Sämsta kopplingsresovoar?

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Luftaren från eBay tätar inte vid nipplarna

Skickat från min H8324 via Tapatalk
Nej, den var inte helt perfekt. Men man kan byta till en annan gumminippel av bättre kvalitet (som tätar bättre) eller så struntar man i gumminippeln och sätter man slangen direkt på nipplen.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Aaahhhh, nu har inte du kombinerade bromsar från Honda hör jag :)

(jag har inte bytt själv ännu för jag har inte hittat en vacuum-bleeder som funkar så jag kan göra det själv)
/R
Jag har ett bromsvätskelock med en luftventil installerad så jag kan lägga på ett lätt övertryck i behållaren. Då slipper man pumpa och klydda med att öppna och stänga nipplar och problemet ved vacuumluftare och nipplar som inte är lufttäta i gängan när de är öppna är som bortblåst. Det enda man behöver ha koll på är att öppna nippeln lite försiktigt så inte all vätska försvinner ur behållaren.

Det brukar inte vara ett nödvändigt verktyg på mc men är helt oumbärligt för att lufta bilbromsar utan hjälp. Funkar som vacuumluftare fast bra...
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Du kanske kan klara det med en
Om det är gjort så att bakbromsen tar bakre bromsok och ena främre bromsoket ????
Det är ett par "proportional valves" inblandade också

@Skynet, var hittar man nipplar till avluftaren? Jag har faktiskt letat men inte riktigt lyckats känner jag.

/R
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har två varianter på vakuumluftare, en från Biltema som suger med hjälp av venturieffekt från kompressorn. Den gummihatten för luftnippeln blev sladdrig efter några användningar, men med bara vanlig plastslang så funkar den.
Den andra är från ebay.de och är en handpump av pistoltyp för både sug och tryck.
Den kom en väldig massa olika muffar och de har fungerat bra hittills.
Annars så händer det att jag bara trycker vätska baklänges från oken upp till styret med en spruta, funkar bra på enklare system.
På gamla GSX,en sitter det dubbla nipplar på varje ok, och ett fördelningsblock halvvägs så där är enda lösningen att sätta på sugen och så fylla på vartefter, någon halvliter senare brukar det vara OK.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Biltemapumpen åkte i tippen efter två försök, vacuumgrunkan har ingen koppling som tätar mot mina nipplar så jag har funderat på att köra slang och kattstrypare men det har inte blivit av.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltemapumpen åkte i tippen efter två försök, vacuumgrunkan har ingen koppling som tätar mot mina nipplar så jag har funderat på att köra slang och kattstrypare men det har inte blivit av.
Jag använder slang från Biltema, Ca 5 / 8 mm invändigt / utvändigt på nipplarna. Det där med "strypventiler" för få det hela fungera lät jobbigt.
 
  • Gilla
Reaktioner: RN

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag använder slang från Biltema, Ca 5 / 8 mm invändigt / utvändigt på nipplarna. Det där med "strypventiler" proportional valves få det hela fungera lät jobbigt.
Går det göra om så fotbromsen som vanligt är bak och handbromsen fram ? Börjar själv planerat alltid bak, oplanerat båda på en gång.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det är ett par "proportional valves" inblandade också

@Skynet, var hittar man nipplar till avluftaren? Jag har faktiskt letat men inte riktigt lyckats känner jag.

/R
Det enda som jag har hittat är denna. En kompis har en TRW bromsluftare som jag provade innan jag köpte en egen, den var bättre men inte heller helt tät. Vill man att det ska bli riktigt tätt så är det slang på nipplen som gäller.

 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top