Söker billig grusmaskin

Du kan få köpa min Husaberg FE 400 -98 om intresse finns, en hel del bröte följer med på köpet också, bla en extra motor exl. cylinder å lite plast å annat.
allt som allt ca 1,5 motorcykel
 
Fan, nu var xr250 borta från blocket:huvet

Då är jag inne på Mikilon/Loncin 250 igen:)
Den ser ju tveklöst robust ut.

Fakta (för motarden, antar att enduromodellen är lite högre)

Motor 250cc Loncin 4-takt, vattenkyld
Borr x slag 70mm x 64,8mm
Effekt 14kW (19hk) @ 7000 varv/min
Startanordning Elstart & kickstart
Maxhastighet 90-120km/h (beroende på utväxling)
Sitthöjd 910mm
Hjulbas 1470mm
Markfrigång 320mm
Bränslevolym 7,2 liter
Framfjädring Up side down oljedämpare
Bakfjädring Justerbar gasdämpare
 

Bifogat

  • 1821261090.jpg
    1821261090.jpg
    59.9 KB · Visningar: 81
  • 250cc_green_left.jpg
    250cc_green_left.jpg
    30.7 KB · Visningar: 65
Last edited:
Hmmm...till enstaka grusåka med fiskespö på ryggen, visst...men varför begränsa sig, köp Husabergaren som bjuds ut i tråden här istället, betydligt mer båge...och mer användbar.

Robust tvivlar jag starkt på att den kinamoppen är.

/J
 
Hmmm...till enstaka grusåka med fiskespö på ryggen, visst...men varför begränsa sig, köp Husabergaren som bjuds ut i tråden här istället, betydligt mer båge...och mer användbar.

Robust tvivlar jag starkt på att den kinamoppen är.

/J

Stod inget pris med i inlägget om Husan..
 
Någon som bor i närheten som har lust att åka dit och provköra lite någon gång, och sedan berätta lite mer om hojen?

Eller om någon har något annat förslag:tummenupp

Jag har ju varit å klämt på den innan. Kändes prisvärd kan man ju säga (det är ju faktiskt växelpengar för en NY vägreggad hoj). Även om den inte kändes kvalitetsmässigt på topp.
Om jag ska ut däråt i veckan så kan jag ju kolla om jag får provköra lite.
 
Jag har ju varit å klämt på den innan. Kändes prisvärd kan man ju säga (det är ju faktiskt växelpengar för en NY vägreggad hoj). Även om den inte kändes kvalitetsmässigt på topp.
Om jag ska ut däråt i veckan så kan jag ju kolla om jag får provköra lite.

Trevligt med ett uttalande från någon som faktiskt har klämt lite på maskinen och sett den IRL:tummenupp

Hade varit kul om du i så fall hade kunnat ta lite närbilder på den, om du har möjlighet:tummenupp
 
Trevligt med ett uttalande från någon som faktiskt har klämt lite på maskinen och sett den IRL:tummenupp

Hade varit kul om du i så fall hade kunnat ta lite närbilder på den, om du har möjlighet:tummenupp


Det borde gå att ordna några bilder alá mobilkamera iaf. :)
 
Man kan inte sprätta grus med någon maskin som är under 500cc.
I alla fall inte om det skall vara någorlunda kul och enkelt.
Provade under en höst att åka 426 och den var fullständigt värdelös som grusmaskin i jämförelse med en XR 650.

Kosta på dig en XR 650, det känns en gång vid inköpstillfället, men alla små skithojar smärtar dig vid varje användningstillfälle!
 
Man kan inte sprätta grus med någon maskin som är under 500cc.
I alla fall inte om det skall vara någorlunda kul och enkelt.
Provade under en höst att åka 426 och den var fullständigt värdelös som grusmaskin i jämförelse med en XR 650.

Kosta på dig en XR 650, det känns en gång vid inköpstillfället, men alla små skithojar smärtar dig vid varje användningstillfälle!

Det handlar ju om vad man ska använda hojen till. Jag har inget behov av att "sprätta" grus, utan av att överhuvudtaget kunna köra på grusvägar och skogsstigar, något man inte gärna gör med en sporthoj..

Sen så har jag en budget på ca 15k i inköp just nu(Det jag fick vid försäljning av 125an) och kan inte "kosta på mig" något som kostar mer. Alla har det inte så lätt.
 
Det handlar ju om vad man ska använda hojen till. Jag har inget behov av att "sprätta" grus, utan av att överhuvudtaget kunna köra på grusvägar och skogsstigar, något man inte gärna gör med en sporthoj..

Sen så har jag en budget på ca 15k i inköp just nu(Det jag fick vid försäljning av 125an) och kan inte "kosta på mig" något som kostar mer. Alla har det inte så lätt.

Jag kör strypt 125a på grus och har skitkul. Så jag tror att 19hk ur 250in räcker också, även om du kanske skulle ha roligare på en t.ex. XR650

Frågan handlar väl mest om hur kvaliten och chassit är på Loncinen nu.


Måste dock fråga, vad är fel på en t.ex. 125cc 2takt?
 
en 125 2t håller inte många timmar och du måste serva ofta och så moste du ha blandad bensin :P
jag kör både 250 2t och 950 4t på grus och de är lika kul båda fast på olika sätt :P
men jag tycker du ska köpa dig den dära billiga china hojen, den borde ju duga om du inte varvar för mycket och bytter olja med korta mellanrum och oljefilter :)
 
Visst är det suktande att köpa nytt billigt, men jag hade nog satsat på något äldre, billigt istället. Finns säkert en anledning till att kinahojen är billig.
 
en 125 2t håller inte många timmar och du måste serva ofta och så moste du ha blandad bensin :P
jag kör både 250 2t och 950 4t på grus och de är lika kul båda fast på olika sätt :P
men jag tycker du ska köpa dig den dära billiga china hojen, den borde ju duga om du inte varvar för mycket och bytter olja med korta mellanrum och oljefilter :)
Jag tänkte inte på cross utan jag tänkte offroad med intervaller på ca 1000-2000 mil och separat blandning :)
 
Om det var mig hadde jag testat kina hojen och en äldre xr/dr, och hadde kina hojen haft bättre kör egenskaper hadde jag kanske valt den. Läste nyss om en norsk tjej som reser jorden rundt på en gammal xt600 från 80talet :) Med en gammal xr/dr/xt kan man faktiskt resa jorden runt med om den är i bra skick.... Det e ju ett + för gammlingarna.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top