Risken är väll om han betalar med falsk check eller liknande?
Hört om utlänningar som blåster folk på det sättet.
Nja. Det är ett problem om du får en check som du sedan löser in och gör en inbetalning på ditt konto. Om checken är utländsk så kan det hända att det tar en eller två veckor innan man upptäcker att den saknar täckning och då kräver banken tillbaka pengarna.
Men då är det ju du själv som har löst in en check utan täckning.
Om någon annan för över pengar till ditt konto så ska det inte gå att ta tillbaka dom utan ditt medgivande.
absolut inte
riktigt dumt.
Vad de gör är fixar en 3e person, en köpare och får dem att skicka sina pengar till dig och du skickar varan till person nummer 2 dvs bedragaren.
han får varan, du får stå där med person 3 som förväntar sig en vara från dig men som aldrig kommer. person 3 gör polissak i ärendet och så står helt plötsligt du som bedragare och egentligen så är ni båda lurade.
Grattis !!
Det där är ju faktiskt en reell risk. Men om du kan styrka att du betalat pengarna till ett konto som köparen anvisat och skickat varan till en av köparen anvisad adress så har jag mycket svårt att tro att du skulle åka dit på det.
Varför kan företag backa pengar som satts in på fel konto men inte privatpersoner?
Och det går att lyckas med förvånansvärt mycket med lite social engineering, så det här går säkert med.
Jag vet inte säkert men jag misstänker att det har att göra med att en privatperson och en juridisk person inte har riktigt samma rättigheter och skyldigheter.
Jag tror inte du kan lyckas med det genom "social Engineering" faktiskt.
Visserligen kan man få folk att göra ganska mycket genom att lirka och greja men om en anställd på banken går in och gör en sådan transaktion så är det hela ganska enkelt.
Du upptäcker att någon snott tillbaka pengarna och meddelar banken.
Banken utreder och ser vem som initierat överföringen tillbaka. (Allt sånt loggas av banksystemen)
Den person som gjort överföringen får sparken och åtalas eventuellt.
Eftersom det är personal på banken som gjort fel så ska du som kund inte lida någon skada och banken ersätter dig för det "stulna" beloppet.