Sälja på Blocket, pengar i förskott.

Go0fy

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Hoj
Z1000
Finns det nån här som har erfarenhet av att sälja en lite dyrare vara på blocket och blir erbjuden förskottsbetalning? Killen i fråga sätta in 14k på mitt konto och att jag skickar varan först när pengarna sitter på mitt konto.
Om jag nu går med på detta och väntar in pengarna. Finns det nån fallgrop från min sida eller är det endast köparen i fråga som kan bli blåst av mig? Eller kan han dra tillbaka en överföring efter nån dag från hans sida?

Om ni använder samma bank så kan du få pengarna samma dag.

Tror inte det går att ta tillbaka pengarna när du fått dem.

Det är väl i princip bara att ta ut pengarna direkt när de kommit in så kan han inte dra tillbaka dem oavsett? Men han kan nog backa en överföring genom att ljuga och säga att den hamnade fel.

Det är väl i princip bara att ta ut pengarna direkt när de kommit in så kan han inte dra tillbaka dem oavsett? Men han kan nog backa en överföring genom att ljuga och säga att den hamnade fel.

Nej. Har man fört över pengar till någon annans konto så kan man inte ta tillbaka dom. Har man fört över pengar till fel konto så kommer banken möjligtvis meddelan den personen och be att pengarna ska föras tillbaka. Om den personen inte vill ge tillbaka pengarna så krävs betydligt mer för att få tillbaka dom. Typ att man gör rättsak av det eller något i den stilen.

Så överförda pengar är överförda pengar.

När pengarna redan finns på kontot, som de skickades till, så går det inte att få tillbaka de bara sådär...
Privatperson till privatperson så är det upp till personen, som fått pengar felskickade, ifall de hamnar tillbaka..
Banken kan inte gå in o dra tillbaka sådana pengar...

EDIT: Fan så seg jag var då.. :tungan

Risken är väll om han betalar med falsk check eller liknande?

Hört om utlänningar som blåster folk på det sättet.

Nej. Har man fört över pengar till någon annans konto så kan man inte ta tillbaka dom. Har man fört över pengar till fel konto så kommer banken möjligtvis meddelan den personen och be att pengarna ska föras tillbaka. Om den personen inte vill ge tillbaka pengarna så krävs betydligt mer för att få tillbaka dom. Typ att man gör rättsak av det eller något i den stilen.

Så överförda pengar är överförda pengar.

Varför kan företag backa pengar som satts in på fel konto men inte privatpersoner?
Och det går att lyckas med förvånansvärt mycket med lite social engineering, så det här går säkert med. ;)

Så mao är det bara att lämna kontonumret och vänta på att degen landar alltså. :)

Så mao är det bara att lämna kontonumret och vänta på att degen landar alltså. :)

absolut inte

riktigt dumt.

Vad de gör är fixar en 3e person, en köpare och får dem att skicka sina pengar till dig och du skickar varan till person nummer 2 dvs bedragaren.
han får varan, du får stå där med person 3 som förväntar sig en vara från dig men som aldrig kommer. person 3 gör polissak i ärendet och så står helt plötsligt du som bedragare och egentligen så är ni båda lurade.
Grattis !!

Last edited:
Risken är väll om han betalar med falsk check eller liknande?

Hört om utlänningar som blåster folk på det sättet.

Nja. Det är ett problem om du får en check som du sedan löser in och gör en inbetalning på ditt konto. Om checken är utländsk så kan det hända att det tar en eller två veckor innan man upptäcker att den saknar täckning och då kräver banken tillbaka pengarna.

Men då är det ju du själv som har löst in en check utan täckning.
Om någon annan för över pengar till ditt konto så ska det inte gå att ta tillbaka dom utan ditt medgivande.

absolut inte

riktigt dumt.

Vad de gör är fixar en 3e person, en köpare och får dem att skicka sina pengar till dig och du skickar varan till person nummer 2 dvs bedragaren.
han får varan, du får stå där med person 3 som förväntar sig en vara från dig men som aldrig kommer. person 3 gör polissak i ärendet och så står helt plötsligt du som bedragare och egentligen så är ni båda lurade.
Grattis !!

Det där är ju faktiskt en reell risk. Men om du kan styrka att du betalat pengarna till ett konto som köparen anvisat och skickat varan till en av köparen anvisad adress så har jag mycket svårt att tro att du skulle åka dit på det.

Varför kan företag backa pengar som satts in på fel konto men inte privatpersoner?
Och det går att lyckas med förvånansvärt mycket med lite social engineering, så det här går säkert med. ;)

Jag vet inte säkert men jag misstänker att det har att göra med att en privatperson och en juridisk person inte har riktigt samma rättigheter och skyldigheter.

Jag tror inte du kan lyckas med det genom "social Engineering" faktiskt.
Visserligen kan man få folk att göra ganska mycket genom att lirka och greja men om en anställd på banken går in och gör en sådan transaktion så är det hela ganska enkelt.

Du upptäcker att någon snott tillbaka pengarna och meddelar banken.
Banken utreder och ser vem som initierat överföringen tillbaka. (Allt sånt loggas av banksystemen)
Den person som gjort överföringen får sparken och åtalas eventuellt.
Eftersom det är personal på banken som gjort fel så ska du som kund inte lida någon skada och banken ersätter dig för det "stulna" beloppet.

Last edited:
Det där är ju faktiskt en reell risk. Men om du kan styrka att du betalat pengarna till ett konto som köparen anvisat och skickat varan till en av köparen anvisad adress så har jag mycket svårt att tro att du skulle åka dit på det.

Det är sant men faktum kvarstår bedragaren har varan, någon annan har bevis på att du har tagit emot pengarna och vill ha tillbaks dem.

Hur mkt strul och tjafs blir inte det här ? och vem får ta slaget med bedragaren ? är det du som skickat en vara som får svårt att få tillbaks varan eller den som betalt för något som aldrig kom fram som får försöka få tag på bedragaren?
plus att de pengarna som skickats med all sannolikhet blir låste när polisanmälan dyker upp.

absolut inte

riktigt dumt.

Grattis !!

Kan jag inte bara ringa banken och kolla vem pengarna kommer från? Borde väl iaf funka om han skickat pengarna via sin internetbank. Sen finns det ju mailkorrespondens sparat som borde visa att jag ju skickat varan till den adress som mailaren/betalaren uppgett.

Det är sant men faktum kvarstår bedragaren har varan, någon annan har bevis på att du har tagit emot pengarna och vill ha tillbaks dem.

Hur mkt strul och tjafs blir inte det här ? och vem får ta slaget med bedragaren ? är det du som skickat en vara som får svårt att få tillbaks varan eller den som betalt för något som aldrig kom fram som får försöka få tag på bedragaren?
plus att de pengarna som skickats med all sannolikhet blir låste när polisanmälan dyker upp.

Nja.

Om du och köparen kommer överens om att han ska skicka över pengarna till ditt konto och märka överföringen med exempelvis MC-prylar och att du sen ska skicka grejorna till en viss adress så har jag väldigt svårt att se att du skulle åka dit för bedrägeri.

Om du har en insättning på ditt konto med överenskommen infotext och sedan har kvitto på att du skickat varorna till överenskommen adress så är det väldigt svårt att hävda att du uppträtt bedrägligt.

Givetvis ska du spara all korrespondens skriftligen så att du kan bevisa att det var en överenskomna infotexten på överföringen och vilken som var den överenskomna adressen.

Om du har en överenskommelse med person A att pengar ska sättas in på ditt konto och du därefter ska skicka grejorna så kommer det inte att ligga dig till last om en person B plötsligt sätter in pengar på ditt konto. Person B kan heller inte förvänta sig att få några saker eftersom du inte träffat någon överenskommelse med denne att han ska få något av dig i utbyte mot några pengar. Han har med andra ord gjort en överföring till "fel" konto och då är han utlämnad till ditt godtycke om du vill betala tillbaka pengarna.

För att du ska kunna åka dit på bedrägeri krävs att du agerat bedrägligt och att följa en skriven överenskommelse uppfyller knappast kraven. Om han sedan gett dig fel adressuppgifter så kommer det att vara hans problem då du bara följt hans instruktioner och kan bevisa detta då du har kvar korrespondensen samt kvittot på att du skickat varan.

Kan jag inte bara ringa banken och kolla vem pengarna kommer från? Borde väl iaf funka om han skickat pengarna via sin internetbank. Sen finns det ju mailkorrespondens sparat som borde visa att jag ju skickat varan till den adress som mailaren/betalaren uppgett.

Nej. Banken kommer inte att säga vem som skickat pengarna. Är kontot som pengarna kommer ifrån i en annan bank är det inte ens säkert att personalen på banken kan se vilket konto pengarna kommer ifrån.
Visst det går att spåra men om pengarna gått via en överföring mellan banker så måste din bank kontakta sändande bank med en förfrågan om vilket konto betalningen kom ifrån och jag tror att dom inte kommer att svara på det med hänsyn till banksekretessen.

Last edited:
Nja.

Om du och köparen kommer överens om att han ska skicka över pengarna till ditt konto och märka överföringen med exempelvis MC-prylar och att du sen ska skicka grejorna till en viss adress så har jag väldigt svårt att se att du skulle åka dit för bedrägeri.

Om du har en insättning på ditt konto med överenskommen infotext och sedan har kvitto på att du skickat varorna till överenskommen adress så är det väldigt svårt att hävda att du uppträtt bedrägligt.

Givetvis ska du spara all korrespondens skriftligen så att du kan bevisa att det var en överenskomna infotexten på överföringen och vilken som var den överenskomna adressen.

Om du har en överenskommelse med person A att pengar ska sättas in på ditt konto och du därefter ska skicka grejorna så kommer det inte att ligga dig till last om en person B plötsligt sätter in pengar på ditt konto. Person B kan heller inte förvänta sig att få några saker eftersom du inte träffat någon överenskommelse med denne att han ska få något av dig i utbyte mot några pengar. Han har med andra ord gjort en överföring till "fel" konto och då är han utlämnad till ditt godtycke om du vill betala tillbaka pengarna.

För att du ska kunna åka dit på bedrägeri krävs att du agerat bedrägligt och att följa en skriven överenskommelse uppfyller knappast kraven. Om han sedan gett dig fel adressuppgifter så kommer det att vara hans problem då du bara följt hans instruktioner och kan bevisa detta då du har kvar korrespondensen samt kvittot på att du skickat varan.

Person B har ju gjort allt detta med bedragaren.
och person B tror ju att han pratat med dig, dvs säljaren.
när han pratat med säljaren som igentligen är bedragaren så har ju säljaren presenterat sig som dig.

Altså är det du, säljaren som kommer att stå som anklagad ända tills det reds ut vem som gjort vad med vem och hur.
och kvar står faktumet att ingen av er har varan. utan den står bedragaren med.

Jag tror inte heller att han åker dit för bedrägeri, men innan allt är utrett så kommer ju han att vara anklagad för det, och då är frågan hur banken ser på pengarna. är det säljaren eller person B´s ?
oavsett vilket så är det inte orimligt att tänka sig att de pengarna under utredningens gång kommer att vara oaccessbara.
dvs de finns på kontot men är reserverade.
den enda som går skrattande därifrån är ju då bedragaren.

Last edited:

Banken får inte lämna ut kontoinnehavare till dig...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT