HanneZ
Guest
ja skrev in typ 100 spänn på hemförsäkring, 300 på el, 3460 på hyra
Fi faan ja ska nog bli socialdemokrat, massa pengar o hämta ju!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Aha, då sänker vi ditt bidrag till 7 230 kr/mån. Då har jag ändå varit generös och lagt till en hundring per månad för läkarkostnader och medicin. Det kommer att behövas när du vurpar med bågenHanneZ skrev:ja skrev in typ 100 spänn på hemförsäkring, 300 på el, 3460 på hyra
![]()
Bingo skrev:Vad har du för värdelös mammapeng? En vuxen och ett barn under ett år får 11 520 kr/månad. Jag har då räknat att hyran är 6 000 och att det tillkommer 600 kr för hemförsäkring, läkarbesök osv.
Du måste väl ha mer än 7 520 kr/mån i mammapeng?
Liwa1 skrev:Jag har högsta mammapengen som går att få. Det vill säga 646 kr per dag. För det ska räcka 1 1/2 år så ligger jag tusen över den summan du skrev.
Lite skillnad mot när jobbade och plockade ut över det dubbla av den summan efter skatt![]()
Liwa1 skrev:Jag har högsta mammapengen som går att få. Det vill säga 646 kr per dag. För det ska räcka 1 1/2 år så ligger jag tusen över den summan du skrev.
Lite skillnad mot när jobbade och plockade ut över det dubbla av den summan efter skatt![]()
Men om ja lovar o sitta hemma o supa ner mig varje kväll då? O lovar att inte gå upp innan kl 13, då får ja mer pengar va? Då är det ju synd om mig ju!!!Bingo skrev:Aha, då sänker vi ditt bidrag till 7 230 kr/mån. Då har jag ändå varit generös och lagt till en hundring per månad för läkarkostnader och medicin. Det kommer att behövas när du vurpar med bågen![]()
Tysken skrev:Det är verkligen synd om dig.
Liwa1 skrev:Synd kan jag inte hålla med om, men att socialbidraget är högre än mammapengen är helt fel i mina ögon.
Jag är glad över vår dotter och anpassar livet efter mammapengen. Men själva systemet tycker jag suger. Tjänar man som jag gjorde så betalar man mer skatt men får inte igen det vid bland annat mammaledigheten, utan förlorar mer än en som tjänar mindre på det hela.
Sen kan man ju vrida och vända på det med. Men hur man än vrider så är systemet fel i mina ögon.
Tysken skrev:Har du verkligen räknat rätt?
Liwa1 skrev:Synd kan jag inte hålla med om, men att socialbidraget är högre än mammapengen är helt fel i mina ögon.
Jag är glad över vår dotter och anpassar livet efter mammapengen. Men själva systemet tycker jag suger. Tjänar man som jag gjorde så betalar man mer skatt men får inte igen det vid bland annat mammaledigheten, utan förlorar mer än en som tjänar mindre på det hela.
Sen kan man ju vrida och vända på det med. Men hur man än vrider så är systemet fel i mina ögon.
Det finns många arbetsgivare som går in och ersätter föräldrapengen upp till 80% av din verkliga lön om du tjänar mer än maxtaket, bl.a gör min arbetsgivare det. Du får väl helt enkelt byta jobb.Liwa1 skrev:Jag har högsta mammapengen som går att få. Det vill säga 646 kr per dag. För det ska räcka 1 1/2 år så ligger jag tusen över den summan du skrev.
Liwa1 skrev:Jepp, har hög hyra, det drar upp socialbidraget
Tysken skrev:Om jag får spekulera vilt tror jag ert hushåll inte får något socialbidrag alls om en inkomst tas bort.
Liwa1 skrev:Jo då, för det var jag som hade hög lön.
Men jag hoppas kunna försörja mig i framtiden med utan socialbidrag![]()

Tysken skrev:Det låter dock helt otroligt att din partner kan tjäna så dåligt och ni kan ha så hög hyra och omkostnader att din föräldrarpenning blir så mycket lägre än det beräknade socialbidraget. Naturligtvis kan detta förekomma i extremfall. Du uppgav väl sparade medel och tillgångar också?
Liwa1 skrev:Har ju inget sparat eller tillgångar. Lägger alla pengar på leksaker som hojar med mera![]()
Bor i hyresrätt.
Nja, troligen får vi väl inget bidrag eller så. Men jag tjänade mer än min man gör nu.
Ja ja, det var systemet som suger
Tysken skrev:Bra där, pengar ska rulla!
Vill gärna ha täckning upp till 80% av min lön|
|
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen
Med anledning av Ducatis 10... |
|
|
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!
Just nu återhämtar vi oss p... |
|
|
Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!
Just nu är vi mitt i provkö... |
|
|
Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!
Just nu är Bike på plats på... |
|
|
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen
Screenshot I samband med... |
|
|
CTEK visar upp ny laddare och ”booster”
CTEK NXT 5 Nu börjar sol... |
|
|
Vi provkör nya H-D-modeller