Sötdricka

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Hur många gram socker (per hundra) ska en måltidsdryck innehålla?

• Antal röstningar
    0

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag tillhör en av de få som tycker att läskeblask är bland det sjaskigaste, blaskigaste och sliskiga som finns. Tvingades idag att sätta i mig en fanta då mineralvattnet var slut vid kiosken som jag lunchade. Fy bubblan vilket skurvatten. Då är ändå cola 10 ggr värre; hela insidan av munnen täcks med en otäck sträv hinna som fräter och gör att det gnisslar mellan tänderna.

Folk brukar undra hur jag kan se ut som en sticka trots att jag äter relativt onyttigt och sällan tränar. Jag börjar baske mig tro att det beror på att jag inte dricker sötdricka. De flesta hinkar i sig de här dryckerna så det står härliga till. Till och med barn! Jag känner många som dricker litervis per dag utan att ens reflektera över det.

Tackar vet jag Kanada, där man kan gå från butik till butik utan att hitta en enda cola eller fanta i hyllorna :tomten

har lite svårt för vatten när jag käkar pizza å kebab,då vill jag gjärna skölja ner skiten med en cola eller nåt men att dricka läskeblask när man är törstig är ju meningslöst då funkar ju bara vatten och öl

Jag stod i hyllorna häromdagen och letade efter en yoghurt som inte var fettsnål eller lättsockrad, till slut hittade jag en och tänkte att fett och socker är de bästa kryddor som finns. Läsk är mycket socker=gott:)

mb skrev:
2387010 Jag tillhör en av de få som tycker att läskeblask är bland det sjaskigaste, blaskigaste och sliskiga som finns. Tvingades idag att sätta i mig en fanta då mineralvattnet var slut vid kiosken som jag lunchade. Fy bubblan vilket skurvatten. Då är ändå cola 10 ggr värre; hela insidan av munnen täcks med en otäck sträv hinna som fräter och gör att det gnisslar mellan tänderna.

Folk brukar undra hur jag kan se ut som en sticka trots att jag äter relativt onyttigt och sällan tränar. Jag börjar baske mig tro att det beror på att jag inte dricker sötdricka. De flesta hinkar i sig de här dryckerna så det står härliga till. Till och med barn! Jag känner många som dricker litervis per dag utan att ens reflektera över det.

Tackar vet jag Kanada, där man kan gå från butik till butik utan att hitta en enda cola eller fanta i hyllorna :tomten
mineralvatten framför tvn och liknande, sen läsk till mat :)

Jag valde 6g per 100g, för jag gillar att dricka mjölk till maten, och denna dryck innehåller 5g laktos per 100g produkt. Rätt sött med andra ord.

Vad öl innehåller vet jag inte, men säkert minst lika mycket som mjölk. Och det är det som gäller för mig, öl eller mjölk.

stoffer skrev:
2387341 Jag valde 6g per 100g, för jag gillar att dricka mjölk till maten, och denna dryck innehåller 5g laktos per 100g produkt. Rätt sött med andra ord.

Vad öl innehåller vet jag inte, men säkert minst lika mycket som mjölk. Och det är det som gäller för mig, öl eller mjölk.
Det var det jag undrade också, eftersom jag gärna dricker mjölk till maten.

Lättöl 2,3 vol. kolhydrat 3,8 g, alkohol 1,8g
Öl pilsner 3,5 vol. % kolhydrat 4,1 g, alkohol 2,8 g
Starköl el exportöl 5,6 vol. % kolhydrat 3,2 g, alkohol 4,5 g

mb skrev:
2387010

Det ligger säkerligen mycket i det du skriver.
Jag ser definitivt inte ut dom en sticka (snarare som en stubbe) och försöker ibland tänka på vad jag äter och dricker (sällan, men jag har ljusa stunder)

En lättjoghurt som inehåller 2% fett kan innehålla 16g socker per 100g, var är då nyttan med att snåla på fettet?
Kroppen behöver ju dessutom lite fett, kroppen behöver dock inte tillsatt socker, det socker som finns naturligt i mat räcker gott och väl.

Läsk är skitsvårt, eftersom läsk som inte innehåller socker istället sötas med aspartam (utom cola light som sötas med sucralose), aspartam försöker jag undvika i mesta möjliga mån, dels för att jag inte tål smaken, men även för att det med 14 dagars mellanrumm kommer någon ny forskningsrapport om aspartam som inte är positiv.

Multivitamindrycker sötas också med aspartam, så dom går fetbort, juice är 50/50 om det är socker eller aspartam, osötat är svårt att hitta...

Oftast dricker jag en klart underskattad dryck som kallas kranvatten, finns på dom flesta matställen och kostar betydligt mindre än samma kranvatten med tillsatt kolsyra som säljs i butelj.

Martin skrev:
2387579 Det var det jag undrade också, eftersom jag gärna dricker mjölk till maten.

Lättöl 2,3 vol. kolhydrat 3,8 g, alkohol 1,8g
Öl pilsner 3,5 vol. % kolhydrat 4,1 g, alkohol 2,8 g
Starköl el exportöl 5,6 vol. % kolhydrat 3,2 g, alkohol 4,5 g
Låter mest som att du dricker öl :tomten

Hah!!

Jag är inte ensam!!!:tummenupp

Enda gången jag dricker "dricka" (sötdricka) är när man gör någon trevlig alkoholdrink! :) ev. på max men då blir det iofs light.

Mina favoriter är Loka päron och mjölk! ;)

Jag hinkar i mig åt helvete för mkt läsk. Iaf 0,5l/dag i snitt och jag är 192/78 så nja.. Dricker även massa energie dryck måste nog sluta med det... Imorn.

Dom som "vill" minska på läsk finns ju Vishy active niveu! Nyttigare än läsk och bra mkt mer smak än vanlig loka! ;)

Läsk är gott...

mb skrev:
2387010 Jag tillhör en av de få som tycker att läskeblask är bland det sjaskigaste, blaskigaste och sliskiga som finns. Tvingades idag att sätta i mig en fanta då mineralvattnet var slut vid kiosken som jag lunchade. Fy bubblan vilket skurvatten. Då är ändå cola 10 ggr värre; hela insidan av munnen täcks med en otäck sträv hinna som fräter och gör att det gnisslar mellan tänderna.

Gubbe.

crossniklas skrev:
2388075 Dom som "vill" minska på läsk finns ju Vishy active niveu! Nyttigare än läsk och bra mkt mer smak än vanlig loka! ;)

Läsk är gott...
är det mer smak än i vanlig vishy niveu också :tomten :tungan

ÅT HELVETE ME ALLT free.. x-tra.. light..

HELVETE me aspartam.. ja menar bara ORDET skriker juh "gift".. ja HATAR sockerfri läsk..

Men ja hatar även sötsliskig cider..

de finns fan inget mellanting.. förutom kolsyrat smaksatt vatten.. mmmmm... o beer..

mb Folk brukar undra hur jag kan se ut som en sticka trots att jag äter relativt onyttigt och sällan tränar. Jag börjar baske mig tro att det beror på att jag inte dricker sötdricka. De flesta hinkar i sig de här dryckerna så det står härliga till. Till och med barn! Jag känner många som dricker litervis per dag utan att ens reflektera över det. [/QUOTE skrev:
Jag drack mellan 1 och 2 liter dricka per dag tidigare, mestadels cola då. Förutom att det var dyrt så är det ju knappast nyttigt heller direkt och jag valde att sluta med skiten.
Från att bara ha druckit dryck innehållandes socker så drack jag bara osötade drycker och lightläsk. Gick ner ca 3 kilo på en månad tack vare det, och då var jag flugvikt redan innen.
Nu dricker jag bara "bordsvatten citron" hemma och ute blir det light eller Loka citron.
Dock så groggar jag fortfarande på vanlig cola och Ginger ale och tonic så det blir ju några liter i veckan ändå :näsblod

En annan sak som jag tycker meningslös, det är att äta godis! Snacka om att det endast är tidsfördriv... senast jag köpte godis var.... hmm kommer inte ihåg!:va Iofs någon center kanske man köpt...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back