Såga upp luftburk

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Tog kort på luftburken. Enligt tidigare ägare ska allt vara orginal, alltså borde det väl vara anledning att "öppna upp" luftburken. Frågan är bara var och hur? Har markerat "snablarna" på 2 av bilderna samt det hål som redan finns i en av sidorna.

Angående rengöring av luftfilter. I manualen pratas det om "twin air"-rengöring, antar att det går lika bra med andra grejer... Lacknafta och gulsåpa? Andra förslag?
 

Bifogat

  • Luftburk.jpg
    Luftburk.jpg
    81.3 KB · Visningar: 99
  • sida1.JPG
    sida1.JPG
    79.2 KB · Visningar: 95
  • sida2.JPG
    sida2.JPG
    80.7 KB · Visningar: 78
  • snablar.JPG
    snablar.JPG
    76.4 KB · Visningar: 82

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
den där luftburken är ju redan öppnad ,det vill säga locket är borta
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Goldwing_WannaB skrev:
Tog kort på luftburken. Enligt tidigare ägare ska allt vara orginal, alltså borde det väl vara anledning att "öppna upp" luftburken. Frågan är bara var och hur? Har markerat "snablarna" på 2 av bilderna samt det hål som redan finns i en av sidorna.

Angående rengöring av luftfilter. I manualen pratas det om "twin air"-rengöring, antar att det går lika bra med andra grejer... Lacknafta och gulsåpa? Andra förslag?

Jag förstår vad du menar med luftburken.

Jag brukar oxå ta kort på den. Men har den haft tidigare ägare e inte allt helt original. Men det spelar ingen roll. Man slipper rött spill, så det e bara bra.

Det e alltid anledning att öppna upp.

Din fråga "var och hur" kan jag besvara i ett PM ist.

Osså markerar jag vart snabeln är och vilket hål som gäller (det finns 3).

Angående rengöring så duger en rulle hushållspapper utmärkt. Lacknafta e inte att rekomendera!
 
Last edited:
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
RoLLER skrev:
Jag förstår vad du menar med luftburken.

Jag brukar oxå ta kort på den.
Händer iofs inte så ofta... :rolleyes:

RoLLER skrev:
Det e alltid anledning att öppna upp.

Din fråga "var och hur" kan jag besvara i ett PM ist.

Osså markerar jag vart snabeln är och vilket hål som gäller (det finns 3).
Tacksam för all hjälp! Kan ju iofs finnas andra som undrar och vill veta också :)
RoLLER skrev:
Angående rengöring så duger en rulle hushållspapper utmärkt. Lacknafta e inte att rekomendera!
Så pass. Funkar att smörja in med vanlig motorolja?
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Goldwing_WannaB skrev:
Så pass. Funkar att smörja in med vanlig motorolja?

E man riktig duktig. Som jag är! Så är dom självsmörjande.

Men som nybörjare kan jag rekomendera "klick" som Apoteket säljer.
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
Goldwing_WannaB skrev:
Anade att de skruvhålen hade använts...
precis :)
använd riktig olja avsedd för luftfilter+riktig rengörning det är ju faktiskt inte så dyrt.och om du inte kör så mycket grusväg så behöver man ju inte göra rent det så jätte ofta. ett tips är att köpa ett filter extra så då har du ett rent å inoljat att byta men.
-peter
 
Last edited:
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
RoLLER skrev:
E man riktig duktig. Som jag är! Så är dom självsmörjande.

Men som nybörjare kan jag rekomendera "klick" som Apoteket säljer.

Självsmörjande. Glidmedel. Driver du med mig :confused:
Ska jag trä på en "profil" på filtret sen också? :hihi

Men hur var det nu med sågandet. Ska jag gå loss på burken eller låta den vara?
 

peter the great

P-nutz in da hus(peterpain)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gävle suburbs
Hoj
gsxr1000+cbr900rR och 1"mindre fälgar än rigge(slalomåkarn)
Goldwing_WannaB skrev:
Självsmörjande. Glidmedel. Driver du med mig :confused:
Ska jag trä på en "profil" på filtret sen också? :hihi

Men hur var det nu med sågandet. Ska jag gå loss på burken eller låta den vara?
låt den vara som den är tycker jag.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Så här der min luftburk ut, är uppborrad, använder ett smörjmedel avsett för luftfilter från Castrol.
 

Bifogat

  • burk.jpg
    burk.jpg
    38.7 KB · Visningar: 97
  • smörj.jpg
    smörj.jpg
    14.3 KB · Visningar: 63

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Förstår hur du menar, men jag skulle inte vilja borra hål från sidan.
Kolla hur min burk ser ut annars så kan du borra upp ett större hål mellan "snablarna" se fig "den rosa cirkeln ! :hihi
 

Bifogat

  • sida2.jpg
    sida2.jpg
    74.3 KB · Visningar: 98

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lägger man på sadeln blir det endast en smal spalt kvar för luften att sugas in. Jag kapade ner sidorna ca 1,5cm på sidorna och baktill. Öppnar man upp mer - eller helt skippar luftburken - får man problem med smuts och kan få turbulent luft som förgasaren inte gillar.

För rengöring av filtret funkar vanlig handtvål alldeles utmärkt. Det bör sedan fettas in med riktig filterolja för att optimalt absorbera damm.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
TomK skrev:
Lägger man på sadeln blir det endast en smal spalt kvar för luften att sugas in. Jag kapade ner sidorna ca 1,5cm på sidorna och baktill. Öppnar man upp mer - eller helt skippar luftburken - får man problem med smuts och kan få turbulent luft som förgasaren inte gillar.

Funderar lite på att såga upp och sätta för finmaskigt galler :rolleyes:
TomK skrev:
Det bör sedan fettas in med riktig filterolja för att optimalt absorbera damm.
Ska införskaffas :Bugar Endast det bästa är gott nog åt henne.
 

Mr A

Sweeet
Gick med
20 Mar 2004
Ort
Dalarna
Hoj
KTM 540 SMR -06
Har ett KN-filter, hur det påverkar effekten vet jag inte. Min hoj blev bänkad av förra ägaren till 64Hk, om filtret utgör 1 Hk mer eller mindre vet jag ej. Tror personligen att ett KN filter ger mest ljud. Beror säkert vad man har för annan utrustning på hojen.

Klagar SBP? :va
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Avfettning är det som jag tycker funkar bäst att rengöra filter med (som vanligt har den ikkegröna varjanten bäst rengörnigsförmåga) Luftfilter olja kostar cirkus 100 litern. Går åt väldigt lite. Men va noggran så att luftfiltert är tort innan du kleggar in det med olja. Ett tips är att först se till att hela filtret är indränkt i olja och att det är ordentligt urkramat. Sedan kramar du ur det i en tygtrasa eller hushållspapper så att det fortfarande klibbigt men inte blött.
 

hejdaniel

Medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Sthlm - Traneberg
Hoj
KTM 640-E 2003
RoLLER skrev:
Jag förstår vad du menar med luftburken.

Jag brukar oxå ta kort på den. Men har den haft tidigare ägare e inte allt helt original. Men det spelar ingen roll. Man slipper rött spill, så det e bara bra.

Det e alltid anledning att öppna upp.

Din fråga "var och hur" kan jag besvara i ett PM ist.

Osså markerar jag vart snabeln är och vilket hål som gäller (det finns 3).

Angående rengöring så duger en rulle hushållspapper utmärkt. Lacknafta e inte att rekomendera!

:rofl :lol
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top