S0 Karlskoga

Har redan hintat lite i det inlägg jag skrev om vad jag skulle vilja se. Den kritik jag la i övrigt var ju förstås att varför utövarna är de som drar runt depåerna. Orsaken här anser jag ju såklart att man gör fel helt principiellt runt allt vad RR heter. Dyrare avgifter för de som kör, mindre tid på bana osv. Vinnarna är bandagsarrangörer som har tagit en stor del av kakan när RR-sporten blivit för dyr och "dålig" och inte lockande längre. Ett par lampor lös upp hos dom. Jag gav ett par olika idéer för att få tillbaka folket till att prova på RR. Jag nämnde t.ex att tillåta bandagsarrangörer att ordna mindre 1-3 varvsrace som lockar folk till att smaka på racing. Så som dom gör i utlandet ofta. Fick svaret att "ja men på LMS så testade man ju rejsa på tisdagar". Ja, men då är det redan raceputtar där. Det är dom som idag inte kör "RR" på något sätt alls, som vi behöver få att börja titta på RR.

Gav då även förslaget att sen 250SP dog (av olika anledningar) så har det varit ett tomt gap med ingen ingångsklass/mellanklass som både är billig och kan locka både nya och gamla raceputtar att köra igen. Vi behöver en klass med begränsad kubik / hk dit både nybörjare och "elit" kan köra. Sen när undlag nog finns, kan man köra fler klasser. Man får ta sådana problem när det kommer. Initialt anser jag att man bör erbjuda nya alternativ. Alla klasser idag, 600 eller 1000 är DYRA att köra då slitaget blir högt.

Min tanke var att såklart utnyttja SH för att skapa en ny RR klass, skapa ett nytt "2003-2004" av hets inför nästa års säsong, fast i en ny mellanklass öppen för alla med rätt kubik / hk. Eventuellt bindande till vissa märken för att få enhetlighet på banan.

Utöver det erbjöd jag mig även ta ansvaret att bygga en ny central hemsida för roadracingen i Sverige. Det nappades det hårt på, då i ärlighetens namn är det idag alldeles för svårt att hitta något vettigt om kommande tävlingar. En normal person vet inte att han ska besöka nån klubbsida eller veta att det heter "SO" eller nått annat. Han vet bara "roadracing", "vart då?". Googla det, och du får upp Sporthoj.com... Men HÄR väljer Mike Luff av personlig vendetta att inte annonsera...! (jag får inga pengar av annonserna åter igen!!! så låt inte andra lida av misstycket om mina åsikter)

Ang. reglemetenn:
Så förkortat som möjligt av det som sas är att det så enkelt som att Svemo förlitar sig på en rad andra som först ska lägga sina regler och bestämmelser. Svemo VILL ju såklart ha reglementen klara så tidigt det bara går, t.ex januari-februari lät rimligt. Men i år så drog det ut på tiden hos FIM eller om det var UEM, som gjorde att inget gick att spika förrän efter de fick in de sista papprena som blev i mitten av april, bara nån vecka eller så före första tävlingen.

Hela det här med reglementen verkar ha en tradition att vara bli gjorda sent och dra ut på tiden för att man vill se till att alla som vill ska få köra i de serier som finns i Europa. Bra tanke, men i praktiken orsakar det även rätt mycket irritation varje år. Mitt förslag var ju helt enkelt att försöka att inte ändra på reglementena alls, för att på så sätt spika dom tidigare till 99% så folk kan göra sin inköp när det är som mest snö på backen och ha tid att skruva m.m.

Snackar jag skit?

Nope!

ett par depåbilder från tävlingen som tråden handlar om, eller är det fel att lägga in sånt?

HAHA, hade glömt att tråden handlade om SO på Åsen, var själv så inne i "RR-Sveriges framtid" som tråden utvecklats till! Blev nog lite konfunderad av att det var personbilder och inte de snygga körbilder du brukar leverera!:tummenupp

För att åter föra tråden off topic, jag tänkte att man skulle åka och kolla på SO i falkenberg som går nästa helg, är det någon som vet hur programmet ser ut eller är det bara för de som tävlar? Har letat ordentligt, men bara sett vilka klasser som kör och att det rör sig om 29-30 juni (28e verkar vara tester inför helgen enligt falkenbergs motorklubbs egna kalender).

Jag tänkte åka en bra bit och bara vara på plats en av dagarna, är det någon tävling alls på lördagen?

Finns det någon information tillgänglig?

mvh. Fredrik

För att åter föra tråden off topic, jag tänkte att man skulle åka och kolla på SO i falkenberg som går nästa helg, är det någon som vet hur programmet ser ut eller är det bara för de som tävlar? Har letat ordentligt, men bara sett vilka klasser som kör och att det rör sig om 29-30 juni (28e verkar vara tester inför helgen enligt falkenbergs motorklubbs egna kalender).

Jag tänkte åka en bra bit och bara vara på plats en av dagarna, är det någon tävling alls på lördagen?

Finns det någon information tillgänglig?

mvh. Fredrik

Info finns på Scandinavian Open sidan. Klicka Här! så hittar du en länk till tidsschemat på premiären på Gelleråsen. Schemat stämmer för lördagen. För söndagen är schemat ungefär som nedan.

Förenklat schema:
Fredag
träning

Lördag
09:00-12:00 - Kval
12:30-18:00 - Race x 2 (6 kasser = 12 kortare race)

Söndag
12:30-18:00 - Race x 1 (6 kasser = 6 lite längre race)

Last edited:
Info finns på Scandinavian Open sidan. Klicka Här! så hittar du en länk till tidsschemat på premiären på Gelleråsen. Schemat är nog liknande på Falkenberg.

Förenklat schema:
Fredag
träning

Lördag
12:30-18:00 - Race x 2 (6 kasser = 12 kortare race)

Söndag 09:00-12:00 - Kval
12:30-18:00 - Race x 1 (6 kasser = 6 lite längre race)

Kanon, tack!

2WheelsTV från SO dag 1 på Åsen.

[video]http://www.2wheelstv.com/tv-channel/watch/2013~2wheelstv-features~scandinavian-open~round-1~full-program[/video]

2WheelsTV från SO dag 1 på Åsen.

[video]http://www.2wheelstv.com/tv-channel/watch/2013~2wheelstv-features~scandinavian-open~round-1~full-program[/video]
Bra produktion och bra kommentator :tummenupp

Körde inte Superbike dag 1?

(Mike Luff borde alltid prata engelska, han framstod ju som värsta mysfarbrorn :D )

P€RRA;5832058 skrev:
Bra produktion och bra kommentator :tummenupp

Körde inte Superbike dag 1?

(Mike Luff borde alltid prata engelska, han framstod ju som värsta mysfarbrorn :D )

Jag tyckte också att det var riktigt bra.

Jag tror inte att de filmade Superbike och rookie klasserna denna helgen. Superbike var ju bara 7 st.
Eventuellt skulle de klasser som inte var med i denna sändningen få lite tid i följande program. Focus ligger på Superstock 600 och 125GP så får resten dela på den tiden som blir över.

Som publik så tyckte jag att det nya SO upplägget funkade kanon senast i Karlskoga. Blir många intensiva och sjukt spännande race, alla måste ligga på attack från start och då blir det mycket spänning.
Hur det var från förarhåll kan jag inte uttala mig om. Men jag tyckte att det var skitkul senast.

Som publik så tyckte jag att det nya SO upplägget funkade kanon senast i Karlskoga. Blir många intensiva och sjukt spännande race, alla måste ligga på attack från start och då blir det mycket spänning.
Hur det var från förarhåll kan jag inte uttala mig om. Men jag tyckte att det var skitkul senast.

Från förarhåll var det lika bra som du tycker det var som publik, tyckte jag iaf.

Jag är på banan för Race, inte körtid och 2 korta per dag var kuligare än ett längre, vill jag ha körtid åker jag bandag istället. :)

Kanske är framtiden detta, korta intensiva race så till och med A till ÖD-generationen orkar hålla sig vaken...:hihi

För dåligt med anmälda då, trist..........

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman