägare skall väl inte klaga. Ju längre man kan hålla galna gasgalningar borta från märket desto bättre är det ju med försäkringarna. :tummenupp

Jag tippar (helt ovetande om det stämmer eller inte) att tex BMWs abs och traction control är i en klass för sig. Ingen av de du räknar upp ovan har väl abs tex?

Finns iaf en hel del spekulationer på att de inte är så o-innovativa om man kikar på http://www.motorcycledaily.com/19february09_bmw_s1000rr.htm vad gäller motorprestandan.

Men jag som BMW-ägare skall väl inte klaga. Ju längre man kan hålla galna gasgalningar borta från märket desto bättre är det ju med försäkringarna. :tummenupp

Tydligen fungerar inte BMW:s TC alltid
http://www.crash.net/World+Superbikes/News/145230/1/corser_escapes_major_injury_in_monza_fall.html

Men självklart kommer BMW komma ikapp med de enorma resurser man har

Last edited:
Tydligen fungerar inte BMW:s TC alltid
http://www.crash.net/World+Superbikes/News/145230/1/corser_escapes_major_injury_in_monza_fall.html

Men självklart kommer BMW komma ikapp med de enorma resurser man har

Går ju att stänga av. Att det skulle vara TCns fel att Corser drattar omkull där är ju inte ens nämnt i artikeln så det var ett långskott från din sida. TCn är ett kompliment, att folk kör omkull kommer ju alltid att ske så länge du har två hjul, inte minst på tävlingsbanan, oavsett ABC, TCS, ESA, TPW eller vilken förkortning du nu har i elektronikboxen.

Men i övrigt ser jag ingen större sämre innovativitetnivå kontra de hojar du räknade upp även om Rettans tändföljd är intressant. Återstår att se hur det ser ut i butik.

Näe, inget flopp men inte heller årets vinnare. Som alla nya team lär dom behöva tid för att hitta dom sista tiondelarna.
Underdogs är alltid en favorit för mig oavsett sport :)

Jag tror de har gjort misstaget att försöka spöa japanerna med japanernas egen formula. Aprilia, samt Ducati i GP, fattar att de måste spöa dem genom att vara bättre och annorlunda. BMWn är ju på massor av vis en klon av en japansk fyrcylindrig 1000cc fyrtaktare.

Ge dem en chans. Att hojen är snabb och svänger bra på BMW´s testbana är ingen garranti för att den ska utklassa i sbk och i dessa förhållanden har de knappast testat så mycket. De har kört några rejs bara och kommer utvecka hojen grymt mycket. Tycker det är skor med fler märken som är med och kör.

Går ju att stänga av. Att det skulle vara TCns fel att Corser drattar omkull där är ju inte ens nämnt i artikeln så det var ett långskott från din sida. TCn är ett kompliment, att folk kör omkull kommer ju alltid att ske så länge du har två hjul, inte minst på tävlingsbanan, oavsett ABC, TCS, ESA, TPW eller vilken förkortning du nu har i elektronikboxen.

Men i övrigt ser jag ingen större sämre innovativitetnivå kontra de hojar du räknade upp även om Rettans tändföljd är intressant. Återstår att se hur det ser ut i butik.

Självklart kan man inte lita på TC, den viktigaste sitter nog i kopplingen mellan hjärnbarken och handleden.

Italienska motorcyklar har själ
RSV4 är en våt dröm med Eccentrisk styrhuvud, flyttbar motor i ramen en 65 graders V twin direktdriven avgas.

Är det inte anmärkningsvärt att 1198 med en gammal stålram och en L twin med desmodromiskt tvångssyndrom kan leda och vinna WSBK år efter år.

Att sedan crossplane yzfr1:an låter som en gammal 999 ger ju vissa hopp om att dom har byggt in lite själ i den gamla rad 4:an.

BMW borde satsat på en rak 6:a :yoparty

Jag har länge velat säga det men har inte pallat men så här ligger det till
Bara för att en förare inte vinner race betyder det inte att hojen är dålig, bara för att en förare vinner race betyder det inte att hojen är perfekt eller vinnar material för alla.

För att göra mig tydligare: Tänk er att Stoner inte fanns, kan svära att dom flesta här i sporthoj skulle säga att ducatis gp hoj är skräp! bara skit, varför ställa upp, bla bla.
Många faktorer som måste klaffa för att skapa en vinnar hoj för en förare.
Jag tycker att bmw visar en stadig och bra resultat för att vara rookies, imponerad faktiskt!

Själv tycker jag BMW imponerar stort :yoparty Lite för bra bara :tummenupp

Jag hoppas faktiskt att BMW INTE kommer på pallen. Då kommer en massa okunniga köpa den bara för de tror det är hojjen som avgör hur bra och snabbt de själva kör.

Se bara på R1 vilket rykte och vilka stollar som kör dem (försäkringspremierna talar sitt tydliga språk).

Lite som (nästan) alla på SH tror de själva bromsar bättre än en hojj med ABS bara för att ABS inte används i racing.

:tummenupp får hoppas inte bmw försäkringen blir lidande av nya s1000rr:confused:

Håller med.
Fysikens lagar gäller.
Ännu.
Visst skulle det vara kul om BMW körde med en boxermotoriserad hoj med paralever och duolever och allt vad det heter.
Men att komma med något helt nytt och revolutionera racingen första säsongen efter tiotals år av uppehåll verkar väl optimistiskt.
BMW som MC tillverkare, ser jag som en relativt liten tillverkare.

Skulle dock inte bli jätteförvånad (men glad!) om de kom med någon riktigt udda lösning när väl nuvarande hoj är utsorterad.

Italienska motorcyklar har själ
RSV4 är en våt dröm med Eccentrisk styrhuvud, flyttbar motor i ramen en 65 graders V twin direktdriven avgas.

Våt dröm?
Intressant att du tycker att du vet så mycket, när du inte ens vet
vad det är för motor Aprilian har... (Om de inte har bytat ut V4an mot en
V-twin senaste veckan vill säga, men inget jag vet om...)

För övrigt... :tummenupp för BMW... grymt bra jobbet, och bättre lär
det bli.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma