Niklasinorr skrev:...men vi sitter ju alla i samma intressebåt, det är bara nyansskillnader egentligen...![]()
Mycket bra sagt...har inte sett det på det sättet riktigt

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niklasinorr skrev:...men vi sitter ju alla i samma intressebåt, det är bara nyansskillnader egentligen...![]()
Mycket bra uttryckt. Dessutom ska vi nog vara glada för att de inte väljer sporthojar med tanke på att en hel del av dessa äldre män kör allt annat än bra.Niklasinorr skrev:...men vi sitter ju alla i samma intressebåt, det är bara nyansskillnader egentligen...![]()
snegor skrev:...hellre min syster på ett horhus än min bror på en HD...
MaScoot skrev:Nämen nu tar du väl ändå i pojk
fazerfun skrev:Orsaken stavas "varumärkesbyggande"! Ingen tror väl på allvar att en Bang Olufsen tv innehåller andra komponenter bakom all valnöt och aluminium än de man hittar i en vanlig Philips....??? Ändå pröjsar vissa lätt det dubbla för en B&O....Allting handlar om rätt förpackning och att synas i rätt sammanhang. So what om kvaliteten inte är tiptop så länge den är acceptabel.
Möjligt, men alltså jag är inte så tillbehörsintresserad alls eller intresserad av andra som kör hoj osv så jag ser inte riktigt sambandet med vår körning.Niklasinorr skrev:Okej, för att då bringa reda i detta custommysterium som jag har funderat mycket på, min personliga vinkling alltså;
Dessa människor har helt och hållet missat sporthojsvågen och vårat racingideal, som egentligen är precis lika idiotisk som deras knutteideal bara med en modern touch.
För om vi skall vara riktigt ärliga så ligger ju vi vanliga knuttar lika långt från våra raceideal som äldre customnissar från Hells Angels knutteideal...
...men vi sitter ju alla i samma intressebåt, det är bara nyansskillnader egentligen...![]()
Silwer skrev:Möjligt, men alltså jag är inte så tillbehörsintresserad alls eller intresserad av andra som kör hoj osv så jag ser inte riktigt sambandet med vår körning.
Jag måste tycka det är kul (behöver ju inte betyda att det går så fort egentligen), det är därför jag kör hoj och inte bil för nöjes skull, inte för att köpa delar eller vara med i klubbar.
Så kan det säkert vara på sporthojssidan med, alltså folk som putsar och fejar mer än de kör.
Men jag kan inte hjälpa att jag tycker när jag ser(customhojar är fler än hälften av alla hojtyper jag ser här ute i skogarna, så det rör sig inte om stadsglidande) fotplattorna på en custom ta i marken vid farter betydligt under laglig hastighet att den "gubben" skulle ha köpt en VFR800 eller en FJR1300 eller en cb1400, om ni förstår, alltså en vanlig jäkla hoj som går att köra längs kurvvägen om man vill så väl som att bara köa till jobbet, jag förstår inte sammbandet gammal=custom.
Silwer skrev:Men jag kan inte hjälpa att jag tycker när jag ser(customhojar är fler än hälften av alla hojtyper jag ser här ute i skogarna, så det rör sig inte om stadsglidande) fotplattorna på en custom ta i marken vid farter betydligt under laglig hastighet att den "gubben" skulle ha köpt en VFR800 eller en FJR1300 eller en cb1400, om ni förstår, alltså en vanlig jäkla hoj som går att köra längs kurvvägen om man vill så väl som att bara köa till jobbet, jag förstår inte sammbandet gammal=custom.
Det är som en livsstil att åka HD. Jag har själv åkt både HD och japs sedan tidigt 80-tal. Det är samma sak som dom som åker gamla jänkare, lugn åkning ballt ljud och ganska bra vrid. Men det går ju inte att åka fort en längre sträcka, då skakar skiten sönder. 14- 1500 kubik på 2 cyllar det blir ömtåligt.Niklasinorr skrev:En sak som slår mej när jag är ute och reser på sommaren är just att det i storts sett bara förekommer glidarhojar på vägarna, Ohyggliga mängder av HD och en massa japscustom. Sen finns det några VFR/FJR "sporttourers" och Guldvingar. Men utan att vara vetenskaplig så är det procentuellt sett väldigt få jämfört med customhojar. Varför finns det inte så många Guldvingar, är dom ute i europa eller är det inte så många GW ägare som egentligen kör touring? Och varför är det så många som kör långa sträckor med packning på en customhoj när det enligt oss inte går att framföra dom på grund av usla bromsar, saker som skrapar i och cykelpumpsfjädring. Har vi som sporthojsåkare missat något när det gäller hojkörning eller kan det vara så att dom här människorna verkligen trivs med sina HD och liknande. Hur törs man förresten köra europa runt på en HD när den har så dålig kvalitet som många hävdar? Bara undrar...
...eller kan det vara så att vi sporthojsåkare är precis lika trångsynta som customfolket?![]()
Peter lots skrev:Det är som en livsstil att åka HD. Jag har själv åkt både HD och japs sedan tidigt 80-tal. Det är samma sak som dom som åker gamla jänkare, lugn åkning ballt ljud och ganska bra vrid. Men det går ju inte att åka fort en längre sträcka, då skakar skiten sönder. 14- 1500 kubik på 2 cyllar det blir ömtåligt.
De gäller sporthojister med, 5 min köra o 30 min fika...Pejo skrev:Men om man inte vill ha en ny livsstil, en ny aura kring sig, en ny attityd - om man bara vill köra hoj då ?
"Problemet" med många knuttar verkar vara att åkandet är sekundärt, det är livsstilen som är primär...
HanneZ skrev:De gäller sporthojister med, 5 min köra o 30 min fika...
Marcus74 skrev:
tadingdingbaaap skrev:Lokala traktorbolaget. Köpte luftningsniplar til en kompis trans-am där.Sedan vad et är för likhet mellan en HD och en traktor låter jag vara osagt.
mojjsan skrev:testa och kör mot en v-rod med din hoj så får du se...vad som är traktor
Pejo skrev:Ja, det är ju en tävlingsmaskin av rang - konstigt att man inte sett någon sån på tävlingsbanorna. Fast det klart, alla kanske var upptagna på SM i plogning
![]()
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti