Precis!
Bmw lär vara med i den absoluta toppen inom den närmsta året/åren de har ju F1 teknologi innanför staketet och troligen nyttjas denna kunskap för fullt redan nu, det som kvarstår är att fylla upp kunskapsbanken med bandata/däckdata för att få en helhetslösning.
Det är TYSKAR vi pratar om.
Du har så rätt!
BMW'n är ännu i startgroparna, och som någon tidigare sa - de har enorma resurser! Och i denna sport som i så många andra så vinner den med mest pengar förr eller senare.
BMW har varit hemlighetsfull med sina data ang. sin S1000RR men vad vi vet är att den har teknik direkt från deras F1 satsning.
Insprutning från Dellorto (samma som M-bilarna), rykten om dubbel-vanos och andra hemligheter som tillåter S1000RR att varva +14000 rpm.
Läser man även lite på vad deras VD säger så har de ett mål att vara i toppen inom tre år, och med ett så stort företag som BMW så bör man ta dem på allvar!
Formel 1 teknologi behöver inte alls vara det bösta för MotoGP, se bara på den totalt okörbara motor som Cosworth byggde åt Aprilia Cube eller hur dåligt Illmors motor gick.
Sant!
Å andra sidan är det inget som tyder på att BMW har problem med motorn, snarare tvärtom!
Ett problem som jag upplever det är att S1000RR försöker kopiera färdiga produkter som inte går att förädla mer än de är.
Man borde tagit utvecklngen ett steg till och gjort som Ducati1198 ApriliaRSV4och YZFR1 som helt klart är innovativa och driver utvecklingen framåt.
Håller med till viss del, jag skulle nog hellre sett en V-twin eller V4 på BMW'n. Men att Ducati 1198 skulle vara något slags nytänkande för i år har jag då inte sett! De som verkligen har nytänkande för i år är mycket riktigt Aprilia och Yamaha, särskilt Yamaha! Kudos!
Men som sagt, att tro att BMW har gjort en kopia av en jap-cykel är naivt och inte vidare påläst.
I så fall är alla radfyror jap-kopior! Är alla bilar med fyrcylindriga motorer Mercedes-kopior? Kanske..
Alla motorcyklar idag är vidare utvecklingar av tidigare ideer, och om BMW skulle vara en 08'as r1 i BMW förklädnad så skulle de inte ha de problemen de har idag, eller prestera de tider de gör.
De har gjort något med rad fyran som är nytt, vi vet bara inte vad. Vi vet lite mer då gatversionen släpps senare i år eller början på nästa år.
Jag tror de har gjort misstaget att försöka spöa japanerna med japanernas egen formula. Aprilia, samt Ducati i GP, fattar att de måste spöa dem genom att vara bättre och annorlunda. BMWn är ju på massor av vis en klon av en japansk fyrcylindrig 1000cc fyrtaktare.
Ja, vilken slutsats ska man annars dra, hade de gjort något annat än en boxer skulle de ju vara en kopia av det... eller hur?
Trippel - Triumph
L-twin - Ducati
v-fyra - Honda/Aprilia, och nu senare Ducati
V-tvin - Aprilia, Honda mfl
Radfyra - Japaner
Rak sexa (som någon föreslog) - Honda
Vad finns kvar? Boxer... ? hmm vem gör sånna?