Så besannades mina fördommar om Harley...

Niklasinorr skrev:
...men vi sitter ju alla i samma intressebåt, det är bara nyansskillnader egentligen... :pannkyss

Mycket bra sagt...har inte sett det på det sättet riktigt :tummenupp

Niklasinorr skrev:
...men vi sitter ju alla i samma intressebåt, det är bara nyansskillnader egentligen... :pannkyss
Mycket bra uttryckt. Dessutom ska vi nog vara glada för att de inte väljer sporthojar med tanke på att en hel del av dessa äldre män kör allt annat än bra.

Fick höra ev en mekaniker som hade vart i kontakt med både Yamaha & Harley och dom hade efter en del kollar i motorn osv slagit fast vid att där harlyn slår på mm slår yamahan på tiondels milimeter.

Kan dock itne säga att det stämmer för jag vet inte om det är ren fakta men kan säkerligen stämma, Harley är och har alltid varigt mycket strul.

Jag har åkt 7000 mil med en HD Superglide och
det enda stora problemet jag hade under de milen var
en havererad startmotor (som fö var tillverkad
i Japan av Mitsubichi)

Av alla cyklar jag haft vibrerade HD,n minst och min nuvarande
Monster 1000 mest.

En någorlunda modern HD har en helt gummiupphängd
motor som dämpar vibbarna, förutom äldre Softtail-modeller,
som pga bakrams-konstruktionen, har problem med vibbar i högre
farter. Det har man löst numera med balansaxlar.

Sportstern däremot är en ren "åkatillkiosken-hoj" som inte
lämpar sig för resor över 3 mil pga hiskeliga vibrationer.

Sen att jag köpte Supergliden för 76.000:- o sålde den
för 120.000:- efter 7000mil, är en ren bonus. :)

Det viktiga är inte vad man åker, utan att man åker motorcykel.

Eftersom tråden startades av en MC säljare av bl a HD, så får jag dra en kort historia för några år sedan.

Besökte brorsan i USA, Texas. För att slå ihjäl några timmar kollade vi lite på hojar i på diverse ställen.

På en mindre MC firma som sålde HD, kollade vi in där de stod. Det var oljefläckar under några av hojarna, så vi frågade lite försynt om det var något fel på dem.

Säljaren, en stor kille med skägg, hästsvans och den obligatoriska skinnvästen sa lite småförbannat till oss.- "Fa fan, det är en Harley, de ska läcka olja." (fritt översatt) :confused:

MaScoot skrev:
Nämen nu tar du väl ändå i pojk

hehe, tycker du...?
uttrycket fanns som dekal i början på 90-talet satt på ett antal
hästkraftsstinna japanare skulle jag tro...men jag kan ju inte motstrida
att jag håller med...en del... :)

fazerfun skrev:
Orsaken stavas "varumärkesbyggande"! Ingen tror väl på allvar att en Bang Olufsen tv innehåller andra komponenter bakom all valnöt och aluminium än de man hittar i en vanlig Philips....??? Ändå pröjsar vissa lätt det dubbla för en B&O....Allting handlar om rätt förpackning och att synas i rätt sammanhang. So what om kvaliteten inte är tiptop så länge den är acceptabel.

Lägg till tradition och Amerkansk patriotism så är helt rätt ute. Det kuliga är att bredvid HD´s fabrik ligger Briggs`strattons anläggning, och en sån djävla gräsklipparmaskin går ju inte att mörda...i stil med Volvos B20...typ. :tummenupp

Niklasinorr skrev:
Okej, för att då bringa reda i detta custommysterium som jag har funderat mycket på, min personliga vinkling alltså;

Dessa människor har helt och hållet missat sporthojsvågen och vårat racingideal, som egentligen är precis lika idiotisk som deras knutteideal bara med en modern touch.

För om vi skall vara riktigt ärliga så ligger ju vi vanliga knuttar lika långt från våra raceideal som äldre customnissar från Hells Angels knutteideal...

Möjligt, men alltså jag är inte så tillbehörsintresserad alls eller intresserad av andra som kör hoj osv så jag ser inte riktigt sambandet med vår körning.
Jag måste tycka det är kul (behöver ju inte betyda att det går så fort egentligen), det är därför jag kör hoj och inte bil för nöjes skull, inte för att köpa delar eller vara med i klubbar.
Nyansskillnader det vete fan, jag tror det är så jäkla långt ifrån varanndra som motorcykelintresset kan hamna nästan.
Men visst status är nog viktigt för många, jag vet en snubbe som köpte en H-D på ålderns höst och trimmade och köpte speciallackad tank osv, det var ju i princip för att visa andra, själv visste han ju knappt halv7 om hojar.

Så kan det säkert vara på sporthojssidan med, alltså folk som putsar och fejar mer än de kör.

Men jag kan inte hjälpa att jag tycker när jag ser(customhojar är fler än hälften av alla hojtyper jag ser här ute i skogarna, så det rör sig inte om stadsglidande) fotplattorna på en custom ta i marken vid farter betydligt under laglig hastighet att den "gubben" skulle ha köpt en VFR800 eller en FJR1300 eller en cb1400, om ni förstår, alltså en vanlig jäkla hoj som går att köra längs kurvvägen om man vill så väl som att bara köa till jobbet, jag förstår inte sammbandet gammal=custom.

Dock förstår jag folk som bygger customhojar på ett annat sätt, de gör ju något själva.

Last edited:
Silwer skrev:
Möjligt, men alltså jag är inte så tillbehörsintresserad alls eller intresserad av andra som kör hoj osv så jag ser inte riktigt sambandet med vår körning.
Jag måste tycka det är kul (behöver ju inte betyda att det går så fort egentligen), det är därför jag kör hoj och inte bil för nöjes skull, inte för att köpa delar eller vara med i klubbar.

Så kan det säkert vara på sporthojssidan med, alltså folk som putsar och fejar mer än de kör.

Men jag kan inte hjälpa att jag tycker när jag ser(customhojar är fler än hälften av alla hojtyper jag ser här ute i skogarna, så det rör sig inte om stadsglidande) fotplattorna på en custom ta i marken vid farter betydligt under laglig hastighet att den "gubben" skulle ha köpt en VFR800 eller en FJR1300 eller en cb1400, om ni förstår, alltså en vanlig jäkla hoj som går att köra längs kurvvägen om man vill så väl som att bara köa till jobbet, jag förstår inte sammbandet gammal=custom.

Nä, men det är just det som är själva grejen, dom här människorna tycker just att det är kul att titta i tillbehörskataloger, dom tycker det är kul att träffa likasinnande och dom tycker det är kul att glida, om man byter ut ordet "glida" mot "rejsa" så stämmer det ju in på i stort sett alla sporthojsåkare som jag känner iallafall.
Sen att det då finns sådana som är renodlade "körnissar" som du själv som inte gillar något annat än att köra så är det ju nånting som du tycker är kul, så det är ju bra. Om man gillar hojar i någon form så måste det ju ändå bara vara nyansskillnader även om nyansskalan är ganska bred mellan putsnisse med krommoppe i ena änden och en renodlad rejsputte i den andra, vi tillhör ju iallafall samma kollektiv eller hur?:banana

F-n, jag börjar låta som hojåkarnas svar på DiLeva... :D

Silwer skrev:

En sak som slår mej när jag är ute och reser på sommaren är just att det i storts sett bara förekommer glidarhojar på vägarna, Ohyggliga mängder av HD och en massa japscustom. Sen finns det några VFR/FJR "sporttourers" och Guldvingar. Men utan att vara vetenskaplig så är det procentuellt sett väldigt få jämfört med customhojar. Varför finns det inte så många Guldvingar, är dom ute i europa eller är det inte så många GW ägare som egentligen kör touring? Och varför är det så många som kör långa sträckor med packning på en customhoj när det enligt oss inte går att framföra dom på grund av usla bromsar, saker som skrapar i och cykelpumpsfjädring. Har vi som sporthojsåkare missat något när det gäller hojkörning eller kan det vara så att dom här människorna verkligen trivs med sina HD och liknande. Hur törs man förresten köra europa runt på en HD när den har så dålig kvalitet som många hävdar? Bara undrar...

...eller kan det vara så att vi sporthojsåkare är precis lika trångsynta som customfolket? :rolleyes:

Niklasinorr skrev:
En sak som slår mej när jag är ute och reser på sommaren är just att det i storts sett bara förekommer glidarhojar på vägarna, Ohyggliga mängder av HD och en massa japscustom. Sen finns det några VFR/FJR "sporttourers" och Guldvingar. Men utan att vara vetenskaplig så är det procentuellt sett väldigt få jämfört med customhojar. Varför finns det inte så många Guldvingar, är dom ute i europa eller är det inte så många GW ägare som egentligen kör touring? Och varför är det så många som kör långa sträckor med packning på en customhoj när det enligt oss inte går att framföra dom på grund av usla bromsar, saker som skrapar i och cykelpumpsfjädring. Har vi som sporthojsåkare missat något när det gäller hojkörning eller kan det vara så att dom här människorna verkligen trivs med sina HD och liknande. Hur törs man förresten köra europa runt på en HD när den har så dålig kvalitet som många hävdar? Bara undrar...

...eller kan det vara så att vi sporthojsåkare är precis lika trångsynta som customfolket? :rolleyes:
Det är som en livsstil att åka HD. Jag har själv åkt både HD och japs sedan tidigt 80-tal. Det är samma sak som dom som åker gamla jänkare, lugn åkning ballt ljud och ganska bra vrid. Men det går ju inte att åka fort en längre sträcka, då skakar skiten sönder. 14- 1500 kubik på 2 cyllar det blir ömtåligt.

Peter lots skrev:
Det är som en livsstil att åka HD. Jag har själv åkt både HD och japs sedan tidigt 80-tal. Det är samma sak som dom som åker gamla jänkare, lugn åkning ballt ljud och ganska bra vrid. Men det går ju inte att åka fort en längre sträcka, då skakar skiten sönder. 14- 1500 kubik på 2 cyllar det blir ömtåligt.

Men om man inte vill ha en ny livsstil, en ny aura kring sig, en ny attityd - om man bara vill köra hoj då ?

"Problemet" med många knuttar verkar vara att åkandet är sekundärt, det är livsstilen som är primär...

Pejo skrev:
Men om man inte vill ha en ny livsstil, en ny aura kring sig, en ny attityd - om man bara vill köra hoj då ?

"Problemet" med många knuttar verkar vara att åkandet är sekundärt, det är livsstilen som är primär...
De gäller sporthojister med, 5 min köra o 30 min fika...

Marcus74 skrev:

då är det ju tur att microsoft inte gör helicopter eller mc... kul när det står .*helicoptern har stött på ett fel och måste omstartas*

tadingdingbaaap skrev:
Lokala traktorbolaget. Köpte luftningsniplar til en kompis trans-am där. :banana Sedan vad et är för likhet mellan en HD och en traktor låter jag vara osagt.

testa och kör mot en v-rod med din hoj så får du se... :) vad som är traktor

Last edited:
Ska man ha HD ska man bygga den själv, så man vet att allt är ordentligt gjort. Då blir det inga sniklösningar eller annat skit. :yoparty

mojjsan skrev:
testa och kör mot en v-rod med din hoj så får du se... :) vad som är traktor

Ja, det är ju en tävlingsmaskin av rang - konstigt att man inte sett någon sån på tävlingsbanorna :confused: . Fast det klart, alla kanske var upptagna på SM i plogning :hihi

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti