Sälja MC via affär, mot kommission

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om man inte är sugen på krånglet det är att hantera alla muppar en annons medför, är det värt att ställa hos butik? Positiva eller negativa erfarenheter? Vad brukar de ta i %?
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Som sagt 10% det har du redan fått svar på, om du ska ha en ny hoj skulle jag byta in den istället. Det går att deala rätt bra förutsatt att man ska ha nytt annars tycker jag att det är värt 10% för att slippa bästa pris kompis och folk som kommer och bara vill provköra utan köp.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
10% kan låta mycket men personligen tycker jag det var värt varje krona när jag gjorde det.

Bara lämna ifrån sig nycklarna, skriva på ett kontrakt och vänta på stålarna. En MC-dealer kan ofta få ut högre pris, lämna garanti och ordna med finansiering.
 

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Norrkøping
Hoj
Tuono V4
Har själv en av hojarna ståendes hos en firma just nu. 10% plus nån extra försäkring på 1200kr ville de ha. Har verkligen ingen tid över, än mindre för diverse oseriösa plantor.
Bästa lösningen!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tack för alla svar. Tips på vilka firmor som är vettiga i Stockholm nu för tiden? Jag har inte engagerat mig i frågan de senaste 10 åren. Är det fortfarande Schneider/Honda, MC varuhuset, AVA, Din MC?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Har anlitat en av de firmor du nämner med ett säljresultat trots svindålig marknad då, tog i.o.f.s. månader men vikten för mig var att slippa processen jämfört med att få loss pengar. Blev affär på hösten av alla årstider, 10% är nog lågt räknat idag dock men har för mig att dealen var det då eller 6000 pengar som lägst.

Tror tyvärr inte marknaden i år är bättre, vet en som haft annons sporadiskt sedan våren 2015 till vettigt pris med mycket räjsoptions vilken nyligen istället blev såld till en bansugen bekant.

PM om det gäller något attraktivt och du vill ha råd.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Smidigt måste det ju vara. Att man pröjsar 10% i kommission betyder väl inte att man får ut mindre för hojen än att själv sålt den på privatmarknaden.

Det man kanske ska tänka på är: går firman där hojen är till försäljning hos i konkurs så finns en risk att den hamnar i konkurslagret.
Bankerna brukar då stå först i kön för att få ut sina pengar
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Så med andra ord så är eventuella privatköpare i sportjhojskollektivet bla pappskallar, muppar och plantor.Snacka om att skjuta sig själv i foten trådar. :crash

Problemet är snarare alla blocketpsykopater och "glassätare" som inte har bättre saker för sig än att åka runt och inte köpa saker.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har sålt två bilar på kommission. Valde firma med omsorg som passade bilarnas profil. Jag är helt övertygad om att jag inte hade fått ut samma pris vid en privat försäljning. Det finns allt för många mindre seriösa köpare bland de seriösa som hugger på privatmarknaden. Det är värt en del att slippa dessa ifall man säljer dyrare objekt även om allt skulle vara lika.

Skulle ett fordon hamna i konkurslagret om den säljs på kommission och det finns avtal mellan företag och säljare på att hojen inte ägs av bolaget i fråga. Det framgår rätt tydligt om man ser ägarbilden på fordonet i fråga om ägaren varit långvarig att firman inte äger fordonet i fråga. Fast det är klart att det kanske kan hamna i konkursen tills allt är klart och utträtt av en konkursförvaltare. Att bankerna skulle kunna ta fordonet låter osannolikt. Om det nu skulle vara en aspekt får man väl välja bolag med omsorg helt enkelt. Ett som har bra renommé och stabil ekonomi. Man skriver knappast över fordonet till företaget i fråga i samband med kommissionsuppdraget. Det görs möjligtvis i sista skedet när affären är i hamn. Det är kanske i det skedet som ett kritiskt ögonblick sker. Där ägare byter händer och pengatransaktionen sker via firman och nya ägaren. När jag bytte ägare på min mina ovan nämnda bilar gjordes det via mig och nya köparen för att hålla antal ägare nere.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Smidigt måste det ju vara. Att man pröjsar 10% i kommission betyder väl inte att man får ut mindre för hojen än att själv sålt den på privatmarknaden.

Det man kanske ska tänka på är: går firman där hojen är till försäljning hos i konkurs så finns en risk att den hamnar i konkurslagret.
Bankerna brukar då stå först i kön för att få ut sina pengar

Är det verkligen sant det?
Har du något konkret exempel på när det blivit så?
Det är väl fortfarande hojägaren som står som ägare när en handlare säljer den mot kommission?
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Är det verkligen sant det?
Har du något konkret exempel på när det blivit så?
Det är väl fortfarande hojägaren som står som ägare när en handlare säljer den mot provision?

Nej, men i teorin så kan det ju bli så. Gäller att ha klara papper på vad som gäller. Även det som Harmon Rabb skriver ovanför, kan bli besvärligt.

Sen kan ju oturen vara framme. Företaget säljer hojen, får betalt, antingen kontant eller via finansbolag(som brukar ha en fördröjning) och dom hinner inte betala ut pengarna innan konkursen.....då man nog rökt oavsett avtal?

Oavsett, man ska nog vara försiktig iallafall. Finns säkert en hel del att googla om ämnet, typ "försäljningsuppdrag konkurs"

Ang ordet "kommission" som används här. Det äör väl mer företag som har sina nya hojar på kommission hos en åf?

Edit:
Tänker på alla stackare som gett en handpenning för ny hoj. Det har man ju sett konkret. Så, varför skulle inte tex en konkusrförvaltare se ett "försäljningsuppdrag" som ett inbyte, handpenning etc?
 
Last edited:

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Du är fortfarande ägare av motorcykeln så den kommer inte ingå i konkursboet. Med det resonemanget skulle ju alla motorcyklar som t ex vinterförvaras där eller är inlämnade på service också omfattas vid en ev konkurs.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag har provat att ställa hojjen hos handlare 2 eller 3 ggr. Resultat: 0. För mig har det gått snabbare o smidigare genom egen annons på Blocket. Handlarna är liksom inte på, de ställer ut hojjen sen får kunderna anmäla intresse. Jag vill ha lite mer för de 10% jag pyntar.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Nej, men i teorin så kan det ju bli så. Gäller att ha klara papper på vad som gäller. Även det som Harmon Rabb skriver ovanför, kan bli besvärligt.

Sen kan ju oturen vara framme. Företaget säljer hojen, får betalt, antingen kontant eller via finansbolag(som brukar ha en fördröjning) och dom hinner inte betala ut pengarna innan konkursen.....då man nog rökt oavsett avtal?

Oavsett, man ska nog vara försiktig iallafall. Finns säkert en hel del att googla om ämnet, typ "försäljningsuppdrag konkurs"

Ang ordet "kommission" som används här. Det äör väl mer företag som har sina nya hojar på kommission hos en åf?

Edit:
Tänker på alla stackare som gett en handpenning för ny hoj. Det har man ju sett konkret. Så, varför skulle inte tex en konkusrförvaltare se ett "försäljningsuppdrag" som ett inbyte, handpenning etc?

Så länge man lämnar in försäljningsuppdraget till ett företag som är etablerat och funnits ett tag så känner åtminstone jag att det är lika säkert som att sälja hojen privat.

Det faller du beskriver är lite intressant "Sen kan ju oturen vara framme. Företaget säljer hojen, får betalt, antingen kontant eller via finansbolag(som brukar ha en fördröjning) och dom hinner inte betala ut pengarna innan konkursen.....då man nog rökt oavsett avtal?"

Nu är jag inte juridiskt kunnig och spånar bara lite.
Då det är ett försäljningsuppdrag så funderar jag här vem det egentligen är som "äger" pengarna. Då företaget inte äger motorcykeln, så tänker jag mig att de inte heller "äger" pengarna de fått för motorcykeln (mer än den ersättning som angivits i kontraktet) även om pengarna studsar via deras konton.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo men Sebastian, samtidigt så äger ju egentligen inte en firma en handpenning heller så länge man inte fått varan?
Mena bara att, där vet jag att privatpersoner blivit rökt på slantarna.

Jag är inte heller juridiskt kunnig och spånar också :)
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Tycker iof sig inte att 10% i kommission är alltför dyrt. Vill minnas att tom Tradera tar 10% upp till en viss summa om jag inte minns fel.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top