S1000RR en flopp i wsbk?

  • Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Bmw lär vara med i den absoluta toppen inom den närmsta året/åren de har ju F1 teknologi innanför staketet och troligen nyttjas denna kunskap för fullt redan nu, det som kvarstår är att fylla upp kunskapsbanken med bandata/däckdata för att få en helhetslösning.
Det är TYSKAR vi pratar om.
 
Formel 1 teknologi behöver inte alls vara det bösta för MotoGP, se bara på den totalt okörbara motor som Cosworth byggde åt Aprilia Cube eller hur dåligt Illmors motor gick.
 
Precis!

Bmw lär vara med i den absoluta toppen inom den närmsta året/åren de har ju F1 teknologi innanför staketet och troligen nyttjas denna kunskap för fullt redan nu, det som kvarstår är att fylla upp kunskapsbanken med bandata/däckdata för att få en helhetslösning.
Det är TYSKAR vi pratar om.

Du har så rätt!
BMW'n är ännu i startgroparna, och som någon tidigare sa - de har enorma resurser! Och i denna sport som i så många andra så vinner den med mest pengar förr eller senare.

BMW har varit hemlighetsfull med sina data ang. sin S1000RR men vad vi vet är att den har teknik direkt från deras F1 satsning.
Insprutning från Dellorto (samma som M-bilarna), rykten om dubbel-vanos och andra hemligheter som tillåter S1000RR att varva +14000 rpm.

Läser man även lite på vad deras VD säger så har de ett mål att vara i toppen inom tre år, och med ett så stort företag som BMW så bör man ta dem på allvar!

Formel 1 teknologi behöver inte alls vara det bösta för MotoGP, se bara på den totalt okörbara motor som Cosworth byggde åt Aprilia Cube eller hur dåligt Illmors motor gick.

Sant!
Å andra sidan är det inget som tyder på att BMW har problem med motorn, snarare tvärtom!

Ett problem som jag upplever det är att S1000RR försöker kopiera färdiga produkter som inte går att förädla mer än de är.

Man borde tagit utvecklngen ett steg till och gjort som Ducati1198 ApriliaRSV4och YZFR1 som helt klart är innovativa och driver utvecklingen framåt.

Håller med till viss del, jag skulle nog hellre sett en V-twin eller V4 på BMW'n. Men att Ducati 1198 skulle vara något slags nytänkande för i år har jag då inte sett! De som verkligen har nytänkande för i år är mycket riktigt Aprilia och Yamaha, särskilt Yamaha! Kudos!

Men som sagt, att tro att BMW har gjort en kopia av en jap-cykel är naivt och inte vidare påläst.
I så fall är alla radfyror jap-kopior! Är alla bilar med fyrcylindriga motorer Mercedes-kopior? Kanske..

Alla motorcyklar idag är vidare utvecklingar av tidigare ideer, och om BMW skulle vara en 08'as r1 i BMW förklädnad så skulle de inte ha de problemen de har idag, eller prestera de tider de gör.

De har gjort något med rad fyran som är nytt, vi vet bara inte vad. Vi vet lite mer då gatversionen släpps senare i år eller början på nästa år.

Jag tror de har gjort misstaget att försöka spöa japanerna med japanernas egen formula. Aprilia, samt Ducati i GP, fattar att de måste spöa dem genom att vara bättre och annorlunda. BMWn är ju på massor av vis en klon av en japansk fyrcylindrig 1000cc fyrtaktare.

Ja, vilken slutsats ska man annars dra, hade de gjort något annat än en boxer skulle de ju vara en kopia av det... eller hur?
Trippel - Triumph
L-twin - Ducati
v-fyra - Honda/Aprilia, och nu senare Ducati
V-tvin - Aprilia, Honda mfl
Radfyra - Japaner
Rak sexa (som någon föreslog) - Honda
Vad finns kvar? Boxer... ? hmm vem gör sånna?
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: R2
Sant!
Å andra sidan är det inget som tyder på att BMW har problem med motorn, snarare tvärtom!
Man kan ju ha olika typer av problem. Aprilia fick ju en motor som gick som ett skott rakt fram, som BWM, men den var för svårkörd och funkade inte alls med nedlägg. Illmor var för klen. Hur BMW kommer funka får väl framtiden utvisa.
 
Man kan ju ha olika typer av problem. Aprilia fick ju en motor som gick som ett skott rakt fram, som BWM, men den var för svårkörd och funkade inte alls med nedlägg. Illmor var för klen. Hur BMW kommer funka får väl framtiden utvisa.

Jajjemensan!

Och som jag redovisat tidigare så är det stora problemet nu att den inte går bra på kval-däck, utan bara på race-däck.

och en annan sak, om vi ska byta ämne lite.
WSBK är enormt tight denna säsong, motorcyklarna är ALLA enormt bra! Det finns ingen av motorcyklarna som är dåliga.

Om ni har möjlighet, ta och kolla igenom de recap's av gamla wsbk race som finns på youtube. Där ser man hur mycket wsbk har gått framåt. 1992 så varvade man vissa förare två gånger!!! Det ser man inte idag! Förarna är bättre och motorcyklarna jämnare!

Spana in detta WSBK-arkiv: http://www.youtube.com/user/WSBArchives
Enjoy!
 
Formel 1 teknologi behöver inte alls vara det bösta för MotoGP, se bara på den totalt okörbara motor som Cosworth byggde åt Aprilia Cube eller hur dåligt Illmors motor gick.
Givetvis kan även dessa herrar göra felsatsningar men de har även alla möjligheter iform av kunskaper/utrustning/personal för att komma tillrätta med problemen som dyker upp.
 
Våt dröm?
Intressant att du tycker att du vet så mycket, när du inte ens vet
vad det är för motor Aprilian har... (Om de inte har bytat ut V4an mot en
V-twin senaste veckan vill säga, men inget jag vet om...)


För övrigt... :tummenupp för BMW... grymt bra jobbet, och bättre lär
det bli.

V2 :glömdet

Absolut men frågan om det anses vara godkänt att vara utanför top 10 i sammanhanget och Valencia var en katastrof vad tror du ?

Detta kanske visar hur svårt det är att slå sig in i den yttersta eliten i wsbk och bara massa pengar och snabba förare hjälper inte.
 
Givetvis kan även dessa herrar göra felsatsningar men de har även alla möjligheter iform av kunskaper/utrustning/personal för att komma tillrätta med problemen som dyker upp.
Just kunskap är ju det de saknar när det gäller motorcykel racing på högsta nivå.
 
Nä du har rätt det är helt förkastligt att utnyttja kompetensen inom F1 till Superbike:) det finns ju inga gemensamma nämnare mellan sporterna:hihi
 
Läser man även lite på vad deras VD säger så har de ett mål att vara i toppen inom tre år, och med ett så stort företag som BMW så bör man ta dem på allvar!
Ett ännu större företag, världens största biltillverkare, sa ungefär samma sak för ett antal år sedan och hade en kaxig slogan som löd: "One aim, watch us".

Tittade som bara den men inte gick det något vidare för dem trots att de pumpade in miljarder och fortfarande gör det.

Att slå sig in i toppen inom motorsport handlar inte enbart om pengar, se bara på Ducati som väl är minst av de tillverkare som är med i MotoGP men ändå lyckas mer än bra.
 
pengar är inte allt!

Ett ännu större företag, världens största biltillverkare, sa ungefär samma sak för ett antal år sedan och hade en kaxig slogan som löd: "One aim, watch us".

Tittade som bara den men inte gick det något vidare för dem trots att de pumpade in miljarder och fortfarande gör det.

Att slå sig in i toppen inom motorsport handlar inte enbart om pengar, se bara på Ducati som väl är minst av de tillverkare som är med i MotoGP men ändå lyckas mer än bra.

En bra poäng, och helt sant!

Och det återstår att se om BMW har medel att åtgärda de problem de har och samtidigt få till en konkurrenskraftigare maskin.

Av vad vi sett hittils så är S1000RR mycket bra på vissa saker, men det återstår att se om de kommer att fixa andra mindre bra saker.

Det finns ju en risk, att man inte kan lösa problemet med att den behöver speciella inställningar för kvaldäck och andra för racedäck och då spelar det ingen roll hur bra den är på vissa saker, eftersom det är den svaga länken som spolierar hela satsningen.

Och då kan man konstatera att S1000RR var en flopp inom WSBK.

Men eftersom BMW har (troligtvis) mer pengar att satsa, så kommer man att hyra banor, testa, testa, testa, anställa ingenjörer och annat kunnigt folk
för att försöka lösa de problemen som finns.

Det är ju trots allt inte flera sekunder som skiljer varje varv, utan oftast tiondelar. Så chansen är stor att de med tiden når fram.

Ett annat scenario är ju att när BMW når fram så har aprilia, honda och övriga hittat på nåt för att slå Ducati och Yamaha och då ligger ytterligare steget före.

Det är i allafall intressant att följa, och WSBK har aldrig varit roligare!
 
S1000RR Vinner sitt första race!

Kanske det inte riktigt fungerar i WSBK, men det gör det i allafall i Endurance Racing!
BMW vann i eftermiddag sitt första race med bl.a Jurgen Fuch på sadeln.

Racet var Hockenheim 1000km och vi hittar en svensk, Peter Linden på en Ducati 848 i klass 4 på en ANDRA PLATS! Tredjeplatsen bakom Peter gick till en i mina ögon favorit, en HP2 Sport. :D Första platsen i Klass 4 gick till en KTM RC8R, grattis!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top