Sötdricka

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

Hur många gram socker (per hundra) ska en måltidsdryck innehålla?

• Antal röstningar
    0
Fotrally skrev:
2389121 En annan sak som jag tycker meningslös, det är att äta godis! Snacka om att det endast är tidsfördriv... senast jag köpte godis var.... hmm kommer inte ihåg!:va Iofs någon center kanske man köpt...
Håller med. Godis är för bortskämda ungar :tomten

Brukar köpa en kexis när jag ska ut och fältjobba i skogen, men det är allt. Man mår ju bara illa av att svulla på sån slisk.

Isvatten/mineralvatten
Öl
Maltwhiskey

vad mer behöver man!?

O är man sötsugen på kvällen kan man ta lite Ardbeg.:tummenupp

Jag har druckit mycket läsk om dan rätt länge nu, gått upp fem kilo över ett år ungefär så nu kände jag att det är dags att sluta med det. Började dricka Ramlösa istället för två veckor sen och än så länge är det inga problem. Vi får väl se när återfallet kommer... :D
Jag tror att läsken är mitt största sockerintag så kan jag minska på det till att börja med så kanske min medelmåttiga motion kan komma till användning... :hihi

Rock ´n Robin skrev:
2388744 ÅT HELVETE ME ALLT free.. x-tra.. light..

HELVETE me aspartam.. ja menar bara ORDET skriker juh "gift".. ja HATAR sockerfri läsk..

Att det inte är skadligt har vi redan avhandlat i en annan tråd.

Rock ´n Robin skrev:
2395775 aah.. SÄKERT.. de ä va de VILL att vi ska tro.. sen att NI har kommit fram till de gör ingen skillnad.. drick inte giftet!
Cola innehåller numera Sucralose. :mattias

Rock ´n Robin skrev:
2395775 aah.. SÄKERT.. de ä va de VILL att vi ska tro.. sen att NI har kommit fram till de gör ingen skillnad.. drick inte giftet!

Då kan väl du ta och förklara lite närmare vad det är som gör aspartam farligt att dricka.

Edit:
"Det hörs på namnet" har du redan använt.

Gabor skrev:

Konsumentsamverkan är ingen "konsumentsida" som man tror på namnet.

Om du bara kikar in på livsmedelsverkets hemsida så står det en del.

Livsmedelsverket, och tex dess europeiska motsvarighet har som uppgift att granska all forskning och därefter komma till en slutsats. Precis som SBU – Statens beredning för medicinsk utvärdering - gör med all medicinsk forskning. Som du kanske vet så är tex alkohol svinnyttigt om man läser alla studier som Aftonbladet kommit i kontakt med, men för dens skull så är det väl en helt annan syn som präglar vården.

Om aspartam skulle vara giftigt i den grad som vissa påstår, så skulle det aldrig få säljas.

Några urklipp:

Vad är aspartam egentligen? Är det farligt?

Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av de två aminosyrorna fenylalanin och asparaginsyra.

Aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost. För majoriteten av konsumenterna finns det inga kända risker med att äta aspartam.

Det finns dock personer som lider av den medfödda sjukdomen fenylketonuri (PKU). Sjukdomen innebär att kroppen inte kan metabolisera fenylalanin och därför måste personer med PKU hålla sitt intag av fenylalanin lågt. Färdigförpackade livsmedel som innehåller aspartam måste därför märkas med uppgift om att de innehåller fenylalanin.

Denna länk är också läsvärd.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=3575

Här har du en länk som visar hur oseriös forskning som motståndarna använder sig av.. http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=274057

Sedan kommer vi till det viktigaste av allt:
Även om det skulle dö 1000 personer varje år i sverige pga aspartam, så är det fortfarande en fis i rymden jämfört med hur många som dör pga sötläskdrickande!

Over and out.

Rock ´n Robin skrev:
2396674 Aspartam = död..

ÄRLIGT.. varför tror ni alla amerkanare dör så lätt?
:rofl HAHAA!

Vafan, tror du allvarligt på att amerikanerna dör av aspartam?
Det kan inte vara så att dom äter på tok för många kalorier (i form av socker och transfettsyror) som i sin tur bidrar till det metabola syndromet, diabetes typ 2, hjärt & kärl sjukdomar osv osv?

Snarare pga av dom INTE äter aspartam dom dör isåfall.

Rock ´n Robin skrev:
2396674 Aspartam = död..

ÄRLIGT.. varför tror ni alla amerkanare dör så lätt?
Är du ett troll? I annat fall: "Bättre att folk tror att du är dum i huvudet än att du öppnar käften och bevisar det."

Martin skrev:
2396970 :rofl HAHAA!

Vafan, tror du allvarligt på att amerikanerna dör av aspartam?
Det kan inte vara så att dom äter på tok för många kalorier (i form av socker och transfettsyror) som i sin tur bidrar till det metabola syndromet, diabetes typ 2, hjärt & kärl sjukdomar osv osv?

Snarare pga av dom INTE äter aspartam dom dör isåfall.

Aspartam dödar fler per år än canser! Det har tester på apor visat!

amerikanerna dör av fettma för att dom har ätit aspartam o sedan tar deras kropp upp sockret o fettet mera!

stoffer skrev:
2396987ja ä inte så smart

Sluta hacka! håll dig till topic!

Last edited:
Rock ´n Robin skrev:
2397081 Aspartam dödar fler per år än canser! Det har tester på apor visat!

amerikanerna dör av fettma för att dom har ätit aspartam o sedan tar deras kropp upp sockret o fettet mera!

Muahahaha! Såhär roliga inlägg var det längesen man läste i OT-forumet...

1. Läsk sewger röv. Kolsyrat vann är goast.

2. Det stavas cancer.

3. Helvet vad bra RF_Racing är!! Brassa på!! :goRFgoRFgoRF

/:brynad

Idag drack jag en flaska Bonaqua Silver Päron. Fasiken vad god den var, kan rekommenderas.

För övrigt så hade ja en farbror som dog i canser.. läkarna sa att det var aspartamförgiftning! Så tro fan att de ä sant!

Om en jävla LÄKARE säger de så ä de fan så..

Sen om nån hobbydoktor på sporthoj säger annat.. jaa.. då kan ni ju tro på denne om ni vill.. ja skiter i vilket..

Rock ´n Robin, jag trodde jag hade en kompis som hade konstiga idéer. Men jag måste nog säga att du är värst. Du är så jävla rolig utan att veta om det :rofl :rofl

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back