Sälja MC via affär, mot kommission

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om man inte är sugen på krånglet det är att hantera alla muppar en annons medför, är det värt att ställa hos butik? Positiva eller negativa erfarenheter? Vad brukar de ta i %?
 
Som sagt 10% det har du redan fått svar på, om du ska ha en ny hoj skulle jag byta in den istället. Det går att deala rätt bra förutsatt att man ska ha nytt annars tycker jag att det är värt 10% för att slippa bästa pris kompis och folk som kommer och bara vill provköra utan köp.
 
10% kan låta mycket men personligen tycker jag det var värt varje krona när jag gjorde det.

Bara lämna ifrån sig nycklarna, skriva på ett kontrakt och vänta på stålarna. En MC-dealer kan ofta få ut högre pris, lämna garanti och ordna med finansiering.
 
Har själv en av hojarna ståendes hos en firma just nu. 10% plus nån extra försäkring på 1200kr ville de ha. Har verkligen ingen tid över, än mindre för diverse oseriösa plantor.
Bästa lösningen!
 
Tack för alla svar. Tips på vilka firmor som är vettiga i Stockholm nu för tiden? Jag har inte engagerat mig i frågan de senaste 10 åren. Är det fortfarande Schneider/Honda, MC varuhuset, AVA, Din MC?

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk
 
Har anlitat en av de firmor du nämner med ett säljresultat trots svindålig marknad då, tog i.o.f.s. månader men vikten för mig var att slippa processen jämfört med att få loss pengar. Blev affär på hösten av alla årstider, 10% är nog lågt räknat idag dock men har för mig att dealen var det då eller 6000 pengar som lägst.

Tror tyvärr inte marknaden i år är bättre, vet en som haft annons sporadiskt sedan våren 2015 till vettigt pris med mycket räjsoptions vilken nyligen istället blev såld till en bansugen bekant.

PM om det gäller något attraktivt och du vill ha råd.
 
Smidigt måste det ju vara. Att man pröjsar 10% i kommission betyder väl inte att man får ut mindre för hojen än att själv sålt den på privatmarknaden.

Det man kanske ska tänka på är: går firman där hojen är till försäljning hos i konkurs så finns en risk att den hamnar i konkurslagret.
Bankerna brukar då stå först i kön för att få ut sina pengar
 
Så med andra ord så är eventuella privatköpare i sportjhojskollektivet bla pappskallar, muppar och plantor.Snacka om att skjuta sig själv i foten trådar. :crash

Problemet är snarare alla blocketpsykopater och "glassätare" som inte har bättre saker för sig än att åka runt och inte köpa saker.
 
Jag har sålt två bilar på kommission. Valde firma med omsorg som passade bilarnas profil. Jag är helt övertygad om att jag inte hade fått ut samma pris vid en privat försäljning. Det finns allt för många mindre seriösa köpare bland de seriösa som hugger på privatmarknaden. Det är värt en del att slippa dessa ifall man säljer dyrare objekt även om allt skulle vara lika.

Skulle ett fordon hamna i konkurslagret om den säljs på kommission och det finns avtal mellan företag och säljare på att hojen inte ägs av bolaget i fråga. Det framgår rätt tydligt om man ser ägarbilden på fordonet i fråga om ägaren varit långvarig att firman inte äger fordonet i fråga. Fast det är klart att det kanske kan hamna i konkursen tills allt är klart och utträtt av en konkursförvaltare. Att bankerna skulle kunna ta fordonet låter osannolikt. Om det nu skulle vara en aspekt får man väl välja bolag med omsorg helt enkelt. Ett som har bra renommé och stabil ekonomi. Man skriver knappast över fordonet till företaget i fråga i samband med kommissionsuppdraget. Det görs möjligtvis i sista skedet när affären är i hamn. Det är kanske i det skedet som ett kritiskt ögonblick sker. Där ägare byter händer och pengatransaktionen sker via firman och nya ägaren. När jag bytte ägare på min mina ovan nämnda bilar gjordes det via mig och nya köparen för att hålla antal ägare nere.
 
Smidigt måste det ju vara. Att man pröjsar 10% i kommission betyder väl inte att man får ut mindre för hojen än att själv sålt den på privatmarknaden.

Det man kanske ska tänka på är: går firman där hojen är till försäljning hos i konkurs så finns en risk att den hamnar i konkurslagret.
Bankerna brukar då stå först i kön för att få ut sina pengar

Är det verkligen sant det?
Har du något konkret exempel på när det blivit så?
Det är väl fortfarande hojägaren som står som ägare när en handlare säljer den mot kommission?
 
Last edited:
Är det verkligen sant det?
Har du något konkret exempel på när det blivit så?
Det är väl fortfarande hojägaren som står som ägare när en handlare säljer den mot provision?

Nej, men i teorin så kan det ju bli så. Gäller att ha klara papper på vad som gäller. Även det som Harmon Rabb skriver ovanför, kan bli besvärligt.

Sen kan ju oturen vara framme. Företaget säljer hojen, får betalt, antingen kontant eller via finansbolag(som brukar ha en fördröjning) och dom hinner inte betala ut pengarna innan konkursen.....då man nog rökt oavsett avtal?

Oavsett, man ska nog vara försiktig iallafall. Finns säkert en hel del att googla om ämnet, typ "försäljningsuppdrag konkurs"

Ang ordet "kommission" som används här. Det äör väl mer företag som har sina nya hojar på kommission hos en åf?

Edit:
Tänker på alla stackare som gett en handpenning för ny hoj. Det har man ju sett konkret. Så, varför skulle inte tex en konkusrförvaltare se ett "försäljningsuppdrag" som ett inbyte, handpenning etc?
 
Last edited:
Du är fortfarande ägare av motorcykeln så den kommer inte ingå i konkursboet. Med det resonemanget skulle ju alla motorcyklar som t ex vinterförvaras där eller är inlämnade på service också omfattas vid en ev konkurs.
 
Jag har provat att ställa hojjen hos handlare 2 eller 3 ggr. Resultat: 0. För mig har det gått snabbare o smidigare genom egen annons på Blocket. Handlarna är liksom inte på, de ställer ut hojjen sen får kunderna anmäla intresse. Jag vill ha lite mer för de 10% jag pyntar.
 
Nej, men i teorin så kan det ju bli så. Gäller att ha klara papper på vad som gäller. Även det som Harmon Rabb skriver ovanför, kan bli besvärligt.

Sen kan ju oturen vara framme. Företaget säljer hojen, får betalt, antingen kontant eller via finansbolag(som brukar ha en fördröjning) och dom hinner inte betala ut pengarna innan konkursen.....då man nog rökt oavsett avtal?

Oavsett, man ska nog vara försiktig iallafall. Finns säkert en hel del att googla om ämnet, typ "försäljningsuppdrag konkurs"

Ang ordet "kommission" som används här. Det äör väl mer företag som har sina nya hojar på kommission hos en åf?

Edit:
Tänker på alla stackare som gett en handpenning för ny hoj. Det har man ju sett konkret. Så, varför skulle inte tex en konkusrförvaltare se ett "försäljningsuppdrag" som ett inbyte, handpenning etc?

Så länge man lämnar in försäljningsuppdraget till ett företag som är etablerat och funnits ett tag så känner åtminstone jag att det är lika säkert som att sälja hojen privat.

Det faller du beskriver är lite intressant "Sen kan ju oturen vara framme. Företaget säljer hojen, får betalt, antingen kontant eller via finansbolag(som brukar ha en fördröjning) och dom hinner inte betala ut pengarna innan konkursen.....då man nog rökt oavsett avtal?"

Nu är jag inte juridiskt kunnig och spånar bara lite.
Då det är ett försäljningsuppdrag så funderar jag här vem det egentligen är som "äger" pengarna. Då företaget inte äger motorcykeln, så tänker jag mig att de inte heller "äger" pengarna de fått för motorcykeln (mer än den ersättning som angivits i kontraktet) även om pengarna studsar via deras konton.
 
Jo men Sebastian, samtidigt så äger ju egentligen inte en firma en handpenning heller så länge man inte fått varan?
Mena bara att, där vet jag att privatpersoner blivit rökt på slantarna.

Jag är inte heller juridiskt kunnig och spånar också :-)
 
Tycker iof sig inte att 10% i kommission är alltför dyrt. Vill minnas att tom Tradera tar 10% upp till en viss summa om jag inte minns fel.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top