magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Har redan hintat lite i det inlägg jag skrev om vad jag skulle vilja se. Den kritik jag la i övrigt var ju förstås att varför utövarna är de som drar runt depåerna. Orsaken här anser jag ju såklart att man gör fel helt principiellt runt allt vad RR heter. Dyrare avgifter för de som kör, mindre tid på bana osv. Vinnarna är bandagsarrangörer som har tagit en stor del av kakan när RR-sporten blivit för dyr och "dålig" och inte lockande längre. Ett par lampor lös upp hos dom. Jag gav ett par olika idéer för att få tillbaka folket till att prova på RR. Jag nämnde t.ex att tillåta bandagsarrangörer att ordna mindre 1-3 varvsrace som lockar folk till att smaka på racing. Så som dom gör i utlandet ofta. Fick svaret att "ja men på LMS så testade man ju rejsa på tisdagar". Ja, men då är det redan raceputtar där. Det är dom som idag inte kör "RR" på något sätt alls, som vi behöver få att börja titta på RR.
Gav då även förslaget att sen 250SP dog (av olika anledningar) så har det varit ett tomt gap med ingen ingångsklass/mellanklass som både är billig och kan locka både nya och gamla raceputtar att köra igen. Vi behöver en klass med begränsad kubik / hk dit både nybörjare och "elit" kan köra. Sen när undlag nog finns, kan man köra fler klasser. Man får ta sådana problem när det kommer. Initialt anser jag att man bör erbjuda nya alternativ. Alla klasser idag, 600 eller 1000 är DYRA att köra då slitaget blir högt.
Min tanke var att såklart utnyttja SH för att skapa en ny RR klass, skapa ett nytt "2003-2004" av hets inför nästa års säsong, fast i en ny mellanklass öppen för alla med rätt kubik / hk. Eventuellt bindande till vissa märken för att få enhetlighet på banan.
Utöver det erbjöd jag mig även ta ansvaret att bygga en ny central hemsida för roadracingen i Sverige. Det nappades det hårt på, då i ärlighetens namn är det idag alldeles för svårt att hitta något vettigt om kommande tävlingar. En normal person vet inte att han ska besöka nån klubbsida eller veta att det heter "SO" eller nått annat. Han vet bara "roadracing", "vart då?". Googla det, och du får upp Sporthoj.com... Men HÄR väljer Mike Luff av personlig vendetta att inte annonsera...! (jag får inga pengar av annonserna åter igen!!! så låt inte andra lida av misstycket om mina åsikter)
Ang. reglemetenn:
Så förkortat som möjligt av det som sas är att det så enkelt som att Svemo förlitar sig på en rad andra som först ska lägga sina regler och bestämmelser. Svemo VILL ju såklart ha reglementen klara så tidigt det bara går, t.ex januari-februari lät rimligt. Men i år så drog det ut på tiden hos FIM eller om det var UEM, som gjorde att inget gick att spika förrän efter de fick in de sista papprena som blev i mitten av april, bara nån vecka eller så före första tävlingen.
Hela det här med reglementen verkar ha en tradition att vara bli gjorda sent och dra ut på tiden för att man vill se till att alla som vill ska få köra i de serier som finns i Europa. Bra tanke, men i praktiken orsakar det även rätt mycket irritation varje år. Mitt förslag var ju helt enkelt att försöka att inte ändra på reglementena alls, för att på så sätt spika dom tidigare till 99% så folk kan göra sin inköp när det är som mest snö på backen och ha tid att skruva m.m.
Snackar jag skit?
Nope!