Sänkt skatt på borsten

LameViffer

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Honda VFR800 -01
Jaha, det verkar som om det blir en 40%-ig sänkning av spritskatten. Vad tycker ni om det då?

Nya priser(eventuellt)
priser2.jpg

Dagens Nyheter

Expressen

Aftonbladet

Har vi så mycket till val med tanke på importen? Jag tycker det är skit.

Priset stör mig inte så mycket som bristen på tillgänglighet, om jag på en lördag kväll kommer på att det hade varit gött med en whisky skall jag kunna åka ner till tappen/pressbyrån och köpa en flaska.

Tror inte det kommer hjälpa så mycket.
Iaf inte i Skåne, men i övriga landet kanske.
Jag ger 200kr för en liter Grants, när systemet slår det priset kan det väl bli aktuellt att spendera lite pengar där också.

Visst kan man sänka 40%, men folk kommer fortsätta köpa i Tyskland för 60 kr/litern.

in med öl o vin på ica nån gång så man slipper bolaget, sprit köps på dunk :D

Som de flesta här säkert vet, så kostar alkoholskadorna redan idag mycket mer för samhället än skatteintäkterna. Jag skulle gärna se att vi kunde minska införseln i landet istället för att nödsänka en skatt som faktiskt är intuitivt logisk och samhällsekonomisk.

Fast de får gärna öka tillgänglighet, sortiment m.m. via bolaget :)

mb skrev:
Som de flesta här säkert vet, så kostar alkoholskadorna redan idag mycket mer för samhället än skatteintäkterna. Jag skulle gärna se att vi kunde minska införseln i landet istället för att nödsänka en skatt som faktiskt är intuitivt logisk och samhällsekonomisk.

Då bränner folk hemma istället. När ska sossarna fatta det?

För er som läser annat än Custom-Nytt. :). Den här boken är riktigt bra, och den handlar om droger ur ett historiskt perspektiv. Tar upp allt från socker till heroin.

9189442709.jpg

Vanans Makt - David T Courtwright

Vilka är drivkrafterna bakom droghandeln och varför har vissa droger blivit internationella handelsvaror? Det här är den första boken som beskriver drogernas historia ur ett globalt perspektiv. Författaren redogör för hur handelsmän och odlare i kolonierna ökade tillgången på droger i världen, hur de pressade priserna tills de var överkomliga för det stora flertalet och därigenom lockade miljontals köpare att dras in i beroendet.

P@trik skrev:
Tror inte det är priset som avgör om nån blir alkis eller inte..

Märkligt, för pris och tillgänglighet avgör nämligen hur många alkoholister det finns i en population.
Sen kommer en skattesänkning förmodligen innebära ett status quo för spritintaget i södra och norra regionerna. Däremot kommer konsumtionen att öka i inlandet. Den stora skilnaden är att alkoholkonsumtionen blir lättasre att föra statistik över, då fler kommer att handla via systemet snarare än via utlandsaffärer, eller grannens hemkokeri.

gladh

gladh skrev:
Märkligt, för pris och tillgänglighet avgör nämligen hur många alkoholister det finns i en population.
Sen kommer en skattesänkning förmodligen innebära ett status quo för spritintaget i södra och norra regionerna. Däremot kommer konsumtionen att öka i inlandet. Den stora skilnaden är att alkoholkonsumtionen blir lättasre att föra statistik över, då fler kommer att handla via systemet snarare än via utlandsaffärer, eller grannens hemkokeri.

gladh

Ökad konsumtion betyder i sig inte ökad alkoholism.
Och vad jag menar är att det ligger oftast andra sociala problem bakom,tror inte priset på spriten är det som avgör..

Sen för att köpa alkohol så måste man vara myndig,låt folk göra sina egna val och sen stå för dom..

mb skrev:

Jo visst finns det en tanke i botten med höga skatter. Men nu bygger skatten på ett systemfel, det skulle funka (bortsett från hembränningen som aldrig funnits) om vi var avskärmade från omvärlden som DDR före 1989, men det funkar ju inte nu med EU och öppna gränser. Undrar hur många svenska bryggerier som hinner lägga ner innan priserna sänks.

Jag hörde precis på Aktuellt att genomsnitts svensken kommer att öka sin alkohol konsumtion - om förslaget om 40% sänkning går igenom - med 1/2 liter starksprit... PER ÅR!
Det är ju fruktansvärt :rofl :rofl :rofl

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...