Säljaren hittar ej regbevis?

Det enda problemet med att inte få med ägarbeviset är ju om det finns skulder eller pantbrev på hojen. Du kan ju kolla upp hojen (med historik och få den mailad eller faxad av transportstyrelsen (tidigare ägare, ram + motornummer).

Om hojen är ren från skulder, finansbolag, pantbrev (detta skriver du så klart in i kvittot) så ska det inte var några problem. Det är ju ägaren som åker på böter, trängselskatt osv. Det är dessutom ägaren som skall posta ägarbeviset även om det smidigaste är att göra det tillsammans så det inte glöms.

Men som sagt, man får ju lita på sin känsla för köparen.

Lycka till!

Finns det inget vägverkskontor i närheten (Där man gör teoriprov eller liknande)

För då är det bara att ni åker dit båda två så ordnar dom ägarbytet direkt utan papper, Har gjort så själv en gång och det var inga som helst problem

Men alltså..
Kolla på www.transportstyrelsen.se vem som är registrerad ägare.
Är det samma person som vill sälja hojen som står som ägare så är det bara köpa, skriva kvitto och be han skicka in regbeviset senare.

Skulle han inte göra det så är det bara bra för dig.
Du slipper bekymret med parkeringsböter, strul med polisen efter en smitning, och trafikförsäkringsföreningen.

de är ju lite skillnad om affären görs på en parkering el om man kommer hem till nåns hus o dricker lite kaffe samtidigt :) är de sen nåt lite billigare så hade jag nog inte brytt mig. ska man göra skumrask affärer så handlar de nog inte oftast om en gammal sleten xr600 el likn.

Inga papper, inget köp. Tänk efter två minuter så vet du att det är det rätta även om köpkåtheten säger något annat. Lämna inte en sådan sak till slumpen även om vissa här tycker det är helt ok.

Dtänk efter lite nu! Vem är det som ska posta/ta hand om reg bevis efter genomförd affär??
Jo, säljaren!

Inte en jävla chans. Jag postar regbeviset, alternativt så går jag och säljaren och lägger det på lådan gemensamt.

Samma sak här, om han skiter i att posta beviset så har du ändå ditt bevis på att du är ägare .

Nej. Regbeviset är ett bevis på att du är ägare. Kvittot är ett bevis på att du har betalt pengar för att köpa hojen. Visar det sig att den du gav pengar inte hade rätt att sälja den är du rökt. Visar det sig att han sålt den till tre andra personer är du förmodligen rökt. Visar det sig att den var stulen (kontroll i registret borde hjälpa) så är du rökt.

I vilket fall skall du upp och processa i domstol för att få det utrett. Inte så kul.

Posten kan även slarva bort beviset påväg till Transportstyrelsen. Vad händer, jo du har kvitto och ägarätt!

Hojfifflare 1: "Jag blåser den här kille och chansar på att posten tappar bort regbeviset!"

Hojfifflare 2: "Jag blåser den här killen och låtsas att jag inte har något rebevis!"

Gissa vilken sort det finns flest av... ?

Snudd på att jag tror att ditt inlägg var något försök till att vara sarkastisk... så svårt är det att tro att du menar allvar.

Skickar han inte in ägarbytet så är det bara att felparkera fordonet lite.

Och hoppas att han inte anmält fordonet i fråga som stulet, för då blir det roligt så fort farbror blå får för sig att slå på regnumret, eller senast vid första besiktningstillfället. Förmodligen blir det även kul att försöka reda ut det hela med försäkringsbolaget.

Klart fan man måste kunna lita på folk, men det beror mycket på vad för folk man har i sitt umgänge??

Så du umgås med alla du kan tänka dig köpa hoj av på t ex Blocket? :va

Last edited:
Vad är det för hoj, var finns den. Har precis råkat ut för samma sak men jag avblåste affären för att det drog ut på tiden. kanske samma säljare.

En ägarbyteslapp betyder ingenting i sammanhanget.. Det är ju ändå säljaren som ska skicka in den, så den är inte så värdefull för dig..
Beställ tillsammans ett nytt reg.bevis på nätet så är det gamla ogiltigt.

Du bör dock göra en upplysning på fordonet och kolla hans legitimation så det verkligen är hans cykel

Faan vad alla stirrar sig blint på ett reggbevis!! Har köparen identifierat sig och denne är ägare till hojen men inte har reggpappren, vad är problemet.
Har ni glömt bort att även om man har ett regbevis är det DET nyaste regbeviset som gäller.
Du kan alltså som köpare skriva på ett gammalt reggbevis när det finns ett nyare regbevis utfärdat.
Detta innebär att ägarbytet inte går igenom. Ge killen ett spark i rätt riktningt nu så han får en trevlig helg.
Skillnad på att vara misstänksam och paranoid som är tecken på en sjukdom.

Kvittot är ett bevis på att du har betalt pengar för att köpa hojen.

Och hoppas att han inte anmält fordonet i fråga som stulet, för då blir det roligt så fort farbror blå får för sig att slå på regnumret, eller senast vid första besiktningstillfället. Förmodligen blir det även kul att försöka reda ut det hela med försäkringsbolaget.

Du har själv lagt fram alla pusselbitarna men lyckas inte få dom på plats...

Vad tror du själv att polisen säger om jag visar upp ett kvitto skrivet av säljaren när jag ertappas körande på hojen som säljaren anmält stulen?

Blir seriöst orolig över alla paranoida människor här. Är ni oroliga över att inte själva kunna urskilja vad det står på ett körkort eller vad du via dina hörselsinnen får information när du ringer upp transportstyrelsen eller bilprovningen. Har killen gjort alla undersökningar och inte hittar några skulder eller annat konstig vad är då problemet?

Killen kanske har ett gammalt reggpapper när dom gör affär, då går inte affären igenom. Glöm inte bort det.
Kul läsningen får killen som skall köpa hoj, får höra allt om stöldet till annat skit. Ta inte lyckan ifrån honom nu utan ge honom ett spark i rätt riktning så han kan få sin nya hoj till helgen

Last edited:
Du har själv lagt fram alla pusselbitarna men lyckas inte få dom på plats...

Vad tror du själv att polisen säger om jag visar upp ett kvitto skrivet av säljaren när jag ertappas körande på hojen som säljaren anmält stulen?

Jag tror de säger "Det är nog bäst att vi tar hand om fordonet tills det här har blivit utrett"?

Kanske, kanske inte - och det är ju som bekant kul att leva i ovisshet! :tummenupp

Inga papper, inget köp. Tänk efter två minuter så vet du att det är det rätta även om köpkåtheten säger något annat. Lämna inte en sådan sak till slumpen även om vissa här tycker det är helt ok.

Syftar du på mig så menar jag att just reg pappret är ingen säkerhet för att hojen i övrigt är juste och detta enligt lag. Som tidigare nämt så har jag ju själv "hämtat" tillbaks en bil som redan var reggad på köparen då han ej fullföljt sitt åtagande vad det gällde överenskommen summa.
Han kunde inte säga ett skit då han inte hade ett kvitto och visa upp.
Men visst känns det bättre att skriva på pappret men görs affär hemma hos ägaren och hojen är kollad innan via vv och säljaren kan visa kvitto på sitt köp som stämmer med föregående ägare så, Whay not?

Så ja...Jag ringde till transportstyrelsen idag o fråga om hojen och brättade om att jag tänkte köpa en hoj o gav regnummret o säljaren inte kunde hitta regbeviset.Hon sa att hon kunde se att säljaren hade beställt ett nytt regbevis igår.Det låter ju bra för han sa att han hade beställt det.Sen frågade jag om att vad det var för risker om jag köpte utan regbevis o ha skriftligt kvitto istället.Hon sa att det inte var nån problem och det man ska tänka på är att man ska ha vittnen o sen att man kolla på leg.Sen ska det vara riskfritt.Hojen är en r1 (o3) i gävleborg.Det är min svärfar som ska hämta den...Har inte sett den själv.Svärfar har jobbat på skatteverket hela livet så ja lovar....han är som bond (007).hojen står på killens far så jag bad honom ta med sin pappa så att han kan visa leg och skriva under.Så jag känner mig tryyg.Så är hojen i bra skick så är den min imorogon.Min första hoj.Kommer inte kunna se den fören onsdag natt.Tack för alla snabba svar.Ni är härliga...

Syftar du på mig så menar jag att just reg pappret är ingen säkerhet för att hojen i övrigt är juste och detta enligt lag. Som tidigare nämt så har jag ju själv "hämtat" tillbaks en bil som redan var reggad på köparen då han ej fullföljt sitt åtagande vad det gällde överenskommen summa.
Han kunde inte säga ett skit då han inte hade ett kvitto och visa upp.
Men visst känns det bättre att skriva på pappret men görs affär hemma hos ägaren och hojen är kollad innan via vv och säljaren kan visa kvitto på sitt köp som stämmer med föregående ägare så, Whay not?

Så ja...Jag ringde till transportstyrelsen idag o fråga om hojen och brättade om att jag tänkte köpa en hoj o gav regnummret o säljaren inte kunde hitta regbeviset.Hon sa att hon kunde se att säljaren hade beställt ett nytt regbevis igår.Det låter ju bra för han sa att han hade beställt det.Sen frågade jag om att vad det var för risker om jag köpte utan regbevis o ha skriftligt kvitto istället.Hon sa att det inte var nån problem och det man ska tänka på är att man ska ha vittnen o sen att man kolla på leg.Sen ska det vara riskfritt.Hojen är en r1 (o3) i gävleborg.Det är min svärfar som ska hämta den...Har inte sett den själv.Svärfar har jobbat på skatteverket hela livet så ja lovar....han är som bond (007).hojen står på killens far så jag bad honom ta med sin pappa så att han kan visa leg och skriva under.Så jag känner mig tryyg.Så är hojen i bra skick så är den min imorogon.Min första hoj.Kommer inte kunna se den fören onsdag natt.Tack för alla snabba svar.Ni är härliga...

:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:Bugar:
Summan av kardemumman, alltså säger även TRANSPORTSTYRELSEN exakt likadant som jag nämt men av flera av er idiotförklarat mig! :yoparty

Grattis och lycka till med köpet!:glömdet

Appapp app:D, Jag sjöng också med i kören:D

ELOGE till dig!:Bugar
Men ska det va sååå jävla svårt att inte bara spekulera utan lyssna på de som av någon anledning vet? (kanske är det så att den som uttalar sig har egen erfarenhet) eller vad vet jag?

Killen har ju nu fått det bekräftat och han har/gör hojaffär vilket vi borde :klappar

Sitter och glor lite!
KÖP INTE UTAN PAPPER!!!
PAPPER OCH PENGAR SAMT ETT ELLER TVÅ VITTNEN ÄR VÄL BÄST!??
Finns inte detta så är det väl bara att avvakta?
Förstår inte dessa panikköp av hojar!
Det finns ju ALLTID flera fina hojar att köpa??
Papper, Vittnen och pengar är bäst.:tummenupp

Alltså, du köpte inte din trasiga "fajter" utan papper på plats:D
Gjort många hojköp, eller?

Tur att det finns medicin mot paranoida föreställningar.:D:D

Helt rätt!
Men hur jävla svårt ska det va och köpa en hoj?
Men vissa gör det svårare för sig än de behöver.:arsele
Andra som inte vet/kan, frågar någon/några som vet och sedan köper.
Klokt val!:D

Last edited:
Sitter och glor lite!
KÖP INTE UTAN PAPPER!!!
PAPPER OCH PENGAR SAMT ETT ELLER TVÅ VITTNEN ÄR VÄL BÄST!??
Finns inte detta så är det väl bara att avvakta?
Förstår inte dessa panikköp av hojar!
Det finns ju ALLTID flera fina hojar att köpa??
Papper, Vittnen och pengar är bäst.:tummenupp

Men att köpa en hoj från Spanien utan att ha sett den går bra?:D

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25