Sänkningssats för långa ben

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Halloj.

Har problem med högerbenet när jag är ute och glider på vägarna. Grejen är att jag är 189cm lång. Jag ägde en zx6r innan och hade precis samma problem med den hojen, högerbenet krampar efter exakt 9-10mils körning. Vänsterbenet fungerar hur bra som helst (misstänker för att man är med aktiv med växling på det benet) och jag skulle kunna åka 40mil till om det inte vore för det satans vänsterbenet.

Jag misstänker inte just min R6:a 00 som jag kör idag utan helt enkelt att jag sitter för vikt med benen i körställningarna på dessa 600-maskiner.

Frågan är om en sänkningssats kan lösa detta, eller om man ska gå till en naprapat?

Är det NÅGON annan som har samma problem, om inte tror nu en sänkningssats för fotpinnarna kan lösa detta så stövlarna kan vila en 6-7cm längre ner?

Känns onödigt att strula med detta om det ej ger något resultat, men känns som det kan vara värt att prova. Det känns som jag får ge upp sporthojar om ett par år pga detta vilket vore synd.

Någon där ute som kör R6 utan samma problem som är ungefär samma längd som mig?

Sänker du fotpinnarna 6-7 cm kommer dom skrapa i varenda kurva. Vad jag vet finns det inte satser för att sänka fotpinnarna. Är själv 196 cm, och har inga problem.

men du har en K5:a antar jag, provsatt en ducce 746 och jag vet inte exakt hur längre ner fotpinnarna satt men det kändes bra mycket bättre på den hojen. 6-7cm är väl att ta i, 2-3 kanske räcker.

jag är en ca 190 och kör omkring på en liten 600.
kan uppleva samma problem om jag kör motorväg längre sträcka. men jag brukar röra på mig lite redan innan sånt uppkommer.
tror inte du kan sänka fotpinnarna 7 cm då kan de skrapa i när du svänger. du kan kanske ändra vinkel på broms eller lägga lite stoppning i sadeln men tror att röra på dig lite mer är billigast och enklast och så får du lite motion.

prova o flytta runt foten på pinnen. sträck ut den ibland, vila med smalbenet på fotpinnen el likn.. man får hitta på saker. prova andra hojar om du inte absolut måste ha den du har.

Tyvärr är ju grejen att den är tänkt att ha kvar min baby tills den rasar, inget byte av hoj planerat på ett bra tag. En riktigt go hoj som har pulver så det räcker för mig. Har provat att flytta runt dojjan, men det är oftast efter att man redan fått ont. Tror på vad du säger eftersom jag inte har problem med vänsterfot eftersom jag växlar med den.

Öva på vigheten... Hade samma problem på min förra hoj (GPZ 550 med höjda pinnar av någon anledning:huvet )
Sitt på huk, stretcha ut benen så du blir lite smidigare. Gjorde susen för mig i alla fall. Och jag är 189 lång.

Lycka till

Har problem med högerbenet när jag är ute och glider på vägarna.

och jag skulle kunna åka 40mil till om det inte vore för det satans vänsterbenet.

:confused:

Har sjävl problem med höger häl när jag kör fightad blejd, är strax över 190.
Var själv också inne på att testa med nerflyttade fotpinnar men som övriga säger e det nog ingen bra ide, blir ett helvetes hängande för att räta upp hojen så inte fotpinnarna tar i marken.

E mer inne på att försöka höja sadeln en bit, mest för att testa,

Å andra sidan finns det ju hojar som jag i alla fall inte alls får detta problem med, trajjans street triple e en av dom.

Hade problem ett tag, har brutit båda fötterna och efter det kan jag inte böja leden som folk.
Jag köpte justerbara fotpinnsplattor och bytte sida på dom så jag fick ner och bak foten i stället för upp och bak..
Nu är jag inte specielt lång (167cm):D men det borde ju funka för dig med, det är inte mycket man behöver flytta pinnar för sådant ska fixa sig..

Har problem med högerbenet när jag är ute och glider på vägarna.

och jag skulle kunna åka 40mil till om det inte vore för det satans vänsterbenet.

:confused:

haha, ska ju ju självklart vara:
"och jag skulle kunna åka 40mil till om det inte vore för det satans högerbenet".

Hur länge måste du vila?

Hur ofta åker du 10mil eller mer utan stanna?
Själv händer det ytterst sällan att jag åker så långt utan att stanna(eller räcker inte rödljus osv för att sträcka ut?)!

Min blade har den minsta/sämsta sittställningen av literhojarna men det brukar bara vara att åka med benet utsträckt ett tag eller resa sig i sadeln!

Skulle väl råda dig att köpa en R1 då den är överlägset bekvämast men du vill inte byta så det blir jobbigt! Sporthojar är ju trots allt inte gjorda för touring även om det går att genomföra!

Hur länge måste du vila?

Hur ofta åker du 10mil eller mer utan stanna?
Själv händer det ytterst sällan att jag åker så långt utan att stanna(eller räcker inte rödljus osv för att sträcka ut?)!

Min blade har den minsta/sämsta sittställningen av literhojarna men det brukar bara vara att åka med benet utsträckt ett tag eller resa sig i sadeln!

Skulle väl råda dig att köpa en R1 då den är överlägset bekvämast men du vill inte byta så det blir jobbigt! Sporthojar är ju trots allt inte gjorda för touring även om det går att genomföra!

Räcker tyvärr inte att stäcka sig vid rödljus eller liknande, efter en 9-10 mil är det helt kört, då har jag tokkramp.
R1:an är större, skönt att slippa varva som fan. Men frågan är om problemet löses helt av att byta hoj...

Räcker tyvärr inte att stäcka sig vid rödljus eller liknande, efter en 9-10 mil är det helt kört, då har jag tokkramp.
R1:an är större, skönt att slippa varva som fan. Men frågan är om problemet löses helt av att byta hoj...

Vet inte hur tajt det är på din R6 men min 05 var hyggligt rymlig men personligen tycker jag R1 är betydligt större/bekvämare än resterande!

Problematiskt om du får riktig kramp!

Kan fungera med andra fotpinnesatser som du kan flytta några cm fram/bak/ner! Behöver inte vara mkt som kan göra stor skillnad!

Låna en polares R1 och ta en lång sväng!

Du kan även dra nytta av att stretcha benen några ggr i veckan!

Skruva dit ett par highway-pegs, skulle ju se stenhårt ut att bli passerad av en sporthojare med badermeinhof-sittställning :D

Only in america

[YOUTUBE-ID]Rdjp0BSW0no[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag är ingen expert på något sätt, men har fått för mig att man kan tåla sådant bättre om man håller på med någon form av träning av de aktuella kroppsdelarna. T.ex. ska väl styrketräning av något slag motverka musarm och andra kontorskrämpor.

Kan ju vara värt att prova i alla fall, om du inte redan håller på med något sådant. Det värsta som kan hända är väl att man bara blir lite mer vältränad. :)

Jag är ingen expert på något sätt, men har fått för mig att man kan tåla sådant bättre om man håller på med någon form av träning av de aktuella kroppsdelarna. T.ex. ska väl styrketräning av något slag motverka musarm och andra kontorskrämpor.

Kan ju vara värt att prova i alla fall, om du inte redan håller på med något sådant. Det värsta som kan hända är väl att man bara blir lite mer vältränad. :)

Haha, kör 3 pass i veckan styrketräning, men tyvärr kör jag mycket discoträning (bara överkropp och inga ben). Får se till att lägga in ett extra benpass med stretching, kanske yoga! :tummenupp

Det var en 749 du provsatt... :arsele

Vi kanske kan lägga i en decimeter stoppning till i din sadel så du kommer upp en bit istället :)

Jag hade nästan samma problem när jag hade R6, när jag sedan bytte upp mig till R1 så har det problemet avtagit, tycker man sitter mer bekvämt nu
än tidigare, jag är dock bara 186 cm

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...