Sämsta kopplingsresovoar?

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag håller ju på med gamla hojar jämt men det här var det värsta jag sett, och den här kopplingen har alltså fungerat fram tills nyligen när det började dragga. Och den var såhär tom när jag bröt upp skruvarna till locket för första gången någonsin.

Är det någon som vet om det brukar vara JIS skruvar på åttiotalsjapaners kopplingshuvudcylinders lock?

Bifogat

• F9682050-A447-458E-BB82-5D99DD043AA3.jpeg
    F9682050-A447-458E-BB82-5D99DD043AA3.jpeg
    1.8 MB · Visningar: 39
  • C954DDBD-7C59-4367-B9BF-4137562B7065.jpeg
    C954DDBD-7C59-4367-B9BF-4137562B7065.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 38
  • 76A68E59-BA33-4C41-B6DE-47DEA75F9C6D.jpeg
    76A68E59-BA33-4C41-B6DE-47DEA75F9C6D.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 38
Jag håller ju på med gamla hojar jämt men det här var det värsta jag sett, och den här kopplingen har alltså fungerat fram tills nyligen när det började dragga. Och den var såhär tom när jag bröt upp skruvarna till locket för första gången någonsin.

Är det någon som vet om det brukar vara JIS skruvar på åttiotalsjapaners kopplingshuvudcylinders lock?
Ja antagligen uteslutande JIS, har aldrig sett något annat iaf.

JIS mejsel fungerar utmärkt i philips skruv, men inte tvärtom. Så vill man vara safe så använder man bara JIS mejsel när man skruvar på japanska hojar.

Edit. JIS skruv identifieras med "punkten" på skruvskallen.
Capture6.PNG

Fanns ingen punkt och har bara sett det på flottörskruvarna innan. Tycker alltid de skruvarna sitter illa i mejseln

Ungefär så där såg det ut i GSX:ens bromscylindrar, höll inte på att få i den i garaget då bromsarna låste sig så fort man tog på dom lite hårdare.

Skulle man byta bromsvätska som man ska slipper man nog mycket av geggan.

Är väl JIS på samtliga krysspår skruvskallar i hojarna, eller?

Ungefär så där såg det ut i GSX:ens bromscylindrar, höll inte på att få i den i garaget då bromsarna låste sig så fort man tog på dom lite hårdare.

Skulle man byta bromsvätska som man ska slipper man nog mycket av geggan.

Är väl JIS på samtliga krysspår skruvskallar i hojarna, eller?
Oklart, jag har alltid trott att det var begränsat till förgasaren med omgivning men jag är villig att ändra mig.

Alltigt tyckt just de skruvarna verkar mjuka och icke passande

JIS är det ofta, jag skulle tro att det finns en del JIS skruvar utan punkt också.

Slipa av 1,5-2mm på sjärnmejselns kryss i underkant så kryssel blir kortare då funkar det mycket bättre. Jis skruvar är betydligt grundare än Philips men också rakare i sidorna Philips är svagt koniska i krysset.

Slipa av 1,5-2mm på sjärnmejselns kryss i underkant så kryssel blir kortare då funkar det mycket bättre. Jis skruvar är betydligt grundare än Philips men också rakare i sidorna Philips är svagt koniska i krysset.
Gjorde det, men tog av för mycket eller för lite för den sitter ändå dåligt i skruven

JIS mejsel fungerar utmärkt i philips skruv, men inte tvärtom. Så vill man vara safe så använder man bara JIS mejsel när man skruvar på japanska hojar.

View attachment 466101
Inte alla har väl punkt ? På gammeljapsen i garaget (en -01:a ) har ingen av stjärnskruven punkt ändå är det jis på allt där och inte juniorcrossarna heller 97 och 2007 är jis punktade

Inte alla har väl punkt ? På gammeljapsen i garaget (en -01:a ) har ingen av stjärnskruven punkt ändå är det jis på allt där och inte juniorcrossarna heller 97 och 2007 är jis punktade

View attachment 466101
Ursäkta, men skruven heter Phillips efter https://sv.wikipedia.org/wiki/Henry_Phillips

Bromsvätskebehållaren på min 750 twin. Ser ut som äppelmos.

image.jpeg

View attachment 466121
Helvette gubbar! Det tar max 30 minuter att byta bromsvätska och man gör det vartannat eller vart tredje år. Hur busy är ni egentligen? ?

Helvette gubbar! Det tar max 30 minuter att byta bromsvätska och man gör det vartannat eller vart tredje år. Hur busy är ni egentligen? ?
Gissar gubbarna visar photon från egen 1:a service på sina "fynd".

View attachment 466121
Ser precis lika fin ut som bromsvätskan i min första hoj. Fick skrapa ur "vätskan" med skruvmejsel. Hojen var 18 år gammal när jag köpte den och fan vet om bromsvätskan någonsin var bytt. Förvånansvärt nog funkade bromsarna ändå hjälpligt vid provkörningen.

Aaahhhh, nu har inte du kombinerade bromsar från Honda hör jag :)

(jag har inte bytt själv ännu för jag har inte hittat en vacuum-bleeder som funkar så jag kan göra det själv)
/R

(jag har inte bytt själv ännu för jag har inte hittat en vacuum-bleeder som funkar så jag kan göra det själv)
/R
Du kanske kan klara det med en
Om det är gjort så att bakbromsen tar bakre bromsok och ena främre bromsoket ????

/R
Jag bytte bromsslangar och luftade själv på min VFR med vacuum-bleeder från Ebay. Det var lite pyssel men det gick bra?

• Gilla
Reaktioner: RN
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna