Säljaren hittar ej regbevis?

kurdsson

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
r1 03a
Tja.Ska förmodligen köpa mig en hoj i helgen.Men säljaren kan inte hitta regbeviset.Han hade pratat med transportstyrelsen och beställt ett nytt men sa att vi kunde skriva ett skriftligt kvitto o sen när han får regbevis så skickar han den till mig.Han låter seriös så skulle det funka o skriva ett kvitto?Va säger ni`?

MVH/ali

Fråga han om det är okej att du hämtar hojen, skriver ett kvitto. När du fått papper hem att hojen står på dig så för du över pengarna på honom. Om inte, så varför ska du lita på honom om han inte kan lita på dig?

låt inte köpkåtheten ta överhanden.. lyssna på ovanstående talare.

Skulle aldrig göra en affär utan att jag får se alla papper på hojen. Har ju råkat ut för folk som inte är helt ärliga nu för tiden, och alla lossas vara godtrogna. Så gör som de andra har sagt, vänta tills papprena kommer.

Ta regnummret o ring till transportstyrelsen själv o fråga om det finns en hoj med detta regnummer bakåt i tiden hos dom.

De är hjälpsamma o då får du svar själv:tummenupp

Tror att jag kommer göra så.Men är inte skriftligt kvitto bindande?

det är möjligt att det är det rent juridiskt, men det kan ju bli en jävla massa problem på vägen och en hel del tid och pengar kommer ju läggas på detta isf.

ta det säkra före det osäkra och vänta.

Tror att jag kommer göra så.Men är inte skriftligt kvitto bindande?

Bindande på att du köpt en stulen hoj?

Visar det sig att han lurar dig så kommer han vara borta med pengarna och du får jäkligt svårt att hävda godtrosköp. Varför inte vänta? Är han seriös kommer han också förstå att man gör inte affär förrän alla papper är klara.

Bara att beställa ett nytt, tar några dagar iofs, men avvakta tills han har dem i handen.:tummenupp

Regbevis

Du kan lugnt genomföra köpet om du bara får ett kvitto med reg nr och chassi nr då detta är det som gäller! För att vara 110% säker på att du har lagen på din sida så ha gärna med svärmor som attesterar köpet med underskrift (vittne) på genomförd affär.
Självklart är det kvittot som gäller , tänk efter lite nu! Vem är det som ska posta/ta hand om reg bevis efter genomförd affär??
Jo, säljaren! Samma sak här, om han skiter i att posta beviset så har du ändå ditt bevis på att du är ägare . Posten kan även slarva bort beviset påväg till Transportstyrelsen. Vad händer, jo du har kvitto och ägarätt!
Känns allt bra och det finns kvitto, id på säljaren, vittne, chassi nr och inga andra tveksamheter så köp!
:glömdet

det e inte så att du kan köra nu ändå så vänta är tipset som jag och många med mig tycker.. varför få nästa säsong förstörd innan den ens börjat genom att dumma sig ?

Vänta tills papprena är i ordning, kan vara bra o ha det blåa pappret samt kvitto på affären om nu farbror blå skulle få för sig o stanna dig med släp o hoj. Så det inte blir några konstigheter.

Hallå där .. Om du är rädd att hojen ska gå ur händerna på dej så kan du ju ge säljaren en handpenning på 500 kr och få ett kvitto på att du betalat handpenning då har du ju i praktiken låst hojen så han inte kan sälja iväg den till första bästa köpare . mvh

Japp, vänta nga dagar tills alla papper är på plats. "God tro" finns det tyvärr inget som heter längre. Köper du stulet omedvetet/medvetet så får du stå ditt kasst. Du kan loosa både deg och hoj.
Mitt råd är som alla andra. Vänta! Jag menar, just nu med detta vädret så är det knappast så att köparna står på kö. :tummenupp
/T

Bindande på att du köpt en stulen hoj?

Visar det sig att han lurar dig så kommer han vara borta med pengarna och du får jäkligt svårt att hävda godtrosköp. Varför inte vänta? Är han seriös kommer han också förstå att man gör inte affär förrän alla papper är klara.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!