Så kan det gå med skenförsäkring

Vad händer om modern verkligen äger och har betalt bilen, men sonen är den ende som använder den? Här skulle vi väl kalla det skenförsäkring, men är det det i lagens mening?

Neutral skrev:
Om det var en äldre 11:a så är det nog inte många 75-åriga damer som kan använda kopplingen. :hihi

Men jag säger bara Ferrari 575 Marenello :tuttar den kopplingen va fan som en benpress :) tungjobbad i innerstan :hihi

PacMan skrev:
Vad händer om modern verkligen äger och har betalt bilen, men sonen är den ende som använder den? Här skulle vi väl kalla det skenförsäkring, men är det det i lagens mening?

Den som i huvudsak använder fordonet ska oxå vara försäkringstagaren!

Önskar oxå att fb´en blir MYCKET hårdare med skenförsäkringarna!!

CaféRacer skrev:
Den som i huvudsak använder fordonet ska oxå vara försäkringstagaren!

Önskar oxå att fb´en blir MYCKET hårdare med skenförsäkringarna!!
Det där är inte riktigt säkert. Man får se till ekonomiskt intresse också. Om en far köper en motorcykel till sin son och har tänkt att sälja den om ett år och behålla pengarna så är det antagligen inte fel om fadern står som ägare även om fadern inte kör en enda gång.

LocDog skrev:
Jag har ingen lust att låna farsans bil och av misstag hamna mitt uppe i en olycka alt. att bilen pajar då jag kör den. Och att den FB konstaterar att jag kört bilen fram och tillbaka mellan jobb och bostad eftersom jag fått låna bilen medans föräldrarna tagit ett flyg ned till sitt sommarställe i Spanien.

Oroa dig inte.

PacMan skrev:
Nej, det är inte skenförsäkring i lagens mening. Och inte i någon annan mening heller.

Edit: det kan bryta mot försäkringsavtalet men skenförsäkring är det inte.

Fast den här var skön...

[Hovrätten ansåg att kvinnan misslyckats med att styrka att hon vid tidpunkten för maskinskadan hade "ett försäkrat ekonomiskt intresse i bilen".]

Det är förvisso inte en omöjlig tanke om det är en mer klassisk Porsche som då troligt stiger i värde med åren osv.. Men vem fan släpper ut "ett försäkrat ekonomiskt intresse" på resor a´la vxl-lådsras!?

Det ska göra ont att vara dum!

Visst är det fel att skenförsäkra.

Men från föräkringbolagens sida handlar det om att dra öronen åt sig när det skall betalas ut pengar. Och dom letar efter alla möjligheter dom kan.

Skadeglädjen kommer vara enorm den dagen någon av er som tyckte att det var rätt åt tanten och killen, hamnar i problem med utbetalning efter en krash med hojjen. Och ni inte får pengar pga saker som får hojjen att skilja från det försäkrade fordonet. Tex trimsystem, powerkommander,(hojen är försäkrad efter bla vikt/effekt förhållande), slitna däck, ogiltiga blinkers och vad dom nu kan hitta på. Den kan även vara att man brutigt mot trafikreglerna. Kan lova att det står att er försäkring inte gäller vid "vårdlöskörning". Tex forkörning, bakljulet, framljulet och annat kul.

Hoppas hoppas hoppas skrikande moraltanter får en fet snyting av försäkringsbolaget pga någon dom ha missat.

Last edited:
Hur är det med maskinskadeförsäkringen då. Gäller inte den bara ifall bilen relativt är ny, låt oss säga 5 år och inte fått gått mer än ex 8000mil.
Så bilen borde ha varit rätt så ny tycker man.

men det kanske finns någon entusiastförsäkring

Eskilsson skrev:
... Tex trimsystem, powerkommander,(hojen är försäkrad efter bla vikt/effekt förhållande)...

Det faller knappast utanför den gränsen som gör att man måste typa om, så det kvittar nog i de allra flesta fall.

fezt skrev:
Tycker det var rätt av försäkringsbolaget i det här fallet, känns ganska uppenbart att en 75:årig dam inte använder en porche 911:a... Man hade ju dessutom kunnat bevisa att sonen använde porchen dagligen..

Mina grannar ett par i 65-70 års åldern har iofs flera bilar men på sommaren åker tantskrället i en sl 600 nya karrossen.
Så att äldre inte kan ha bilar i den klassen stämmer inte,dock är väl porschen av extremare karaktär men finns nog en och annan gammal tant i en sån i detta land.

Eskilsson skrev:
Hoppas hoppas hoppas skrikande moraltanter får en fet snyting av försäkringsbolaget pga någon dom ha missat.

Att man inte får en ny ackra burk om man totalklotar fine, men orginal brukar ju kunna va dyrare vilket man kan ta med bolaget vilket medför att de får betala ut mindre pengar vilket i sin tur leder till att de säger ja?! Har aldrig hört om någon som inte fått ut något på försäkringen för att man haft ett slip-on om man ska hård dra det...

Grov vårdslöshet i trafik, hur många sådana domar döms det ut per år? Inte så många va?

En tanke bara...

HanneZ skrev:
Det faller knappast utanför den gränsen som gör att man måste typa om, så det kvittar nog i de allra flesta fall.

Det är det du får hävda i rätten. Visar det sig att du har fel kostar det massor i rättegångskostnader. Laga själv för 20.000 blev 46.000kr (26.000 i rättegågskostnader plus 20.000). Eller så vinner du. Vågar du chansa?
Hur säker är du på ditt påstående?

Tycker bolagen beter sig som svin.
Om dom inte tror att en 75årig tant åker sportbil så skall dom inte försäkra henne från början.

Eskilsson skrev:
Det är det du får hävda i rätten. Visar det sig att du har fel kostar det massor i rättegångskostnader. Laga själv för 20.000 blev 46.000kr (26.000 i rättegågskostnader plus 20.000). Eller så vinner du. Vågar du chansa?
Hur säker är du på ditt påstående?

Tycker bolagen beter sig som svin.
Om dom inte tror att en 75årig tant åker sportbil så skall dom inte försäkra henne från början.
Det står skrivet i lag att effekten får ökas med 10%(eller nåt liknande) innan omtypning måste ske. Dessutom är det bara att bänka hojen, vid omtypning går dom ju på effekt på bakhjulet medan orginaleffekt så avser man effekt i motorn. Det krävs nog en rejäl bilsport-bänk för att först öka effekten med helrör och att man sen drar av dom beryktade 13% och till slut hamna över 10%.

snabbåka skrev:
Mina grannar ett par i 65-70 års åldern har iofs flera bilar men på sommaren åker tantskrället i en sl 600 nya karrossen.
Så att äldre inte kan ha bilar i den klassen stämmer inte,dock är väl porschen av extremare karaktär men finns nog en och annan gammal tant i en sån i detta land.
jo jag vet att det finns undantag.... men generellt så är det inte så vanligt, och jag förstår att man inte kan generalisera i en rättsal och yrka det som bevis, men nu fanns ju andra bevis som uppenbarligen räckte till för att bevisa att sådant var fallet.
Det ja skrev var anknutet till de här fallet och inte menat att det är en regel som står skriven i sten...
:tummenupp

Motin skrev:
Bra bra... mer sånt så kanske premierna sänks till slut (man kan alltid drömma)

Det är nog ingen risk, med det ger i alla fall försäkringsbolagen bättre marginal, å det kan säkert vara trevligt....för nån.....som äger ett försäkringsbolag :rolleyes:

fezt skrev:
Ja i rätten kan man inte "generalisera" (stavning=?)
De gäller nog även hoj också... om farsan 60år kan tävla i NSB på en R1:a så kan han nog touring åka på gata som 70åring... :tungan

..ha ha ! Såg framför mig hur din farsa FAKTISKT wheelar ifrån dig på en tur
till Waxholm..... :tungan Jag menar det är jue så idag så varför skulle han inte göra det om tio år... :tummenupp

Nogger skrev:
..ha ha ! Såg framför mig hur din farsa FAKTISKT wheelar ifrån dig på en tur
till Waxholm..... :tungan Jag menar det är jue så idag så varför skulle han inte göra det om tio år... :tummenupp
Nääää nu j-vlar... ja ska ta han i år annars ska ja aldrig sätta mig på en mc igen... (de där står inte heller skrivet i sten, för säkerhets skull)
Haha... ja har de inte lätt alla gånger, :lol

fezt skrev:
jo jag vet att det finns undantag.... men generellt så är det inte så vanligt, och jag förstår att man inte kan generalisera i en rättsal och yrka det som bevis, men nu fanns ju andra bevis som uppenbarligen räckte till för att bevisa att sådant var fallet.
Det ja skrev var anknutet till de här fallet och inte menat att det är en regel som står skriven i sten...

Det förstod jag från början min bäste hojbroder men ville bara inflika i debatten

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...