Säljaren hittar ej regbevis?

Vänta tills papprena är i ordning, kan vara bra o ha det blåa pappret samt kvitto på affären om nu farbror blå skulle få för sig o stanna dig med släp o hoj. Så det inte blir några konstigheter.

Blir inga "konstigheter" så länge giltligt kvitto finns !! (Och hojen är juste)
Saken är den att reg pappret har mindre betydelse om hojens "verkliga" ägare agerar säljare och papprena är i ordning. Dvs inga skulder eller liknande på hojen.

När du köper en hoj MED reg papper så skriver ju du under och lämnar sedan över pappret till säljaren igen då han i princip kan använda det som SKITHUSPAPPER om han vill. Men då är allt ok, eller?

KVITTOT gäller! (Har själv tagit tillbaks en bil (hämtat) som jag sålt men ej fick betalt enligt ök med stöd av snuten för ca 15 år sedan på dessa grunder) Snubben betalade halva bilen och sket sedan i att slutbetala den. Han fick inget kvitto av mig eftersom han inte betalt bilen men den var skriven på honom. Han fick snällt lämna över bilen igen utan återbetalning!!:arsele

är det bara jag som följer med säljaren till en brevlåda alt. postkontor och lämnar in regbevis vid en affär ? det gör jag alltid och när jag säljer gör jag alltid det med köparen så att båda parterna kan känna sig trygga..

Väldigt slarvigt att lägga ut hojen till försäljning utan att först kolla att alla papper, nycklar, böcker och liknande finns samlade.

Hade jag varit spekulant hade jag väntat de få dagarna som det tar att få ett nytt registreringsbevis utskickat.

• Gilla
Reaktioner: ft
Väldigt slarvigt att lägga ut hojen till försäljning utan att först kolla att alla papper, nycklar, böcker och liknande finns samlade.

Hade jag varit spekulant hade jag väntat de få dagarna som det tar att få ett nytt registreringsbevis utskickat.

Håller med om att det är slarvigt att inte kollat upp papper vid en försäljning men tråden handlade ju om hurvida det var rent juridiskt och då är det ändå kvittot som gäller. Ingen har hittils komenterat eller nämnt något om postens leverans till VV / Transportstyrelsen??
Klart att det kanske känns bättre om man nu "gemensamt" som i ett förhållande åker till brevlådan och postar reg handling, men det säger inte ett skit mer än möjligen att säljaren inte är så slarvig,eller?

Då jag sålt mina hojar så har jag alltid tagit reg bevis och det har kanske varit 4-5 st som hängt med till lådan och varför skulle jag neka. Men resterande 20 tal har aldrig gjort det. Var inte så båögda, hojen är er om papper är ok och ni har kvitto + ev vittne!:huvet

vart finns hojen du tänkt köpa? jag köpte en hoj för två månader sen och säljaren skulle skicka papprena. har inte fått några än. säljaren verkade seriös legitimerade sig och skrev kvitto. nu får jag inte tag i honom.

Håller med om att det är slarvigt att inte kollat upp papper vid en försäljning men tråden handlade ju om hurvida det var rent juridiskt och då är det ändå kvittot som gäller. Ingen har hittils komenterat eller nämnt något om postens leverans till VV / Transportstyrelsen??
Klart att det kanske känns bättre om man nu "gemensamt" som i ett förhållande åker till brevlådan och postar reg handling, men det säger inte ett skit mer än möjligen att säljaren inte är så slarvig,eller?

Då jag sålt mina hojar så har jag alltid tagit reg bevis och det har kanske varit 4-5 st som hängt med till lådan och varför skulle jag neka. Men resterande 20 tal har aldrig gjort det. Var inte så båögda, hojen är er om papper är ok och ni har kvitto + ev vittne!:huvet

jag och många med mig har svårt att lita på folk.. det är där problemet/lösningen kanske ligger :tummenupp

ps: se förgående inlägg :mad: det är förj*vligt...

Last edited:
Kolla även så det inte finns nått finansbolag som äger hojen.

Då kan den inte byta ägare, förens dom har fått sina pengar.

Om det finns finans på den så står det i reg-beviset (kredit) som han

dock ej kan erhålla dig.

Lycka till med ditt köp

Couglin har rätt men man bör försäkra sig om att det verkligen är rätt person man köper hojen. Därefter ligger det i säljarens intresse att registreringspapper blir inskickat för han får betala försäkring och felparkeringar så länge fordonet står på honom.

Skickar han inte in ägarbytet så är det bara att felparkera fordonet lite.

Couglin har rätt men man bör försäkra sig om att det verkligen är rätt person man köper hojen. Därefter ligger det i säljarens intresse att registreringspapper blir inskickat för han får betala försäkring och felparkeringar så länge fordonet står på honom.

Skickar han inte in ägarbytet så är det bara att felparkera fordonet lite.

Äntligen någen som har koll på läget!
GOD JUL!:yoparty

Äntligen någen som har koll på läget!
GOD JUL!:yoparty

Instämmer fullt ut. Kolla historiken på hojen och kolla upp allt runt omkring. Transportstyrelsen samt Bilprovningen.
Där får du alla svar på dina funderingar. skriv ner allt och ta dig en titt på hojen.
Stämmer alla uppgifter du fått från källorna är det bara köra.
Ring generalagenten om motornummret då det inte gånger står med i regpappren.
Ta med ett vittne och skriv ut ett köpeavtal från SMC hemsida. Hoppas alla uppgifter stämmer. Lycka till med Köpet

//Adde

jag och många med mig har svårt att lita på folk.. det är där problemet/lösningen kanske ligger :tummenupp

ps: se förgående inlägg :mad: det är förj*vligt...

Förstår ABSOLUT vad du/ni menar men faktum kvarstår! Men klart så måste man "känna av" säljaren. Ens intutition säger det mesta. Känns affären olustig på plats så dra dig ur. Annars så kör på!
Men det finns betydligt bättre indikationer på om affären är rätt än ett reg papper som försvunnit vid affärstillfället!
Känsla, leg, adress, tel nr både hem/jobb till säljare mm.
Men klart man ska ha respekt för de skitstövlarna som försöker blåsa.
Men blir du blåst så BLÅS tillbaks!:7peta

Instämmer fullt ut. Kolla historiken på hojen och kolla upp allt runt omkring. Transportstyrelsen samt Bilprovningen.
Där får du alla svar på dina funderingar. skriv ner allt och ta dig en titt på hojen.
Stämmer alla uppgifter du fått från källorna är det bara köra.
Ring generalagenten om motornummret då det inte gånger står med i regpappren.
Ta med ett vittne och skriv ut ett köpeavtal från SMC hemsida. Hoppas alla uppgifter stämmer. Lycka till med Köpet

//Adde

Tack, fler med koll! :banana
God jul som FAN!

Last edited:
SANT det du skriver, man måste gå på magkänslan och den info man får utav säljaren.. har man allt på svart och vitt så finns där egentligen inget att tveka över, men varför chansa då det bara skapar onödigt jobb och hufvudvärk och när det inte ens är säsong. kan man vänta några månader på att få köra så kan man säkert vänta några dagar till papprerna är i sin ordning...

Men håller med dig och spelar man korten rätt så har man även rätten på sin sida vid en ev. "fuling" som försöker luras..

God jul... hoppas att min klapp är hård och har 2 hjul :yoparty

Förstår ABSOLUT vad du/ni menar men faktum kvarstår! Men klart så måste man "känna av" säljaren. Ens intutition säger det mesta. Känns affären olustig på plats så dra dig ur. Annars så kör på!
Men det finns betydligt bättre indikationer på om affären är rätt än ett reg papper som försvunnit vid affärstillfället!
Känsla, leg, adress, tel nr både hem/jobb till säljare mm.
Men klart man ska ha respekt för de skitstövlarna som försöker blåsa.
Men blir du blåst så BLÅS tillbaks!:7peta

Tror att jag kommer göra så.Men är inte skriftligt kvitto bindande?

Absolut, men jag kan fortfarande inte sälja nåt till dig som jag inte äger!

Har du kollat med fordonsregistret att han ens äger hojen? Och har du sett leg. på honom?

Lita inte på nån det är mitt råd.

Har du den inställningen till livet och folk så måste ditt liv vara jävligt tråkigt!
Klart fan man måste kunna lita på folk, men det beror mycket på vad för folk man har i sitt umgänge??:arsele

Men menar du vid affärer så finns det en viss poäng. Men då måste man se till att man har mer näsa för affärer än säljaren. Annars se till att ta hjälp av någon av vännerna "om du litar på dem"?:tummenupp

Bor ni nära varandra är det bara att vänta. Har du bara en chans (du måste åka långt och ingen annan helg passar) så gör enl förljande:

*Kolla vägverket, så att han verkligen är ägaren och att det inte ligger någon skuld på hojen.

* Skriv i kontraktet att pappren skall skickas snarast efter genomför köp och skriv kvitton på allt och MEDTAG VITTNEN!!! 1 vittne från varje sida, som får skriva på köpekontrakt verifiering om ägarskap och dylikt.

*Saknas mer än ägarebevis, ex serviceböcker och dylikt, vänta med affären.

Har varit med om dylika affärer och har bara goda erfarenheter av det. Glöm dock inte det där med försäkringen och datumet på reg. beviset.

Googla "BESSIK" så kan du läsa om varför man ska akta sig för sånt.
Allt ska vara ok vid köpetillfället.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...